Ny stor biogasanläggning invigdes i Mönsterås

ST1 BIOGAS Mönsterås_5G5A1816_Foto Liza Simonsson.jpg.
Bandet klipptes av Allan Widman, landshövding Kalmar Län, Lasse Andersson, ordförande Mönsterås Biogas och Miika Johansson, vd St1 Biokraft. Foto: Liza Simonsson/ST1 Biokraft
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-09-12

DRIVMEDEL

På torsdagen invigde St1 Biokraft sin nya flaggskeppsanläggning i Mönsterås. Anläggningen har en årlig produktionskapacitet om cirka 138 GWh flytande biogas, vilket gör den till en av de största i Sverige.

St1 Biokrafts nya anläggning i Mönsterås, som ligger mellan Kalmar och Oskarshamn, kan vid full kapacitet producera flytande biogas motsvarande omkring 13 miljoner liter diesel på ett år. Det första spadtaget för byggnationen togs i februari 2023 och anläggningen och den första leveransen av flytande biogas skedde i augusti. Produktionen ska gradvis öka med målet att nå full kapacitet kring årsskiftet. Mönsterås har ett starkt lantbruk som erbjuder god tillgång till substrat; anläggningen tar emot omkring 260 000 ton gödsel årligen som insatsvara för produktionen.

– Anläggningen är en mycket viktig pusselbit i att nå vårt långsiktiga mål om 3 terrawattimmar egen produktion av biogas till 2030 och vår ambition om att bli Nordens ledande biogasaktör, säger Miika Johansson, VD på St1 Biokraft.

ST1 BIOGAS Mönsterås_DJI_0002_Foto Liza Simonsson.jpg.

På anläggningen produceras även biogödsel i fem fraktioner. När det återförs till lantbruket minskar behovet av fossil konstgödsel.– Biogas är ett utmärkt exempel på cirkulär ekonomi som ger oss lösningar på flera av våra stora samhällsutmaningar. Här i Mönsterås producerar vi biogas från lokala råvaror, vilket stärker Sveriges självförsörjning av energi och minskar beroendet av importerade fossila bränslen. Samtidigt erbjuder den ett konkurrenskraftigt och utsläppssnålt alternativ för tung trafik, sjöfart och industri. Dessutom får vi ut en högkvalitativ och lokalproducerad biogödsel som förbättrar jordmånen för lantbrukarna i regionen, säger Miika Johansson.

St1 Biokraft uppför just nu två anläggningar i Finland och planerar investeringar motsvarande 11 miljarder kronor i både nya produktions- och distributionsanläggningar. Anläggningen i Mönsterås har inneburit en investering om ca 900 miljoner kronor och projektet har delvis finansierats genom Klimatklivet (154 miljoner kronor i stöd). Lantbrukare från Mönsteråstrakten är med som delägare i anläggningen genom Mönsterås Biogas AB.

Om ST1 Biokraft
St1 Biokraft är ett joint venture mellan St1, HitecVision och Aneo som förser tunga transporter, sjöfart och industri med biogas. De långsiktiga målen är att producera 3 TWh och distribuera 6 TWh biogas till 2030. Bolaget har i nuläget 13 produktions- och uppgraderingsanläggningar i Sverige, Norge och Sydkorea, ett stationsnätverk med över 50 tankstationer och bussdepåer för CBG samt åtta tankstationer för LBG. Målet är att ha 50 stationer för LBG 2028.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

DJI_0548_low.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-10-23

Hammar Maskin blir del av Tom Enterprise

Efter mer än fem decennier som ägare och ledare har Bengt-Olof Hammar valt att sälja Hammar Maskins verksamhet till Tom Enterprise. Fokus framöver blir tillväxt, innovation och global expansion. Hammar Maskin grundades 1974 av Bengt-Olof Hammar i Olsfors och har sedan dess utvecklat den världsledande sidlastaren Hammarlift, som används för effektiv containerhantering och andra tunga lastapplikationer. Företaget har levererat tusentals enheter till kunder i över 125 länder och har enligt bolaget byggt ett starkt rykte för robust design, teknisk kompetens och pålitlig service. – Hammar har vuxit genom innovation, kvalitet och kundfokus. Med Tom Enterprise som ägare får vi förutsättningar att fortsätta utveckla verksamheten och stärka vår ledande position på världsmarknaden, säger Bengt-Olof Hammar. De två bolagen delar enligt Hammar Maskin en gemensam syn på långsiktig utveckling och värdeskapande inom svensk industri. – Bengt-Olof Hammar har genom sin vision och sitt tekniska kunnande byggt upp en världsledande position inom sidlastare och skapat en helt ny nisch inom containerhantering. Företaget har gjort en imponerande tillväxtresa och är ett utmärkt exempel på svensk entreprenörsanda och innovationskraft, säger Thomas von Koch på Tom Enterprise. Peter Cederholm föreslås tillträda som ny vd för Hammar Maskin i samband med övertagandet. Han har mångårig erfarenhet från den internationella container- och lyftindustrin, bland annat från Kalmar Industries och Bromma spreaders. Transaktionen är villkorad av sedvanliga myndighetsgodkännanden och beräknas slutföras under fjärde kvartalet 2025.Hela behållningen från försäljningen ska gå till en fond för humanitär hjälp.

Läs mer
El-lastbil_Moelven Edanesågen_VVLBC-10_low.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-10-16

Eldriven flisbil till Västvärmlands LBC

Västvärmlands LBC och Dijkstra Transport har tillsammans driftsatt en ny eldriven lastbil i ett samarbete med Moelven. Nu har den börjat köra biprodukter från Moelven Edanesågen utanför Arvika. Lastbilen, en Scania på 24 meter och 64 tons totalvikt, sattes i drift redan inför sommaren, men det är först nu som Västvärmlands LBC gått ut med informationen. Investeringen har skett i ett samarbete mellan Moelven, Västvärmlands LBC och Dijkstra Transport och bilen transporterar nu alltså bland annat biprodukter från Moelven Edanesågen utanför Arvika till olika kunder i regionen. – Det här är ett viktigt steg för oss, både ur miljösynpunkt och för att framtidssäkra våra transporter, säger Pär Börjesson, vd Västvärmlands LBC. Dijkstra transport blir det tredje åkeriet i Västvärmlands LBC som investerar i en eldriven lastbil och målet om två implementerade elfordon under 2025 är nu uppnått. Paul Dijkstra, ägare av Dijkstra transport, ser positivt på utvecklingen där elfordon tar större plats. – Det blir en bättre arbetsmiljö för föraren. Det är tyst i hytten jämfört med en dieseldriven lastbil. Det blir också mer utvecklande för föraren då körningen planeras och struktureras på ett helt annat sätt än för en vanlig lastbil. Lastbilen går 1,5-skift, laddas på natten och stödladdas sedan två eller tre gånger under dagen. Per Börjesson lyfter flexibiliteten som en akilleshäl för eldriften och att det bitvis varit driftstörningar på laddplatserna. Därför siktar man in sig på fasta uppdrag där rutterna är förutsägbara. Sedan en tid tillbaka finns en laddstation för tunga elfordon vid Västvärmlands LBC:s terminal i Arvika. – En sådan investering i infrastrukturen underlättar så klart våra mål om att implementera fler elfordon i flottan och sänka vår klimatpåverkan ytterligare, säger Pär Börjesson.

Läs mer
JSC9_foto Ryno_low.jpg. FRÅN MAGASINET

FÖRETAGANDE 2025-10-23

JSC har hittat rätt kostym för framtiden

De har uppmärksammats för sitt personalarbete, lyckosamma omstruktureringar och för modet att våga investera i en ellastbil utan att ha någon färdig kund för bilen. I Smålands hjärta Växjö huserar JSC Förvaltning, en av årets finalister till Stora Åkeripriset. Namnet härleder visserligen inte till transportbranschen. Men när tre smålandsbaserade familjeåkerier gick samman vid årsskiftet 2019/2020, i samband med generationsskiften, blev koncernen JSC Förvaltning med fyra dotterbolag ett faktum. Tillsammans med kollegan och verksamhetschefen Pierre Eriksson berättar bolagets vd Stefan Carlsson initierat om milstolpen som blev upptakten till en större omorganisation 2024. – Vi behövde möblera om och samordna verksamheten för att stärka ekonomin framåt. Nu befinner vi oss i rätt kostym. Allt sammantaget har gett effekt, det ser vi genom ett stärkt resultat, säger Stefan Carlsson. Att förbereda verksamheten för en större förändring kan naturligtvis göras på många olika sätt. JSC Förvaltning tycker att de arbetat framtidsinriktat länge, med olika typer av it-stöd som blivit viktiga hjälpmedel i vardagen på alla nivåer. Handdatorer till förarna introducerades till exempel för flera år sedan. Ett annat viktigt redskap som används dagligen är personalappen för tvåvägskommunikation mellan företaget och medarbetarna. – Mycket handlar om rädsla. Därför är det viktigt att tänka på hur man presenterar ny teknik och nya arbetssätt. Vår personal är mycket mottaglig för moderna lösningar.

Läs mer