Swerock och Volvo testar elektriska maskiner i anläggningsprojekt

Swerock1_org_foto Roger Nellsjö_low.jpg (1).
Linus Delin, arbetschef på Swerock framför den elektriska hjullastaren. Foto: Roger Nellsjö
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-10-22

FORDONSTEKNIK

Just nu pågår ett pilotprojekt där Swerock använder helelektriska tunga maskiner i anläggningsarbeten i Helsingborg, tillsammans med Volvo och MVB Syd.
– Vi vill förstå hur elektriska maskiner fungerar i vardagen, säger Linus Delin, arbetschef på Swerock.

Under två månader testar Swerock hur Volvos helelektriska maskiner fungerar i skarpa uppdrag. Pilotprojektet omfattar en elektrisk hjullastare på 20 ton med 270 kWh batteri och en elektrisk lastbil, Volvo FMX, med 450 kWh batteri, som används för att lasta och transportera ballast till pågående anläggningsprojekt som byggföretaget MVB Syd bedriver i Helsingborgs stad. Syftet är att samla erfarenheter av hur elektriska maskiner fungerar i praktisk produktion.

– För oss handlar det om att gå från teori till praktik, säger Linus Delin. Vi vill förstå hur elektriska maskiner fungerar i vardagen, vad som krävs för att de ska bli en naturlig del av vår produktion och hur vi kan bidra till att skynda på elektrifieringen av anläggningssektorn. 

Swerock2_org_low_foto Roger Nellsjö.jpg.

Maskinerna används bland annat i MVB Syds VA-sanering på Växjögatan i Helsingborg. Helsingborgs stad, som är en av beställarna, har som mål att kräva utsläppsfria anläggningsentreprenader i sina upphandlingar senast 2030.

– Det här är ett konkret exempel på hur samverkan mellan kommuner, entreprenörer och leverantörer kan driva utvecklingen framåt. Vi vill visa att tekniken redan finns och att det är fullt möjligt att arbeta effektivt och samtidigt fossilfritt, säger Linus Delin.

Fredagen den 17 oktober visades maskinerna upp i samband med ett öppet hus på Swerocks terminal i Helsingborg, där kunder, samarbetspartners och representanter från både Volvo och Helsingborgs stad fanns på plats.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

iStock-177094350_low2.jpg.

POLITIK 2025-12-03

Trafikanalys bildar gemensam myndighet med Tillväxtanalys

Regeringen har beslutat att Tillväxtanalys och Trafikanalys ska gå samman och bilda en ny myndighet. Genom att samla tillväxt- och infrastrukturfrågorna vill man få ett bredare kunskapsunderlag och effektivare analyser av samhällsutvecklingen.I samband med presentationen av budgetpropositionen för 2026 gav regeringen beskedet att en ny analysmyndighet ska bildas för att samla tillväxt- och infrastrukturfrågorna, genom att Trafikanalys intregreras i Tillväxtanalys. Nu har de båda myndigheterna fått i uppdrag att gå vidare med arbetet och förbereda och genomföra organisationsförändringen.– Bildandet av den nya myndigheten kommer att innebära en stor arbetsinsats för båda organisationerna, men på sikt kan regeringens strategiska kapacitet stärkas när de båda myndigheternas kompetenser och resurser samlas, säger Mattias Viklund, generaldirektör för Trafikanalys.– Tillsammans kommer vi att kunna erbjuda en mer samlad och bred kompetens inom närings-och infrastrukturområdet. Vi kommer kunna bidra med bredare analyser och utvärderingar av komplexa samhällsfrågor. Jag ser fram emot att tillsammans med alla medarbetare utveckla den nya myndigheten, säger Sverker Härd, generaldirektör Tillväxtanalys.Tillväxtanalys och Trafikanalys ska löpande informera regeringen om arbetet. Den nya myndigheten, som kommer att ligga under Klimat-och näringslivsdepartementet, börjar verka 1 januari 2027.

Läs mer
iStock-1354892924.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-11-27

Teleoperatörer ska stoppa bedrägerier

Det svenska näringslivet beräknas ha förlorat omkring 4,5 miljarder kronor i olika typer av bedrägerier under 2023. Nu föreslår regeringen att teleoperatörer ska bli skyldiga att stoppa samtal och meddelanden som misstänks användas för bedrägerier.Bedrägerier över telefon, sms och andra elektroniska kommunikationstjänster är ett utbrett problem i samhället och näringslivet. Under 2023 polisanmäldes omkring 29 000 telefonbedrägerier och den sammanlagda brottsvinsten uppskattades till över 700 miljoner kronor. Bland privatpersoner slår bedrägerier hårt mot framför allt äldre personer, och kostnaderna för närings­­livet till följd av alla typer av bedrägerier beräknades till 4,5 mi­ljarder kronor under 2023. I en promemoria presenterar regeringen nu förslag som ska förhindra att telefonsamtal och SMS används för bedrägerier.– Bedrägerier drabbar framför allt äldre väldigt hårt, samtidigt som det är en stor inkomstkälla för gängkriminella. Med dessa förslag kan vi stoppa fler bedrägeriförsök innan de når mottagaren. Det ökar tryggheten för både privatpersoner och företag, säger civilminister Erik Slottner.I promemorian föreslår Finansdepartementet bland annat att operatörer som tillhandahåller telefoni och sms ska vara skyldiga att stoppa samtal och meddelanden som misstänks användas för bedrägerier, eller för att vilseleda en större grupp mottagare. Operatörerna ska inte få filtrera innehållet i samtal eller sms, utan basera bedömningen på teknisk information såsom avvikande trafikmönster eller vissa anmälda avsändaruppgifter. För att underlätta kontrollen av sms med avsändarnamn föreslår man att Post- och telestyrelsen ska få föra ett frivilligt register över avsändarnamn, vilket gör det möjligt att verifiera att ett meddelande kommer från rätt avsändare.Promemorian med förslag har skickats ut på remiss till berörda remissinstanser.

Läs mer
Däckskanning Powder-Trans.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-11-26

Powder-Trans investerar i däckskanning

Powder-Transkoncernen har skrivit ett nytt avtal med Michelin om miljöoptimerade däck. Som en del i detta har man också installerat vad som är Michelins första automatiserade utrustning för däckskanning av tunga fordon. Däckskanningsutrustningen, som är anpassad för tunga fordon, har nu installerats vid Powder-Trans terminal i finska Lundo. Den innebär att företagets ekipage vid sina besök på terminalen kan få exakta slitageuppgifter på samtliga däck bara genom att köra över anläggningens sensorer på marken. Uppgifterna förs sedan automatiskt in i databaser och för att därefter kunna ge råd om behövliga åtgärder. Enligt pressmeddelande ska en liknande anläggning installeras i Helsingborg för att kunna följa upp däckstatusen på Powder-Trans svenska fordonsflotta.Powder-Trans bedömer att den nya typen av anläggning kan optimera däckanvändningen så pass väl att 16 däckhaverier kan undvikas varje år. Det skulle i så fall innebära 65 procent färre däckhaverier än tidigare.Man bedömer också att det är möjligt att köra längre på med varje däck i och med att mätningen blir mer exakt, samtidigt som fler transportuppdrag kommer att kunna klassas som säkra genom större kunskap om däckens skick.Powder-Trans koncernchef Fredrik Blomqvist konstaterar att det nya avtalet och tekniken ökar produktiviteten, ger ekonomiska inbesparingar, miljöförbättringar samt ökar trafiksäkerheten.

Läs mer