Lagar & regler

iStock-959613320.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-12-04

EU-länderna överens om mått- och viktdirektivet

Under torsdagen enades EU:s medlemsländer om nya ändringar i det så kallade mått- och viktdirektivet. Ändringarna syftar bland annat till att öka incitamentet att investera i tunga nollutsläppsfordon och harmonisera reglerna mellan länder för ökad transporteffektivitet. Nu ska förslagen förhandlas färdigt med parlamentet och kommissionen.Ändringen av det nuvarande direktivet om vikter och mått syftar till att säkerställa fri och effektiv rörlighet för varor och rättvis konkurrens i hela EU, ge incitament för att investera i utsläppsfri teknik och öka enhetligheten och effektiviteten i systemet.Medlemsländerna vill bland annat att det blir fortsatt möjligt för transportörer att använda det europeiska modulsystemet (EMS) mellan olika medlemsstater. Det gäller under förutsättning att länderna i fråga själva tillåter systemet och att de är överens om att det ska gälla även vid gränsöverskridande transporter.Man slår dessutom fast att utsläppsfria motorfordon eller fordonskombinationer som används i intermodala transporter får passera en landsgräns även om de överstiger de maximala vikter som anges i direktivet – om vikten inte överstiger vad som är tillåtet på någondera sidan om gränsen.För att inte missgynna nollutsläppsfordon, i praktiken batterielektriska lastbilar, ska en kompensation för den ökade vikten hos dessa fordon gälla. Förslaget innebär att utsläppsfria fordon får vara 0,9 m längre, samtidigt som femaxlade nollutsläppsfordon får väga två ton mer och sexaxliga fordon fyra ton mer än vad reglerna annars tillåter.E-ländernas överenskommelse ska nu vidare till förhandling med Europaparlamentet och Europeiska kommissionen. Den internationella vägtransportorganisationen IRU ser positivt på resultaten hittills, men hoppas att de slutliga bestämmelserna kan bli ännu bättre och friare.– Vi hoppas att förhandlare från Europaparlamentet, rådet och kommissionen kan komma fram till en stark överenskommelse som inte bara uppmuntrar användningen av utsläppsfria fordon utan också möjliggör användning av fordon med högre kapacitet i större skala än idag", säger IRU-chefen Raluca Marian i ett uttalande.Även Sveriges Åkeriföretag och den nordiska vägtransportorganisationen NLA ser torsdagens besked från medlemsländerna som en bra bas för vidare förhandling.– För batterielektriska lastbilar är kompensation för förlorad lastvikt en viktig faktor för att stimulera investeringar i nollutsläppsfordon. Vi gör redan mycket i Norden, och vi välkomnar att överenskommelsen öppnar för gränsöverskridande transporter med högre vikter på den europeiska kontinenten när det gäller nollutsläppsfordon”, säger Oscar Hyléen, vd för Sveriges Åkeriföretag och ordförande för NLA. 

Läs mer
iStock-1354892924.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-11-27

Teleoperatörer ska stoppa bedrägerier

Det svenska näringslivet beräknas ha förlorat omkring 4,5 miljarder kronor i olika typer av bedrägerier under 2023. Nu föreslår regeringen att teleoperatörer ska bli skyldiga att stoppa samtal och meddelanden som misstänks användas för bedrägerier.Bedrägerier över telefon, sms och andra elektroniska kommunikationstjänster är ett utbrett problem i samhället och näringslivet. Under 2023 polisanmäldes omkring 29 000 telefonbedrägerier och den sammanlagda brottsvinsten uppskattades till över 700 miljoner kronor. Bland privatpersoner slår bedrägerier hårt mot framför allt äldre personer, och kostnaderna för närings­­livet till följd av alla typer av bedrägerier beräknades till 4,5 mi­ljarder kronor under 2023. I en promemoria presenterar regeringen nu förslag som ska förhindra att telefonsamtal och SMS används för bedrägerier.– Bedrägerier drabbar framför allt äldre väldigt hårt, samtidigt som det är en stor inkomstkälla för gängkriminella. Med dessa förslag kan vi stoppa fler bedrägeriförsök innan de når mottagaren. Det ökar tryggheten för både privatpersoner och företag, säger civilminister Erik Slottner.I promemorian föreslår Finansdepartementet bland annat att operatörer som tillhandahåller telefoni och sms ska vara skyldiga att stoppa samtal och meddelanden som misstänks användas för bedrägerier, eller för att vilseleda en större grupp mottagare. Operatörerna ska inte få filtrera innehållet i samtal eller sms, utan basera bedömningen på teknisk information såsom avvikande trafikmönster eller vissa anmälda avsändaruppgifter. För att underlätta kontrollen av sms med avsändarnamn föreslår man att Post- och telestyrelsen ska få föra ett frivilligt register över avsändarnamn, vilket gör det möjligt att verifiera att ett meddelande kommer från rätt avsändare.Promemorian med förslag har skickats ut på remiss till berörda remissinstanser.

Läs mer
T2018_0129_foto Volvo Trucks_low.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-11-20

Regeländring öppnar för nattleveranser i stadsmiljö

Regeringen har beslutat att ändra trafikförordningen så att det blir möjligt för kommuner att i de lokala trafikföreskrifterna medge undantag från förbudet mot tung lastbilstrafik i bullerkänsliga tättbebyggda områden, för fordon utan förbränningsmotor. Syftet med regeländringen är att främja hållbara transporter och minska buller och utsläpp i känsliga stadsmiljöer. Det är dock upp till kommunerna själva att avgöra i vilken utsträckning de önskar använda den nya möjligheten.– Genom att ge kommunerna den här möjligheten underlättar och möjliggör vi för tystgående och utsläppsfria transporter att ta sig fram i stadsmiljö. Möjligheten till kvälls- och nattleveranser främjar också elektrifieringen av tunga lastbilar och medverkar till ökad klimatnytta samt att framkomligheten på dagen ökar, säger infrastrukturminister Andreas Carlson.Flera kommuner har förbjudit nattlig trafik med tunga lastbilar (över 3,5 ton) i bullerkänsliga områden. Genom att tillåta lastbilar utan förbränningsmotor (i praktiken eldrivna och bränslecellsdrivna lastbilar) kan de nu öka transporteffektiviteten, samtidigt som störningarna hålls på en låg nivå nattetid. Möjligheten till leveranser under kvällar och nätter bidrar också till en högre nyttjandegrad av fordonen, att transportföretag inte behöver lika många fordon och minskad trängsel. Samtidigt blir utsläppen lägre med dessa fordon och områden kring exempelvis skolor blir säkrare.

Läs mer
iStock-2240526668.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-11-20

EU vill underlätta militära transporter

EU-kommissionen har lagt fram ett omfattande lagförslag som ska få medlemsländerna att snabbt möjliggöra effektivare militära transporter mellan länderna. Det handlar bland annat om att korta handläggningstiderna. Oscar Hyléen, vd på Sveriges Åkeriföretag, ser positivt på förslaget.– Dagens lapptäcke av nationella regler och byråkratiska hinder skapar onödiga flaskhalsar och ineffektivitet för gränsöverskridande transporter. På onsdagen publicerade Europeiska kommissionen ett omfattande lagpaket som handlar om militär rörlighet. Syftet med paketet är att säkerställa snabbare och mer flexibla transporter i krigs- och krissituationer, inte minst genom gemensamma regler och rutiner. Nyhetssajten Europaportalen skriver bland annat att det i vissa länder kan ta så lång tid som 45 dagar att få grönt ljus för en militär transport. Enligt det nya förslaget ska en maxtid på tre arbetsdagar införas för alla länder.Sveriges Åkeriföretag ser initiativet som ett tillfälle att också undanröja hinder som påverkar transporter i fredstid.– Sveriges Åkeriföretag välkomnar initiativet. Dagens lapptäcke av nationella regler och byråkratiska hinder skapar onödiga flaskhalsar och ineffektivitet för gränsöverskridande transporter. Erfarenheterna från pandemin visade att nära samarbete mellan myndigheter och bransch är nödvändigt för en effektiv logistik, säger Oscar Hyléen, vd för Sveriges Åkeriföretag och ordförande för Nordic Logistics Association som är den nordiska åkerinäringens gemensamma organisation i Bryssel.En del i lagpaketet är att också harmonisera de militära behoven och de civila regelverken för transport av farligt gods, såsom ammunition och bränsle. I ett fall då säkerhetsläget försämras kraftigt ska tillståndskrav kunna slopas helt, genom ett nytt system som kallas EMERS.Effektiv och robust infrastruktur som är anpassad även för militära behov är också en nyckel till en bättre fungerande militär logistik. Kommissionen föreslår därför att investeringarna i infrastruktur som fungerar för både civilt och militärt bruk ska öka. 18 miljarder euro ska avsättas i den nya flerårsbudgeten, medel som bland annat ska gå till att få bort omkring 500 identifierade flaskhalsar längs viktiga transportkorridorer i Europa. Oscar Hyléen hoppas att nya lagar och satsningar också kan påskynda andra regeländringar som är av vikt för åkerinäringen, och leda till nya investeringar i Sverige.– Vi behöver säkerställa undantag från kör- och vilotidsregler, arbetstidsregler och regelverket för dispenstransporter vid krissituationer. Och vi måste säkerställa tillgång till infrastruktur, förare, tankning, fordonsreparationer – samt grundläggande faciliteter som vatten, mat och sanitet.– Detta är ett tydligt tillfälle att också undanröja hinder och implementera högre vikter och dimensioner för godstransporter på väg. Även i Norden upplever vi fortfarande bristande harmonisering, och detta paket kan bidra till att ändra på det.

Läs mer
iStock-943045842.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-11-10

Körkortsturismen kan stoppas i maj

Sverige är ett steg närmare att stoppa den så kallade körkortsturismen till landet. Regeringen har nu beslutat att lägga fram en proposition där det föreslås att regeländringarna träder i kraft 1 maj 2026.Alla som bor permanent i Sverige och har ett körkort från ett annat EES-land kan byta ut det mot ett svenskt körkort. Reglerna har gjort att personer som är bosatta i Sverige i somliga fall skaffat ett körkort från ett land utanför EU/ESS (ett så kallat tredjeland) som normalt inte får bytas ut direkt mot ett svenskt körkort, därefter bytt ut detta till ett körkort i ett annat EES-land för att slutligen byta ut detta mot ett svenskt körkort. Genom att åka till ett EES-land som accepterar utbyte från fler länder än vad Sverige gör kan dessa personer alltså komma runt de svenska kraven för att ta körkort.Regeringen föreslår därför att ett utländskt EES-körkort som är utfärdat efter utbyte av ett tredjelandskörkort endast ska kunna bytas ut till ett svenskt körkort i något av följande fall:Körkortshavaren har haft ett utbytt körkort med motsvarande körkortsbehörighet i EES i minst fem år innan flytten till Sverige.Tredjelandskörkortet som har bytts ut mot körkortet var utfärdat i Färöarna, Förenade kungariket, Japan eller Schweiz.Körkortshavaren har gjort ett godkänt förarprov i en EES-land som täcker behörigheterna på körkortet.Personer som inte möter dessa krav kommer att behöva ta om körkortet i Sverige.– Med propositionen tas ett viktigt steg för att förhindra fusk och brottslighet kopplat till körkort som utfärdats utomlands. Det bidrar i sin tur till att säkerställa att förare med svenska körkort har de kunskaper som krävs i trafiken för ökad trafiksäkerhet, säger infrastrukturminister Andreas Carlson. Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 maj 2026.

Läs mer
FT_20210526_low.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-11-06

CSRD i förändring – så påverkas du

Förra året började EU:s nya regler för hållbarhetsrapportering, CSRD, tillämpas. Men redan innan majoriteten av företagen börjat redovisa ändras nu förutsättningarna. Svensk Åkeritidning tog hjälp av SÅ:s hållbarhetsansvarige Fredrik Svensson för att förstå vad som är nytt och annorlunda. Vad händer just nu inom CSRD?– De allra största företagen omfattas av rapporteringskraven sedan förra året. Men gränsen för vilka företag som ska omfattas i nästa skede kommer troligen att ändras. Enligt tidigare beslut handlar det om företag med fler än 250 anställda, men kommissionen har nu lagt fram förslag på att ändra detta till företag med fler än 1 000 anställda och en nettoomsättning på mer än 450 miljoner euro. Man föreslår också att rapporteringsstandarden ESRS ska förenklas och enligt det nya förslaget kan fler än hälften av rapporteringspunkterna tas bort.– Ett beslut som redan tagits är att rapporteringen för företag som ännu inte omfattas av CSRD skjuts upp två år. Företag som skulle börja rapportera för räkenskapsåret 2025 behöver rapportera först för 2027, och de som skulle rapportera för 2026 behöver göra det först för 2028.Vad innebär detta för större åkerier och logistikkoncerner?– Betydligt färre företag i branschen kommer att behöva redovisa. Det finns inte så många aktörer i Sverige som har fler än tusen anställda. Samtidigt är det viktigt att alla förstår att man som uppdragstagare och samarbetspartner kan behöva ge information till sina uppdragsgivare, om de behöver redovisa. På så sätt kommer många åkerier fortfarande att behöva ha koll på vissa delar av CSRD och ESRS. Men det blir en längre andningspaus nu i och med att allt skjuts upp två år. Det finns ytterligare ett begrepp på detta område, VSME. Vad är det för något?– Det står för ”Voluntary sustainability standard for non-listed micro, small and medium enterprises” och är en frivillig standard för rapportering för företag som inte omfattas av CSRD-kraven. VSME är en förenklad rapporteringsstruktur som gör att man kan jämföra sig med andra företag som rapporterar eller visa upp sitt hållbarhetsarbete enligt en etablerad EU-standard. Den följer CSRD-strukturen, men är klart enklare att använda. Den är också tänkt att fungera som ett tak för vad företag som omfattas av CSRD kan kräva för information av de mindre företagen som de samarbetar med. När ungefär får vi slutligt veta hur de nya reglerna för CSRD blir?– Det finns inget exakt datum för det utan det beror på hur lång tid den här dialogen tar. Men det låter som att CSRD-reglerna kan bli klara någon gång kring årsskiftet. Den nya ESRS-standarden ska enligt planen presenteras i slutet av denna månad och antas under nästa år. Allt måste ju vara klart inför 2027 då de nya bolagen ska börja redovisa.Seminarietips!Vill du veta mer om vad CSRD innebär för dig? Den 4 december har Biofuel Region ett digitalt seminarium på temat. Seminariet hålls via Teams, är gratis och du anmäler dig här.

Läs mer
färdskrivare_foto Volvo Lastvagnar.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-09-25

Regeringen vill se kraftigare åtgärder mot manipulation av färdskrivare

Poliser och bilinspektörer ska få större befogenheter, straffet för att manipulera färdskrivare ska skärpas och myndigheterna ska ta fram en ny tillsynsstrategi. Det är några av förslagen i en promemoria som regeringen nu skickat ut på remiss. Syfte med förslagen är att komma till rätta med oseriösa och kriminella aktörer inom transportbranschen genom mer effektiva kontroller av förare, fordon och transportföretag. – En välfungerande transportbransch med goda konkurrensvillkor är viktig för det svenska näringslivet. Manipulation av färdskrivare riskerar att snedvrida konkurrensen och kan även innebära en stor fara för trafiksäkerheten, säger infrastrukturminister Andreas Carlson. Promemorian innehåller förslag på att införa en ny lag med bestämmelser om stärkta befogenheter för polismän och bilinspektörer vid misstänkta överträdelser, skärpt straff för manipulation av färdskrivare och straffansvar för den som på något sätt befattar sig med manipulationsutrustning. Förslaget innehåller även ändrade bestämmelser om tillsyn samt att berörda myndigheter ska få i uppdrag att utarbeta en tillsynsstrategi med fokus på manipulation av färdskrivare. I det remitterade förslaget ingår även höjd sanktionsavgift för användning av förarkort som har erhållits till följd av oriktiga uppgifter eller falska handlingar. Förslaget är på remiss till den 22 december 2025 och den nya lagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2026.

Läs mer
iStock-1957936782_Stenungsund E6.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-09-10

Lättnader i kör- och vilotidsregler efter skred i Norge

Efter ett omfattande jordskred utanför Levanger i Norge leds nu viss tung trafik i området in i Jämtlands län. Som ett resultat av detta har Transportstyrelsen i Sverige och motsvarande myndighet i Norge infört tillfälliga föreskrifter om undantag från kör- och vilotidsreglerna. Det var den 30 augusti som ett omfattande jordskred inträffade vid Nesvatnet utanför Levanger i mellersta Norge. En del tung trafik i området har i och med detta behövt ledas om in i Jämtlands län, och branschorganisationen Norges Lastbileier-Forbund har därför lämnat in en begäran om undantag från krav på G2V2-färdskrivare till norska myndigheter*. Mot bakgrund av detta beslutade svenska Transportstyrelsen den 8 september att införa tillfälliga föreskrifter som innebär undantag från vissa bestämmelser om kör- och vilotider samt färdskrivare (artikel 14.2 i 561/2006 och artikel 3.3 i 165/2014). Undantagen gäller retroaktivt från 30 augusti och fram till och med 28 september. Föreskrifterna har inte trätt i kraft ännu, men beräknas göra det nu i slutet av innevarande vecka. Anledningen till att beslutet även omfattar undantag från kör- och vilotider, alltså inte bara typ av färdskrivare, är att Transportstyrelsen enligt EU-rätten inte får besluta om färdskrivarundantag utan att också besluta om undantag för kör- och vilotider. Därför har Transportstyrelsen beslutat att införa exakt samma undantag för kör- och vilotider som norska myndigheter. De tillfälliga svenska föreskrifterna, som endast gäller norskregistrerade fordon, är dessa: 1. Den dagliga körtiden får inte överstiga 10 timmar.2. Körtiden under en vecka får inte överstiga 60 timmar och får inte leda till att den maximala veckoarbetstiden enligt direktiv 2002/15/EG överskrids.3. Den sammanlagda körtiden under två på varandra följande veckor får inte överstiga 100 timmar.4. En förare får ha högst fem perioder av reducerad dygnsvila mellan två veckovilor. Svenska fordon och förare (eller fordon registrerade i andra länder) som är direkt berörda av jordskredet ska i stället åberopa det norska undantagsbeslutet som endast gäller kör- och vilotider. Enligt uppgift från norska Statens Vegvesen gäller det norska beslutet från den 30 augusti till den 28 september. Transportstyrelsen har utöver dessa undantag beslutat att det under denna period går bra att köra med analoga och äldre digitala färdskrivare samt smart 1, trots att man korsar den svenska gränsen. Undantagen för färdskrivare gäller endast för transporter av gods: 1. som direkt påverkas av stängningen av Europaväg 6 vid Nesvatnet, Levanger i Norge,2. som utförs med fordon registrerade i Norge,3. där all lastning och lossning sker i Norge, och4. vid körning i Jämtlands län. * Sedan den 18 augusti 2025 måste tunga fordon som korsar landsgränser ha en G2V2-färdskrivare installerad.

Läs mer
iStock-1438472192.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-09-10

Sänkt elskatt och arbetsgivaravgift för unga i budgeten

Elskatten ska sänkas med ca 20 procent, eller 10 öre per kilowattimme. Samtidigt införs ett kostnadstak på spotpriset för el. Det ska också bli billigare att anställa unga genom en sänkt arbetsgivaravgift för arbetstagare upp till och med 22 år. Det är några av nyheterna i den nya budget som regeringen snart kommer att presentera i sin helhet. Regeringen konstaterar att många hushåll fortfarande har det kämpigt ekonomiskt och har i den kommande budgeten fokuserat på att öka konsumtionsutrymmet för medborgarna. En del i detta är att minska elkostnaderna. Enligt det nya förslaget ska elskatten sänkas med 9,875 öre (inkl. moms) per kilowattimme. Justeringen ska ske 1 januari 2026. Regeringen vill också införa ett högkostnadsskydd som ska gälla från november och 2026 ut. Det innebär att ingen elkonsument ska behöva betala mer än 1,5 kronor i spotpris per kilowattimme för elen, räknat utifrån medelpris under en kalendermånad. Även detta förslag föreslås träda i kraft 1 januari. Elskattesänkningen beräknas kosta drygt 6,5 miljarder kronor årligen och kommer både privatpersoner och företag till godo. Regeringen har inte meddelat några ändringar i den automatiska indexuppräkningen av elskatten, som i snitt gör elen ett par öre dyrare varje år. Regeringen föreslår också en tillfällig sänkning av arbetsgivaravgift och allmän löneavgift för arbetstagare som fyllt 18, men inte 23 år. Ändringen innebär att arbetsgivaren bara ska betala ålderspensionsavgiften och hälften av de övriga avgifterna på ersättningar upp till 25 000 kronor per kalendermånad. Sänkningen föreslås vara tillfällig och beräknas kosta staten omkring 6 miljarder kronor per år de kommande två åren.

Läs mer
iStock-943045842.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-09-04

Nya regler ska motverka körkortsturism

Regeringen har tagit fram förslag till åtgärder mot så kallad körkortsturism. De nya reglerna ska göra det svårare att byta till sig ett svenskt körkort genom att först få ett tredjelandskörkort utbytt i ett annat EES-land. Körkortsturism innebär att personer som bor i Sverige och enligt svenska regler inte får byta sitt tredjelandskörkort mot ett svenskt körkort, åker till ett annat EES-land som accepterar utbyte från fler länder än vad Sverige gör. Vid återkomsten till Sverige kan sedan det nya EES-körkortet i ett nästa steg bytas till ett svenskt körkort enligt reglerna om erkännande av körkort från andra EES-stater. Regeringen föreslår nu att det ska bli svårare att på det här sättet komma runt de svenska kraven genom att gå via andra EES-länder, och har därför beslutat att ta fram en lagrådsremiss med förslag på regeländringar. – Fusk och brottslighet kopplat till körkort som utfärdats utomlands har uppmärksammats av både Transportstyrelsen och i media. Med de åtgärder som regeringen nu föreslår kan Sverige neka utbyte av fler utländska körkort än i dag. Det är viktigt inte minst för att säkerställa att förare med svenska körkort har de kunskaper som krävs i trafiken, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson. Förslaget innebär att den som har bytt ut ett körkort från ett tredjeland till ett EES-körkort endast kommer att kunna byta ut det EES-körkortet till ett svenskt körkort i följande fall: Körkortshavaren har haft ett körkort med motsvarande körkortsbehörighet i en eller flera EES-stater i minst fem år innan den permanenta bosättningen i Sverige. Tredjelandskörkortet var utfärdat i Färöarna, Förenade kungariket, Japan eller Schweiz. EES-körkortet gäller för behörigheter som det finns ett godkänt förarprov i en EES-stat för. Förslaget syftar till att motverka de fall där systemet med utbyte av körkort kan missbrukas, men att inte i onödan hindra personer med ursprung i tredje land som tidigare bott i andra EES-stater att byta ut sina körkort därifrån. Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 maj 2026.

Läs mer
iStock-2214597017.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-06-19

Fängelse för Think Pink-vd

Fariba Vancor, eller Bella Nilsson som hon är mer känd som, döms av Södertörns tingsrätt till sex års fängelse för de omfattande miljöbrott som begåtts inom ramen för avfallsverksamheten Think Pink. Ytterligare nio personer döms till kortare fängelsestraff.Think Pinks sophantering har beskrivits som det största miljöbrottet i svensk historia. Under flera år har tusentals ton avfall flyttats runt, deponerats och grävts ner och orsakar stora miljöskador. Think Pink har haft verksamhet i ett flertal svenska kommuner, bland annat Västerås, Eskilstuna, Laxå och Norrtälje. Tingsrättens dom uppges vara på omkring 700 sidor, vilket ger en fingervisning av hur omfattande målet varit. Hela förundersökningen består av omkring 50 000 sidor. Förutom Fariba Vancor har ytterligare 10 personer omfattats av åtalet. De övriga huvudåtalade har av rätten beskrivits som en produktionschef, en ”avfallsmäklare”, en platschef, en näringslivsprofil samt en miljökonsult. Totalt dömer tingsrätten tio personer, men friar den så kallade näringslivsprofilen Leif-Ivan Karlsson som tidigare var vd för företaget. Fyra av de huvudåtalade döms till fängelse för grova miljöbrott, och de sex övriga döms för miljöbrott (av normalgraden). Hårdast straff får Fariba Vancor själv. Hon döms till sex års fängelse för 19 fall av grovt miljöbrott. De övriga huvudåtalade får straff på mellan två och fyra och ett halvt år. Ytterligare två personer av de övriga åtalade döms till fängelse. Rätten har enligt ordföranden Niklas Schüllerqvist prövat var gränsen för en bristfällig och felaktig avfallshantering övergår till att vara ett miljöbrott. Där har rätten tittat på dels vilka regler som kommunen satt upp, dels i vilken grad gifter har släppts ut. Rätten kom fram till att brott har begåtts i avfallshanteringen på 19 av de 21 utpekare platserna, och att det rör sig om grova miljöbrott. – Avfallshanteringen har dessutom medfört betydande olägenheter för närboende vad gäller buller och damm och andra svårigheter, säger Niklas Schüllerqvist som också beskriver verksamheten som ett pyramidspel. – Problemet har huvudsakligen bestått i att man inte har haft någon avsättning, som det kallas på avfallslingo, för det här avfallet. Man har inte haft några lagliga sätt att göra sig av med avfallet i tillräckligt stor utsträckning, och man har då inte haft ambitionen att ta hand om det på det sätt som miljölagstiftningen föreskriver. I stället för att ta hand om avfallet som tänkt har Think Pink lagt det på hög, transporterat runt det eller i vissa fall grävt ner det. Den olagliga verksamheten har sedan fungerat ända fram till att företaget ställts inför att betala de kostnader som en korrekt avfallshantering kräver. Då har budgeten inte gått ihop och pengar att betala med har saknats. Under hösten 2020 inleddes också ett konkursärende för bolaget NM Trading & Transport, som stått för den mesta verksamheten inom Think Pink (där bolaget NTM Think Pink – numera Witch Hunt International – varit Fariba Vancors moderbolag). Hanteringen har på vissa håll kännetecknats av att avfallet blandats och krossats, något som gör det svårt eller rent omöjligt att sortera avfallet i efterhand. Brister har också funnits i kontrollen av vilket avfall som kommit in, och avfallet har körts runt till olika platser vilket gjort den kommunala tillsynen svårare. Rätten konstaterar att pengar därmed gått till transporter i stället för att ta hand om avfallet. Avfallet har i flera fall heller inte legat på en hårdgjord yta, eller haft något nederbördsskydd vilket ökar risken för att gifter sprids. Koppar, krom, nickel, zink, kvicksilver, bly och arsenik är några av de ämnen som släppts ut. De fem huvudåtalade som döms för brott döms också att tillsammans betala omkring 250 miljoner kronor i skadestånd till bland annat några av de drabbade kommunerna. Två av de huvudåtalade som döms för brott får näringsförbud i fem år och två får näringsförbud i tio år.

Läs mer
iStock-2164764564.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-06-13

Det ska bli lättare att kontrollera anställdas rätt att visas i Sverige

Regeringen vill göra det lättare för arbetsgivare att kontrollera om utländska personer de vill anställa har rätt att vistas och arbeta i Sverige. Det framgår av ett nytt uppdrag till Migrationsverket. Den som anställer en person som inte har rätt att vistas och arbeta i Sverige riskerar både sanktionsavgifter och straffrättsliga påföljder. Arbetsgivare är också skyldiga att kontrollera att deras anställda har rätt att arbeta här. Det nya uppdraget till Migrationsverket syftar enligt regeringen till att underlätta för företag genom att göra dessa kontroller enklare, i första hand genom digitala lösningar. – Vi har nolltolerans mot fusk och missbruk av migrationssystemet. Samtidigt är det viktigt att underlätta för företag som vill göra rätt för sig. Med det nya uppdraget gör vi det lättare för arbetsgivare att följa reglerna och utföra viktiga kontroller, säger migrationsminister Johan Forssell. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet senast den 31 mars 2026.

Läs mer