Snart möjligt att använda Preemkortet hos Gasum

Gasumstation_org.jpg.
Preem utökar kundernas möjligheter att tanka gas rejält när Gasums stationsnät adderas. Foto: Gasum
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-09-25

DRIVMEDEL

Gasum och Preem har tecknat ett samarbetsavtal som gör det möjligt för Preems företagskunder att tanka flytande och komprimerad biogas på Gasums stationer i Sverige och få alla transaktioner samlade på en och samma faktura.

För att öka tillgången på biogas för svenska logistikföretag har Preem och Gasum tecknat ett samarbetsavtal som innebär att Gasums nätverk av tankstationer för biogas nu blir tillgängligt för Preems kunder. Den som har Preem-kort kommer därmed att kunna tanka på Gasums stationer före slutet av december i år, enligt Gasum.

Förutom ett mycket större nät av stationer kommer Preems företagskunder också att kunna få alla transaktioner på en faktura.

– Samarbetet med Gasum är ett viktigt steg i vår ambition att följa med utvecklingen och erbjuda ett av marknadens bredaste utbud av drivmedel. Det gör det möjligt för oss att möta våra kunders växande behov av alternativa drivmedel – samtidigt som vi förenklar deras vardag med en helhetslösning, säger Jim Niesel, säljchef på Preem.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

iStock-1190940450.jpg.

DRIVMEDEL 2025-09-12

Användningen av diesel med okänt ursprung ökar

Förra året hade 55 procent av all fossil bensin och diesel i Sverige okänt ursprung, och användningen av dessa drivmedel ökade med 30 procent jämfört med 2023. Det visar statistik från Energimyndigheten. Det är organisationen Gröna Mobilister som gått igenom statistiken för den bensin och diesel som används i Sverige. Enligt Energimyndighetens siffror ökade andelen fossil bensin och diesel i Sverige med okänt ursprung utanför EU/EES från 54 procent år 2023 till 55 procent år 2024. Eftersom användningen av främst diesel också ökat i och med den sänkta reduktionsplikten har mängden drivmedel med okänt ursprung ökat mer dramatiskt än andelen. Totalt handlar det om bensin och diesel motsvarande knappt 32 TWh år 2023 som ökade till drygt 41 TWh år 2024. En ökning på omkring 30 procent alltså. Den fossila energi med okänt ursprung som svenskarna hällde i tanken år 2024 motsvarar hela Sveriges vindkraftsproduktion som också var 41 TWh samma år, eller nästan hela kärnkraftsproduktionen på 49 TWh. Värdet på råoljan med okänt ursprung år 2024 var i runda tal 20 miljarder kronor. – Alla svenskar som tankar fossilt skramlar alltså varje år ihop tiotals miljarder kronor och stoppar pengarna i okända fickor i andra världsdelar, säger Per Östborn, tf. generalsekreterare i Gröna Mobilister. – Vad pengarna används till vill jag helst inte tänka på. Mellan 30 och 50 procent av den ryska statens intäkter kommer från olja och gas, vilket är ungefär lika mycket som Ryssland satsade på militären i 2024 års budget. Oljeintäkterna väntas år 2025 stå för 35 procent av den iranska statens inkomster. En tredjedel av dessa oljepengar går till militären. Den fossila energin som produceras i Ryssland och Iran kan komma in i Sverige utan att vi vet om det, då det idag saknas system för att spåra fossil energi till källan så som det finns för bioenergi. För att ett importstopp av rysk fossil energi till EU ska bli verkningsfullt måste alla fossila råvaror kunna spåras, menar Gröna Mobilister.Ursprung fossil diesel 2024Siffrorna visar ursprunget för den diesel som användes i Sverige under 2024. Diesel med ursprung i EU/ESS har nästan alltid känt ursprung, vilket innebär att det mesta av dieseln med okänt ursprung troligen kommer från länder utanför Europa. Okänt                 52,2 %Europa               27,1 %Nordamerika       7,8 %Afrika                   5,3 %Sydamerika        4,4 %Asien                   3,1 % Av dieseln med känt ursprung kommer omkring 50 % från Norge. Andra stora leverantörer är, i fallande ordning, USA, Guyana, Nigeria, Qatar och Storbritannien.

Läs mer
_MIC7249_low.jpg.

KOMPETENSFÖRSÖRJNING 2025-09-19

Sista kvaltävlingen inför yrkes-SM

På tisdag är det dags för den sista av de tre årliga kvaltävlingarna för unga lastbilsförare inför Yrkes-SM 2026. Denna gång arrangeras tävlingen i Kristianstad och vinnaren blir en av tre som får tävla om nästa års SM-titel. På Yrkes-SM, och i kvaltävlingarna, får elever från gymnasieskolans fordonsprogram med inriktning transport visa prov på skicklighet i flera spännande och utmanande moment som alla tillsammans speglar en lastbilsförares vardag. Det handlar om olika tävlingsmoment såsom lastsäkring och precisionskörning för både lastbil och truck, samt teoretiska skriftliga prov. Tisdagens tävling, den sista av tre kvaltävlingar, hålls på Wendesgymnasiet i Kristianstad. På tisdag tävlar ungdomar från följande skolor och orter: Mimers Hus Gymnasium, Kungälv  Nifsarpskolan, Eksjö  Viskastrandsgymnasiet, Borås  Sunnerbogymnasiet, Ljungby Wendesgymnasiet, Kristianstad  SYAB Hultsfred, Hultsfred  Finnvedens gymnasium, Värnamo VFG Växjö, Växjö  Åkrahällskolan, Nybro  C-R Utbildning AB, Varberg  Klippans Gymnasieskola, Klippan  Kristinehedsgymnasiet, Halmstad  Malenagymnasiet, Sjöbo  Upplands-Brogymnasiet, Upplands-Bro  SYAB Transportgymnasium Kalmar, Kalmar  Yrkesgymnasiet Sverige AB, Nödinge  Oscarsgymnasiet, Oskarshamn  Vägga Gymnasieskola, VFG, Asarum Murtans Trafikskola, Falkenberg Segrarna i varje kvaltävling kvalificerar sig till Yrkes-SM som 2026 genomförs i Stockholm. Bakom tävlingarna står Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd, (Tya), med Volvo Lastvagnar som huvudpartner. Sedan tidigare är Viktor Rahm från Vreta Utbildningscentrum och David Lindmark från Strömbackaskolan i Piteå klara för final.

Läs mer
ST1 BIOGAS Mönsterås_5G5A1816_Foto Liza Simonsson.jpg.

DRIVMEDEL 2025-09-12

Ny stor biogasanläggning invigdes i Mönsterås

På torsdagen invigde St1 Biokraft sin nya flaggskeppsanläggning i Mönsterås. Anläggningen har en årlig produktionskapacitet om cirka 138 GWh flytande biogas, vilket gör den till en av de största i Sverige. St1 Biokrafts nya anläggning i Mönsterås, som ligger mellan Kalmar och Oskarshamn, kan vid full kapacitet producera flytande biogas motsvarande omkring 13 miljoner liter diesel på ett år. Det första spadtaget för byggnationen togs i februari 2023 och anläggningen och den första leveransen av flytande biogas skedde i augusti. Produktionen ska gradvis öka med målet att nå full kapacitet kring årsskiftet. Mönsterås har ett starkt lantbruk som erbjuder god tillgång till substrat; anläggningen tar emot omkring 260 000 ton gödsel årligen som insatsvara för produktionen. – Anläggningen är en mycket viktig pusselbit i att nå vårt långsiktiga mål om 3 terrawattimmar egen produktion av biogas till 2030 och vår ambition om att bli Nordens ledande biogasaktör, säger Miika Johansson, VD på St1 Biokraft.

Läs mer