Mercedes lanserar ny styrservo

Mercedes-Benz - Anläggningskraft för alla terränger_low.jpg.
Den nya servon utlovar bättre kontroll i alla körsituationer. Foto: Mercedes-Benz
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-08-15

FORDONSTEKNIK

Mercedes-Benz Lastbilar ska släppa ett nytt styrservosystem på marknaden, CLX Servotwin. Det nya systemet utlovar stärkt körkomfort, säkerhet och effektivitet.

Precis som föregångaren bygger det nya styrsystemet på separata hydrauliska och elektriska kraftkällor, vilket enligt Mercedes-Benz ska borga för exakt styrning med god kontroll – oavsett last eller hastighet.

Det nya styrsystemet ska leverera ett ännu mer exakt styrmoment, vilket ger föraren bättre kontroll i alla körsituationer – särskilt vid motorvägshastigheter. Bättre stabilitet i körfältet och mer följsam respons ska i sin tur ge en säkrare och mer avslappnad körupplevelse.

Efter en sväng återgår ratten automatiskt till mittläget. Det minskar förarens arbetsbelastning, särskilt i tät stads- och distributionstrafik. Ett nytt, glappfritt mittläge ska ge en mer direkt och kontrollerad styrkänsla. Systemet anpassar dessutom automatiskt styrhjälpen beroende på hastighet och körsituation, från precisionsmanövrering i låg fart till stabil hantering i högre hastigheter.

En helt ny funktion gör det möjligt för föraren att anpassa styrkänslan vid hastigheter under 30 km/h. Via instrumentpanelen kan tre olika lägen väljas beroende på personliga preferenser och körförhållanden.

Det nya styrsystemet minskar påfrestningen genom att göra fordonet mindre känsligt för ojämnheter och vägspår, något som inte minst ger bättre riktningsstabilitet vid höga hastigheter och därmed minskar behovet av korrigerande rattföring.

En ytterligare förbättring är att det tidigare så kallade buffertbatteriet har tagits bort. Det innebär färre komponenter att underhålla, lägre vikt för fordonet samt att batteriet inte behöver bytas vart tredje år.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

FT_20210526_low.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-11-06

CSRD i förändring – så påverkas du

Förra året började EU:s nya regler för hållbarhetsrapportering, CSRD, tillämpas. Men redan innan majoriteten av företagen börjat redovisa ändras nu förutsättningarna. Svensk Åkeritidning tog hjälp av SÅ:s hållbarhetsansvarige Fredrik Svensson för att förstå vad som är nytt och annorlunda. Vad händer just nu inom CSRD?– De allra största företagen omfattas av rapporteringskraven sedan förra året. Men gränsen för vilka företag som ska omfattas i nästa skede kommer troligen att ändras. Enligt tidigare beslut handlar det om företag med fler än 250 anställda, men kommissionen har nu lagt fram förslag på att ändra detta till företag med fler än 1 000 anställda och en nettoomsättning på mer än 450 miljoner euro. Man föreslår också att rapporteringsstandarden ESRS ska förenklas och enligt det nya förslaget kan fler än hälften av rapporteringspunkterna tas bort.– Ett beslut som redan tagits är att rapporteringen för företag som ännu inte omfattas av CSRD skjuts upp två år. Företag som skulle börja rapportera för räkenskapsåret 2025 behöver rapportera först för 2027, och de som skulle rapportera för 2026 behöver göra det först för 2028.Vad innebär detta för större åkerier och logistikkoncerner?– Betydligt färre företag i branschen kommer att behöva redovisa. Det finns inte så många aktörer i Sverige som har fler än tusen anställda. Samtidigt är det viktigt att alla förstår att man som uppdragstagare och samarbetspartner kan behöva ge information till sina uppdragsgivare, om de behöver redovisa. På så sätt kommer många åkerier fortfarande att behöva ha koll på vissa delar av CSRD och ESRS. Men det blir en längre andningspaus nu i och med att allt skjuts upp två år. Det finns ytterligare ett begrepp på detta område, VSME. Vad är det för något?– Det står för ”Voluntary sustainability standard for non-listed micro, small and medium enterprises” och är en frivillig standard för rapportering för företag som inte omfattas av CSRD-kraven. VSME är en förenklad rapporteringsstruktur som gör att man kan jämföra sig med andra företag som rapporterar eller visa upp sitt hållbarhetsarbete enligt en etablerad EU-standard. Den följer CSRD-strukturen, men är klart enklare att använda. Den är också tänkt att fungera som ett tak för vad företag som omfattas av CSRD kan kräva för information av de mindre företagen som de samarbetar med. När ungefär får vi slutligt veta hur de nya reglerna för CSRD blir?– Det finns inget exakt datum för det utan det beror på hur lång tid den här dialogen tar. Men det låter som att CSRD-reglerna kan bli klara någon gång kring årsskiftet. Den nya ESRS-standarden ska enligt planen presenteras i slutet av denna månad och antas under nästa år. Allt måste ju vara klart inför 2027 då de nya bolagen ska börja redovisa.Seminarietips!Vill du veta mer om vad CSRD innebär för dig? Den 4 december har Biofuel Region ett digitalt seminarium på temat. Seminariet hålls via Teams, är gratis och du anmäler dig här.

Läs mer
CGT_Liljaskolan.jpg.

KOMPETENSFÖRSÖRJNING 2025-11-06

Liljaskolan först med ny certifiering

Liljaskolan i Vännäs är det första gymnasiet som klarat CGT, den nya certifieringen för landets gymnasiala transportutbildningar.– Vi är otroligt stolta och glada, och det känns bra att få ett kvitto på att vi håller en hög kvalitet, säger rektor Jesper Westman.Certifierad Gymnasial Transportutbildning, CGT, är en ny möjlighet för landets över hundra skolor med transportinriktning att kvalitetsmärka sin verksamhet. En av de första att anta utmaningen var Liljaskolan i Vännäs, som nu blivit certifierat som första gymnasiet i Sverige.– Vi har som mål att ha regionens bästa yrkesutbildningar och utifrån en sådan vision kändes det självklart att testa, säger Jesper Westman.Skolorna bedöms på 27 kriterier inom tre områden – ”stärkt anställningsbarhet”, ”säker och stimulerande lärmiljö” och ”samverkan med branschen”.– Direkt när vi fick kriterierna insåg vi att det skulle bli tufft. Inte omöjligt, men det krävdes en ordentlig ansträngning för att klara revisionen. Vi är många som fått tänka om och tänka nytt.Trots en utmanande process rekommenderar Jesper Westman andra transportskolor att skicka in en intresseanmälan.– Främst för att det är en möjlighet att få djupdyka i sin egen verksamhet och hitta förbättringsområden. Mitt råd är att gå in i processen med ett öppet sinne och våga ta emot förbättringsförslag.Initiativtagare till kvalitetsmärkningen är Transportföretagen och Svenska Transportarbetareförbundet, med Tya som utförare av revisionen och certifieringen.– Målet är att fler ska gå ut bättre förberedda för arbetslivet, och i Liljaskolans transportinriktning ser vi en fantastiskt fin utbildning där eleverna i hög grad går ut i jobb med behörigheterna med sig, säger Lena Törnstrand, projektledare på Tya.Certifikatet betyder dock inte att skolan är klar med sitt utvecklingsarbete.– Jag är oerhört imponerad över det arbete Liljaskolan lagt ned, men det är ingen engångsinsats för skolan och branschen. Nu bygger vi upp ett långsiktig gemensamt samarbete som ska hålla över tid, säger Lena Törnstrand.Här kan du läsa mer om certifieringen: https://www.tya.se/cgt/

Läs mer
DSC09507_low.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-11-13

Fullsatt på branschdag för åkerier

Under två halvdagar anordnades nu i veckan Åkeri- och LBC-dagen, Sveriges Åkeriföretags årliga branschdag, på hotell Downtown Camper i Stockholm. Med omkring 170 personer på plats slogs ett nytt deltagarrekord för evenemanget där halva programmet var vigt åt digitalisering och AI.  Åkeri- och LBC-dagen har anordnats sedan slutet av 90-talet, men aldrig varit så välbesökt som i år. Oscar Hyléen, vd på Sveriges Åkeriföretag, konstaterade redan i inledningsanförandet att det märks att åkerinäringen är inne i en fas av stora förändringar. I efterhand är han mycket nöjd med arrangemanget och responsen från deltagarna som tagit sig till Stockholm från Skåne, Norrbotten och de flesta landsdelar däremellan. – Det var fantastiskt att se så många taggade medlemmar som redan testar och driver alla möjliga saker. Rätt använt och tillämpat är teknisk omställning en unik chans för vår näring och en grund för optimism och framåtanda. Det här blev en fullträff. På programmet första dagen stod ämnen såsom konjunkturläget, Stockholm stads omställningsresa och nya miljözoner samt energiskiftet till eldrift. Passet avslutades med en inspirerande och tankeväckande föreläsning av framtidsspanaren Mats Lewan. Andra dagen ägnades nästan helt åt digitalisering, utvecklingen för artificiell intelligens och hur ny teknik och ökade datamängder effektiviserar och omformar transportbranschen. Det framkom bland annat att en stor andel av de närvarande företagen redan införlivat AI i delar av sin verksamhet och att andra precis har börjat utforska möjligheterna.– Det är spännande att se hur stark den organiska innovationskraften är i den här branschen. Man får ofta höra att åkerinäringen är konservativ och ovillig att förändra sig. Men jag vill påstå att det inte alls stämmer, säger Oscar Hyléen.

Läs mer