2025-11-26
DIGITALISERING & IT
För första gången på fyra år visar svensk e-handel tvåsiffrig tillväxt. Det visar Postnords E-barometer. Den kategori som särskilt sticker ut är möbler och heminredning som för andra kvartalet i rad ökar med över 20 procent.
Den stärkta framtidstron hos hushållen syns nu direkt i köpmönstren, konstaterar Postnord. E-handeln visar tillväxt för fjärde kvartalet i rad, och takten på tillväxten sticker ut. Tydligast är trenden inom möbler och heminredning. Efter en lång period av negativ tillväxt och en svag start på 2024 ökar branschen nu med hela 22 procent. Det är andra kvartalet i rad som branschen växer med över 20 procent. Även apotekshandeln visar starka siffror med 18 procent i tillväxt.
– Att livsstilskonsumtionen ökar är ett tydligt tecken på att hushållen ser mer optimistiskt på framtiden. Möbel- och heminredningsbranschen gick väldigt starkt under pandemin för att få en svacka när ekonomin vände. Nu ser vi att konsumenter har börjat prioritera köp till hemmet igen. Stärkt köpkraft och en rörligare bostadsmarknad bidrar till lyftet, säger Ylva Staszewski, chef för affärsområde Paket på Postnord Sverige.
Postnord tror på ett starkt e-handelsavslut på året, både för Black Week och julhandeln.
– Konsumenterna är fortfarande prismedvetna, men köplusten är tillbaka, säger Ylva Staszewski.
35 procent av konsumenterna planerar att handla under Black Week, vilket slår det tidigare rekordet från pandemiåret 2020. Drivande i trenden är de unga. För prismedvetna konsumenter i åldern 18–29 år är kampanjer särskilt viktiga – hela 59 procent i denna grupp planerar sina inköp utifrån dessa perioder.
E-barometern
E-barometern har getts ut av Postnord sedan 2006. Den mäter svensk e-handel med data direkt från svenska e-handlare och en konsumentpanel bestående av 5 000 individer.
Tipsa redaktionen!
Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.




