Pre Zero beställer Sveriges första eldrivna slambilar

Elslambil Pre Zero_low.jpg.
Pre Zero köper in fyra exemplar av den eldrivna slambilen som de själva kallar för Eko Kombi. Foto: Pre Zero
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-10-01

FORDONSTEKNIK

Återvinningsföretaget Pre Zero har beställt fyra eldrivna slambilar. Bilarna, som har utvecklats genom en påbyggnation på ett Volvochassi med FM-hytt, kommer att samla in fett i Stockholm från och med våren 2026. 

Tillsammans med branschorganisationen Återvinningsindustrierna har Pre Zero tagit fram en fossilfri färdplan med målet att alla företagets transporter ska vara fossilfria 2030. Företaget kör redan 97 procent av sina fordon på HVO, el och biogas. Nu tas alltså ett nytt steg i elektrifieringen i och med införskaffandet av det som uppges vara Sveriges första slambilar i den aktuella storleksklassen.

Eftersom elslambilarna är tystare än fossildrivna slambilar kommer de att förses med blixtljus och konstgjorda ljud vid inbromsning, tomgång, backning och acceleration. 

– Pre Zero är en drivande aktör i omställningen till tung eldriven trafik. Vi vill accelerera utvecklingen och är positiva till flera av förslagen i regeringens utredning om lättnader för tunga transporter. Utökade möjligheter att köra nattetid för att öka nyttjandegraden per fordon skulle till exempel både vara bra för miljön och underlätta investeringar i kapitalkrävande tunga fordon, säger Jonathan Goude, chef för fordonsflottan på Pre Zero.

Den eldrivna slambilen, som går under namnet Eko Kombi, är i grunden en påbyggnation på ett Volvochassi med FM-hytt. Bakom påbyggnationen står finska Kaiser Eur-Mark. Fordonen har en fri luftflödeskapacitet på cirka 30 000 l/min, en spolkapacitet på 106 l/min samt ett max arbetstryck på 200 bar.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

5A5A80762_low.jpg.

HÅLLBARHET 2026-06-02

Bara eldrivna sista milen-leveranser för Bring i Danmark

Bring har som första större leveransföretag i Danmark ställt om hela sin flotta av lätta lastbilar till eldrift för sista milen-leveranser av paket. Sedan den 1 juni körs samtliga paketleveranser med varubilar upp till 4,25 ton på el.I maj levererades de sista åtta eldrivna fordonen, vilket innebär att Brings elektrifiering av sista milen-leveranser nu är fullt genomförd. Bring är därmed alltså det första större leveransföretaget i Danmark som når full elektrifiering av sin paketdistribution för sista milen-leveranser.– Paketvolymerna i Danmark har ökat med 27 procent det senaste året, vilket har krävt en större omställning av fordonsflottan än planerat. Att nu nå 100 procent elektrifiering av last mile är en viktig milstolpe. Vi visar att det går att leverera snabbt och pålitligt, samtidigt som vi reducerar utsläppen markant, säger Bjarne Lauritsen, driftsdirektör på Bring Danmark.För att möjliggöra omställningen har Bring byggt ut laddinfrastruktur vid samtliga terminaler i Danmark.Posten Bring fortsätter nu att skala upp elektrifieringen i övriga Norden. Målet är att den egna fordonsflottan ska vara fossilfri senast 2030, och att hela värdekedjan ska nå netto noll senast 2040.– I Sverige är vi eldrivna i de tre storstäderna, och innan 2027 är slut ska alla Brings paketleveranser i Sverige med varubil upp till 4,25 ton vara elektrifierade, säger Catherine Löfquist, hållbarhetschef på Bring.

Läs mer
DJI_0033_low.jpg.

FORDONSTEKNIK 2026-06-04

Volvo och Boliden avslutar pilotprojekt med autonoma gruvtransporter

Volvo Autonomous Solutions och Boliden har sedan 2023 kört autonoma transporter av stenfyllnadsmaterial vid Bolidens anläggning i Garpenberg. Nu har projektet avslutats och några av slutsatserna är att autonoma transporter ger tydliga fördelar i gruvmiljö och fungerar i stor skala.Projektet var det första steget inom ramen för samförståndsavtal som undertecknades mellan Volvo och Boliden 2023. Som en del av projektet transporterades material från ett stenbrott på Bolidens område för att förstärka ett lokalt sandmagasin och höja dammvallen. Totalt transporterades nära 700 000 ton stenfyllnadsmaterial autonomt – motsvarande cirka 280 olympiska simbassänger eller den sammanlagda vikten av omkring 100 Eiffeltorn. Volvos autonoma transportsystem genomförde mer än 11 000 transportcykler och körde totalt 5 600 mil.  Volvo konstaterar efter projektet att autonomi har tydliga fördelar för gruvindustrin, särskilt för att stärka säkerheten och effektiviteten i verksamheten.– Med mer än 700 000 ton transporterat i Garpenberg har vi visat att autonoma transporter fungerar i stor skala, under verkliga förhållanden och i kundernas dagliga drift, säger Ingo Stuermer, teknikchef på Volvo Autonomous Solutions.  I projektet har en autonom Volvo FH-lastbil för gruvdrift kombinerats med Volvos egenutvecklade virtuella förare och operativt stöd och underhåll. Grunden är nu lagd för fortsatt samarbete mellan Volvo Autonomous Solutions och Boliden.

Läs mer
Postnord Terminal Timrå_org.png.

FÖRETAGANDE 2026-06-11

Postnord bygger ny terminal i Timrå

Postnord planerar att öppna en ny stor terminal för paket- och pallhantering på Midlandaområdet i Timrå. Investeringen uppgår till omkring en halv miljard kronor och terminalen väntas tas i drift i början av 2028.Den nya terminalen ska byggas mellan Midlandavägen, Sundsvall Timrå Airport och Qstar på Midlandaområdet. Markköpet på närmare åtta hektar är en affär mellan det kommunala bolaget Timrå Invest och Inhubs, där Postnord planerar att ingå ett hyresavtal med Infrahubs dotterbolag Inhubs som äger byggnaden.   – Det här känns verkligen roligt. Etableringen innebär arbetstillfällen och en betydande investering i kommunen.  Vi får ytterligare en viktig arbetsgivare med långsiktig närvaro i regionen vilket stärker vårt lokala näringsliv, säger Stefan Dalin (S), kommunstyrelsens ordförande i Timrå samt ordförande i Timrå Invest.Byggnationen av terminalen ska inledas under hösten och den beräknas komma i drift första kvartalet 2028.  Postnord investerar över en halv miljard kronor i projektet.– Den nya terminalen befäster Postnords närvaro i norra Sverige och ger oss förutsättningar att möta en växande paketmarknad. Svensk e-handel omsatte i fjol cirka 153 miljarder kronor och visar inget tecken på avmattning. Jag ser terminalen som en hub ut mot övriga Norrland och en nödvändighet då paketmarknaden växer i rekordfart, säger Peter Gisel-Ekdahl, vd på Postnord Sverige. 

Läs mer