Återigen neråt för oljan efter tillfällig prischock

iStock-2095437139.jpg.
Istockphoto.com
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-06-27

DRIVMEDEL

Oljepriset har under våren stadigt klättrat neråt och tidvis varit nere kring 60 dollar fatet. I samband med att det kortvariga kriget mellan Israel och Iran bröt ut åkte priset på några dagar upp till knappt 80 dollar. Nu är det nere på en bit under 70 igen, och den lägre nivån kommer troligen kvarstå enligt analytiker.

I början av året låg priset för Nordsjöoljan (Brent) på omkring 80 dollar per fat. Sedan dess har priset stadigt sjunkit och som lägst legat kring 60 dollar. WTI-oljan har som vanligt kostat ett par dollar lägre. Bakom det låga oljepriset ligger framför allt en förhållandevis låg efterfrågan och faktumet att några av OPEC+-länderna ökat produktionen för att vinna marknadsandelar, vilket skapat ett överskott. Resultatet har blivit lägre pris på bensin och diesel, även i Sverige.

När Israel och Iran attackerade varandra i förra veckan gick priset snabbt upp till strax över 77 dollar per fat för Brentoljan, inte minst på grund av oron att Iran skulle stänga Hormuzsundet i Persiska viken där 20 procent av all världens olja passerar. Nu verkar de storskaliga attackerna vara över och priset har snabbt fallit ner till omkring 67 dollar fatet, och WTI-oljan till 65 dollar.

Oron kring utbudet i Mellanöstern har minskat för tillfället, men den har inte försvunnit, konstaterar bland annat nyhetsbyrån Reuters.

Reuters skriver också att ny makroekonomisk data från USA visar att den ekonomiska tillväxten kan bli sämre än väntat, vilket stärker förväntningarna om en räntesänkning från den amerikanska centralbanken. Även marknaden verkar satsa på att de amerikanska räntorna sänks i september, vilket normalt sett skulle stimulera ekonomisk tillväxt och efterfrågan på olja. Samtidigt har de amerikanska råoljelagren minskat på sistone.

Trots det lär de relativt låga prisnivåerna vara kvar, om inget avgörande förändras. En sådan möjlig faktor är att konflikten mellan Iran och Israel blossar upp ordentligt igen och att Iran väljer att stänga ner Hormuzsundet. Analytiker har spekulerat att det skulle kunna leda till historiska prisrekord på uppemot 300 dollar fatet, vilket skulle innebära en stor chock för hela världsekonomin.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

Swerock1_org_foto Roger Nellsjö_low.jpg (1).

FORDONSTEKNIK 2025-10-22

Swerock och Volvo testar elektriska maskiner i anläggningsprojekt

Just nu pågår ett pilotprojekt där Swerock använder helelektriska tunga maskiner i anläggningsarbeten i Helsingborg, tillsammans med Volvo och MVB Syd.– Vi vill förstå hur elektriska maskiner fungerar i vardagen, säger Linus Delin, arbetschef på Swerock. Under två månader testar Swerock hur Volvos helelektriska maskiner fungerar i skarpa uppdrag. Pilotprojektet omfattar en elektrisk hjullastare på 20 ton med 270 kWh batteri och en elektrisk lastbil, Volvo FMX, med 450 kWh batteri, som används för att lasta och transportera ballast till pågående anläggningsprojekt som byggföretaget MVB Syd bedriver i Helsingborgs stad. Syftet är att samla erfarenheter av hur elektriska maskiner fungerar i praktisk produktion. – För oss handlar det om att gå från teori till praktik, säger Linus Delin. Vi vill förstå hur elektriska maskiner fungerar i vardagen, vad som krävs för att de ska bli en naturlig del av vår produktion och hur vi kan bidra till att skynda på elektrifieringen av anläggningssektorn. 

Läs mer
E-Charge2_org_low.jpg.

INFRASTRUKTUR 2025-10-22

Megawattladdning testas i skarp logistik

Järna, Ödeshög och Vädermotet i Göteborg har nu fått några av Sveriges första megawattladdare (MCS). Installationen sker inom ramen för forskningsprojektet E-Charge där åkerier, fordonstillverkare, akademi och laddoperatörer arbetar tillsammans för snabbare elektrifiering. Testerna, som pågår under hösten, syftar till att validera tekniken i verkliga transportflöden för att lägga grunden till nästa avgörande steg – kommersiell tillgänglighet under 2026. MCS är en ny laddningsstandard som möjliggör betydligt högre effekter än dagens CCS. De första testerna sker med upp till 1 megawatt, men tekniken har potential att nå 3,75 megawatt (3 000 ampere vid 1 250 volt DC). – Med installationen av megawattladdare visar vi att elektrifierad fjärrtransport inte bara är möjlig – den är redo att skalas upp. För Scania är detta ett viktigt steg för att visa att våra kunder kan köra eldrivna lastbilar effektivt på viktiga logistikrutter, med kontroll på kostnader och driftstid. Tillsammans med våra partner lägger vi grunden för en robust laddinfrastruktur som gör övergången till hållbara tunga transporter snabbare, säger Philip Gustavsson på Scania.

Läs mer
iStock-1072392590_low_besk.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-10-24

Höga bränslepriser gör åkerinäringen mer produktiv enligt ny rapport

Hur ser förhållandet ut mellan utsläpp, klimatsatsningar, produktivitet och omsättning? Det har tre forskare undersökt i en ny rapport, och resultaten visar bland annat att högre drivmedelslpriser leder till ökad produktivitet i åkerinäringen. Kostnaden för drivmedel är en stor utgiftspost för åkerier. Men hur påverkar koldioxidskatt, ett stigande dieselpris och krav på biobränsleinblandning produktiviteten i åkerinäringen? I en ny rapport från den ideella föreningen SNS visar forskarna Gustav Martinsson, Per Strömberg och Christian Thomann att utsläppen från näringen minskade med 5 procent och de fossila utsläppen med 30 procent under åren 2007–2020 – samtidigt som omsättningen ökade med 23 procent. – Den tydliga slutsatsen är att politiker inte behöver välja mellan produktivitet och lägre utsläpp i åkerinäringen. Tvärtom har de stigande bränslepriserna skapat incitament för samlastning, bättre planering av rutterna och mer effektiva transporter, vilket gjort näringen mer produktiv, säger Gustav Martinsson. Rapporten bygger på unika mikrodata på lastbilsnivå kopplade till företagsdata, vilket gjort det möjligt att i detalj studera åkeriernas anpassning. I rapporten konstaterar forskarna att effektivare logistik är den starkaste faktorn bakom en effektivare näring. De höjda drivmedelspriserna har också bidragit till att förändra sammansättningen i branschen, där stora åkerier (med fler än 50 lastbilar) kraftigt har ökat sin marknadsandel. Strukturomvandlingen välkomnas av forskarna av klimatskäl. – Att mer produktiva företag växer på bekostnad av mindre produktiva företag är nödvändigt. De större åkerierna har dessutom kunnat minska sina utsläpp betydligt snabbare. Om mindre åkerier ska stödjas ekonomiskt behöver det vara stöd för omställning och produktivitetsökning, inte stöd för att bevara mindre produktiva och mer utsläppsintensiva verksamheter, kommenterar Per Strömberg. Reduktionsplikten sänktes 2024 och sedan dess har dieselpriset minskat med cirka 20 procent. Forskarna menar att osäkerheten kring styrmedel riskerar att minska branschens incitament att investera i klimat- och effektivitetshöjande åtgärder, oavsett om det är bättre logistik eller ny teknik. – Det är viktigt att utsläpp är prissatta och att priset speglar samhällskostnaden för utsläpp. Och för näringen är stabilitet i villkor avgörande för att man ska våga investera i sin affärsverksamhet, säger Christian Thomann. Effekter av bränslepriser på produktivitet och utsläppUtdrag ur rapporten.En ökning i bränslekostnad med 1 % leder till:– 0,6 % högre produktivitet i genomsnitt,– 1,5 % högre produktivitet i stora åkerier,– 0,3 % lägre koldioxidutsläpp per omsatt krona i genomsnitt,– 0,8 % lägre koldioxidintensitet i stora åkerier.

Läs mer