Lastbilsförare prisas för arbetsmiljöarbete

Kaunis Iron2_org.jpg.
Ulrich Höntzsch, skyddsombud på Kaunis Iron Logistik i Pajala Foto: Lotta Nyberg
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-10-22

HÅLLBARHET

Ulrich Höntzsch, skyddsombud på Kaunis Iron Logistik i Pajala, har fått årets arbetsmiljöstipendium från den ideella organisationen Prevent.

– Man kan alltid ringa mig, eller byta några ord i fikarummet, säger pristagaren.

Prevent delar varje år ut Arbetsmiljöstipendiet till en chef och ett skyddsombud som gjort tydliga insatser för att förbättra arbetsmiljön på sin arbetsplats. Stipendiaterna nomineras av sina respektive kollegor. 

I år går skyddsombudspriset till Ulrich Höntzsch, lastbilsförare på Kaunis Iron Logistik, som transporterar malm från gruvan i Pajala till avlastningsplatsen i Kaunisvaara – ofta i tuffa vinterväglag och med laster på omkring 90 ton. Han beskriver arbetet som riskfyllt, där noggranna riskanalyser och ett ständigt förbättringsarbete är avgörande. 

Kaunis Iron1_org.jpg.

– Jag brinner för en god arbetsmiljö. Säkerheten har högsta prioritet – inte bara för oss på vägarna, utan också för våra medtrafikanter. Mina kollegor kan alltid ringa mig, eller byta några ord i fikarummet.

Ulrich Höntzsch nominerades med följande motivering: ”Ulrich kombinerar teknisk kompetens med ett stort ansvarstagande och ett tydligt fokus på samverkan. Hans insatser leder till konkreta förbättringar och bidrar till en arbetsmiljö präglad av öppenhet, tillit och ständig utveckling.” 

Årets stipendiat i chefskategorin blev John Seiborg på Ica Maxi i Växjö och juryn har bestått av representanter från Svenskt Näringsliv, LO, PTK samt Prevent. Stipendiaterna får 15 000 kronor vardera att använda till utbildningar inom arbetsmiljö. 

– Årets stipendiater visar två sidor av samma engagemang: att skapa arbetsplatser där människor mår bra och känner sig sedda. John och Ulrich är fina förebilder för hur hjärta och professionalism kan gå hand i hand, säger Susanna Ribrant, vd på Prevent.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

El-lastbil_Moelven Edanesågen_VVLBC-10_low.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-10-16

Eldriven flisbil till Västvärmlands LBC

Västvärmlands LBC och Dijkstra Transport har tillsammans driftsatt en ny eldriven lastbil i ett samarbete med Moelven. Nu har den börjat köra biprodukter från Moelven Edanesågen utanför Arvika. Lastbilen, en Scania på 24 meter och 64 tons totalvikt, sattes i drift redan inför sommaren, men det är först nu som Västvärmlands LBC gått ut med informationen. Investeringen har skett i ett samarbete mellan Moelven, Västvärmlands LBC och Dijkstra Transport och bilen transporterar nu alltså bland annat biprodukter från Moelven Edanesågen utanför Arvika till olika kunder i regionen. – Det här är ett viktigt steg för oss, både ur miljösynpunkt och för att framtidssäkra våra transporter, säger Pär Börjesson, vd Västvärmlands LBC. Dijkstra transport blir det tredje åkeriet i Västvärmlands LBC som investerar i en eldriven lastbil och målet om två implementerade elfordon under 2025 är nu uppnått. Paul Dijkstra, ägare av Dijkstra transport, ser positivt på utvecklingen där elfordon tar större plats. – Det blir en bättre arbetsmiljö för föraren. Det är tyst i hytten jämfört med en dieseldriven lastbil. Det blir också mer utvecklande för föraren då körningen planeras och struktureras på ett helt annat sätt än för en vanlig lastbil. Lastbilen går 1,5-skift, laddas på natten och stödladdas sedan två eller tre gånger under dagen. Per Börjesson lyfter flexibiliteten som en akilleshäl för eldriften och att det bitvis varit driftstörningar på laddplatserna. Därför siktar man in sig på fasta uppdrag där rutterna är förutsägbara. Sedan en tid tillbaka finns en laddstation för tunga elfordon vid Västvärmlands LBC:s terminal i Arvika. – En sådan investering i infrastrukturen underlättar så klart våra mål om att implementera fler elfordon i flottan och sänka vår klimatpåverkan ytterligare, säger Pär Börjesson.

Läs mer
scania-truck-outside-industrial-hub-rugao-china.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-10-17

Scanias jätteanläggning i Kina invigd

På onsdagen invigde Scania sin första fabrik i Kina. Investeringen uppgår till mer än 20 miljarder kronor och produktionskapaciteten kommer att vara 50 000 fordon per år. Det nya industriella navet ligger i Rugao i Jiangsu-provinsen, intill Gula havet i östligaste Kina och är en av Scanias största globala investeringar hittills. Anläggningen täcker 800 000 kvadratmeter, har en licensierad produktionskapacitet på 50 000 fordon per år och uppges skapa omkring 3 000 nya jobb lokalt. Anläggningen ska betjäna både den kinesiska marknaden och exportmarknader i Asien och övriga världen. Den totala investeringen uppgår till omkring 2 miljarder euro. Scania är den första västerländska OEM-tillverkaren som beviljas en fullständig produktionslicens för en helägd lastbilsfabrik i Kina. Anläggningen ska drivas nästan helt med förnybara energikällor, inklusive lokalt producerad biogas och certifierad grön el. – Hållbarhet är inbyggt i varje del av vår nya fabrik i Rugao, från energiförsörjning till avfallshantering, säger Ruthger de Vries, vd för Scania Industrial Operations Asia. – Det handlar inte bara om att producera lastbilar, det handlar om att sätta en ny standard för effektiv och hållbar industriell verksamhet.

Läs mer
DJI_0548_low.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-10-23

Hammar Maskin blir del av Tom Enterprise

Efter mer än fem decennier som ägare och ledare har Bengt-Olof Hammar valt att sälja Hammar Maskins verksamhet till Tom Enterprise. Fokus framöver blir tillväxt, innovation och global expansion. Hammar Maskin grundades 1974 av Bengt-Olof Hammar i Olsfors och har sedan dess utvecklat den världsledande sidlastaren Hammarlift, som används för effektiv containerhantering och andra tunga lastapplikationer. Företaget har levererat tusentals enheter till kunder i över 125 länder och har enligt bolaget byggt ett starkt rykte för robust design, teknisk kompetens och pålitlig service. – Hammar har vuxit genom innovation, kvalitet och kundfokus. Med Tom Enterprise som ägare får vi förutsättningar att fortsätta utveckla verksamheten och stärka vår ledande position på världsmarknaden, säger Bengt-Olof Hammar. De två bolagen delar enligt Hammar Maskin en gemensam syn på långsiktig utveckling och värdeskapande inom svensk industri. – Bengt-Olof Hammar har genom sin vision och sitt tekniska kunnande byggt upp en världsledande position inom sidlastare och skapat en helt ny nisch inom containerhantering. Företaget har gjort en imponerande tillväxtresa och är ett utmärkt exempel på svensk entreprenörsanda och innovationskraft, säger Thomas von Koch på Tom Enterprise. Peter Cederholm föreslås tillträda som ny vd för Hammar Maskin i samband med övertagandet. Han har mångårig erfarenhet från den internationella container- och lyftindustrin, bland annat från Kalmar Industries och Bromma spreaders. Transaktionen är villkorad av sedvanliga myndighetsgodkännanden och beräknas slutföras under fjärde kvartalet 2025.Hela behållningen från försäljningen ska gå till en fond för humanitär hjälp.

Läs mer