Ny stor biogasanläggning invigdes i Mönsterås

ST1 BIOGAS Mönsterås_5G5A1816_Foto Liza Simonsson.jpg.
Bandet klipptes av Allan Widman, landshövding Kalmar Län, Lasse Andersson, ordförande Mönsterås Biogas och Miika Johansson, vd St1 Biokraft. Foto: Liza Simonsson/ST1 Biokraft
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-09-12

DRIVMEDEL

På torsdagen invigde St1 Biokraft sin nya flaggskeppsanläggning i Mönsterås. Anläggningen har en årlig produktionskapacitet om cirka 138 GWh flytande biogas, vilket gör den till en av de största i Sverige.

St1 Biokrafts nya anläggning i Mönsterås, som ligger mellan Kalmar och Oskarshamn, kan vid full kapacitet producera flytande biogas motsvarande omkring 13 miljoner liter diesel på ett år. Det första spadtaget för byggnationen togs i februari 2023 och anläggningen och den första leveransen av flytande biogas skedde i augusti. Produktionen ska gradvis öka med målet att nå full kapacitet kring årsskiftet. Mönsterås har ett starkt lantbruk som erbjuder god tillgång till substrat; anläggningen tar emot omkring 260 000 ton gödsel årligen som insatsvara för produktionen.

– Anläggningen är en mycket viktig pusselbit i att nå vårt långsiktiga mål om 3 terrawattimmar egen produktion av biogas till 2030 och vår ambition om att bli Nordens ledande biogasaktör, säger Miika Johansson, VD på St1 Biokraft.

ST1 BIOGAS Mönsterås_DJI_0002_Foto Liza Simonsson.jpg.

På anläggningen produceras även biogödsel i fem fraktioner. När det återförs till lantbruket minskar behovet av fossil konstgödsel.– Biogas är ett utmärkt exempel på cirkulär ekonomi som ger oss lösningar på flera av våra stora samhällsutmaningar. Här i Mönsterås producerar vi biogas från lokala råvaror, vilket stärker Sveriges självförsörjning av energi och minskar beroendet av importerade fossila bränslen. Samtidigt erbjuder den ett konkurrenskraftigt och utsläppssnålt alternativ för tung trafik, sjöfart och industri. Dessutom får vi ut en högkvalitativ och lokalproducerad biogödsel som förbättrar jordmånen för lantbrukarna i regionen, säger Miika Johansson.

St1 Biokraft uppför just nu två anläggningar i Finland och planerar investeringar motsvarande 11 miljarder kronor i både nya produktions- och distributionsanläggningar. Anläggningen i Mönsterås har inneburit en investering om ca 900 miljoner kronor och projektet har delvis finansierats genom Klimatklivet (154 miljoner kronor i stöd). Lantbrukare från Mönsteråstrakten är med som delägare i anläggningen genom Mönsterås Biogas AB.

Om ST1 Biokraft
St1 Biokraft är ett joint venture mellan St1, HitecVision och Aneo som förser tunga transporter, sjöfart och industri med biogas. De långsiktiga målen är att producera 3 TWh och distribuera 6 TWh biogas till 2030. Bolaget har i nuläget 13 produktions- och uppgraderingsanläggningar i Sverige, Norge och Sydkorea, ett stationsnätverk med över 50 tankstationer och bussdepåer för CBG samt åtta tankstationer för LBG. Målet är att ha 50 stationer för LBG 2028.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

20100903 ErikViklund 693 ETT_Skogforsk.jpg. FRÅN MAGASINET

FORDONSTEKNIK 2025-12-12

Här föddes BK4 och 34,5-metersekipagen

I 20 år har forsknings- och utvecklingsprojektet ETT format dagens tunga transportfordon. Det är inom ramen för ETT som många av dagens BK4-fordon och 34,5-metersekipage provades för första gången. Nu avslutas ETT officiellt. Men Skogforsk är på gång med nya fordonsutvecklingsprojekt.I början på oktober i år satte skogsindustrin punkt för ETT-projektet som pågått under två decennier. Under hela den tiden har forskningsprojektet varit i centrum för den svenska utvecklingen av tunga transportfordon.– ETT-projektet har haft ett mycket stort inflytande på utvecklingen och användningen av dagens energieffektiva lastbilsekipage med hög kapacitet. De nya föreskrifterna, som tillåter fordonskombinationer på 74 ton och 34,5 meter, bygger till stor del på erfarenheterna från ETT, säger Göran Danielsson, ansvarig för skogliga transportfrågor på Sveriges Åkeriföretag och chef för region Norr i SÅ. Han ingick i projektets styrgrupp under den senaste projektperioden.Gert Adolfsson, projektledare på Skogforsk intygar gärna projektets betydelse. Han var tidigare logistikchef på Sydved och tog över ledningen av ETT i början av förra året, efter att den mångårige projektledaren Henrik von Hofsten gått i pension.– Det som sticker ut med ETT-projektet är uthålligheten över tid. Projektet har pågått under 20 år. Under den tiden har man genomfört en rad tester som ligger till grund för det nuvarande regelverket för tunga lastfordon, säger Gert Adolfsson.

Läs mer
DSC09550_low_fix2.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-12-09

Eldriven 74-tonnare på premiärtur

I måndags gick premiärturen för Scanias första eldrivna 74-tons tridemlastbil. Den kommer att köras av Ernsts Express mellan Bolidens gruva i Garpenberg och hamnen i Gävle.Lastbilen, som är av modellen Scania R 400E, invigdes torsdagen den 27 november på Ernsts Express terminal i Avesta. På plats var personal från Scania och Boliden som medverkat till att förverkliga att lastbilen under måndagen kunde sättas i trafik på sin rutt mellan Bolidens gruva i Garpenberg och Gävle Hamn. Rutten är tio mil enkel resa och lastbilen sätts in i ett redan befintligt uppdrag där Ernsts Express kör totalt 24 vändor per dygn uppdelat på fyra bilar.– Varje förare hinner tre vändor på ett skift, och vi kör tvåskift. Mellan skiften finns det tid för att ladda bilen, så när nästa förare kommer så ska den vara fulladdad. Men vi behöver också ha en annan bil, en dieseldriven, som kan ta var tredje tur då batteriet inte håller för alla tre vändor utan laddning. Så av sex vändor kör vi fyra med elbilen och två med en dieselbil, förklarar Lars Evertsson, vd på Ernsts Express.Lastbilen har alltså en totalvikt på 74 ton och en lastkapacitet på 48. Det är fyra ton lägre än för dieselbilarna som kör samma sträcka, men tillräckligt för att kunna utföra samma uppdrag säger Lars Evertsson.– Skillnaden är så liten att det inte påverkar, vi klarar av att köra det vi ska. Och egentligen får vi lasta 50, men i ISO-beredningen har vi gått på 48 ton och då har vi sagt att vi också ska köra på 48.

Läs mer
Emelie Jonsson_foto Tobias Andersson_low.jpg.

PROFIL 2025-12-11

Hon toppar listan över unga föredömen i branschen

Åkerinäringens framtid byggs av dem som vågar tänka nytt, är engagerade och tar ansvar för utvecklingen. Därför toppar Emelie Jonsson, drift- och HR-ansvarig i ARJ Transport i Skara, årets lista Topp 40 under 40 – en lista som hyllar unga förebilder.– Vi ser många talangfulla, unga förebilder i olika positioner i vår bransch – duktiga entreprenörer, drivna ledare och hängivna förare som skapar ett positivt arbetsklimat och tar åkerinäringen framåt. Med denna lista vill vi synliggöra den breda kompetens som finns och våra framtida stjärnor, säger Jacob Hartman, projektledare för Topp 40 och chef för Marknad och Regioner i Sveriges Åkeriföretag.Som central del av det familjeägda ARJ Transport har Emelie Jonsson tagit en tydlig roll i att stärka företagets konkurrenskraft och hållbarhetsarbete. Investeringar i biogaslastbilar, längre och mer resurseffektiva fordon samt klimatvänlig energiförsörjning i den nya fastigheten i Skara är några konkreta exempel på företagets utveckling.Minst lika viktigt är arbetsmiljön. Med ett lyhört och inkluderande ledarskap skapar hon en trygg och professionell arbetsplats där människor trivs och vill stanna.– Jag är otroligt hedrad. Det här betyder oerhört mycket, inte bara för mig utan för hela ARJ Transport. Vi är ett team som driver förändring tillsammans och jag tror starkt på ett ledarskap där man lyssnar, vågar testa nytt och stöttar varandra i utvecklingen, säger Emelie Jonsson. Motivering”Emelie Jonsson är en banbrytande kraft inom åkerinäringen. Med ett starkt ledarskap, nytänkande och ett genuint engagemang har Emelie visat att framtidens transportlösningar formas av dem som vågar tänka nytt – och agera därefter.Hon har inte bara drivit effektivisering och hållbarhetsinitiativ inom sin verksamhet, utan också varit en förebild för yngre medarbetare och kvinnor i en traditionellt mansdominerad bransch. Genom att kombinera affärsmässighet med ett inkluderande ledarskap har Emelie skapat en arbetsmiljö där innovation och ansvar går hand i hand.Emelie Jonsson är inte bara en representant för framtidens åkerinäring – hon är en inspirationskälla för hela näringslivet.”På en hedrande andraplats ser vi Memelie Österlind, förare på Falkenklev Logistik, som med sitt engagemang och sin professionalism är en stark inspirationskälla för nästa generation förare. Tredjeplatsen går till Victor Falkenklev, vd för Falkenklev Logistik och laddbolaget Rifil, som banar väg för elektrifieringen av tung trafik och framtidens klimatsmarta logistiklösningar.Se hela listan här. Om Topp 40 under 40 Topp 40 under 40 är listan där Sveriges Åkeriföretag låter hela åkerinäringen lyfta och hylla unga personer i branschen som är duktiga på sitt jobb, bidrar med glädje, driv, professionalism och är stora tillgångar för sina arbetsgivare, sina anställda, kunder och för hela samhället.

Läs mer