Mercedes lanserar ny styrservo

Mercedes-Benz - Anläggningskraft för alla terränger_low.jpg.
Den nya servon utlovar bättre kontroll i alla körsituationer. Foto: Mercedes-Benz
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-08-15

FORDONSTEKNIK

Mercedes-Benz Lastbilar ska släppa ett nytt styrservosystem på marknaden, CLX Servotwin. Det nya systemet utlovar stärkt körkomfort, säkerhet och effektivitet.

Precis som föregångaren bygger det nya styrsystemet på separata hydrauliska och elektriska kraftkällor, vilket enligt Mercedes-Benz ska borga för exakt styrning med god kontroll – oavsett last eller hastighet.

Det nya styrsystemet ska leverera ett ännu mer exakt styrmoment, vilket ger föraren bättre kontroll i alla körsituationer – särskilt vid motorvägshastigheter. Bättre stabilitet i körfältet och mer följsam respons ska i sin tur ge en säkrare och mer avslappnad körupplevelse.

Efter en sväng återgår ratten automatiskt till mittläget. Det minskar förarens arbetsbelastning, särskilt i tät stads- och distributionstrafik. Ett nytt, glappfritt mittläge ska ge en mer direkt och kontrollerad styrkänsla. Systemet anpassar dessutom automatiskt styrhjälpen beroende på hastighet och körsituation, från precisionsmanövrering i låg fart till stabil hantering i högre hastigheter.

En helt ny funktion gör det möjligt för föraren att anpassa styrkänslan vid hastigheter under 30 km/h. Via instrumentpanelen kan tre olika lägen väljas beroende på personliga preferenser och körförhållanden.

Det nya styrsystemet minskar påfrestningen genom att göra fordonet mindre känsligt för ojämnheter och vägspår, något som inte minst ger bättre riktningsstabilitet vid höga hastigheter och därmed minskar behovet av korrigerande rattföring.

En ytterligare förbättring är att det tidigare så kallade buffertbatteriet har tagits bort. Det innebär färre komponenter att underhålla, lägre vikt för fordonet samt att batteriet inte behöver bytas vart tredje år.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

IMG_2803_sep 2025_foto Wilma Hagström Regeringskansliet_low.jpg.

POLITIK 2025-09-18

Mer stöd till elektrifiering i nya budgeten

Nu har regeringen släppt sina transportrelaterade klimatnyheter i den kommande budgetpropositionen. Det handlar om mer pengar till laddinfrastruktur och lätta ellastbilar, men inga nya förslag som på allvar förändrar kostnadsbilden för fossilfria transporter. Klimatklivet är ett av regeringens viktigaste stöd till investeringar som bidrar till att minska utsläppen och underlättar Sveriges klimatomställning. Under förra året beviljades 1,5 miljarder kronor i stöd till cirka 47 000 laddpunkter i Sverige.I budgetpropositionen för 2026 föreslås anslaget att öka med 1,5 miljarder kronor 2026, vilket innebär att det kommer att finnas stöd på omkring 4,5 miljarder kronor att söka. Regeringen räknar också med att man kommer att öka anslaget med ungefär lika mycket för åren 2027 och 2028. Samtidigt föreslås bemyndigandet att höjas till 8 miljarder kronor, vilket innebär att fler och större projekt kommer att kunna behandlas samtidigt. En annan nyhet som nu presenterats är att investeringsstödet för lätta ellastbilar ska förlängas. Regeringen konstaterar att ansökningstrycket har varit högt och man föreslår ett tillskott på 700 miljoner för 2027 och 800 miljoner för 2028. Det blir nu möjligt att söka stödet fram till och med 2027, med sista utbetalningsår 2028. I juli 2023 införde regeringen tillfällig skattefrihet för laddning av personbilar, lätt lastbil, motorcykel, moped och cykel vid en laddningspunkt eller ett eluttag som tillhandahålls av arbetsgivaren i anslutning till arbetsplatsen. Skattefriheten skulle upphöra att gälla 1 juli 2026, men regeringen föreslår nu att den får fortsätta gälla tills vidare. Den arbetstagare som laddar en laddhybrid på arbetsplatsen utan att betala för elektriciteten ska också få motsvarande avdragsrätt för drivmedelsutgifter vid tjänsteresor som den som har betalat allt drivmedel själv. – För att snabba på omställningen av transportsektorn är det helt centralt att vi sänker trösklarna för fler företag och hushåll att välja eldrivet. Med miljardsatsningar på Klimatklivet möjliggör vi ytterligare laddinfrastruktur över hela landet, och genom att förlänga klimatpremien till lätta ellastbilar skapar vi förutsättningar för fler utsläppsfria transporter. Att göra den skattefria laddelen vid arbetsplatsen permanent förstärker också incitamenten för eldrivna arbetsresor. Detta är klimatpolitik som gynnar tillväxt och konkurrenskraft, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari i ett pressmeddelande. På måndag presenteras budgetpropositionen i sin helhet. Det återstår att se om det då finns några helt nya förslag som förändrar kostnadsbilden för fossilfria godstransporter på väg. Chansen bör inte ses som särskilt hög. 

Läs mer
Tunga Rallyt Södertälje_low.jpg.

FORDONSTEKNIK 2025-09-12

Dags för ny åkarsväng

I morgon lördag är det dags igen. Tunga Rallyt Åkarsvängen rullar in i Södertälje för en dag fylld av nostalgi, motorljud och imponerande veteranfordon. Arrangemanget, där alla kommersiella nyttofordon som är tillverkade före 1996, presenteras som en hyllning till de arbetsfordon som varit med och format Sveriges industriella framgång. Här visas ett stycke levande fordonshistoria upp – från lastbilar och bussar till brandbilar – alla med sin egen berättelse och charm. Cirka 130 fordon, tillverkade mellan 1930 och 1995, kommer att delta i tävlingen. Bland dessa finns både svenska klassiker och ett tjugotal ekipage från våra nordiska grannländer. Totalt engagerar rallyt omkring 400 personer, med ett femtiotal funktionärer på plats. Intresset för tunga veteranfordon är stort, och många entusiaster och transportföretag lägger ner otaliga timmar på att restaurera och vårda sina fordon inför rallyt. Starten går från Chassiporten vid Verkstadsvägen i Södertälje, och rallyt tar deltagarna genom vackra Södermanland innan målgången vid Scanias huvudkontor. MHS Tunga Rallyt Åkarsvängen arrangeras av Motorhistoriska Sällskapet i Sverige i samarbete med Scania Sverige och är ett arrangemang där alla är välkomna. Om lördagens aktiviteterFörsta starten sker kl. 08.30 vid Scania, Chassiporten på Verkstadsvägen i Södertälje (Vid starten presenteras varje förare och fordon med fakta och kuriosa). Banlängd: ca 10 mil.Målgång: Mellan ca kl. 12.00 och 13.00 vid Scanias huvudkontor på Vagnmarkarvägen i Södertälje.Mer info om rallyt och startlistor finns på www.mhs.se.

Läs mer
ST1 BIOGAS Mönsterås_5G5A1816_Foto Liza Simonsson.jpg.

DRIVMEDEL 2025-09-12

Ny stor biogasanläggning invigdes i Mönsterås

På torsdagen invigde St1 Biokraft sin nya flaggskeppsanläggning i Mönsterås. Anläggningen har en årlig produktionskapacitet om cirka 138 GWh flytande biogas, vilket gör den till en av de största i Sverige. St1 Biokrafts nya anläggning i Mönsterås, som ligger mellan Kalmar och Oskarshamn, kan vid full kapacitet producera flytande biogas motsvarande omkring 13 miljoner liter diesel på ett år. Det första spadtaget för byggnationen togs i februari 2023 och anläggningen och den första leveransen av flytande biogas skedde i augusti. Produktionen ska gradvis öka med målet att nå full kapacitet kring årsskiftet. Mönsterås har ett starkt lantbruk som erbjuder god tillgång till substrat; anläggningen tar emot omkring 260 000 ton gödsel årligen som insatsvara för produktionen. – Anläggningen är en mycket viktig pusselbit i att nå vårt långsiktiga mål om 3 terrawattimmar egen produktion av biogas till 2030 och vår ambition om att bli Nordens ledande biogasaktör, säger Miika Johansson, VD på St1 Biokraft.

Läs mer