Hållbarhet

HÅLLBARHET 2025-08-18
Nordiska branschorganisationer går samman för batteriåtervinningFör att möta de kommande kraven i EU:s nya batteriförordning har Mobility Sweden och norska Bilimportørenes Landsforening bildat två dotterbolag. Svenska Foretur och norska Autoretur Battery Recycling ska framöver bygga ett effektivt och koordinerat retursystem för elfordonsbatterier. Foretur och Autoretur Battery Recycling ska redan under innevarande månad starta parallella anbudsprocesser för aktörer som kan sköta återvinningen. Bolagen uppges ha flera strategiska mål, att: • dela erfarenheter och arbetsmetoder,• lägga grunden för en cirkulär och hållbar batteriekonomi,• dra nytta av stordriftsfördelar och uppnå största möjliga miljönytta och effektiv resursanvändning,• samt samarbeta med myndigheterna för så enhetliga krav och rapporteringssystem som möjligt. 2026 träder nya EU-regler i kraft som skärper kraven på tillverkare, importörer, bildemonterings- och återvinningsföretag i hela EU. Genom det nya samarbetet och bildandet av de två bolagen vill de två branschorganisationerna ta ledningen i att utveckla en gemensam nordisk modell för hur batteriförordningen ska implementeras. – Detta samarbete har etablerats för att ta itu med en av de viktigaste hållbarhetsutmaningarna för bilindustrin. Framtidens fordonsbransch kommer i stor utsträckning att vara eldriven och det är avgörande att vi lyckas etablera en effektiv och cirkulär batteriekonomi, säger Anna Henstedt, ansvarig för återvinningsfrågor hos Mobility Sweden och vd för Foretur. Mobility Sweden är branschorganisation i Sverige för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar.

HÅLLBARHET 2025-08-14
Smålandslogistik invigde ny eldriven fjärrlastbilUnder tisdagen invigde Smålands Logistik sin nya eldrivna fjärrlastbil. Scaniabilen kommer dagligen att köra hytter till specialfordon mellan Oskarshamn och Laxå, en sträcka på 48 mil tur och retur. I april i år invigde Scanias dotterbolag Enirion en ny laddstation i Kvastmossen i Oskarshamn, nära Scanias logistikcenter. Den gör att det nu är möjligt att köra de långa transporterna av hytter till brandbilar och andra specialfordon med eldrivna lastbilar. Sträckan mellan Oskarshamn och Laxå är 24 mil, och eldrivna lastbilar har nu möjlighet att ladda vid lastning och lossning både i Oskarshamn och Laxå. Scaniabilen som invigdes på tisdagen är av modell 40R och den första eldrivna lastbilen som trafikerar sträckan. Transporterna sker som ett samarbete mellan Scania, Schenker och Smålandslogistik (en del av Börjeskoncernen). Enligt Lotta Berg Miss, kundservicechef på Schenker, är det här den första ellastbilen med släp som körs för Schenker. – Det är en viktig milstolpe och ett ställningstagande att vi satsar på mer miljövänliga transporter, säger hon. För Smålandslogistiks vd Gunvor Munck är invigningen också en milstolpe. Företaget har sedan tidigare eldrivna lastbilar, men bara för distributionstrafik. – Vi jobbar för att vara med i tiden med olika drivmedel och nu vill vi ta nästa steg med el. Hytterna lastas på i Oskarshamn och lossas i Laxå. Men bilen kommer inte att gå tom på hemvägen. Då fylls den med annat gods som ska tillbaka till Oskarshamn. Smålandslogistik beskriver driftsättningen av den nya lastbilen som en testfas, där man kommer att följa prestanda och effektivitet noggrant, med särskilt fokus på laddningsmöjligheter, räckvidd och driftkostnader. Erfarenheterna från körningarna ska sedan användas för att utvärdera framtida investeringar och förbättra miljöarbetet.

HÅLLBARHET 2025-06-25
Hemglass börjar köra elektrisktLagom till glass-säsongen och sommarvärmen har Hemglass första elektriska glassbilar från Mercedes-Benz börjat rulla ut på sina turer. – Få verksamheter är så lämpliga för eldrift som just glassbilar, säger Henrik Wessen som är fleet manager på Hemglass Sverige. Hemglass ljusblåa glassbilar med sin karakteristiska melodi har varit en del av Sveriges vardag sedan 1968. Ända sedan starten har Mercedes-Benz dominerat vagnparken och nu är de första eldrivna modellerna från företaget i drift. Eldrivna transportbilar har funnits ett tag, men det var inte förrän i fjol som den typ av chassin som glassbilarna byggs på fanns tillgängliga med eldrift, berättar Henrik Wessen. – 85 procent av alla våra bilar är Mercedes-Benz Sprinter och nu kan vi ha exakt samma påbyggnad på de eldrivna bilarna som på de med dieselmotor. Glassbilskörningar är närmast idealiskt för att köras med el. Rundorna har många stopp och starter, vilket gör elbilen till ett energieffektivt alternativ. Turerna är också fasta, så förare och transportledning vet på förhand hur långt en bil körs varje runda. – Totalt sett är det också en bra ekonomi. Bara på skatt och service sparar vi tusentals kronor i månaden och med smarta elpriser är energin också mycket billigare än med en dieselbil, säger Henrik Wessen. En av de första E-Sprinterbilarna som kör i Hemglass färger går hos franchisetagaren Erik Landmark i Kristianstad, med Evelina Wendel som säljare. – Det är så skönt, tyst och känns bra, säger Evelina som kört glassbil i tre år, – Bara att slippa tanka. Dessutom kan man köra extremt mjukt och verkligen smyga fram. De nya bilarna är registrerade med 4,25 tons totalvikt och får med dispens köras med B-körkort. – Vårt mål är att ha ställt om större delen av vår vagnpark till 2030, säger Henrik Wessen. Men en förutsättning är att systemet med B-körkort för 4,25 tons bilar blir permanent. – Många av våra franchisetagare väntar med spänning in utvärderingen av de två första eldrivna Mercedes-bilarna. Men som allt ser ut nu så pekar mycket på att 2026 blir det stora året för Hemglass-elektrifiering.
Upptäck våra ämnesområden
Bläddra i senaste numret av Sveriges Åkeritidning
