Företagande

Jens Holtinger Volvokoncernen_webb.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-06-27

Ny teknisk chef på Volvo

Lars Stenqvist, teknisk chef på Volvokoncernen och medlem i ledningsgruppen, kliver av sin nuvarande roll efter nio år och fortsätta inom koncernen som senior ledare. Han ersätts av Jens Holtinger som också är del av koncernledningen. Lars Stenqvist har haft sin nuvarande roll som ”Group Chief Technology Officer” i nio år och spelat en avgörande roll på resan mot mer hållbara transportlösningar, enligt Volvokoncernen.  – Lars, i rollen som ledare, har varit instrumentell för koncernens positiva utveckling och en pionjär på resan mot mer hållbara transportlösningar. Jag värdesätter djupt hans betydande bidrag genom åren, säger Martin Lundstedt, vd och koncernchef. Lars Stenqvist kommer att ersättas av Jens Holtinger som har haft flera chefsroller under sina mer än 25 år inom Volvokoncernen. Utöver hans nuvarande roll som ”Executive Vice President Group Trucks Operations” har han även varit ansvarig för lastbilsproduktionen i Europa och Brasilien samt för ett antal lastbilsfabriker.  – Med sin omfattande erfarenhet genom hela värdekedjan, kommer Jens att bidra med värdefulla perspektiv som stöttar vårt fortsatta fokus på innovation och operationell excellens. Hans stabila ledarskap och kunskap om industrin kommer att vara viktig när vi fortsätter att utveckla lösningar som möter framtida behov, säger Martin Lundstedt. Övergången sker den 1 september.  

Läs mer
vd_fix.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-06-17

Ny vd på Virkeslogistik

Virkeslogistik Mellansverige, som är inriktade på transporter av rundvirke, ska få en ny vd. Nuvarande vd Fredrik Söderström efterträds av Johan Svensson, som nyligen varit vd på VSV Unite.Johan Svensson blev vd för VSV Unite för bara drygt ett år sedan, efter att ha haft flera ledande roller inom bolaget under fem års tid. Nu går han alltså över och blir vd för Virkeslogistik Mellansverige.  ­– Vi ser fram emot att ha Johan vid rodret för företaget, tillsammans med hela organisationen, när vi utvecklas Virkeslogistik utifrån våra kunders förväntningar. Samtidigt tar vi nästa steg att göra bolaget än mer attraktivt för våra leverantörer och medarbetare, säger styrelseordförande Patrik Larsson i ett pressmeddelande. Johan Svensson ser en växande verksamhet framför sig där Virkeslogistik ska bli en ledande aktör inom skogslogistik. – Jag känner ett väldigt stöd från ägarna inom Virkeslogistik för att utveckla en organisation för att möta kundernas krav och kunna driva ett kundfokus i alla led, säger han. Fredrik Söderström, som sitter i styrelsen, är tillförordnad vd och blir kvar på den positionen tills Johan Svensson tar över i oktober.  

Läs mer
20250520-_7R55806_webb2.jpeg. FRÅN MAGASINET

FÖRETAGANDE 2025-06-13

"Vi skäms inte för att vi är lönsamma"

Sunnemo Åkeri har lyckats med konststycket att kombinera exponentiell tillväxt med god lönsamhet, samtidigt som man investerat i ny teknik och hållbara lösningar. Men när Christer Friberg, vd på åkeriet som nyligen tog emot Stora Åkeripriset, berättar om vad som är viktigast är det personalen som hamnar i fokus. Under de första åtta åren bestod Sunnemo Åkeri av en enda lastbil, ett tankbilsekipage som till en början kördes av Anders ”Putte” Friberg på uppdrag av dåvarande ADR Transport och senare för ADR Haanpää. Putte hade redan när första bilen införskaffades år 1998 avverkat tjugotalet år som lastbilsförare och lots för olika arbetsgivare. 2006 kom frågan om Putte inte ville bli medlem i LBC Frakt. Han tackade ja och började köra en linje till Norge. Ganska snart uppstod en möjlighet att ta över ansvaret för LBC Frakts linjetrafik mellan Värmland och Stockholm, och därmed blev det också nödvändigt att utöka fordonsparken. Fram till 2012 hade det lilla åkeriet tre lastbilar, men därefter påbörjades resan till att bli en större aktör i regionen. När Christer Friberg år 2019 klev in på heltid i sin pappas verksamhet, efter att ha jobbat flera år i transportledande befattningar hos större logistikaktörer, hade åkeriet 13 tunga fordon. Därefter har expansionen varit exceptionell, för att vara ett litet familjedrivet åkeri. Idag uppgår flottan till 40 tunga fordon och omsättningen landade förra året på 120 miljoner kronor, inräknat dotterbolaget Sunnemo Pendel. När Christer Friberg funderar över vad som gjort resan möjlig landar svaret i de personliga egenskaperna som han menar utgör en gyllene kombo. – Jag har skött ekonomin, personalen och den sociala biten sedan jag klev in i bolaget. Men jag kan inget om lastbilar, vet inte ens hur en växellåda ser ut. Pappa kan däremot allt om fordonen och tekniken i dem. Jag tror att det i framgångsrika bolag oftast finns personer med olika kompetenser som delar på ansvaret. För oss blev det möjligt att växla upp ytterligare först när vi var två, med olika roller och personligheter.

Läs mer
030 VEHO eActros Inari-Helsinki 6-2024 HIGH RES_webb.jpeg.

FÖRETAGANDE 2025-06-12

Veho tar över Bilias lastbilsverksamhet

Återförsäljaren och distributören av Mercedes-Benz lastbilar i Sverige, Veho, är på väg att slutföra förvärvet av Bilias försäljnings- och serviceverksamhet för Mercedes-Benz lastbilar. Affären omfattar åtta anläggningar. Affären, som kommunicerats tidigare, handlar om två anläggningar i Stockholm och en vardera i Södertälje, Norrköping, Överhörnäs, Umeå, Skellefteå och Luleå. Veho har sedan tidigare ett nätverk av anläggningar i Malmö, Västerås, Örebro, Karlstad och Gävle. Därmed ökar bolagets serviceverksamhet kraftigt och Vehos anläggningar står i och med detta omkring två tredjedelar av Mercedes-Benz lastbilsverksamhet i Sverige enligt Veho. – Det här förvärvet markerar ett viktigt steg i vår strategiska resa och är en milstolpe för Vehos lastbilsverksamhet i Sverige, säger Juha Ruotsalainen, vd för Veho Group. – Vi fortsätter att fokusera på kundanpassade tjänster, goda karriärmöjligheter och hållbar tillväxt i nära partnerskap med Daimler Truck. I samband med förvärvet övergår 103 erfarna medarbetare till Veho. Integrationen planeras att genomföras utan avbrott för kunder eller samarbetspartner. Tomas Gustavsson, ny chef för Veho Commercial Vehicles i Sverige samt vd för Veho Import – generaldistributör för Mercedes-Benz lastbilar i Sverige – ska leda verksamheten nationellt och ansvara för integrationen av de nya anläggningarna. – Varje förändring innebär utmaningar, men vi är väl förberedda och fullt fokuserade på att leverera pålitlig service och bygga starka, långsiktiga kundrelationer redan från dag ett, säger Tomas Gustavsson.

Läs mer
Mats Ohlsson, Mattias Bolin och David Rhudin på Ohlssons AB_webb.jpeg (1).

FÖRETAGANDE 2025-06-12

Ny chef för återvinning på Ohlssons

Återvinningsverksamheten på Ohlssons får en ny affärsområdeschef i augusti. Det blir Mattias Bolin som går från en roll som filialchef på Stena Recycling. Med start den 18 augusti kommer Mattias Bolin att ansvara för Ohlssons återvinnings- och farligt avfall-anläggningar, materialavsättning, försäljning och affärsutveckling. Övriga affärsområden inom Ohlssons är renhållning, slam och VA, logistik samt entreprenad. Mattias Bolin kommer senast från rollen som filialchef för Stena Recycling i Helsingborg och Åstorp, där han dessförinnan arbetade som försäljningschef. Ohlssons skriver i ett pressmeddelande att tidigare roller på Stena Recycling och inom fackmedia har gett honom värdefulla insikter inom branschen i allmänhet och inom samtliga målgrupper som Ohlssons arbetar med i synnerhet. – Återvinningsbranschen utvecklas snabbt och det gäller att vara på tå hela tiden, vilket är otroligt spännande och något som motiverar mig i yrkeslivet. Ohlssons har blivit en stark spelare inom området, där jag tror att kunniga medarbetare, hög servicegrad och nöjda kunder varit viktiga framgångsfaktorer, säger Mattias Bolin. – Sedan många år tillbaka har jag inspirerats av den resa som Ohlssons har gjort. Jag är både stolt och exalterad över att nu få möjlighet att vara med och driva den fortsatta framgången. David Rhudin, vd för Ohlssons i Landskrona AB, välkomnar den nye affärsområdeschefen: – Mattias fingertoppskänsla för ledarskap och utveckling i kombination med erfarenheten från återvinningsbranschen gör honom till en utmärkt affärsområdeschef.

Läs mer
Michael_Schahine_nov218056-2.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-06-05

Reaxcer och VTG går ihop

I februari gick Reaxcer och VTG Entreprenad, två av Norrlands största transport- och entreprenadbolag, ut med att man planerar en sammanslagning under namnet Axavia. Nu har den godkänts, en styrelse är utsedd och Niklas Eriksson, tidigare vd för VTG, är vd för det nya bolaget sedan 1 juni. Reaxcers tidigare vd Michael Schahine går samtidigt i pension. Nu har ägarna till Reaxcer och VTG godkänt sammanslagningen av de två transportjättarna som har bas i mellersta Norrland. Det innebär också att Reaxcers vd Michael Schahine går i pension efter många år på Reaxcer. – Vi vill rikta ett stort och varmt tack till Michael för hans gedigna engagemang, tydliga ledarskap och långsiktiga arbete för Reaxcers utveckling. Han har satt en stark kultur och et hållbart fundament för framtiden, säger Karl Gudmundson som nu är styrelseordförande i Axavia. Niklas Eriksson, som under flera år varit vd för VTG, är nu tillsatt som vd för det nya bolaget. Enligt ett pressmeddelande från Rexcer och VTG har han särskilt stark kompetens inom verksamhetsstyrning, strategiskt ledarskap, tillväxt och förändringsledning. – Vi är glada att välkomna Niklas som ny vd. Hans bakgrund, värderingar och ledarskapsstil stämmer väl överens med nya Axavias framtidsambitioner, säger Karl Gudmundson. Enligt tidigare information från Reaxcer är sammanslagningen driven av en önskan att bli en ännu större och starkare spelare inom logistik och entreprenadtjänster. Ombildningen berör omkring 300 lokala åkerier som sysselsätter nästan 4 000 personer, varav många på små orter i Jämtland och Västernorrland.

Läs mer
Girteka purchase 2000 Volvo trucks_webb.jpeg.

FÖRETAGANDE 2025-05-30

Volvo får jätteorder från Girteka

Den litauiska transportjätten Girteka har skrivit avtal med Volvo Lastvagnar om att köpa hela 2 000 nya tunga lastbilar. Det är enligt uppgift från bolaget den största lastbilsaffären i Europa hittills i år. De 2 000 fordonen ska levereras under 2025 och ska enligt Girteka säkerställa att fordonsflottan blir mer pålitlig, flexibel och redo för ökade krav i form av inte minst punktlighet för känsliga transporter, exempelvis av temperaturkontrollerade varor. Enligt ett pressmeddelande handlar affären om lastbilar av modell FH och FM i Aero-utförande. – Våra kunder litar på att vi leverera i tid, över gränserna och i perfekt skick. Med denna investering förstärker vi det löftet med den modernaste och mest effektiva flottan, säger Edvardas Liachovičius, vd på Girteka Group. Avtalet mellan Volvo och Girteka kombinerar finansiering från Volvo Financial Services med Volvo Blue-serviceavtal som är skräddarsydda för att hålla lastbilarna i toppskick för daglig transportverksamhet. – Dessa lastbilar representerar det senaste inom prestanda, bränsleeffektivitet och säkerhet. Vi är glada att se dem stödja ett av Europas största transportföretag”, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar.

Läs mer

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen. Din röst räknas!

Maila oss