2025-09-10
FÖRETAGANDE
Kyl- och Frysexpressen påbörjade resan från åkeri med häst och vagn till att bli en toppmodern logistikkoncern redan i slutet av förra seklet. Hållbara transporter, positionering som en bra arbetsgivare och fokus på tillväxt utan att jaga omsättning säkrade finalistplatsen i Stora Åkeripriset 2025.
De har en lång och anrik historia. Med olika namn och ägarkonstellationer har Kyl- och Frysexpressen tillhandahållit transporttjänster sedan 1897. Den första frysbilen köptes 1966.
– Vi började som små åkerier ofta gör. Man lever för dagen, ofta med bara lite planering, och man blir duktig på att lösa saker som dyker upp efterhand. När man växer och blir större måste man arbeta mer långsiktigt, med mål och strategier. I förflyttningen till att bli ett stort logistikföretag befinner vi oss fortfarande i den fasen, säger Jon Widell, vd för Kyl- och Frysexpressen.
Företaget består idag av två bolag – Kyl- och Frysexpressen Nord AB, med huvudsäte i Umeå, och Kyl- och Frysexpressen Mälardalen AB, med huvudsäte i Årsta, Stockholm. Förvärvet av Mälardalen AB gjordes så sent som 2023. På frågan om vilken ort som betraktas som företagets gemensamma huvudkontor blir svaret lite flytande.
– Min ambition är att hitta lösningar på hur vi gifter ihop verksamheterna, hur vi hittar plus och minus och växer ihop till en enhet, förklarar Jon Widell.

Kyl- & Frysexpressens verksamhet är idag rikstäckande. Tempererade transporter till dagligvarukedjor, blomsterbutiker, restauranggrossister, industrier och livsmedelsproducenter rullar från Helsingborg upp till Kiruna. Samtidigt har tjänsteutbudet breddats med bland annat hemleveranser och lagringstjänster som plock och pack samt rangering och cross-docking i de egna terminalerna. Tillsammans med fastighetsägare har bolaget även byggt nya terminaler med kyl- och fryslagring i Luleå och Sundsvall samt renoverat terminalen i Umeå.
I mitten av juni i år tog Kyl- och Frysexpressen också ett krafttag för att förstärka trafiken i södra Sverige. Från terminaler i Helsingborg rullar nu ekipagen norrut sex gånger i veckan, med egna förare.
– Fler kommer snart att lägga märke till bilarna med vår logga som rullar på det södra vägnätet, säger Jon Widell.
”Employer branding” kallas det när ett företag arbetar för att stärka arbetsgivarvarumärket genom att kommunicera trovärdigt, transparent och autentiskt. Med sammanslagningen och för att kunna vara en bra arbetsgivare har Kyl- & Frysexpressen skapat interna rutiner för ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Det är i grund och botten en överlevnadsfråga för hela branschen, tycker Jon Widell och skojar om att stora organisationer har sina för- och nackdelar.
– Den mer familjära känslan minskar tyvärr när man växer. Man kommer till exempel inte längre ihåg namnet på allas fruar eller vems barn som spelar i vilket fotbollslag.
Genom noggrann planering av transportkedjorna vill företaget i stället skapa förutsättningar som innebär att förarna kan komma hem i tid och leva normala liv. För den som trivs stannar.
– Förut prioriterade chaufförerna ofta övertid för att kunna tjäna lite extra. Så tänker inte dagens chaufförer. Man vill kunna hämta på förskolan och umgås med familjen. Det är win-win för alla. Personalen mår bra och vi minskar personalomsättningen.
Genom att aktivt söka sig ut i verkligheten, delta på mässor och informera ute på skolor och i sociala medier arbetar Jon Widell och kollegorna även för att skapa ett intresse för verksamheten och attrahera rätt personer. Att arbeta som förare på Kyl- och Frysexpressen är nämligen inte detsamma som att köra grusbil eller lastbil i linjetrafik.
För nyanställda väntar därför alltid några veckors introduktion där den nye går parallellt med en mer rutinerad kollega som delar med sig av tips, tricks och smarta rutiner i det dagliga arbetet.
– Många blir förvånade över att det är ett väldigt fysiskt arbete. Det är också ganska socialt. Ibland handlar det om upp till tio stopp på varje runda där man måste köra tunga, fullastade varuvagnar på ojämna underlag in och ut ur lokaler. Samtidigt krävs det att man är kommunikativ i kontakt med butikspersonalen. Fart och fläkt alltså.

Strukturer och strategier som ska säkerställa vägen framåt aviseras vart femte år. Planeringen är dock inte huggen i sten utan uppdateras löpande utifrån oväntade händelser.
Sedan en tid har miljö och hållbarhet haft en framträdande position i planeringen utifrån hållbarhetsmål som är kopplade till FN:s Agenda 2030. Fem av totalt 17 globala mål tycker Kyl- & Frysexpressen att de aktivt kan bidra till.
Rent praktiskt handlar hållbarhetsarbetet bland annat om investeringar i nya ellastbilar. Idag förfogar man över tio ellastbilar som används för kortare transporter. Majoriteten av fordonsflottan, ett hundratal fordon, går på biogas. Noggrant pusslande och planerande av transportvägar, körrutiner och tankningar ska maximera nyttjandegraden och minimera drivmedelsförbrukningen. Jon Widell skulle gärna byta ut fler fordon från biogas till eldrift.
– De eldrivna fordonen blir bättre och bättre. Men vi står fortfarande inför problemet med otillräcklig laddinfrastruktur. I Jämtland och andra glesbefolkade län behöver den byggas ut rejält.
Ett tredje fokusområde som företaget prioriterar är arbetet med att säkerställa bolagets ekonomiska styrning. Synen på tillväxt, anser Jon Widell, har förändrats de senaste åren. Att jaga omsättning för omsättningens skull och stressa sina anställda och konkurrenter, samtidigt som man tar uppdrag som gnager på marginalerna, kan vara riskfyllt.
– Det är lätt hänt att jaga omsättning, men det är inte mycket värt utan marginaler. Man kan inte driva ett bolag som går med förlust varje år. Jag tycker dock att det har skett en tillnyktring de senaste åren, branschen har blivit sundare, framhåller Jon Widell och förklarar att det har hänt att man avslutat samarbetet med beställare som pressar priset för mycket.
Företaget ser dock ljust på framtiden för kyl- och frystransporter. Det var bland annat pandemin ett kvitto på. Och även om det konsumeras billigare mat under den rådande lågkonjunkturen uppges mängden mat som förbrukas vara densamma.
Den stora utmaningen är i stället konsolideringen och politiken. Konsolideringen med färre men större åkerier och transportköpare som vill samla underleverantörerna så att de slipper jobba med många små aktörer.
– Och så har vi politiken med regler som kan förändras snabbt. Investeringarna i nya bilar kostar och de har vi gjort för miljöns, företagets och de anställdas skull. Som det ser ut nu med lägre reduktionsplikt och sjunkande dieselpriser ser det ut som att dieseln återigen prioriteras, vilket går i fel riktning, säger Jon Widell.
Tipsa redaktionen!
Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.