Stockholm skriver under på eldrivna arbetsmaskiner

iStock-1208122683.jpg.
Foto: Istockphoto.com
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-08-28

FORDONSTEKNIK

I juni presenterade Fossilfritt Sverige en avsiktsförklaring om att öka andelen eldrivna arbets- och entreprenadmaskiner, fri för både privata och offentliga aktörer att skriva under. Stockholms stad är nu den senaste kommunen att hörsamma uppmaningen.

I Stockholm kommer ungefär hälften av utsläppen från transportsektorn, och runt tio procent av dessa härrör från arbetsmaskiner. Genom att byta ut fossildrivna arbetsmaskiner till elektrifierade alternativ minskar utsläppen av koldioxid samtidigt som de hälsoskadliga utsläppen och bullret i staden minskar.

Nu har Stockholms stad skrivit under den avsiktsförklaring som Fossilfritt Sverige, Infra Sweden och Viable Cities lanserade i början av sommaren och som riktar sig till offentliga och privata beställare av bygg- och anläggningsprojekt som vill driva marknaden framåt och öka efterfrågan på eldrivna fordon fram till 2030.

De aktörer som skriver under avsiktsförklaringen ska ha som mål att majoriteten av alla entreprenadarbeten ska utföras utsläppsfritt 2030. Erfarenheter från Oslo visar att merkostnaderna för utsläppsfria arbetsmaskiner kan minska relativt snabbt om det finns en tydlig efterfrågan.

– I den här avsiktsförklaringen gör vi det tydligt för branschen att vi vill se fler elektrifierade arbetsmaskiner i våra stadsutvecklingsprojekt, säger Stockholms stads finansborgarråd Karin Wanngård (S).

Stockholms stad har redan idag ett flertal utsläppsfria elektrifierade entreprenader och flera delvis elektrifierade entreprenader – bland annat i nya Slakthusområdet där 150 000 ton massor förs bort med hjälp av två eldrivna grävare, en eldriven hjullastare och två el-lastbilar med släp, ett kross- och sorteringsverk som drivs med el samt handhållna maskiner och verktyg.

– Stockholms stad har sedan flera år varit en spjutspets i utvecklingen av elektrifierade entreprenader. Det här skickar en tydlig signal till marknaden om att efterfrågan på elektrifierade entreprenader ökar. När utsläppen och bullret från byggen minskar är det inte bara en vinst för klimatet, utan också för folkhälsan och trivseln för alla som bor och jobbar i staden, säger Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige.

Tidigare har Eskilstuna, Göteborgs, Skellefteå, Umeå, Uppsala och Östersunds kommuner skrivit under avsiktsförklaringen.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

El-lastbil_Moelven Edanesågen_VVLBC-10_low.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-10-16

Eldriven flisbil till Västvärmlands LBC

Västvärmlands LBC och Dijkstra Transport har tillsammans driftsatt en ny eldriven lastbil i ett samarbete med Moelven. Nu har den börjat köra biprodukter från Moelven Edanesågen utanför Arvika. Lastbilen, en Scania på 24 meter och 64 tons totalvikt, sattes i drift redan inför sommaren, men det är först nu som Västvärmlands LBC gått ut med informationen. Investeringen har skett i ett samarbete mellan Moelven, Västvärmlands LBC och Dijkstra Transport och bilen transporterar nu alltså bland annat biprodukter från Moelven Edanesågen utanför Arvika till olika kunder i regionen. – Det här är ett viktigt steg för oss, både ur miljösynpunkt och för att framtidssäkra våra transporter, säger Pär Börjesson, vd Västvärmlands LBC. Dijkstra transport blir det tredje åkeriet i Västvärmlands LBC som investerar i en eldriven lastbil och målet om två implementerade elfordon under 2025 är nu uppnått. Paul Dijkstra, ägare av Dijkstra transport, ser positivt på utvecklingen där elfordon tar större plats. – Det blir en bättre arbetsmiljö för föraren. Det är tyst i hytten jämfört med en dieseldriven lastbil. Det blir också mer utvecklande för föraren då körningen planeras och struktureras på ett helt annat sätt än för en vanlig lastbil. Lastbilen går 1,5-skift, laddas på natten och stödladdas sedan två eller tre gånger under dagen. Per Börjesson lyfter flexibiliteten som en akilleshäl för eldriften och att det bitvis varit driftstörningar på laddplatserna. Därför siktar man in sig på fasta uppdrag där rutterna är förutsägbara. Sedan en tid tillbaka finns en laddstation för tunga elfordon vid Västvärmlands LBC:s terminal i Arvika. – En sådan investering i infrastrukturen underlättar så klart våra mål om att implementera fler elfordon i flottan och sänka vår klimatpåverkan ytterligare, säger Pär Börjesson.

Läs mer
volvo_trucks_0D3A6243_low.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-10-03

Kraftigt uppåt för nyregistreringarna

Under september 2025 nyregistrerades 3 251 lätta lastbilar, 14 procent fler än samma månad 2024. De tunga lastbilarna ökade också, med hela 19 procent i september. Det visar Trafikanalys officiella statistik för nyregistrerade fordon per månad. Andelen nya lätta lastbilar med ren eldrift var 20 procent i september, något mindre än årssnittet för andelen eldrivna lätta lastbilar som är 22 procent. Laddhybriderna är dock på uppgång bland lätta lastbilar och har på ett år femdubblats till 5 procent av de nya fordonen i september.  Tunga lastbilar ökade också stort i september och nådde plus 19 procent. Andelen tunga ellastbilar var i september 15 procent, men mer än hälften av dessa fordon ligger i viktsegmentet 3 501–4 250 kg. Bland personbilarna är förändringen i totala registreringar liten. Nyregistreringen i september var minus 1 procent, jämfört med samma månad året innan. Hela 66 procent var dock laddbara, med 37 procent elbilar och 29 procent laddhybrider. Det innebär att september 2025 har den högsta andelen laddbara nya personbilar bland samtliga månader åren 2023–2025. Högsta noteringen för laddbara bilar är från december 2022, där siffrorna sammanföll med att den generella elbilspremien var på väg att avskaffas och många passade på att beställa sin bil innan den löpte ut.

Läs mer
Best_VD_Forarambassadorer.jpg.

KOMPETENSFÖRSÖRJNING 2025-10-16

Best introducerar förarambassadörer

Transportbolaget Best har lanserat en ny introduktionsmodell för förare i Stockholm. Genom att låta erfarna förarambassadörer stötta nya kollegor vill man ge kunderna en större trygghet leveranserna och bli en starkare partner för anslutna åkerier. Den nya introduktionsmodellen ska göra att förarna snabbt kommer in i arbetet och får rätt förutsättningar från start. En central del i satsningen är införandet av förarambassadörer, erfarna förare som delar med sig av erfarenhet och ger de nyanställda både stöd och praktisk vägledning i vardagen. De första förarambassadörerna examinerades i början på oktober och är nu i gång med arbetet. Best menar att initiativet innebär en extra kvalitetssäkring. Nya förare blir snabbare redo att möta de höga krav som ställs på service, bemötande och leveransprecision. – Våra förare är avgörande för hur vi uppfattas som bolag. Med förarambassadörer skapar vi en onboarding som inte bara gör nya förare trygga och professionella från start, utan också stärker vår långsiktiga kvalitet och kundupplevelsen, säger Maria Andersson, vd på Best. Satsningen med förarambassadörer lanseras nu i Stockholm, men målsättningen är att steg för steg införa konceptet i hela Best.

Läs mer