Fordonsteknik

FORDONSTEKNIK 2025-06-27
Ohlssons satsar på eldrivna sopbilarOhlsson-koncernen har tagit emot sex nya Mercedes-Benz eEconic 4-facksbilar från Veho Trucks i Malmö.– Vi har provat en helt elektrisk eEconic i ett halvår nu och nu är det dags att satsa ordentligt, säger koncernchefen Christer Ohlsson. Ohlsson-koncernen i Landskrona är med 850 anställda en av landets största privata renhållningsentreprenörer. I dagsläget hanterar man bland hushållsavfall i ett 40-tal svenska kommuner. Nu gör man en mångmiljoninvestering i sex eldrivna Mercedes-Benz eEconic sopbilar med 4-facksteknik. – Econic med sin karakteristiska lågbyggda hytt och ”bussdörr” på högersidan är perfekt som sopbil, säger Admir Begovic som ansvarar för södra Sverige på Veho Trucks. – Föraren går in snarare än klättrar och när man gör det kanske 100 gånger varje dag så gör det skillnad. Modellen var en av de första i Mercedes-Benz modellprogram som också togs fram i ett eldrivet utförande. Inte minst med just sophantering i åtanke. Eftersom en sopbils aggregat drivs med hydraulik är det heller inte möjligt att stänga av motorn när den inte körs. Det betyder att motorn alltid är igång när bilen är i tjänst. – Att hantera hushållsavfall betyder ju per definition att man kör lastbil inne i bostadsområden där man verkligen vill slippa avgaser och buller, säger Christer Ohlsson. Ohlsson har lastbilar från ett antal olika tillverkare, och i den här satsningen på eldrift föll valet spå Mercedes-Benz. – Man har till exempel inte bara ersatt dieselmotorn med en elmotor i drivlinan. I stället har man satt motorerna direkt i bakaxeln och har inte ens en kardanaxel. Det minskar både servicebehov och energiförbrukning, säger Christer Ohlsson. Under den tid som Ohlssons haft sin första eEconic har man gjort noggranna uppföljningar av driftkostnaderna. – Det enda som är dyrare än på en dieselbil är den initiala investeringen. Energikostnaden är lägre, servicekostnaderna likaså, det blir färre stillestånd för service och betydligt lägre skatter. Dessutom gillar förarna dem. De är tystare, inga avgaser och de är perfekta att krypköra med. Alla de sex sopbilarna är 3-axlade eEconic med 27 tons totalvikt och 336 kWh batteri. Effekten är 442 hk (330 kW) kontinuerligt och kan ge 536 hk (400 kW) som max. Aggregaten kommer från finska NTM som nyligen invigt sin svenska fabrik i Kalmar.

FORDONSTEKNIK 2025-06-04
Falkenklev och Svenska Retursystem i elektriskt samarbeteSvenska Retursystem ska introducera fyra ellastbilar i sina logistikflöden från anläggningen i Helsingborg. Transporterna körs i samarbete med Falkenklev Logistik och DHL Freight. Nyligen invigde Falkenklev Logistik en ny laddpark för eldrivna fordon i Helsingborg. I samband med invigningen levererades fyra ellastbilar som ska köra i Svenska Retursystems flöden i samarbete med DHL Freight. – Vi vill leda hållbar omställning i livsmedelsbranschen, och elektrifieringen av våra transporter är en central del i det arbetet. Att vi nu kan köra fler ellastbilar i våra flöden är ett mycket glädjande steg, säger Niklas Blomgren, som är chef för leveranskedjan på Svenska Retursystem. Ellastbilarna kommer från Scania och Volvo och har en räckvidd på upp till 30 mil per laddning. Svenska Retursystems menar att deras lätta flöden passar mycket bra för eldrift, särskilt i den platta terrängen i Skåne som ger extra bra räckvidd.
Upptäck våra ämnesområden
Bläddra i senaste numret av Sveriges Åkeritidning
