2025-08-15
FORDONSTEKNIK
Mercedes-Benz Lastbilar ska släppa ett nytt styrservosystem på marknaden, CLS Servotwin. Det nya systemet utlovar stärkt körkomfort, säkerhet och effektivitet.
Precis som föregångaren bygger det nya styrsystemet på separata hydrauliska och elektriska kraftkällor, vilket enligt Mercedes-Benz ska borga för exakt styrning med god kontroll – oavsett last eller hastighet.
Det nya styrsystemet ska leverera ett ännu mer exakt styrmoment, vilket ger föraren bättre kontroll i alla körsituationer – särskilt vid motorvägshastigheter. Bättre stabilitet i körfältet och mer följsam responsen ska i sin tur ge en säkrare och mer avslappnad körupplevelse.
Efter en sväng återgår ratten automatiskt till mittläget. Det minskar förarens arbetsbelastning, särskilt i tät stads- och distributionstrafik. Ett nytt, glappfritt mittläge ska ge en mer direkt och kontrollerad styrkänsla. Systemet anpassar dessutom automatiskt styrhjälpen beroende på hastighet och körsituation, från precisionsmanövrering i låg fart till stabil hantering i högre hastigheter.
En helt ny funktion gör det möjligt för föraren att anpassa styrkänslan vid hastigheter under 30 km/h. Via instrumentpanelen kan tre olika lägen väljas beroende på personliga preferenser och körförhållanden.
Det nya styrsystemet minskar påfrestningen genom att göra fordonet mindre känsligt för ojämnheter och vägspår, något som inte inte minst ger bättre riktningsstabilitet vid höga hastigheter och därmed minskar behovet av korrigerande rattföring.
En ytterligare förbättring är att det tidigare så kallade buffertbatteriet har tagits bort. Det innebär färre komponenter att underhålla, lägre vikt för fordonet samt att batteriet inte behöver bytas vart tredje år.