Beredskapen för flytande drivmedel ska stärkas

iStock-1219797284.jpg.
Foto: Istockphoto.com
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-10-31

DRIVMEDEL

Regeringen har gett Energimyndigheten i uppdrag att stärka Sveriges beredskap för flytande drivmedel. Det ska ske genom att myndigheten tar fram och redovisar en handlingsplan för prioriterade åtgärder där beredskapslagring och planering av ransonering av flytande drivmedel får särskilt fokus.

Totalförsvarets återuppbyggnad och Sveriges medlemskap i Nato innebär att det har uppstått nya syften med drivmedelslager, skriver regeringen i ett pressmeddelande. Drivmedelslager är viktiga för att säkerställa nödvändig försörjning av de viktigaste samhällsfunktionerna och därmed för att möjliggöra det civila försvarets stöd till det militära försvaret.

– Steg för steg stärker regeringen Sveriges energiförsörjning. Med detta uppdrag tar vi ett ytterligare steg för att stärka vår drivmedelsberedskap. Sverige ska ha en trygg energiförsörjning, även i händelse av kris eller krig, säger energi- och näringsminister Ebba Busch.

Viktiga funktioner i samhället, till exempel reservkraftsanläggningar och delar av transportsektorn, är fortsatt beroende av flytande drivmedel. Under ett väpnat angrepp kan samhällets förbrukning komma att öka ytterligare. Skillnaden i behov av drivmedel mellan fredstid och kris ställer därmed krav på Sveriges drivmedelsberedskap. Elektrifieringen av fordonsflottan leder dock till att en allt mindre mängd flytande drivmedel lagras.

Utöver lagring behövs det enligt regeringen underlag för att vid kris eller krigssituation kunna genomföra planering och samordning av drivmedelsberedskap, och ytterst ransonering av drivmedlet.

För att stärka Sveriges drivmedelsberedskap ger regeringen därför Energimyndigheten i uppdrag att redovisa en handlingsplan för försörjningstrygghet för flytande drivmedel. Handlingsplanen ska även innehålla nödvändiga förslag och åtgärder som regeringen behöver vidta för att få relevant lagstiftning på plats.

Uppdraget ska redovisas senast den 15 januari 2027.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

_R7A9986_foto_StudioKlang_webb.jpg.

KOMPETENSFÖRSÖRJNING 2025-11-06

Arbetsgivaravgiften för unga kan sänkas

Regeringen vill minska kostnaden för att ha unga anställda. I en lagrådsremiss föreslår man nu tillfälligt sänkt arbetsgivaravgift och allmän löneavgift till personer som vid årets början har fyllt 18 men inte 23 år.Regeringen konstaterar att sysselsättningsgraden minskat mer bland unga än i andra åldersgrupper under den nuvarande lågkonjunkturen. Därför vill man stärka ungas position på arbetsmarknaden och underlätta för företag att behålla och nyanställa unga.I lagrådsremissen som nu lämnas in föreslås en tillfällig nedsättning av arbetsgivaravgifter och allmän löneavgift på ersättning till personer som vid årets början har fyllt 18, men inte 23 år. Nedsättningen innebär att endast ålderspensionsavgiften samt hälften av de övriga avgifterna och den allmänna löneavgiften ska betalas på ersättning upp till 25 000 kronor per kalendermånad.Bestämmelserna om tillfälligt nedsatta arbetsgivaravgifter föreslås träda i kraft den 1 april 2026 och gälla fram till den 30 september 2027.

Läs mer
iStock-500001178.jpg.

POLITIK 2025-10-30

Ett steg närmare miljözon i Stockholm

Stockholms första miljözon klass 3 skulle ha införts vid senaste årsskiftet, men har pausats efter överklaganden. Nu har Transportstyrelsen meddelat att man underkänner Länsstyrelsens beslut att upphäva zonen, vilket innebär att Länsstyrelsen nu behöver pröva ärendet på nytt. Länsstyrelsen i Stockholms län har menat att frågan om miljözonen inte varit tillräckligt utredd och därför stoppat införandet. Beslutet överklagades till Transportstyrelsen av Stockholms stad och nu har Transportstyrelsen alltså kommit fram till att frågan är tillräckligt utredd och att Länsstyrelsen därmed åter behöver ta ställning till hur miljözonen ska utformas. Syftet med miljözonen, som omfattar ett tjugotal kvarter i centrala staden, är främst att förbättra luftkvaliteten. Idén har dock fått kritik från aktörer inom transporter och inom näringslivet på grund av de konsekvenser det kan få för leveranser och annan framkomlighet i området. Ett införande av miljözonen innebär bland annat att diesel- och bensindrivna bilar och lastbilar inte kommer att få tillträde till de kvarter som omfattas. Sveriges Åkeriföretag har tidigare bland annat pekat på att transportsektorns omställningsperiod för zonen är för kort då beslut om nya inköp av nollemissionsfordon har en längre tidshorisont.

Läs mer
bild1_mindre_webb.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-11-06

Ny affärsområdeschef till Akkafrakt

Anders Wikström blir ny affärsområdeschef för verksamhetsområdet Avfall & Återvinning och Kran på Akkafrakt.Anders Wiström uppges ha en gedigen erfarenhet inom utveckling och försäljning och han kommer närmast från en tjänst på Rang-Sells Recycling.–  Vi är mycket glada för att få in Anders som ytterligare förstärkning av vårt duktiga team och ser fram mot att med hjälp av hans erfarenhet och kompetens fortsätta utveckla vårt erbjudande inom avfall, återvinning och kran- och byggtjänster säger Sofie Palmér, vd för Akkafrakt i ett pressmeddelande.

Läs mer