Digitalisering & IT

DIGITALISERING & IT 2025-09-24
Kraftig ökning av e-handelnSvensk e-handel visar stark återhämtning, trots prat om strama hushållsbudgetar och att svenskarna prioriterar sparande. För andra kvartalet i rad ökar tillväxttakten med nio procent jämfört med föregående år, enligt Postnords e-barometer. Möbler och annan heminredning är det som ökar allra mest. Apotekshandeln fortsatte att utvecklas starkt med en tillväxt på 17 procent, vilket Postnord menar drivs av höga krav på pris, tillgänglighet och snabba leveranser. Men för första gången på fyra år är inte Apotek den bransch som växer snabbast. Möbler och heminredning ökade med hela 20 procent, tack vare ett breddat sortiment och ökad efterfrågan på möbler. Bygghandeln ökade för andra kvartalet i rad, med två procent, något som Postnord tillskriver det höjda ROT-avdraget. – Att sju av åtta branscher växte även under andra kvartalet är ett styrkebesked för svensk e-handel. Det går att se ett visst skifte i utvecklingen, där de mer kapitalkrävande branscherna som möbel- och heminredning och hemelektronik nu växer igen. Det beror till viss del på att dessa branscher ökar från låga nivåer efter den tuffa period de har bakom sig, säger Ylva Staszewski, chef för affärsområde Paket på Postnord Sverige. Hemelektronik växte med tio procent, där AI-försedda datorer driver efterfrågan. AI påverkar både konsumenter och e-handlare genom hela köpresan, från inspiration och köp till betalning och retur. – E-barometern har intervjuat 14 ledande aktörer inom betal- och returmarknaden om vad de tror kommer ha störst påverkan inom e-handeln de kommande åren. AI väntas spela en avgörande roll för smidigare betalningar, enklare returer och en mer personlig köpupplevelse. Teknikdrivna lösningar kommer förändra e-handeln framöver, och AI-agenter blir en central del av den utvecklingen, säger Ylva Staszewski. I rapporten jämförs bland annat hur returbeteendet ser ut beroende på om konsumenten inhandlat produkten från en svensk eller utländsk e-handlare. Ylva Staszewski säger att det handlar om stora skillnader. – Till exempel slänger konsumenterna varan mer än dubbelt så ofta om de har köpt den från en utländsk sajt i stället för att returnera, sälja eller skänka vidare den. Det är dock positivt att andelen sjunkit jämfört med ifjol. E-barometern ges ut Postnord sedan 2006. Den mäter svensk e-handel med data direkt från svenska e-handlare och en konsumentpanel bestående av 5 000 individer. Du kan läsa den i sin helhet här.

DIGITALISERING & IT 2025-06-18
Volvo och Daimler går ihop om framtidens mjukvaruplattformMed en ny mjukvarudefinierad fordonsplattform vill Volvokoncernen och Daimler Truck omvandla den kommersiella fordonsindustrin och etablera en ny branschstandard. För detta ändamål har fordonstillverkarna nu bildat ett samriskbolag, som fått namnet Coretura. Efter att ha tecknat bindande samriskavtal den 28 oktober 2024 har Volvokoncernen och Daimler Truck nu fått alla nödvändiga myndighetsgodkännanden för det nya företaget Coretura AB. Verksamheten sparkades i gång tidigare denna månad. – Det här är ett stort och verkligen spännande steg – inte bara för oss, utan för hela branschen och våra kunder. Tillsammans startar vi den digitalt drivna framtiden för lastbilar och bussar, vilket i slutändan kommer att göra kommersiella fordon smartare, mer uppkopplade och effektivare än någonsin, säger Karin Rådström, vd och koncernchef för Daimler Truck. Martin Lundstedt, vd och koncernchef för AB Volvo, menar att det rör sig om banbrytande teknik och innovationssamarbeten som lägger grunden för en ny era inom uppkoppling och effektivitet i branschen. – Den här satsningen understryker inte bara vårt engagemang för att vidareutveckla våra produkter utan också viljan att bana väg för hållbara och intelligenta transportlösningar, säger han. Coretura ska ledas av en ledningsgrupp med fyra medlemmar, två var från aktieägarna. Vd är Johan Lundén som tidigare ansvarat för strategisk produktplanering, projekt- och innovationsledning inom Volvokoncernen. Bolagen skriver att Coreturas uppdrag är att bygga den ”icke-differentierande kärnan”, en standardiserad och öppen mjukvarudefinierad fordonsplattform och ett dedikerat operativsystem för kommersiella fordon. Coreturas verksamhet omfattar även specifikation och upphandling av centraliserade högpresterande styrenheter som är avsedda för kommersiella fordon och som kan hantera stora mängder data. Det ska göra det möjligt att frikoppla utvecklingscyklerna för både programvara och hårdvara, så att slutkunder kan köpa och uppdatera digitala applikationer trådlöst. Coretura kommer till en början ha 50-talet personer anställda, för att sedan stegvis växa. Bolaget siktar på att lansera sina första produkter i fordon i slutet av decenniet. Investeringsnivån är hög från Volvokoncernen och Daimler Truck, som vardera åtar sig att investera ett ”tresiffrigt miljonbelopp” under de kommande fem åren för att säkerställa framgången för Coretura. Bolagen förblir i övrigt konkurrenter och kommer fortsätta att differentiera sina kompletta produkt- och tjänsteerbjudanden, inklusive respektive digitala lösningar.
Upptäck våra ämnesområden
Tipsa redaktionen!
Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen. Din röst räknas!
Bläddra i senaste numret av Sveriges Åkeritidning
