Ny stor biogasanläggning invigdes i Mönsterås

ST1 BIOGAS Mönsterås_5G5A1816_Foto Liza Simonsson.jpg.
Bandet klipptes av Allan Widman, landshövding Kalmar Län, Lasse Andersson, ordförande Mönsterås Biogas och Miika Johansson, vd St1 Biokraft. Foto: Liza Simonsson/ST1 Biokraft
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-09-03

DRIVMEDEL

På torsdagen invigde St1 Biokraft sin nya flaggskeppsanläggning i Mönsterås. Anläggningen har en årlig produktionskapacitet om cirka 138 GWh flytande biogas, vilket gör den till en av de största i Sverige.

St1 Biokrafts nya anläggning i Mönsterås, som ligger mellan Kalmar och Oskarshamn, kan vid full kapacitet producera flytande biogas motsvarande omkring 13 miljoner liter diesel på ett år. Det första spadtaget för byggnationen togs i februari 2023 och anläggningen och den första leveransen av flytande biogas skedde i augusti. Produktionen ska gradvis öka med målet att nå full kapacitet kring årsskiftet. Mönsterås har ett starkt lantbruk som erbjuder god tillgång till substrat; anläggningen tar emot omkring 260 000 ton gödsel årligen som insatsvara för produktionen.

– Anläggningen är en mycket viktig pusselbit i att nå vårt långsiktiga mål om 3 terrawattimmar egen produktion av biogas till 2030 och vår ambition om att bli Nordens ledande biogasaktör, säger Miika Johansson, VD på St1 Biokraft.

ST1 BIOGAS Mönsterås_DJI_0002_Foto Liza Simonsson.jpg.

På anläggningen produceras även biogödsel i fem fraktioner. När det återförs till lantbruket minskar behovet av fossil konstgödsel.– Biogas är ett utmärkt exempel på cirkulär ekonomi som ger oss lösningar på flera av våra stora samhällsutmaningar. Här i Mönsterås producerar vi biogas från lokala råvaror, vilket stärker Sveriges självförsörjning av energi och minskar beroendet av importerade fossila bränslen. Samtidigt erbjuder den ett konkurrenskraftigt och utsläppssnålt alternativ för tung trafik, sjöfart och industri. Dessutom får vi ut en högkvalitativ och lokalproducerad biogödsel som förbättrar jordmånen för lantbrukarna i regionen, säger Miika Johansson.

St1 Biokraft uppför just nu två anläggningar i Finland och planerar investeringar motsvarande 11 miljarder kronor i både nya produktions- och distributionsanläggningar. Anläggningen i Mönsterås har inneburit en investering om ca 900 miljoner kronor och projektet har delvis finansierats genom Klimatklivet (154 miljoner kronor i stöd). Lantbrukare från Mönsteråstrakten är med som delägare i anläggningen genom Mönsterås Biogas AB.

Om ST1 Biokraft
St1 Biokraft är ett joint venture mellan St1, HitecVision och Aneo som förser tunga transporter, sjöfart och industri med biogas. De långsiktiga målen är att producera 3 TWh och distribuera 6 TWh biogas till 2030. Bolaget har i nuläget 13 produktions- och uppgraderingsanläggningar i Sverige, Norge och Sydkorea, ett stationsnätverk med över 50 tankstationer och bussdepåer för CBG samt åtta tankstationer för LBG. Målet är att ha 50 stationer för LBG 2028.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

iStock-1224469873_low.jpg. FRÅN MAGASINET

FORDONSTEKNIK 2025-08-29

Populära rastplatser bommas igen

Dagens allt för få rastplatser för tung trafik har blivit ännu färre när polisens kontrollplatser längs vägarna har börjat bommas igen. Polisens arbete ska prioriteras säger Trafikverket. I Värmland var yrkesförarna först med att protestera mot utestängningen. Strax före sommaren upptäckte yrkesförarna i Värmland att det inte längre gick att ta sin lagstadgade rast på polisens tre kontrollplatser i närheten av Karlstad och Kristinehamn. Trafikverket hade satt upp bommar. Att lastbilsförarna gärna stannade på kontrollplatserna beror på att där finns gott om plats för stora fordon och dessutom toaletter. Dessutom finns det få andra lämpliga ställen att stå på. Hela åkeribranschen kan vittna om hur allvarlig bristen är på rastplatser, ett problem som förvärrats med tiden. Men mer om det längre fram i artikeln. Enligt Trafikverket bommades kontrollplatserna igen för yrkestrafiken eftersom polisens verksamhet ska prioriteras. Om det står en parkerad lastbil på kontrollplatsen när polisen behöver den, är det inte så lätt att flytta på den. Det kan då påverka polisarbetet. Peter Nordwall, förare på Rekotrans i Molkom, var en av dem som reagerade:– Var ska vi ställa oss. Var ska vi gå på toaletten? Och var ska vi ta vår dygnsvila någonstans, säger han, och sedan: – Jag blev förbannad och ringde lokalradion.

Läs mer
IMG_2278_low2.jpg.

FORDONSTEKNIK 2025-09-02

Heidelberg och Märsta Förenade startar pilotprojekt för eldrivna grus- och krosstransporter

Heidelberg Materials Ballast Sverige, en del av Heidelberg Materials, har tillsammans med transportören Märsta Förenade påbörjat ett pilotprojekt för att skaffa sig mer erfarenhet om hur eldrivna transporter av ballast såsom grus och kross kan bidra till lägre utsläpp, tystare transporter och effektivare logistik. – Eldrift i tunga transporter är ett viktigt steg i omställningen, säger Filip Thiman, försäljningschef på Heidelberg Materials Ballast Sverige. Vi vill utvärdera både klimatnytta, driftsäkerhet och fördelarna med tystare transporter som kan köras även under tider med mindre trafik.  Pilotprojektet ska ge alltså ge svar på tre viktiga huvudfrågor:Miljönytta – hur mycket kan koldioxidutsläppen bullret minska.Arbetsmiljö – hur påverkar tystare och jämnare körning förarna.Effektivitet – hur kan dubbelskift och nattkörningar öka kapaciteten.

Läs mer
DSC_0900-3_low.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-09-04

Akkafrakt rekryterar två nya säljare

Akkafrakt vill satsa mer på marknaderna för bygg och anläggning samt avfall och återvinning. Därför har man nu tagit in två nya säljare i verksamheten, Åsa Kryger Wahldin och Oscar Nilsson. Den första september började Åsa Kryger Wahldin som säljare för affärsområdet Kran och Bygg. Hon kommer närmast ifrån Hilti Sverige där hon haft roller med fokus på kundnöjdhet och logistik. Samma dag tillträdde Oscar Nilsson rollen som säljare för affärsområdet Miljö (avfall och återvinning). Han har tidigare haft en tjänst på Sortera Recycling. Akkafrakt beskriver rekryteringarna som ett led i en större satsning på marknaderna för bygg och anläggning samt avfall och återvinning. – Åsa och Oscar kommer vara värdefulla tillskott till vårt team. Båda har kompetenser och erfarenheter som kommer behövas i vår resa framåt, säger Sofie Palmér, vd för Akkafrakt. Åsa Kryger Wahldin säger att hon ser väldigt mycket fram emot att starta igång och lära känna organisationen närmre. – Sen ska det såklart bli spännande att komma ut på arbetsplatserna och träffa kunder. Jag har ett brett kontaktnät inom byggindustrin som har många av de utmaningar Akka kan lösa. Oscar Nilsson är uppvuxen med en pappa som varit åkare. – Så det ska bli extra roligt att kombinera den erfarenheten med min kunskap inom miljö- och avfallshantering och leverera lösningar till våra kunder, säger han.

Läs mer