Fordonsteknik

FORDONSTEKNIK 2025-11-26
Arla driftsätter fyra nya ellastbilarArla sätter nu fyra nya eldrivna distributionsbilar i trafik för leveranser från mejeriet i Kallhäll i nordvästra Stockholm. Samtidigt har mejeriföretaget investerat i snabbladdare som gör det möjligt att köra fler eldrivna turer varje dag.I förra veckan togs två av de nya ellastbilarna i trafik, och ytterligare två rullar ut på vägarna före årsskiftet. Fordonen utgår från Stockholm mejeri och kommer att leverera mjölk, grädde och andra mejeriprodukter till matbutiker i Stockholmsregionen.– Elektrifieringen av våra transporter är ett viktigt steg i vår resa mot mer hållbar logistik. Förutom minskade utsläpp bidrar det också till bättre luftkvalitet och lägre bullernivåer, säger Eric Wärnhem, fordonschef på Arla.Två av bilarna är från Scania och två från Volvo. För att maximera nyttan av dem har Arla också installerat fyra snabbladdare vid Stockholm mejeri.– Snabbladdarna gör att vi kan köra lastbilar i två skift, vilket ger ökad kapacitet och bättre effektivitet. Sammantaget kan vi nu köra fler eldrivna leveranser varje dag, säger Eric Wärnhem.2018 övergick Arla Sverige till att enbart använda fossilfria drivmedel i sina egna transporter. Totalt har Arla Sverige nu 25 eldrivna distributionsbilar och 80 biogasfordon.

FORDONSTEKNIK 2025-11-21
Eldriven flisbil rullar ut i ÖstergötlandSom del av forskningsprojektet Tree invigde Alltransport i Östergötland, Holmen och Scania Sverige nu i veckan en eldriven flisbil med 72 tons totalvikt som ska köra flistransporter mellan Holmens kombinat i Braviken och Linghems sågverk.Invigningen skedde hos Scania Sverige i Norrköping och på plats fanns, förutom folk från dessa tre bolag, även representanter för bland annat Skogforsk som sköter projektkoordineringen samt Östsvenska handelskammaren.– Med denna invigning blir Trees fordonsflotta komplett och det blir nu spännande att följa upp och mäta samtliga tolv fordons prestation i skarp drift. Projektet Tree använder verkligheten som laboratorium när vi med en riksomfattande systemdemonstration visar att ett storskaligt skifte från diesel till el är möjligt, säger Mats Ostelius, kommunikationsspecialist på Skogforsk. Han poängterar att tanken är att om eldrift fungerar i skogsbranschens komplexa miljö så fungerar det i flera andra branscher också.

FORDONSTEKNIK 2025-10-22
Swerock och Volvo testar elektriska maskiner i anläggningsprojektJust nu pågår ett pilotprojekt där Swerock använder helelektriska tunga maskiner i anläggningsarbeten i Helsingborg, tillsammans med Volvo och MVB Syd.– Vi vill förstå hur elektriska maskiner fungerar i vardagen, säger Linus Delin, arbetschef på Swerock. Under två månader testar Swerock hur Volvos helelektriska maskiner fungerar i skarpa uppdrag. Pilotprojektet omfattar en elektrisk hjullastare på 20 ton med 270 kWh batteri och en elektrisk lastbil, Volvo FMX, med 450 kWh batteri, som används för att lasta och transportera ballast till pågående anläggningsprojekt som byggföretaget MVB Syd bedriver i Helsingborgs stad. Syftet är att samla erfarenheter av hur elektriska maskiner fungerar i praktisk produktion. – För oss handlar det om att gå från teori till praktik, säger Linus Delin. Vi vill förstå hur elektriska maskiner fungerar i vardagen, vad som krävs för att de ska bli en naturlig del av vår produktion och hur vi kan bidra till att skynda på elektrifieringen av anläggningssektorn.

FORDONSTEKNIK 2025-10-01
Pre Zero beställer Sveriges första eldrivna slambilarÅtervinningsföretaget Pre Zero har beställt fyra eldrivna slambilar. Bilarna, som har utvecklats genom en påbyggnation på ett Volvochassi med FM-hytt, kommer att samla in fett i Stockholm från och med våren 2026. Tillsammans med branschorganisationen Återvinningsindustrierna har Pre Zero tagit fram en fossilfri färdplan med målet att alla företagets transporter ska vara fossilfria 2030. Företaget kör redan 97 procent av sina fordon på HVO, el och biogas. Nu tas alltså ett nytt steg i elektrifieringen i och med införskaffandet av det som uppges vara Sveriges första slambilar i den aktuella storleksklassen. Eftersom elslambilarna är tystare än fossildrivna slambilar kommer de att förses med blixtljus och konstgjorda ljud vid inbromsning, tomgång, backning och acceleration. – Pre Zero är en drivande aktör i omställningen till tung eldriven trafik. Vi vill accelerera utvecklingen och är positiva till flera av förslagen i regeringens utredning om lättnader för tunga transporter. Utökade möjligheter att köra nattetid för att öka nyttjandegraden per fordon skulle till exempel både vara bra för miljön och underlätta investeringar i kapitalkrävande tunga fordon, säger Jonathan Goude, chef för fordonsflottan på Pre Zero. Den eldrivna slambilen, som går under namnet Eko Kombi, är i grunden en påbyggnation på ett Volvochassi med FM-hytt. Bakom påbyggnationen står finska Kaiser Eur-Mark. Fordonen har en fri luftflödeskapacitet på cirka 30 000 l/min, en spolkapacitet på 106 l/min samt ett max arbetstryck på 200 bar.

FORDONSTEKNIK 2025-09-19
Volvo lanserar uppgraderad FL för tuff terrängVolvo kompletterar nu sitt utbud av medeltunga lastbilar med en uppgraderad robust Volvo FL 4x4-modell, skräddarsydd för krävande terrängapplikationer. Volvo FL är känd som en kompakt och smidig medeltung lastbil. Med det som grund ska Volvo Lastvagnar nu lansera en modifierad FL 4x4-lastbil, lämplig för miljöer där kunder behöver extra kapacitet när det gäller terrängprestanda. – Vi kan se en tydlig trend mot en högre efterfrågan på den här typen av lastbil från våra kunder, säger Jan Hjelmgren, chef för produktledning på Volvo Lastvagnar. Volvo FL 4x4 levereras med nya fram- och bakaxlar och nya axelutväxlingar för att stödja fyrhjulsdriften. I kombination med en robust exteriör och generös markfrigång har den uppdaterade lastbilsmodellen kapacitet att möta de tuffaste kraven enligt Volvo. Inte bara inom byggsegmentet utan även inom räddning, brandbekämpning, energi- och kraftförsörjningsföretag samt försvarsapplikationer.

FORDONSTEKNIK 2025-09-12
Dags för ny åkarsvängI morgon lördag är det dags igen. Tunga Rallyt Åkarsvängen rullar in i Södertälje för en dag fylld av nostalgi, motorljud och imponerande veteranfordon. Arrangemanget, där alla kommersiella nyttofordon som är tillverkade före 1996, presenteras som en hyllning till de arbetsfordon som varit med och format Sveriges industriella framgång. Här visas ett stycke levande fordonshistoria upp – från lastbilar och bussar till brandbilar – alla med sin egen berättelse och charm. Cirka 130 fordon, tillverkade mellan 1930 och 1995, kommer att delta i tävlingen. Bland dessa finns både svenska klassiker och ett tjugotal ekipage från våra nordiska grannländer. Totalt engagerar rallyt omkring 400 personer, med ett femtiotal funktionärer på plats. Intresset för tunga veteranfordon är stort, och många entusiaster och transportföretag lägger ner otaliga timmar på att restaurera och vårda sina fordon inför rallyt. Starten går från Chassiporten vid Verkstadsvägen i Södertälje, och rallyt tar deltagarna genom vackra Södermanland innan målgången vid Scanias huvudkontor. MHS Tunga Rallyt Åkarsvängen arrangeras av Motorhistoriska Sällskapet i Sverige i samarbete med Scania Sverige och är ett arrangemang där alla är välkomna. Om lördagens aktiviteterFörsta starten sker kl. 08.30 vid Scania, Chassiporten på Verkstadsvägen i Södertälje (Vid starten presenteras varje förare och fordon med fakta och kuriosa). Banlängd: ca 10 mil.Målgång: Mellan ca kl. 12.00 och 13.00 vid Scanias huvudkontor på Vagnmarkarvägen i Södertälje.Mer info om rallyt och startlistor finns på www.mhs.se.

FORDONSTEKNIK 2025-09-03
Volvo lanserar första start/stoppfunktionen för lastbilarVolvo Lastvagnar är på väg att lansera en ny generation I-Roll-teknik. Den nya generationen I-Roll har också begåvats med den tunga lastbilsvärldens första motorstopp/start-funktion, en innovation som ska minska bränsleförbrukningen och därmed både koldioxidutsläpp och driftkostnader. Stopp/start-motorfunktionen möjliggörs genom en ständig övervakning av vägdata. Motorn stängs exempelvis av tillfälligt när en nedförsbacke identifieras. Med motorn avstängd förbrukas inget bränsle. Funktionen aktiveras vid hastigheter över 60 km/h. Beroende på förhållanden som topografi och omgivningstemperatur kommer den nya I-Roll med motorstopp/start att kunna minska bränsle- och koldioxidutsläppen med upp till en procent utöver de redan uppnådda besparingarna. Den nya funktionen ska erbjudas på Volvo FH och FH Aero med 13-liters dieselmotor och kunder kan beställa den från september 2025.

FORDONSTEKNIK 2025-09-03
Mercedes släpper nya eActros 400Mercedes-Benz Lastbilar öppnar nu orderböckerna för nya versionen av eActros 400. Den är byggd på tekniken från storasyskonet 600 och är en del i Mercedes-Benz ökade modellprogram som erbjuder fler eldrivna varianter och fler än 40 möjliga kombinationer. Kunderna kan välja mellan två eller tre batteripaket, Pro Cabin eller beprövad L-hytt med lägre insteg i flera utföranden samt fler hjulbaser och axelkonfigurationer för både dragbilar och chassin än tidigare.Den nya generationen eActros erbjuder större flexibilitet: långväga fjärrkörning eller tung distribution, krav på räckvidd, nyttolast och förarkomfort. Utöver två hyttalternativ, den aerodynamiskt optimerade Pro Cabin och den beprövade L-hytten med lägre insteg, tillkommer fler hjulbaser och axelvarianter som täcker fler användningsområden. Andra generationen bygger på eActros 600:s helhetskoncept med integrerad e-axel, litium-järnfosfatbatterier (LFP)och 800-volts elsystem. 400-modellen har i grunden två LFP-batteripaket på 207 kWh vardera (installerad kapacitet 414 kWh) med en räckvidd på upp till 480 km i tung distribution. Modellen kan snabbladdas med upp till 400 kW via CCS2. Att ladda från 10 till 80 procent tar cirka 46 minuter med två batteripaket och omkring 70 minuter med tre. I kombination med en standardsemitrailer uppnår eActros 400 4x2 dragbil en nyttolast på över 25 ton (med 44t GCW-begränsning). Den nya varianten kan beställas från oktober 2025. Samtidigt fasas första generationens 300/400 ut.

FORDONSTEKNIK 2025-09-02
Heidelberg och Märsta Förenade startar pilotprojekt för eldrivna grus- och krosstransporterHeidelberg Materials Ballast Sverige, en del av Heidelberg Materials, har tillsammans med transportören Märsta Förenade påbörjat ett pilotprojekt för att skaffa sig mer erfarenhet om hur eldrivna transporter av ballast såsom grus och kross kan bidra till lägre utsläpp, tystare transporter och effektivare logistik. – Eldrift i tunga transporter är ett viktigt steg i omställningen, säger Filip Thiman, försäljningschef på Heidelberg Materials Ballast Sverige. Vi vill utvärdera både klimatnytta, driftsäkerhet och fördelarna med tystare transporter som kan köras även under tider med mindre trafik. Pilotprojektet ska ge alltså ge svar på tre viktiga huvudfrågor:Miljönytta – hur mycket kan koldioxidutsläppen bullret minska.Arbetsmiljö – hur påverkar tystare och jämnare körning förarna.Effektivitet – hur kan dubbelskift och nattkörningar öka kapaciteten.

FORDONSTEKNIK 2025-08-28
Stockholm skriver under på eldrivna arbetsmaskinerI juni presenterade Fossilfritt Sverige en avsiktsförklaring om att öka andelen eldrivna arbets- och entreprenadmaskiner, fri för både privata och offentliga aktörer att skriva under. Stockholms stad är nu den senaste kommunen att hörsamma uppmaningen. I Stockholm kommer ungefär hälften av utsläppen från transportsektorn, och runt tio procent av dessa härrör från arbetsmaskiner. Genom att byta ut fossildrivna arbetsmaskiner till elektrifierade alternativ minskar utsläppen av koldioxid samtidigt som de hälsoskadliga utsläppen och bullret i staden minskar. Nu har Stockholms stad skrivit under den avsiktsförklaring som Fossilfritt Sverige, Infra Sweden och Viable Cities lanserade i början av sommaren och som riktar sig till offentliga och privata beställare av bygg- och anläggningsprojekt som vill driva marknaden framåt och öka efterfrågan på eldrivna fordon fram till 2030. De aktörer som skriver under avsiktsförklaringen ska ha som mål att majoriteten av alla entreprenadarbeten ska utföras utsläppsfritt 2030. Erfarenheter från Oslo visar att merkostnaderna för utsläppsfria arbetsmaskiner kan minska relativt snabbt om det finns en tydlig efterfrågan. – I den här avsiktsförklaringen gör vi det tydligt för branschen att vi vill se fler elektrifierade arbetsmaskiner i våra stadsutvecklingsprojekt, säger Stockholms stads finansborgarråd Karin Wanngård (S). Stockholms stad har redan idag ett flertal utsläppsfria elektrifierade entreprenader och flera delvis elektrifierade entreprenader – bland annat i nya Slakthusområdet där 150 000 ton massor förs bort med hjälp av två eldrivna grävare, en eldriven hjullastare och två el-lastbilar med släp, ett kross- och sorteringsverk som drivs med el samt handhållna maskiner och verktyg. – Stockholms stad har sedan flera år varit en spjutspets i utvecklingen av elektrifierade entreprenader. Det här skickar en tydlig signal till marknaden om att efterfrågan på elektrifierade entreprenader ökar. När utsläppen och bullret från byggen minskar är det inte bara en vinst för klimatet, utan också för folkhälsan och trivseln för alla som bor och jobbar i staden, säger Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige. Tidigare har Eskilstuna, Göteborgs, Skellefteå, Umeå, Uppsala och Östersunds kommuner skrivit under avsiktsförklaringen.

FORDONSTEKNIK 2025-08-28
Sverigepremiär för Scanias nya LonglineFör 20 år sedan lade Scania ner sin egen produktion av den extra rymliga lastbilshytten ”Longline”. Nu tar man upp produktionen igen och siktar på att bygga uppemot 50 hytter om året för de mest kräsna kunderna. Det var under Trailer Trucking Festival i Mantorp den gångna fredagen som Scania anordnade en mindre pressvisning av den kommande Longline-hytten. På plats var både representanter från Scania Sverige och Laxå Special Vehicles som sedan fyra år tillbaka helägs av Scania och producerar Scaniaprodukter som inte hör till den vanliga serieproduktionen. Under åren 2003–2004 byggdes ett 50-tal Longline. Sedan produktionen upphörde har ytterligare ett antal byggt hos påbyggare, men nu är det alltså dags för Scania att ta upp den egna produktionen av denna luftiga, lyxiga och klassiska hytt. Det hyttlösa chassit byggs i fabriken i Södertälje för att sedan skickas till Laxå där det byggs ihop med hytten. En skillnad jämfört med de Longline-hytter som byggt hos påbyggare är att Scanias variant ska byggas ihop helt i plåt, i stället för glasfiber eller plast. Den bil som visades i Mantorp är en prototyp som inte är helt identisk med den kommande serieproducerade hytten. Men den ger ändå en mycket bra bild av vad kunderna kan vänta sig. Från fronten till bakänden är den 3,4 meter när Scanias 31-längdshytt används, alternativt 3 m när 28-hytten används. Totalhöjden är i prototypversionen omkring 4,20 hög (samma som S20 H), men höjden kommer att variera beroende på konfiguration. Invändigt måttar hytten 1,90 i längd mellan stolen i normalläge och bakkanten, och 2,10 i höjd. Samuel Suderbys på Laxå Special Vehicles säger att de invändiga utrymmena ger helt andra möjlighet än vanliga hytter. – Exempelvis om man vill ha en toalett eller en dusch eller något annat. Där ser vi ju att det förmodligen kommer att bli samarbeten med båtbyggare eller husbilsbyggare. Han räknar med att de flesta kunder kommer att vilja inreda hytterna själva. – Vi försöker därför skala av den inredningsmässigt, så vi kommer att ha en variant med säng i bakkant med förvaring, kylskåp och förvaring i bakre väggen. Eller så kan man köpa helt utan något. Det är bättre att vi tar bort det från början i stället för att det slängs. Den absoluta majoriteten av kunder kommer att bygga om hela inredningen, det kommer att vara plysch, läder, knappar och belysning. Vi har gjort det här som en plattform för dem att bygga vidare på.

FORDONSTEKNIK 2025-08-21
Iveco lanserar eldriven fjärrlastbil med lång räckviddEfter introduktionen av chassibilen S-eWay tar Iveco nu nästa steg i omställningen till nollutsläppstransporter med lanseringen av nya S-eWay dragbil – en helelektrisk tung lastbil utvecklad för regional- och fjärrtrafik. Med en räckvidd på upp till 60 mil, snabbladdning på 350 kW och ett batterihanteringssystem för nordiskt klimat, är S-eWay dragbil redo att elektrifiera även de mest krävande körningarna i hela Norden. - Vi introducerade nyligen Iveco S-eWay chassibil för våra nordiska kunder och har redan fått god respons. Nu går vi steget längre. Med S-eWay dragbil visar vi att eldrift nu också är ett realistiskt och pålitligt alternativ för långväga och tunga transporter, även i vårt nordiska klimat, säger Kåre Neergaard, produkt- och marknadschef på Hedin Nordic Truck som representerar Iveco i Norden. S-eWay dragbil är konstruerad för att klara temperaturer från -30°C till +45°C genom ett termiskt optimerat batterihanteringssystem och tre kraftfulla LFP-batteripaket med totalt 603 kWh i kapacitet. Snabbladdning från 20 till 80 procent tar 60 minuter. En av de mest distinkta nyheterna med S-eWay dragbil är den förlängda och aerodynamiskt optimerade fronten, som kallas Aerocab. Den är 26 cm längre än traditionella hyttlösningar och utvecklad för att uppfylla EU:s senaste riktlinjer för aerodynamisk effektivitet. Designlösningen ger förbättrad energieffektivitet, längre räckvidd och möjliggör längre fordonskombinationer utan att tumma på svängradiekraven. – Den aerodynamiska fronten gör stor skillnad i både energieffektivitet och totalekonomi över tid. Den är dessutom utvecklad för att fungera i praktiken – inte bara i vindtunneln, utan i verkliga förhållanden, säger Kåre Neergaard. Den nya lastbilen är byggd på Ivecos beprövade S-Way-plattform och erbjuder förarcentrerad komfort, smart ruttplanering och en e-axel från systerföretaget FPT Industrial som levererar 480 kW kontinuerlig effekt direkt till hjulen – utan energiförluster från traditionella drivlinor. Garantin är 10 år eller 1,2 miljoner kilometer och försäljningen förväntas starta hösten 2025. Om S-eWay dragbil– Upp till 600 km räckvidd (603 kWh batteri)– Snabbladdning: 350 kW (20–80 % på 60 min)– Klarar –30°C till +45°C tack vare avancerat– värme-/kylsystem– E-axel från FPT Industrial– ePTO för exempelvis kylaggregat– Förarcentrerad HMI med smart ruttplanering– Upp till 10 års/1,2 miljoner km garanti
- 1
- 2
Upptäck våra ämnesområden
Bläddra i senaste numret av Sveriges Åkeritidning
