Beredskapen för flytande drivmedel ska stärkas

iStock-1219797284.jpg.
Foto: Istockphoto.com
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-10-31

DRIVMEDEL

Regeringen har gett Energimyndigheten i uppdrag att stärka Sveriges beredskap för flytande drivmedel. Det ska ske genom att myndigheten tar fram och redovisar en handlingsplan för prioriterade åtgärder där beredskapslagring och planering av ransonering av flytande drivmedel får särskilt fokus.

Totalförsvarets återuppbyggnad och Sveriges medlemskap i Nato innebär att det har uppstått nya syften med drivmedelslager, skriver regeringen i ett pressmeddelande. Drivmedelslager är viktiga för att säkerställa nödvändig försörjning av de viktigaste samhällsfunktionerna och därmed för att möjliggöra det civila försvarets stöd till det militära försvaret.

– Steg för steg stärker regeringen Sveriges energiförsörjning. Med detta uppdrag tar vi ett ytterligare steg för att stärka vår drivmedelsberedskap. Sverige ska ha en trygg energiförsörjning, även i händelse av kris eller krig, säger energi- och näringsminister Ebba Busch.

Viktiga funktioner i samhället, till exempel reservkraftsanläggningar och delar av transportsektorn, är fortsatt beroende av flytande drivmedel. Under ett väpnat angrepp kan samhällets förbrukning komma att öka ytterligare. Skillnaden i behov av drivmedel mellan fredstid och kris ställer därmed krav på Sveriges drivmedelsberedskap. Elektrifieringen av fordonsflottan leder dock till att en allt mindre mängd flytande drivmedel lagras.

Utöver lagring behövs det enligt regeringen underlag för att vid kris eller krigssituation kunna genomföra planering och samordning av drivmedelsberedskap, och ytterst ransonering av drivmedlet.

För att stärka Sveriges drivmedelsberedskap ger regeringen därför Energimyndigheten i uppdrag att redovisa en handlingsplan för försörjningstrygghet för flytande drivmedel. Handlingsplanen ska även innehålla nödvändiga förslag och åtgärder som regeringen behöver vidta för att få relevant lagstiftning på plats.

Uppdraget ska redovisas senast den 15 januari 2027.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

Bild1 Iveco_low.jpg.

PROFIL 2025-11-13

Ny produktchef på Hedin

Efter mer än två decennier hos Iveco blir Niels Nielsen ny produktchef för både tunga och medeltunga segmenten på Hedin Nordic Truck.Niels Nielsen är utbildad lastbilsmekaniker och har under två decennier arbetat med allt från felsökning och konfigurering till teknisk rådgivning och produktoptimering. Det har skapat en unik kombination av praktisk erfarenhet, systemförståelse och teknisk överblick, enligt Iveco.- Jag känner alla våra bilar utan och innan. Rent tekniskt är det en stor fördel att jag har arbetat med Iveco i så många år. Jag känner både möjligheterna och begränsningarna när det gäller konfigureringen av bilarna, eftersom jag bokstavligen har erfarenheten från motorutrymmet, säger Niels Nielsen.Som produktchef får Niels ansvaret för modellprogrammet inom medium och heavy – inklusive produktstrategi, tekniska specifikationer och stöd till säljorganisationen i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Vardagen kommer att sträcka sig från trailer-win-beräkningar och konfigurationsarbete till nära dialog med fabriken i Italien om nordiska förhållanden och anpassningar.- I Sydeuropa kör man typiskt med 44 ton, medan vi i Norden kör med betydligt högre vikt. Det ställer andra krav på luftfjädring på framaxlar, viktsystem och hela bilens uppsättning. Det är just sådana skillnader jag har arbetat med i många år, och som jag nu tar med mig in i samarbetet med säljarna, säger han.

Läs mer
Pressträff-infraprop2-241003_foto Maria Nilsson Regeringskansliet.jpg.

POLITIK 2025-11-14

Civilplikt inom transporter ska utredas

Trafikverket har fått i uppdrag av regeringen att utreda förutsättningarna och behovet av civilplikt inom transportområdet.Regeringen vill alltså att Trafikverket utreder om det finns behov av att ha civilpliktig personal redo inom beredskapssektorn transporter– Det allvarliga säkerhetsläget är en påminnelse om vikten av att vi i Sverige ska kunna hantera höjd beredskap och i värsta fall krig. Att samhällsviktiga funktioner har tillgång till den personal som behövs för att ytterst klara krigets krav är centralt. Ett robust transportsystem är av avgörande betydelse för många förmågor vid såväl civila kriser som höjd beredskap, , säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.Uppdraget rör personalförsörjning av samhällsviktiga verksamheter som är viktiga för totalförsvaret men som faller utanför Försvarsmaktens ansvarsområde. Myndigheten ska titta särskilt på vilka personalbehov på transportområdet som skulle kunna täckas genom civilplikt, eller om det finns andra åtgärder än civilplikt som skulle passa bättre för att möta behoven.– Nu tar vi nästa steg för att utöka civilplikten till fler sektorer. Att Sveriges transporter fortsätter fungera, även i allvarstider, är en kritisk del av vårt civila försvar. Det handlar om att människor ska kunna ta sig till jobbet och att varor så som livsmedel, läkemedel och drivmedel ska fortsätta levereras dit de behövs, säger ministern för civilt försvar Carl-Oskar Bohlin.Uppdraget ska redovisas dels i en delrapport senast den 12 mars 2026 och dels i en slutrapport senast den 9 oktober 2026.

Läs mer
FT_20210526_low.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-11-06

CSRD i förändring – så påverkas du

Förra året började EU:s nya regler för hållbarhetsrapportering, CSRD, tillämpas. Men redan innan majoriteten av företagen börjat redovisa ändras nu förutsättningarna. Svensk Åkeritidning tog hjälp av SÅ:s hållbarhetsansvarige Fredrik Svensson för att förstå vad som är nytt och annorlunda. Vad händer just nu inom CSRD?– De allra största företagen omfattas av rapporteringskraven sedan förra året. Men gränsen för vilka företag som ska omfattas i nästa skede kommer troligen att ändras. Enligt tidigare beslut handlar det om företag med fler än 250 anställda, men kommissionen har nu lagt fram förslag på att ändra detta till företag med fler än 1 000 anställda och en nettoomsättning på mer än 450 miljoner euro. Man föreslår också att rapporteringsstandarden ESRS ska förenklas och enligt det nya förslaget kan fler än hälften av rapporteringspunkterna tas bort.– Ett beslut som redan tagits är att rapporteringen för företag som ännu inte omfattas av CSRD skjuts upp två år. Företag som skulle börja rapportera för räkenskapsåret 2025 behöver rapportera först för 2027, och de som skulle rapportera för 2026 behöver göra det först för 2028.Vad innebär detta för större åkerier och logistikkoncerner?– Betydligt färre företag i branschen kommer att behöva redovisa. Det finns inte så många aktörer i Sverige som har fler än tusen anställda. Samtidigt är det viktigt att alla förstår att man som uppdragstagare och samarbetspartner kan behöva ge information till sina uppdragsgivare, om de behöver redovisa. På så sätt kommer många åkerier fortfarande att behöva ha koll på vissa delar av CSRD och ESRS. Men det blir en längre andningspaus nu i och med att allt skjuts upp två år. Det finns ytterligare ett begrepp på detta område, VSME. Vad är det för något?– Det står för ”Voluntary sustainability standard for non-listed micro, small and medium enterprises” och är en frivillig standard för rapportering för företag som inte omfattas av CSRD-kraven. VSME är en förenklad rapporteringsstruktur som gör att man kan jämföra sig med andra företag som rapporterar eller visa upp sitt hållbarhetsarbete enligt en etablerad EU-standard. Den följer CSRD-strukturen, men är klart enklare att använda. Den är också tänkt att fungera som ett tak för vad företag som omfattas av CSRD kan kräva för information av de mindre företagen som de samarbetar med. När ungefär får vi slutligt veta hur de nya reglerna för CSRD blir?– Det finns inget exakt datum för det utan det beror på hur lång tid den här dialogen tar. Men det låter som att CSRD-reglerna kan bli klara någon gång kring årsskiftet. Den nya ESRS-standarden ska enligt planen presenteras i slutet av denna månad och antas under nästa år. Allt måste ju vara klart inför 2027 då de nya bolagen ska börja redovisa.Seminarietips!Vill du veta mer om vad CSRD innebär för dig? Den 4 december har Biofuel Region ett digitalt seminarium på temat. Seminariet hålls via Teams, är gratis och du anmäler dig här.

Läs mer