Årets Transportskola ligger i Sollefteå

IMG_4968.jpeg.
Från vänster i bild, Magnus Larsson (lärare), Nils Karlsson och Linda Rundqvist (rektor). Foto: Liza Simonsson
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-10-16

KOMPETENSFÖRSÖRJNING

Sollefteå gymnasium har utsetts till Årets Transportskola av TYA. En modern vagnpark, nytänkande pedagogik och stark branschkoppling ligger bakom utmärkelsen.

För elfte året i rad delar Tya ut priset Årets Transportskola för att uppmuntra de gymnasieutbildningar som lyckas med sitt uppdrag – att förse branschen med välutbildade lastbilsförare. Bland sex nominerade skolor var det till sist Sollefteå gymnasium som knep förstaplatsen.

– Det känns helt otroligt! Vi är så tighta som arbetslag, säger läraren Magnus Larsson, som tillsammans med kollegor tog emot priset under konferensen Transportkompetens i Stockholm.

Skolan har bland annat utvecklat ett övningsområde med verklighetstrogna scenarier i ett vägnät med gatunamn – ett initiativ som imponerade på juryn.

Att Sollefteå gymnasium nominerades av en elev visar också på det starka engagemanget från lärarna.

– En av anledningarna till vinsten är just förmågan att se varje elev och samarbeta nära med branschen, säger Lena Törnstrand, projektledare på Tya.

Priset inkluderar ett diplom, 10 000 kronor och en friplats på Yrkes-SM för en elev.

Tidigare vinnare
2024 – Tannbergsskolan, Lycksele
2023 – Uddevalla gymnasieskola, Uddevalla
2022 – SYAB Transportgymnasium, Hultsfred
2021 – SG Södra Viken, Sunne
2020 – Oscarsgymnasiet, Oskarshamn

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

Preemstation_org.jpg.

DRIVMEDEL 2025-12-04

Preem slutar med RME i dieseln

Preem har tagit beslutet att sluta använda RME i sin Preem Evolution Diesel. I Stället ökar man andelen HVO, vilket ger en diesel med bättre köldegenskaper, längre lagringsbarhet och med lägre risk för driftproblem.RME har blandats in en den svenska standarddieseln sedan 2006, men har egenskaper som gör bränslet mer känsligt för vatten och mikrobiell tillväxt. Det ökar risken för driftstörningar, särskilt vid längre lagringsperioder.– Våra kunder har länge efterfrågat en diesel fri från RME. Genom att ta bort RME kan vi erbjuda en diesel till marknaden som håller en högre teknisk prestanda, utan att göra avkall på drivmedlets klimatprestanda, säger Daniel Granquist, drivmedelsexpert på Preem.Nu ersätter man RME:n med HVO och kunderna får därmed alltså en diesel med bättre köldegenskaper. Därmed passar den extra bra för fordon som används i kalla förhållanden eller står oanvända länge, till exempel säsongsfordon, båtar och lantbruksmaskiner.– Det finns en missuppfattning om att alla dieseltyper fungerar likadant, men så är det inte. HVO är kemiskt likvärdig med fossil diesel, vilket ger mindre risk för driftproblem och ger en bättre prestanda året runt än med RME. Detta stärker vårt erbjudande till transportsektorn i hela Sverige, fortsätter Daniel Granquist.Den uppgraderade Preem Evolution Diesel finns redan nu tillgänglig på Preems stationer över hela landet, med undantag av de fyra Preem-stationerna på Gotland som av logistikskäl tills vidare fortsätter att leverera diesel med RME-innehåll. Produkten uppfyller svensk standard för diesel, vilket innebär att inga nya tillstånd från fordonstillverkare krävs. Alla motorgarantier gäller som vanligt, och inga förändringar i serviceintervall eller hantering behövs, meddelar Preem.

Läs mer
iStock-959613320.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-12-04

EU-länderna överens om mått- och viktdirektivet

Under torsdagen enades EU:s medlemsländer om nya ändringar i det så kallade mått- och viktdirektivet. Ändringarna syftar bland annat till att öka incitamentet att investera i tunga nollutsläppsfordon och harmonisera reglerna mellan länder för ökad transporteffektivitet. Nu ska förslagen förhandlas färdigt med parlamentet och kommissionen.Ändringen av det nuvarande direktivet om vikter och mått syftar till att säkerställa fri och effektiv rörlighet för varor och rättvis konkurrens i hela EU, ge incitament för att investera i utsläppsfri teknik och öka enhetligheten och effektiviteten i systemet.Medlemsländerna vill bland annat att det blir fortsatt möjligt för transportörer att använda det europeiska modulsystemet (EMS) mellan olika medlemsstater. Det gäller under förutsättning att länderna i fråga själva tillåter systemet och att de är överens om att det ska gälla även vid gränsöverskridande transporter.Man slår dessutom fast att utsläppsfria motorfordon eller fordonskombinationer som används i intermodala transporter får passera en landsgräns även om de överstiger de maximala vikter som anges i direktivet – om vikten inte överstiger vad som är tillåtet på någondera sidan om gränsen.För att inte missgynna nollutsläppsfordon, i praktiken batterielektriska lastbilar, ska en kompensation för den ökade vikten hos dessa fordon gälla. Förslaget innebär att utsläppsfria fordon får vara 0,9 m längre, samtidigt som femaxlade nollutsläppsfordon får väga två ton mer och sexaxliga fordon fyra ton mer än vad reglerna annars tillåter.E-ländernas överenskommelse ska nu vidare till förhandling med Europaparlamentet och Europeiska kommissionen. Den internationella vägtransportorganisationen IRU ser positivt på resultaten hittills, men hoppas att de slutliga bestämmelserna kan bli ännu bättre och friare.– Vi hoppas att förhandlare från Europaparlamentet, rådet och kommissionen kan komma fram till en stark överenskommelse som inte bara uppmuntrar användningen av utsläppsfria fordon utan också möjliggör användning av fordon med högre kapacitet i större skala än idag", säger IRU-chefen Raluca Marian i ett uttalande.Även Sveriges Åkeriföretag och den nordiska vägtransportorganisationen NLA ser torsdagens besked från medlemsländerna som en bra bas för vidare förhandling.– För batterielektriska lastbilar är kompensation för förlorad lastvikt en viktig faktor för att stimulera investeringar i nollutsläppsfordon. Vi gör redan mycket i Norden, och vi välkomnar att överenskommelsen öppnar för gränsöverskridande transporter med högre vikter på den europeiska kontinenten när det gäller nollutsläppsfordon”, säger Oscar Hyléen, vd för Sveriges Åkeriföretag och ordförande för NLA. 

Läs mer
iStock-1170045922.jpg.

DIGITALISERING & IT 2025-11-26

IT-baserade stölder plågar transportmarknaden

Varor till ett värde av 34 miljarder dollar försvinner varje år genom cyberbaserad brottslighet som riktas mot amerikanska transportföretag. Det slår säkerhetsbolaget Proofpoint fast i en ny rapport som också pekar på att de bedrägliga metoderna används världen över.Det amerikanska IT-säkerhetsföretaget Proofpoint har släppt en rapport som visar hur cyberbrottslingar genom bedräglig programvara infiltrerar åkerier och andra fraktföretag för att enklare kunna stjäla deras transporterade varor.Laststölder genomförda av organiserade kriminella grupper av varit ett problem i många decennier, men metoderna ändras alltså med tiden. Cyberaktiverad stöld är numera en av de vanligaste formerna av laststöld och den förlitar sig på social ingenjörskonst och kunskap om hur lastbils- och transportindustrin fungerar. Digitaliseringen av leveranskedjor har skapat nya sårbarheter och därmed också nya möjligheter för kriminella grupper att utnyttja luckor med hjälp av sofistikerade och föränderliga cyberkapaciteter. Grupperna kan enligt rapporten stjäla gods på distans genom att utnyttja den teknik som har bäddats in i leveranskedjorna för att flytta gods mer effektivt.Ett sätt att på digital väg möjliggöra en stöld är att infiltrera de marknadsplatser som företag använder för att underlätta bokning av lastbilstransporter. Brottslingen postar en förfrågan om en transport av varor. Transportörerna som svarar blir därefter uppmanade att gå in på en (bedräglig) länk, vilket leder till att brottslingen kapar deras konton genom ett så kallat RMM-verktyg. Därefter används transportörens konto av brottslingen för att buda på riktiga transporter. Cyberbrottslingarna samarbetar därefter med andra kriminella grupper för att genomföra själva stölden från företagen som tror att de anlitat en riktig transportör.Medicinsk utrustning, elektronik, livsmedel och dryck är några av de varugrupper som nämns som utsatta.Rapporten handlar om den amerikanska marknaden, där laststölder enligt beräkningar leder till 34 miljarder dollar i förluster årligen. Men Proofpoint menar att det kriminella tillvägagångssättet används världen över. 

Läs mer