Trafikverket ska skapa digital nod för godstransportinformation

iStock-1186902469.jpg.
Illustration: Istockphoto.com
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-10-09

DIGITALISERING & IT

Trafikverket har fått regeringens uppdrag att utreda vilka tekniska lösningar för en så kallad EFTI-sluss som bäst skulle passa svenska förhållanden. Slussen möjliggör och underlättar utbyte av elektronisk godstransportinformation mellan myndigheter och transportföretag, exempelvis information om farligt gods.

En EFTI-sluss definieras av regeringen som en digital nod som möjliggör utbyte av elektronisk godstransportinformation mellan myndigheter och berörda transportföretag.

– Syftet med en EFTI-sluss är att kontrollmyndigheterna lättare och snabbare ska få tillgång till information som bland annat gäller transport av farligt gods. Det kommer också spara tid för transportföretagen genom att minska mängden pappersdokument som de behöver hantera, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Uppdraget ska resultera i att Sverige har åtkomst till en EFTI-sluss, antingen en egen eller i samarbete med andra medlemsstater, som från och med den 9 juli 2027 kan användas av behöriga svenska myndigheter och som kommunicerar med övriga medlemsstaters respektive EFTI-sluss.

Trafikverket ska senast den 30 november 2027 lämna en slutredovisning av uppdraget till Regeringskansliet.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

Arlas elbilar_foto Arla_low.jpg.

FORDONSTEKNIK 2025-11-26

Arla driftsätter fyra nya ellastbilar

Arla sätter nu fyra nya eldrivna distributionsbilar i trafik för leveranser från mejeriet i Kallhäll i nordvästra Stockholm. Samtidigt har mejeriföretaget investerat i snabbladdare som gör det möjligt att köra fler eldrivna turer varje dag.I förra veckan togs två av de nya ellastbilarna i trafik, och ytterligare två rullar ut på vägarna före årsskiftet. Fordonen utgår från Stockholm mejeri och kommer att leverera mjölk, grädde och andra mejeriprodukter till matbutiker i Stockholmsregionen.– Elektrifieringen av våra transporter är ett viktigt steg i vår resa mot mer hållbar logistik. Förutom minskade utsläpp bidrar det också till bättre luftkvalitet och lägre bullernivåer, säger Eric Wärnhem, fordonschef på Arla.Två av bilarna är från Scania och två från Volvo. För att maximera nyttan av dem har Arla också installerat fyra snabbladdare vid Stockholm mejeri.– Snabbladdarna gör att vi kan köra lastbilar i två skift, vilket ger ökad kapacitet och bättre effektivitet. Sammantaget kan vi nu köra fler eldrivna leveranser varje dag, säger Eric Wärnhem.2018 övergick Arla Sverige till att enbart använda fossilfria drivmedel i sina egna transporter. Totalt har Arla Sverige nu 25 eldrivna distributionsbilar och 80 biogasfordon.

Läs mer
Postnord och elhandel_low.jpg.

DIGITALISERING & IT 2025-11-26

Glödhet e-handel i jul

För första gången på fyra år visar svensk e-handel tvåsiffrig tillväxt. Det visar Postnords E-barometer. Den kategori som särskilt sticker ut är möbler och heminredning som för andra kvartalet i rad ökar med över 20 procent.Den stärkta framtidstron hos hushållen syns nu direkt i köpmönstren, konstaterar Postnord. E-handeln visar tillväxt för fjärde kvartalet i rad, och takten på tillväxten sticker ut. Tydligast är trenden inom möbler och heminredning. Efter en lång period av negativ tillväxt och en svag start på 2024 ökar branschen nu med hela 22 procent. Det är andra kvartalet i rad som branschen växer med över 20 procent. Även apotekshandeln visar starka siffror med 18 procent i tillväxt.– Att livsstilskonsumtionen ökar är ett tydligt tecken på att hushållen ser mer optimistiskt på framtiden. Möbel- och heminredningsbranschen gick väldigt starkt under pandemin för att få en svacka när ekonomin vände. Nu ser vi att konsumenter har börjat prioritera köp till hemmet igen.  Stärkt köpkraft och en rörligare bostadsmarknad bidrar till lyftet, säger Ylva Staszewski, chef för affärsområde Paket på Postnord Sverige.Postnord tror på ett starkt e-handelsavslut på året, både för Black Week och julhandeln.– Konsumenterna är fortfarande prismedvetna, men köplusten är tillbaka, säger Ylva Staszewski.35 procent av konsumenterna planerar att handla under Black Week, vilket slår det tidigare rekordet från pandemiåret 2020. Drivande i trenden är de unga. För prismedvetna konsumenter i åldern 18–29 år är kampanjer särskilt viktiga – hela 59 procent i denna grupp planerar sina inköp utifrån dessa perioder.E-barometernE-barometern har getts ut av Postnord sedan 2006. Den mäter svensk e-handel med data direkt från svenska e-handlare och en konsumentpanel bestående av 5 000 individer.

Läs mer
iStock-959613320.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-12-04

EU-länderna överens om mått- och viktdirektivet

Under torsdagen enades EU:s medlemsländer om nya ändringar i det så kallade mått- och viktdirektivet. Ändringarna syftar bland annat till att öka incitamentet att investera i tunga nollutsläppsfordon och harmonisera reglerna mellan länder för ökad transporteffektivitet. Nu ska förslagen förhandlas färdigt med parlamentet och kommissionen.Ändringen av det nuvarande direktivet om vikter och mått syftar till att säkerställa fri och effektiv rörlighet för varor och rättvis konkurrens i hela EU, ge incitament för att investera i utsläppsfri teknik och öka enhetligheten och effektiviteten i systemet.Medlemsländerna vill bland annat att det blir fortsatt möjligt för transportörer att använda det europeiska modulsystemet (EMS) mellan olika medlemsstater. Det gäller under förutsättning att länderna i fråga själva tillåter systemet och att de är överens om att det ska gälla även vid gränsöverskridande transporter.Man slår dessutom fast att utsläppsfria motorfordon eller fordonskombinationer som används i intermodala transporter får passera en landsgräns även om de överstiger de maximala vikter som anges i direktivet – om vikten inte överstiger vad som är tillåtet på någondera sidan om gränsen.För att inte missgynna nollutsläppsfordon, i praktiken batterielektriska lastbilar, ska en kompensation för den ökade vikten hos dessa fordon gälla. Förslaget innebär att utsläppsfria fordon får vara 0,9 m längre, samtidigt som femaxlade nollutsläppsfordon får väga två ton mer och sexaxliga fordon fyra ton mer än vad reglerna annars tillåter.E-ländernas överenskommelse ska nu vidare till förhandling med Europaparlamentet och Europeiska kommissionen. Den internationella vägtransportorganisationen IRU ser positivt på resultaten hittills, men hoppas att de slutliga bestämmelserna kan bli ännu bättre och friare.– Vi hoppas att förhandlare från Europaparlamentet, rådet och kommissionen kan komma fram till en stark överenskommelse som inte bara uppmuntrar användningen av utsläppsfria fordon utan också möjliggör användning av fordon med högre kapacitet i större skala än idag", säger IRU-chefen Raluca Marian i ett uttalande.Även Sveriges Åkeriföretag och den nordiska vägtransportorganisationen NLA ser torsdagens besked från medlemsländerna som en bra bas för vidare förhandling.– För batterielektriska lastbilar är kompensation för förlorad lastvikt en viktig faktor för att stimulera investeringar i nollutsläppsfordon. Vi gör redan mycket i Norden, och vi välkomnar att överenskommelsen öppnar för gränsöverskridande transporter med högre vikter på den europeiska kontinenten när det gäller nollutsläppsfordon”, säger Oscar Hyléen, vd för Sveriges Åkeriföretag och ordförande för NLA. 

Läs mer