Drivmedel - Nyheter och utveckling inom bränsle för transportbranschen
Här hittar du artiklar om diesel, biodrivmedel, el, vätgas och framtidens bränslelösningar – allt som påverkar branschen och din verksamhet.

DRIVMEDEL 2025-09-03
Unik vätgasanläggning invigdes i LjungbyUnder tisdagen invigdes en ny produktionsanläggning för vätgas och en vätgastankstation i småländska Ljungby. Att vätgasen som tankas produceras lokalt genom elektrolys från egen solel gör anläggningen unik enligt ägarbolagen Strandmöllen och PS Energi. Vätgasen produceras lokalt i produktionsanläggningen genom elektrolys, baserad på el från Strandmöllens egen solcellsanläggning samt framöver även genom avtal med en solcellspark som byggs i närheten under hösten. Därefter går vätgasen direkt vidare till PS Energis intilliggande tankstation, vilket alltså skapar en komplett kedja från produktion till tankning. Som en del av satsningen har Strandmöllen även byggt en avancerad fyllningsanläggning för flaskor, batterier och trailrar, vilket gör det möjligt att förse kunder med vätgas oavsett behov och lokalisering.

DRIVMEDEL 2025-08-15
Opecs produktionsökningar pressar oljeprisetOljekartellen Opec har ofta försökt begränsa oljeproduktionen för att hålla uppe priset. Nu gör man tvärtom. I september ska produktionen öka ytterligare, i ett försök att vinna tillbaka marknadsandelar. Opec består av 12 oljeproducerande länder i framför allt Mellanöstern och Afrika. De senaste åren har organisationen vid olika tidpunkter kommit överens om nya begränsningar i oljeproduktionen för att hålla uppe priset och kunna göra större vinster. Det har dock lett till att andra länder, såsom USA och Norge, kunnat öka sin produktion och försäljning. Nu verkar Opec ha gett upp. Från april och framåt har man, i omgångar, beslutat om produktionsökningar på totalt en dryg miljon fat olja, skriver Dagens PS. Enligt di.se kommer de nya produktionsökningarna i september innebära att alla tidigare begränsningar överges. I en artikel den 4 augusti säger Bjarne Schieldrop, råvaruanalytiker på SEB, att Opec nu försöker ta tillbaka marknadsandelar genom att långsamt öka trycket på amerikanska producenter av skifferolja, en produktionsmetod som generellt sett är dyrare än att pumpa upp olja från marken. Statistiken visar att antalet aktiva oljeriggar i USA minska från 480 under första kvartalet till 410 vid månadsskiftet juli/augusti. Det återstår att se hur lågt priset kan bli innan Opec återigen gör ett försök att begränsa utbudet och trycka upp priset. En annan faktor som skulle kunna förändra situationen är eventuella amerikanska sanktioner riktade mot rysk olja, inklusive länder som handlar med rysk olja. Ukraina har i sin tur intensifierat sina attacker mot ryska raffinaderier, något som inte lett till någon kraftig oro på marknaden. Attackerna riktar sig mot raffinaderier, vilket innebär att det i första hand är Rysslands produktion av färdigraffinerade produkter som skadas – en situation som får mer effekt på den inhemska försörjningen av diesel och bensin. Den ekonomiska aktiviteten i Kina är också en av de viktigaste faktorerna för efterfrågan på olja, och där visar de senaste siffrorna att industriproduktionen ökar mindre än förväntat. När detta skrivs kostar ett fat Brentolja 66 dollar och ett fat WTI-olja 62,20 dollar. Det låga oljepriset är en starkt bidragande faktor bakom Sveriges låga priser på bensin och diesel.

DRIVMEDEL 2025-06-27
Återigen neråt för oljan efter tillfällig prischockOljepriset har under våren stadigt klättrat neråt och tidvis varit nere kring 60 dollar fatet. I samband med att det kortvariga kriget mellan Israel och Iran bröt ut åkte priset på några dagar upp till knappt 80 dollar. Nu är det nere på en bit under 70 igen, och den lägre nivån kommer troligen kvarstå enligt analytiker. I början av året låg priset för Nordsjöoljan (Brent) på omkring 80 dollar per fat. Sedan dess har priset stadigt sjunkit och som lägst legat kring 60 dollar. WTI-oljan har som vanligt kostat ett par dollar lägre. Bakom det låga oljepriset ligger framför allt en förhållandevis låg efterfrågan och faktumet att några av OPEC+-länderna ökat produktionen för att vinna marknadsandelar, vilket skapat ett överskott. Resultatet har blivit lägre pris på bensin och diesel, även i Sverige. När Israel och Iran attackerade varandra i förra veckan gick priset snabbt upp till strax över 77 dollar per fat för Brentoljan, inte minst på grund av oron att Iran skulle stänga Hormuzsundet i Persiska viken där 20 procent av all världens olja passerar. Nu verkar de storskaliga attackerna vara över och priset har snabbt fallit ner till omkring 67 dollar fatet, och WTI-oljan till 65 dollar. Oron kring utbudet i Mellanöstern har minskat för tillfället, men den har inte försvunnit, konstaterar bland annat nyhetsbyrån Reuters. Reuters skriver också att ny makroekonomisk data från USA visar att den ekonomiska tillväxten kan bli sämre än väntat, vilket stärker förväntningarna om en räntesänkning från den amerikanska centralbanken. Även marknaden verkar satsa på att de amerikanska räntorna sänks i september, vilket normalt sett skulle stimulera ekonomisk tillväxt och efterfrågan på olja. Samtidigt har de amerikanska råoljelagren minskat på sistone. Trots det lär de relativt låga prisnivåerna vara kvar, om inget avgörande förändras. En sådan möjlig faktor är att konflikten mellan Iran och Israel blossar upp ordentligt igen och att Iran väljer att stänga ner Hormuzsundet. Analytiker har spekulerat att det skulle kunna leda till historiska prisrekord på uppemot 300 dollar fatet, vilket skulle innebära en stor chock för hela världsekonomin.

DRIVMEDEL 2025-06-19
Kraftigt lyft för HVO100Sveriges totala utsläpp av växthusgaser inom transportsektorn ökar efter att reduktionsplikten sänkts. Men leveranserna av det höginblandade biodrivmedlet HVO100 har samtidigt mer än fördubblats på två år. Det visar årets omställningsbarometer från Drivkraft Sverige. Sveriges utsläpp av växthusgaser ökade med hela 7 procent under 2025 jämfört med året innan. Det visar preliminär statistik från Naturvårdsverket. Ökningen är något högre än vad underlaget till regeringens klimatredovisning uppskattat. Vägtrafiken ökade sina utsläpp med 24 procent, och arbetsmaskinerna med hela 32 procent. Resultatet är framför allt en konsekvens av den kraftigt sänka reduktionsplikten för diesel från 30,5 procent till 6 procent (från första juli 10 procent). Men på detaljnivå är inte allt mörkt ur utsläppsminskningssynpunkt. Industrin minskade utsläppen med hela 5 procent, och det höginblandade biodrivmedlet HVO100 har blivit mer populärt. Antalet ”energistationer” (eller ”drivmedelsstationer”) i Sverige är omkring 3 000. Av dessa erbjuder drygt 650 HVO100, vilket är en femdubbling av antalet sedan 2019. Samtidigt har användningen av HVO100 ökat kraftigt de senaste två åren, parallellt med en ökning av antalet pumpar. Jämfört med förra året finns nu 10 procent fler pumpar. Samtidigt har antalet stationer som erbjuder laddning ökar med omkring 50 procent. 2024 utgjordes 8,5 procent av drivmedelsleveranserna av höginblandade biodrivmedel. Under första halvan av 2025 har andelen gått upp till 10 procent. Anledningen är alltså främst att användningen av HVO100 har ökat, enligt Drivkraft Sverige. Totalt utgörs 7 procent av drivmedelsleveranserna av HVO100, en kraftig ökning från 5 procent samma period 2024 och 2,8 procent 2023. HVO100 är ett drivmedel som inte räknas in i reduktionsplikten. Det är befriat från både koldioxid- och energiskatt efter godkännande från EU. Viktor Gunnarsson, ansvarig för konkurrenskraftsfrågor på Drivkraft Sverige, pekar dock på att det är hög till att säkra fortsatt skattebefrielse. – Det är glädjande att så många företag och individer vill minska sina koldioxidutsläpp genom att välja HVO100 i stället för fossil diesel. Med den beslutade reduktionspliktsnivån på 10 procent är skattebefrielsen en förutsättning för att Sverige ska klara sitt ESR-åtagande. Utvecklingen visar på behovet för regeringen att sätta i gång en statsstödsansökan till EU-kommissionen om fortsatt skattebefrielse för rena och höginblandade biodrivmedel.
Upptäck våra ämnesområden
Bläddra i senaste numret av Sveriges Åkeritidning
