Stockholm skriver under på eldrivna arbetsmaskiner

iStock-1208122683.jpg.
Foto: Istockphoto.com
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-08-28

FORDONSTEKNIK

I juni presenterade Fossilfritt Sverige en avsiktsförklaring om att öka andelen eldrivna arbets- och entreprenadmaskiner, fri för både privata och offentliga aktörer att skriva under. Stockholms stad är nu den senaste kommunen att hörsamma uppmaningen.

I Stockholm kommer ungefär hälften av utsläppen från transportsektorn, och runt tio procent av dessa härrör från arbetsmaskiner. Genom att byta ut fossildrivna arbetsmaskiner till elektrifierade alternativ minskar utsläppen av koldioxid samtidigt som de hälsoskadliga utsläppen och bullret i staden minskar.

Nu har Stockholms stad skrivit under den avsiktsförklaring som Fossilfritt Sverige, Infra Sweden och Viable Cities lanserade i början av sommaren och som riktar sig till offentliga och privata beställare av bygg- och anläggningsprojekt som vill driva marknaden framåt och öka efterfrågan på eldrivna fordon fram till 2030.

De aktörer som skriver under avsiktsförklaringen ska ha som mål att majoriteten av alla entreprenadarbeten ska utföras utsläppsfritt 2030. Erfarenheter från Oslo visar att merkostnaderna för utsläppsfria arbetsmaskiner kan minska relativt snabbt om det finns en tydlig efterfrågan.

– I den här avsiktsförklaringen gör vi det tydligt för branschen att vi vill se fler elektrifierade arbetsmaskiner i våra stadsutvecklingsprojekt, säger Stockholms stads finansborgarråd Karin Wanngård (S).

Stockholms stad har redan idag ett flertal utsläppsfria elektrifierade entreprenader och flera delvis elektrifierade entreprenader – bland annat i nya Slakthusområdet där 150 000 ton massor förs bort med hjälp av två eldrivna grävare, en eldriven hjullastare och två el-lastbilar med släp, ett kross- och sorteringsverk som drivs med el samt handhållna maskiner och verktyg.

– Stockholms stad har sedan flera år varit en spjutspets i utvecklingen av elektrifierade entreprenader. Det här skickar en tydlig signal till marknaden om att efterfrågan på elektrifierade entreprenader ökar. När utsläppen och bullret från byggen minskar är det inte bara en vinst för klimatet, utan också för folkhälsan och trivseln för alla som bor och jobbar i staden, säger Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige.

Tidigare har Eskilstuna, Göteborgs, Skellefteå, Umeå, Uppsala och Östersunds kommuner skrivit under avsiktsförklaringen.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

Marcus_Ramberg_low.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-12-04

Best rekryterar affärsutvecklingschef

Transportbolaget Best har rekryterat Marcus Ramberg som affärsutvecklingschef. Han tillträder den 12 januari och blir en del av Bests koncernledning med ansvar för strategisk affärsutveckling och nya tillväxtinitiativ. Best erbjuder express- och distributionstjänster med specialisering inom servicelogistik och GDP-distribution. Bolaget har en tydlig tillväxtagenda baserad på både organisk expansion och strategiska förvärv. Rekryteringen av Marcus Ramberg som affärsutvecklingschef ses av bolaget som en del av nästa steg i att skala verksamheten och stärka bolagets marknadsposition.Marcus Ramberg har arbetat med strategiskt ledarskap, M&A och datadriven affärsutveckling på bland annat EY, Cint och Matsmart.– Best befinner sig i ett läge där branschen förändras snabbt och där möjligheterna är stora. Jag ser fram emot att bidra till hur bolaget kan växa smartare, arbeta mer datadrivet och skapa ännu större värde för kunder och partner. Den tydliga framåtanda som finns i Best-organisationen skapar förutsättningar att driva utvecklingen i högt tempo och fortsätta stärka vår position på marknaden, säger han.Best menar att rekryteringen stärker företagets förmåga att identifiera och realisera nya affärsmöjligheter.– Att välkomna Marcus är en viktig pusselbit i vår fortsatta expansionsresa. Hans erfarenhet av att kombinera strategi med operativt genomförande är precis det vi behöver för att utveckla våra erbjudanden och accelerera vår tillväxt, både organiskt och genom förvärv, säger Maria Andersson, koncern-vd på Best.

Läs mer
DSC04126_low.jpg.

HÅLLBARHET 2025-12-04

Svenska Retursystem prisas för hållbar upphandling

Svenska Retursystem är årets mottagare av priset ”Upphandlingsnyckeln”. Det delas ut till företag som arbetar aktivt för att främja hållbarhet och fossilfria transporter i upphandlingar.Upphandlingsnyckeln delas ut av expertorganisationen Biodriv Öst med syftet att uppmärksamma viktiga insatser för att främja fossilfria transporter i upphandlingar.– Vi är hedrade över att ta emot Upphandlingsnyckeln 2025. Priset är en bekräftelse på vårt långsiktiga och målmedvetna arbete för att skapa en hållbar och fossilfri framtid inom transport och logistik, säger Niklas Blomgren som är chef för leveranskedjan på Svenska Retursystem.Prisutdelningen ägde rum på Nalen i Stockholm, den 3 december. Svenska Retursystem hoppas nu att fler företag inspireras och vill använda upphandling som ett effektivt verktyg för att leda hållbar omställning. MotiveringenGenom konsekvent kravställning, nära samarbete med transportörer och ett orubbligt fokus på cirkulär ekonomi har Svenska Retursystem i princip redan uppnått sina mål om fossilfria inrikestransporter. Nu växlar de upp arbetet ytterligare för att göra även europatransporterna hållbara. Deras återanvändbara livsmedelsbackar är en symbol för smart resurseffektivitet och deras fossilfria transportkedja är ett bevis på att förändring är möjlig. Svenska Retursystem sätter en ny standard för hur näringslivet kan kombinera klimatnytta med affärsnytta. Hållbar logistik handlar inte om framtidsvisioner, det handlar om resultat här och nu. 

Läs mer
Preemstation_org.jpg.

DRIVMEDEL 2025-12-04

Preem slutar med RME i dieseln

Preem har tagit beslutet att sluta använda RME i sin Preem Evolution Diesel. I Stället ökar man andelen HVO, vilket ger en diesel med bättre köldegenskaper, längre lagringsbarhet och med lägre risk för driftproblem.RME har blandats in en den svenska standarddieseln sedan 2006, men har egenskaper som gör bränslet mer känsligt för vatten och mikrobiell tillväxt. Det ökar risken för driftstörningar, särskilt vid längre lagringsperioder.– Våra kunder har länge efterfrågat en diesel fri från RME. Genom att ta bort RME kan vi erbjuda en diesel till marknaden som håller en högre teknisk prestanda, utan att göra avkall på drivmedlets klimatprestanda, säger Daniel Granquist, drivmedelsexpert på Preem.Nu ersätter man RME:n med HVO och kunderna får därmed alltså en diesel med bättre köldegenskaper. Därmed passar den extra bra för fordon som används i kalla förhållanden eller står oanvända länge, till exempel säsongsfordon, båtar och lantbruksmaskiner.– Det finns en missuppfattning om att alla dieseltyper fungerar likadant, men så är det inte. HVO är kemiskt likvärdig med fossil diesel, vilket ger mindre risk för driftproblem och ger en bättre prestanda året runt än med RME. Detta stärker vårt erbjudande till transportsektorn i hela Sverige, fortsätter Daniel Granquist.Den uppgraderade Preem Evolution Diesel finns redan nu tillgänglig på Preems stationer över hela landet, med undantag av de fyra Preem-stationerna på Gotland som av logistikskäl tills vidare fortsätter att leverera diesel med RME-innehåll. Produkten uppfyller svensk standard för diesel, vilket innebär att inga nya tillstånd från fordonstillverkare krävs. Alla motorgarantier gäller som vanligt, och inga förändringar i serviceintervall eller hantering behövs, meddelar Preem.

Läs mer