Trafikverket ska skapa digital nod för godstransportinformation

iStock-1186902469.jpg.
Illustration: Istockphoto.com
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-10-09

DIGITALISERING & IT

Trafikverket har fått regeringens uppdrag att utreda vilka tekniska lösningar för en så kallad EFTI-sluss som bäst skulle passa svenska förhållanden. Slussen möjliggör och underlättar utbyte av elektronisk godstransportinformation mellan myndigheter och transportföretag, exempelvis information om farligt gods.

En EFTI-sluss definieras av regeringen som en digital nod som möjliggör utbyte av elektronisk godstransportinformation mellan myndigheter och berörda transportföretag.

– Syftet med en EFTI-sluss är att kontrollmyndigheterna lättare och snabbare ska få tillgång till information som bland annat gäller transport av farligt gods. Det kommer också spara tid för transportföretagen genom att minska mängden pappersdokument som de behöver hantera, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Uppdraget ska resultera i att Sverige har åtkomst till en EFTI-sluss, antingen en egen eller i samarbete med andra medlemsstater, som från och med den 9 juli 2027 kan användas av behöriga svenska myndigheter och som kommunicerar med övriga medlemsstaters respektive EFTI-sluss.

Trafikverket ska senast den 30 november 2027 lämna en slutredovisning av uppdraget till Regeringskansliet.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

Bild 3 Bilbörsen_low.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-10-30

Bilbörsen utökar med Iveco i Linköping

Bilbörsen, återförsäljare av Ivecos transportbilar på flera orter i östra delen av landet, drar i gång både försäljning och service av Ivecobilar i Linköping som en del i företagets långsiktiga tillväxtstrategi. Bilbörsen startade som däckverkstad och är idag en väletablerad återförsäljare av märken såsom Kia, Subaru och Iveco i Norrköping, Nyköping och Linköping. Nu växlar företaget upp genom att dra i gång försäljning och service av Ivecos transportbilar i en av företagets hallar i Linköping där man inte erbjudit den servicen tidigare. Samtidigt har man skapat ett nytt showroom för nybilsförsäljning där kunder kan uppleva Ivecos modellprogram på plats. – Iveco är ett starkt och växande varumärke i Sverige. Med Hedin Mobility Group i ryggen har de tagit nya kliv i Sverige och vi ser stora möjligheter att växa tillsammans, särskilt tack vare vår egen erfarenhet av företagsförsäljning och kundnära arbete, säger Mattias Stenman, bilmarknadschef på Bilbörsen. Precis som i Norrköping kommer Bilbörsen i Linköping att erbjuda hela Ivecos sortiment av transportbilar upp till 12 ton. – Även om traditionella drivmedel fortfarande används mest är det viktigt för oss att kunna möta våra kunders framtida behov, vilket vi kan med Iveco. Oavsett om det gäller biogas eller el så finns det en transportbil som passar alla, säger Mattias Stenman. Bilbörsen har inför nyöppningen rekryterat nya medarbetare och kompetensutvecklat personal inom både försäljning och eftermarknad. Den 14 november anordnas öppet hus för kunderna i Linköping.

Läs mer
CGT_Liljaskolan.jpg.

KOMPETENSFÖRSÖRJNING 2025-11-06

Liljaskolan först med ny certifiering

Liljaskolan i Vännäs är det första gymnasiet som klarat CGT, den nya certifieringen för landets gymnasiala transportutbildningar.– Vi är otroligt stolta och glada, och det känns bra att få ett kvitto på att vi håller en hög kvalitet, säger rektor Jesper Westman.Certifierad Gymnasial Transportutbildning, CGT, är en ny möjlighet för landets över hundra skolor med transportinriktning att kvalitetsmärka sin verksamhet. En av de första att anta utmaningen var Liljaskolan i Vännäs, som nu blivit certifierat som första gymnasiet i Sverige.– Vi har som mål att ha regionens bästa yrkesutbildningar och utifrån en sådan vision kändes det självklart att testa, säger Jesper Westman.Skolorna bedöms på 27 kriterier inom tre områden – ”stärkt anställningsbarhet”, ”säker och stimulerande lärmiljö” och ”samverkan med branschen”.– Direkt när vi fick kriterierna insåg vi att det skulle bli tufft. Inte omöjligt, men det krävdes en ordentlig ansträngning för att klara revisionen. Vi är många som fått tänka om och tänka nytt.Trots en utmanande process rekommenderar Jesper Westman andra transportskolor att skicka in en intresseanmälan.– Främst för att det är en möjlighet att få djupdyka i sin egen verksamhet och hitta förbättringsområden. Mitt råd är att gå in i processen med ett öppet sinne och våga ta emot förbättringsförslag.Initiativtagare till kvalitetsmärkningen är Transportföretagen och Svenska Transportarbetareförbundet, med Tya som utförare av revisionen och certifieringen.– Målet är att fler ska gå ut bättre förberedda för arbetslivet, och i Liljaskolans transportinriktning ser vi en fantastiskt fin utbildning där eleverna i hög grad går ut i jobb med behörigheterna med sig, säger Lena Törnstrand, projektledare på Tya.Certifikatet betyder dock inte att skolan är klar med sitt utvecklingsarbete.– Jag är oerhört imponerad över det arbete Liljaskolan lagt ned, men det är ingen engångsinsats för skolan och branschen. Nu bygger vi upp ett långsiktig gemensamt samarbete som ska hålla över tid, säger Lena Törnstrand.Här kan du läsa mer om certifieringen: https://www.tya.se/cgt/

Läs mer
FT_20210526_low.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-11-06

CSRD i förändring – så påverkas du

Förra året började EU:s nya regler för hållbarhetsrapportering, CSRD, tillämpas. Men redan innan majoriteten av företagen börjat redovisa ändras nu förutsättningarna. Svensk Åkeritidning tog hjälp av SÅ:s hållbarhetsansvarige Fredrik Svensson för att förstå vad som är nytt och annorlunda. Vad händer just nu inom CSRD?– De allra största företagen omfattas av rapporteringskraven sedan förra året. Men gränsen för vilka företag som ska omfattas i nästa skede kommer troligen att ändras. Enligt tidigare beslut handlar det om företag med fler än 250 anställda, men kommissionen har nu lagt fram förslag på att ändra detta till företag med fler än 1 000 anställda och en nettoomsättning på mer än 450 miljoner euro. Man föreslår också att rapporteringsstandarden ESRS ska förenklas och enligt det nya förslaget kan fler än hälften av rapporteringspunkterna tas bort.– Ett beslut som redan tagits är att rapporteringen för företag som ännu inte omfattas av CSRD skjuts upp två år. Företag som skulle börja rapportera för räkenskapsåret 2025 behöver rapportera först för 2027, och de som skulle rapportera för 2026 behöver göra det först för 2028.Vad innebär detta för större åkerier och logistikkoncerner?– Betydligt färre företag i branschen kommer att behöva redovisa. Det finns inte så många aktörer i Sverige som har fler än tusen anställda. Samtidigt är det viktigt att alla förstår att man som uppdragstagare och samarbetspartner kan behöva ge information till sina uppdragsgivare, om de behöver redovisa. På så sätt kommer många åkerier fortfarande att behöva ha koll på vissa delar av CSRD och ESRS. Men det blir en längre andningspaus nu i och med att allt skjuts upp två år. Det finns ytterligare ett begrepp på detta område, VSME. Vad är det för något?– Det står för ”Voluntary sustainability standard for non-listed micro, small and medium enterprises” och är en frivillig standard för rapportering för företag som inte omfattas av CSRD-kraven. VSME är en förenklad rapporteringsstruktur som gör att man kan jämföra sig med andra företag som rapporterar eller visa upp sitt hållbarhetsarbete enligt en etablerad EU-standard. Den följer CSRD-strukturen, men är klart enklare att använda. Den är också tänkt att fungera som ett tak för vad företag som omfattas av CSRD kan kräva för information av de mindre företagen som de samarbetar med. När ungefär får vi slutligt veta hur de nya reglerna för CSRD blir?– Det finns inget exakt datum för det utan det beror på hur lång tid den här dialogen tar. Men det låter som att CSRD-reglerna kan bli klara någon gång kring årsskiftet. Den nya ESRS-standarden ska enligt planen presenteras i slutet av denna månad och antas under nästa år. Allt måste ju vara klart inför 2027 då de nya bolagen ska börja redovisa.

Läs mer