2025-10-22
FORDONSTEKNIK
Just nu pågår ett pilotprojekt där Swerock använder helelektriska tunga maskiner i anläggningsarbeten i Helsingborg, tillsammans med Volvo och MVB Syd.
– Vi vill förstå hur elektriska maskiner fungerar i vardagen, säger Linus Delin, arbetschef på Swerock.
Under två månader testar Swerock hur Volvos helelektriska maskiner fungerar i skarpa uppdrag. Pilotprojektet omfattar en elektrisk hjullastare på 20 ton med 270 kWh batteri och en elektrisk lastbil, Volvo FMX, med 450 kWh batteri, som används för att lasta och transportera ballast till pågående anläggningsprojekt som byggföretaget MVB Syd bedriver i Helsingborgs stad. Syftet är att samla erfarenheter av hur elektriska maskiner fungerar i praktisk produktion.
– För oss handlar det om att gå från teori till praktik, säger Linus Delin. Vi vill förstå hur elektriska maskiner fungerar i vardagen, vad som krävs för att de ska bli en naturlig del av vår produktion och hur vi kan bidra till att skynda på elektrifieringen av anläggningssektorn.

Maskinerna används bland annat i MVB Syds VA-sanering på Växjögatan i Helsingborg. Helsingborgs stad, som är en av beställarna, har som mål att kräva utsläppsfria anläggningsentreprenader i sina upphandlingar senast 2030.
– Det här är ett konkret exempel på hur samverkan mellan kommuner, entreprenörer och leverantörer kan driva utvecklingen framåt. Vi vill visa att tekniken redan finns och att det är fullt möjligt att arbeta effektivt och samtidigt fossilfritt, säger Linus Delin.
Fredagen den 17 oktober visades maskinerna upp i samband med ett öppet hus på Swerocks terminal i Helsingborg, där kunder, samarbetspartners och representanter från både Volvo och Helsingborgs stad fanns på plats.
Tipsa redaktionen!
Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.




