2025-11-20
DIGITALISERING & IT
Drönarleveranser av paketgods har testats på några platser i landet de senaste åren. I ett norrländskt Vinnovaprojekt ska nu flera aktörer testa leveranser av flera kilo tunga paket över en sträcka på omkring sju mil.
Första veckan i december ska paket från Bussgods flygas med drönare mellan Skellefteå Droneport och Norsjö Busstation i Västerbottens län. Flygningarna görs inom ett Vinnovaprojekt där Skellefteå Airport, Katla Aero, VTI och Skanska deltar.
Projektet har hittills bland annat undersökt de ekonomiska förutsättningarna för längre drönarleveranser, infrastrukturbehov på marken, tillstånd och tekniska förutsättningar. Nu ska alltså riktiga flygningar genomföras, för att bättre förstå vad som krävs för en kommersiell uppskalning av drönarleveranser och för att i en verklig miljö upptäcka eventuella utmaningar som behöver hanteras.
– Att helt autonomt flyga flera kilo riktigt gods på en så här lång sträcka är oerhört intressant utifrån möjligheten att effektivisera framtidens varuleveranser inom mängder av områden och få ett system där olika transportslag samverkar, säger Annelie Viksten på Arctic Aviation Hub.
På Skellefteå Droneport kommer bland annat processen kring pakethantering, omlastning och drönarförberedelser att testas och i Norsjö blir fokus på att kunna ta emot godset på ett säkert och smidigt sätt. Flygningarna blir sju mil långa och genom att de utförs i vinterförhållanden genereras värdefull data för bland annat energiåtgång, kostnader, flygtid och väderpåverkan i krävande förhållanden.
Tipsa redaktionen!
Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.




