Axfood bygger nytt logistikcenter i Kungsbacka

Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-08-29

FÖRETAGANDE

Axfood ska etablera ett nytt, stort och högautomatiserat logistikcenter för att säkra kapacitet och effektivitet inför den planerade tillväxten i södra Sverige. Nu är det klart att logistikcentret hamnar i Frillesås i Kungsbacka kommun och att man ska använda automationsteknologi från tyska Witron.

Axfood har tidigare gått ut med att man planerar för ett nytt stort högautomatiserat logistikcenter som ska betjäna södra delarna av landet. Nu har man tecknat en avsiktsförklaring med Kungsbacka kommun om att förlägga logistikcentret till Frillesås i de södra delarna av kommunen. Diskussioner med potentiella fastighetsägare pågår och detaljplaneprocessen är inledd. Samtidigt har man tecknat en avsiktsförklaring med automationsleverantören Witron, som även är leverantör till Axfoods logistikcenter i Bålsta.

– Vi bygger för framtiden. Med den nya logistiklösningen kommer vi att bli än mer konkurrenskraftiga och skapa samordningsvinster i koncernen. Vi investerar för att på ett flexibelt och effektivt sätt möta framtidens behov av leverans av varor till såväl koncernens egna som våra kunders butiker, säger Simone Margulies, vd och koncernchef för Axfood.

Logistikcentret, som planeras omfatta cirka 90 000 kvadratmeter och vara miljöcertifierat, ska hantera plock och leveranser av varor i samtliga temperaturzoner till Axfoods dagligvarubutiker i främst södra Sverige. Logistikcentret byggs för att vara väl rustat för att möta koncernens expansionsplaner med ökad kapacitet och effektivitet, större volymer och ett utökat sortiment. Driftsättning beräknas påbörjas under 2030.

– Genom vår etablering av logistikcentret i Bålsta har vi stor erfarenhet av den här typen av anläggningar, säger Hans Bax, vd för Dagab som är en del av Axfoodkoncernen.

Logistikcentret i Kungsbacka ska primärt hantera dagligvaruhandelns butiksvolymer och i första hand ersätta nuvarande lager i Backa. Samtidigt dimensioneras det nya logistikcentret för att kunna hantera den volym som idag flödar genom lagren i Jönköping och Hässleholm. Frukt, grönt och blommor ska även fortsättningsvis hanteras från lagret i Landskrona. Sammantaget beräknas Axfoods kapacitet med det nya logistikcentret öka med minst 20 procent jämfört med dagens volym i södra Sverige.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

iStock-1224469873_low.jpg. FRÅN MAGASINET

FORDONSTEKNIK 2025-08-29

Populära rastplatser bommas igen

Dagens allt för få rastplatser för tung trafik har blivit ännu färre när polisens kontrollplatser längs vägarna har börjat bommas igen. Polisens arbete ska prioriteras säger Trafikverket. I Värmland var yrkesförarna först med att protestera mot utestängningen. Strax före sommaren upptäckte yrkesförarna i Värmland att det inte längre gick att ta sin lagstadgade rast på polisens tre kontrollplatser i närheten av Karlstad och Kristinehamn. Trafikverket hade satt upp bommar. Att lastbilsförarna gärna stannade på kontrollplatserna beror på att där finns gott om plats för stora fordon och dessutom toaletter. Dessutom finns det få andra lämpliga ställen att stå på. Hela åkeribranschen kan vittna om hur allvarlig bristen är på rastplatser, ett problem som förvärrats med tiden. Men mer om det längre fram i artikeln. Enligt Trafikverket bommades kontrollplatserna igen för yrkestrafiken eftersom polisens verksamhet ska prioriteras. Om det står en parkerad lastbil på kontrollplatsen när polisen behöver den, är det inte så lätt att flytta på den. Det kan då påverka polisarbetet. Peter Nordwall, förare på Rekotrans i Molkom, var en av dem som reagerade:– Var ska vi ställa oss. Var ska vi gå på toaletten? Och var ska vi ta vår dygnsvila någonstans, säger han, och sedan: – Jag blev förbannad och ringde lokalradion.

Läs mer
BDX_terminal-Stellan-Stephenson_low.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-08-22

BDX öppnar kontor i Jönköping

Den 1 september slår BDX Företagen upp portarna för ett nytt kontor i Jönköping. Redan före sommaren tjuvstartade verksamheten med ett stort logistikuppdrag för Trafikverket.   BDX är främst känt som en stor aktör inom entreprenad och transport i norra delen av landet. Nu tar koncernen ett stort steg för att på allvar etablera sig som en betydande aktör även söderöver.   Det nya kontoret, beläget på Ljungarumsområdet utmed E4:an, blir centrum för BDX logistikverksamhet i Småland, Västergötland och Östergötland.– Vi ser en högre efterfrågan från våra kunder i närområdet samt närliggande län. Jönköping är en viktig logistikhub i Sverige och vi ser en stor potential i vår närvaro där, säger David Bladfält, divisionschef för Logistik & Miljö på BDX.   Det nya kontoret är en del av en större satsning där BDX erbjuder sömlösa logistiklösningar genom hela Sverige. – Trots att vi inte har öppnat kontoret ännu har vi redan nu märkt av ett intresse från flera potentiella kunder i området. Dessutom kan vi ge våra befintliga kunder ännu bättre service, säger Johan Ebefors, affärsutvecklare på BDX i Jönköping.   Under våren erhöll BDX Företagen ett logistikavtal för Trafikverket, med utgångspunkt från lagret i Nässjö och olika depåer runt om i Sverige. Uppdraget innebär landsvägstransporter av stycke- och partigods samt olika speciallösningar inom logistik till hela Sverige. Avtalstiden för uppdraget är 3 år med möjlighet till förlängning i 1 plus 1 år.– BDX har genom åren haft flera stora uppdrag inom drift och underhåll för Trafikverket i framför allt norra Sverige. Att vi nu även får förtroendet i ett stort logistikuppdrag visar på att vi håller en hög kvalitet i alla våra affärsverksamheter, konstaterar David Bladfält.   Om BDX FöretagenBDX Företagen helhetslösningar inom logistik, entreprenad- och industritjänster för kunder över hela landet. Koncernen har ca 650 anställda, med 245 kontrakterade medleverantörer som i sin tur har 2 050 anställda och totalt 1 600 fordon.

Läs mer
bild_EB.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-08-20

Ny vd på GDL

I våras blev det sydsvenska logistikbolaget GDL en del av danska TA-Logistics. Nu får GDL även en ny vd. Erik Börtemark, som haft chefstjänster på bland annat Frigoscandia och Skånemejerier, tillträder omedelbart. GDL, som omsätter omkring 2 miljarder kronor, blev i våras en del av den ännu större danska logistikaktören TA-Logistics. Nu har man alltså även anställt en ny vd i Erik Börtemark som tidigare haft ledande roller tjänster på bland annat Frigoscandia, Skånemejerier, Findus och Trelleborg. – GDL är ett spännande företag med en stark marknadsposition i Sverige med tydlig lokal närvaro och expertis inom livsmedelslogistik, från fält till butik samt effektiva transport- och logistiklösningar för stycke- och partigods. Med TA-Logistics som ny ägare kommer vi fortsätta att utveckla GDL till att bli ännu tydligare som logistikpartner för våra kunder. Jag ser verkligen fram emot att driva och leda den utvecklingen tillsammans med kollegorna på GDL, säger Erik Börtemark i ett pressmeddelande. Kim Frimer, styrelseordförande i GDL, är nöjd med rekryteringen. – Erik har höga ambitioner och hans gedigna kompetens inom logistik kommer fortsätta att utveckla GDL:s kunderbjudande och fortsatta tillväxt, säger han i pressmeddelandet. Erik Börtemark tar över rollen som vd efter Anders Wendelius som ska fortsätta att driva projekt åt GDL. OM GDLGDL har anor tillbaka till 1735 och erbjuder idag hållbara transport- och logistiktjänster med lokal närvaro på 11 orter i landet. Företaget sysselsätter omkring 1 000 fordon och omsätter dryg 2 miljarder kronor om året. Huvudkontoret ligger i Helsingborg.

Läs mer