2025-09-24
DIGITALISERING & IT
Svensk e-handel visar stark återhämtning, trots prat om strama hushållsbudgetar och att svenskarna prioriterar sparande. För andra kvartalet i rad ökar tillväxttakten med nio procent jämfört med föregående år, enligt Postnords e-barometer. Möbler och annan heminredning är det som ökar allra mest.
Apotekshandeln fortsatte att utvecklas starkt med en tillväxt på 17 procent, vilket Postnord menar drivs av höga krav på pris, tillgänglighet och snabba leveranser. Men för första gången på fyra år är inte Apotek den bransch som växer snabbast. Möbler och heminredning ökade med hela 20 procent, tack vare ett breddat sortiment och ökad efterfrågan på möbler. Bygghandeln ökade för andra kvartalet i rad, med två procent, något som Postnord tillskriver det höjda ROT-avdraget.
– Att sju av åtta branscher växte även under andra kvartalet är ett styrkebesked för svensk e-handel. Det går att se ett visst skifte i utvecklingen, där de mer kapitalkrävande branscherna som möbel- och heminredning och hemelektronik nu växer igen. Det beror till viss del på att dessa branscher ökar från låga nivåer efter den tuffa period de har bakom sig, säger Ylva Staszewski, chef för affärsområde Paket på Postnord Sverige.
Hemelektronik växte med tio procent, där AI-försedda datorer driver efterfrågan. AI påverkar både konsumenter och e-handlare genom hela köpresan, från inspiration och köp till betalning och retur.
– E-barometern har intervjuat 14 ledande aktörer inom betal- och returmarknaden om vad de tror kommer ha störst påverkan inom e-handeln de kommande åren. AI väntas spela en avgörande roll för smidigare betalningar, enklare returer och en mer personlig köpupplevelse. Teknikdrivna lösningar kommer förändra e-handeln framöver, och AI-agenter blir en central del av den utvecklingen, säger Ylva Staszewski.
I rapporten jämförs bland annat hur returbeteendet ser ut beroende på om konsumenten inhandlat produkten från en svensk eller utländsk e-handlare. Ylva Staszewski säger att det handlar om stora skillnader.
– Till exempel slänger konsumenterna varan mer än dubbelt så ofta om de har köpt den från en utländsk sajt i stället för att returnera, sälja eller skänka vidare den. Det är dock positivt att andelen sjunkit jämfört med ifjol.
E-barometern ges ut Postnord sedan 2006. Den mäter svensk e-handel med data direkt från svenska e-handlare och en konsumentpanel bestående av 5 000 individer. Du kan läsa den i sin helhet här.
Tipsa redaktionen!
Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.