Svensk Åkeritidning nr 3 2025

2025-06-02

SVENSK ÅKERITIDNING

För att komma åt detta innehåll behöver du logga in

Är du inloggad men ändå inte kan komma åt informationen beror det på att informationen är låst till en annan behörighet än vad du har. Har du frågor är du välkommen att kontakta oss

Senaste nytt

Invigning Ljungby 2 sep_low.jpg.

DRIVMEDEL 2025-09-03

Unik vätgasanläggning invigdes i Ljungby

Under tisdagen invigdes en ny produktionsanläggning för vätgas och en vätgastankstation i småländska Ljungby. Att vätgasen som tankas produceras lokalt genom elektrolys från egen solel gör anläggningen unik enligt ägarbolagen Strandmöllen och PS Energi. Vätgasen produceras lokalt i produktionsanläggningen genom elektrolys, baserad på el från Strandmöllens egen solcellsanläggning samt framöver även genom avtal med en solcellspark som byggs i närheten under hösten. Därefter går vätgasen direkt vidare till PS Energis intilliggande tankstation, vilket alltså skapar en komplett kedja från produktion till tankning. Som en del av satsningen har Strandmöllen även byggt en avancerad fyllningsanläggning för flaskor, batterier och trailrar, vilket gör det möjligt att förse kunder med vätgas oavsett behov och lokalisering.

Läs mer
iStock-1208122683.jpg.

FORDONSTEKNIK 2025-08-28

Stockholm skriver under på eldrivna arbetsmaskiner

I juni presenterade Fossilfritt Sverige en avsiktsförklaring om att öka andelen eldrivna arbets- och entreprenadmaskiner, fri för både privata och offentliga aktörer att skriva under. Stockholms stad är nu den senaste kommunen att hörsamma uppmaningen. I Stockholm kommer ungefär hälften av utsläppen från transportsektorn, och runt tio procent av dessa härrör från arbetsmaskiner. Genom att byta ut fossildrivna arbetsmaskiner till elektrifierade alternativ minskar utsläppen av koldioxid samtidigt som de hälsoskadliga utsläppen och bullret i staden minskar. Nu har Stockholms stad skrivit under den avsiktsförklaring som Fossilfritt Sverige, Infra Sweden och Viable Cities lanserade i början av sommaren och som riktar sig till offentliga och privata beställare av bygg- och anläggningsprojekt som vill driva marknaden framåt och öka efterfrågan på eldrivna fordon fram till 2030. De aktörer som skriver under avsiktsförklaringen ska ha som mål att majoriteten av alla entreprenadarbeten ska utföras utsläppsfritt 2030. Erfarenheter från Oslo visar att merkostnaderna för utsläppsfria arbetsmaskiner kan minska relativt snabbt om det finns en tydlig efterfrågan. – I den här avsiktsförklaringen gör vi det tydligt för branschen att vi vill se fler elektrifierade arbetsmaskiner i våra stadsutvecklingsprojekt, säger Stockholms stads finansborgarråd Karin Wanngård (S). Stockholms stad har redan idag ett flertal utsläppsfria elektrifierade entreprenader och flera delvis elektrifierade entreprenader – bland annat i nya Slakthusområdet där 150 000 ton massor förs bort med hjälp av två eldrivna grävare, en eldriven hjullastare och två el-lastbilar med släp, ett kross- och sorteringsverk som drivs med el samt handhållna maskiner och verktyg. – Stockholms stad har sedan flera år varit en spjutspets i utvecklingen av elektrifierade entreprenader. Det här skickar en tydlig signal till marknaden om att efterfrågan på elektrifierade entreprenader ökar. När utsläppen och bullret från byggen minskar är det inte bara en vinst för klimatet, utan också för folkhälsan och trivseln för alla som bor och jobbar i staden, säger Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige. Tidigare har Eskilstuna, Göteborgs, Skellefteå, Umeå, Uppsala och Östersunds kommuner skrivit under avsiktsförklaringen.

Läs mer
IMG_2278_low2.jpg.

FORDONSTEKNIK 2025-09-02

Heidelberg och Märsta Förenade startar pilotprojekt för eldrivna grus- och krosstransporter

Heidelberg Materials Ballast Sverige, en del av Heidelberg Materials, har tillsammans med transportören Märsta Förenade påbörjat ett pilotprojekt för att skaffa sig mer erfarenhet om hur eldrivna transporter av ballast såsom grus och kross kan bidra till lägre utsläpp, tystare transporter och effektivare logistik. – Eldrift i tunga transporter är ett viktigt steg i omställningen, säger Filip Thiman, försäljningschef på Heidelberg Materials Ballast Sverige. Vi vill utvärdera både klimatnytta, driftsäkerhet och fördelarna med tystare transporter som kan köras även under tider med mindre trafik.  Pilotprojektet ska ge alltså ge svar på tre viktiga huvudfrågor:Miljönytta – hur mycket kan koldioxidutsläppen bullret minska.Arbetsmiljö – hur påverkar tystare och jämnare körning förarna.Effektivitet – hur kan dubbelskift och nattkörningar öka kapaciteten.

Läs mer