"Branschen har blivit sundare"

Kylfrys1_low.jpg.
Foto: Kyl- och Frysexpressen

Veronica Rönnlund Aldman

Skribent

2025-09-10

FÖRETAGANDE

Kyl- och Frysexpressen påbörjade resan från åkeri med häst och vagn till att bli en toppmodern logistikkoncern redan i slutet av förra seklet. Hållbara transporter, positionering som en bra arbetsgivare och fokus på tillväxt utan att jaga omsättning säkrade finalistplatsen i Stora Åkeripriset 2025.

De har en lång och anrik historia. Med olika namn och ägarkonstellationer har Kyl- och Frysexpressen tillhandahållit transporttjänster sedan 1897. Den första frysbilen köptes 1966.

– Vi började som små åkerier ofta gör. Man lever för dagen, ofta med bara lite planering, och man blir duktig på att lösa saker som dyker upp efterhand. När man växer och blir större måste man arbeta mer långsiktigt, med mål och strategier. I förflyttningen till att bli ett stort logistikföretag befinner vi oss fortfarande i den fasen, säger Jon Widell, vd för Kyl- och Frysexpressen.

Företaget består idag av två bolag – Kyl- och Frysexpressen Nord AB, med huvudsäte i Umeå, och Kyl- och Frysexpressen Mälardalen AB, med huvudsäte i Årsta, Stockholm. Förvärvet av Mälardalen AB gjordes så sent som 2023. På frågan om vilken ort som betraktas som företagets gemensamma huvudkontor blir svaret lite flytande.

– Min ambition är att hitta lösningar på hur vi gifter ihop verksamheterna, hur vi hittar plus och minus och växer ihop till en enhet, förklarar Jon Widell.

Jon_Widell_low.jpg.

Kyl- & Frysexpressens verksamhet är idag rikstäckande. Tempererade transporter till dagligvarukedjor, blomsterbutiker, restauranggrossister, industrier och livsmedelsproducenter rullar från Helsingborg upp till Kiruna. Samtidigt har tjänsteutbudet breddats med bland annat hemleveranser och lagringstjänster som plock och pack samt rangering och cross-docking i de egna terminalerna. Tillsammans med fastighetsägare har bolaget även byggt nya terminaler med kyl- och fryslagring i Luleå och Sundsvall samt renoverat terminalen i Umeå.

I mitten av juni i år tog Kyl- och Frysexpressen också ett krafttag för att förstärka trafiken i södra Sverige. Från terminaler i Helsingborg rullar nu ekipagen norrut sex gånger i veckan, med egna förare. 

– Fler kommer snart att lägga märke till bilarna med vår logga som rullar på det södra vägnätet, säger Jon Widell.

”Employer branding” kallas det när ett företag arbetar för att stärka arbetsgivarvarumärket genom att kommunicera trovärdigt, transparent och autentiskt. Med sammanslagningen och för att kunna vara en bra arbetsgivare har Kyl- & Frysexpressen skapat interna rutiner för ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Det är i grund och botten en överlevnadsfråga för hela branschen, tycker Jon Widell och skojar om att stora organisationer har sina för- och nackdelar.

– Den mer familjära känslan minskar tyvärr när man växer. Man kommer till exempel inte längre ihåg namnet på allas fruar eller vems barn som spelar i vilket fotbollslag.

Genom noggrann planering av transportkedjorna vill företaget i stället skapa förutsättningar som innebär att förarna kan komma hem i tid och leva normala liv. För den som trivs stannar.

– Förut prioriterade chaufförerna ofta övertid för att kunna tjäna lite extra. Så tänker inte dagens chaufförer. Man vill kunna hämta på förskolan och umgås med familjen. Det är win-win för alla. Personalen mår bra och vi minskar personalomsättningen.

Genom att aktivt söka sig ut i verkligheten, delta på mässor och informera ute på skolor och i sociala medier arbetar Jon Widell och kollegorna även för att skapa ett intresse för verksamheten och attrahera rätt personer. Att arbeta som förare på Kyl- och Frysexpressen är nämligen inte detsamma som att köra grusbil eller lastbil i linjetrafik.

För nyanställda väntar därför alltid några veckors introduktion där den nye går parallellt med en mer rutinerad kollega som delar med sig av tips, tricks och smarta rutiner i det dagliga arbetet.

– Många blir förvånade över att det är ett väldigt fysiskt arbete. Det är också ganska socialt. Ibland handlar det om upp till tio stopp på varje runda där man måste köra tunga, fullastade varuvagnar på ojämna underlag in och ut ur lokaler. Samtidigt krävs det att man är kommunikativ i kontakt med butikspersonalen. Fart och fläkt alltså.

Kylfrys6_low.jpg.

Strukturer och strategier som ska säkerställa vägen framåt aviseras vart femte år. Planeringen är dock inte huggen i sten utan uppdateras löpande utifrån oväntade händelser.

Sedan en tid har miljö och hållbarhet haft en framträdande position i planeringen utifrån hållbarhetsmål som är kopplade till FN:s Agenda 2030. Fem av totalt 17 globala mål tycker Kyl- & Frysexpressen att de aktivt kan bidra till.

Rent praktiskt handlar hållbarhetsarbetet bland annat om investeringar i nya ellastbilar. Idag förfogar man över tio ellastbilar som används för kortare transporter. Majoriteten av fordonsflottan, ett hundratal fordon, går på biogas. Noggrant pusslande och planerande av transportvägar, körrutiner och tankningar ska maximera nyttjandegraden och minimera drivmedelsförbrukningen. Jon Widell skulle gärna byta ut fler fordon från biogas till eldrift.

– De eldrivna fordonen blir bättre och bättre. Men vi står fortfarande inför problemet med otillräcklig laddinfrastruktur. I Jämtland och andra glesbefolkade län behöver den byggas ut rejält.

Ett tredje fokusområde som företaget prioriterar är arbetet med att säkerställa bolagets ekonomiska styrning. Synen på tillväxt, anser Jon Widell, har förändrats de senaste åren. Att jaga omsättning för omsättningens skull och stressa sina anställda och konkurrenter, samtidigt som man tar uppdrag som gnager på marginalerna, kan vara riskfyllt.

– Det är lätt hänt att jaga omsättning, men det är inte mycket värt utan marginaler. Man kan inte driva ett bolag som går med förlust varje år. Jag tycker dock att det har skett en tillnyktring de senaste åren, branschen har blivit sundare, framhåller Jon Widell och förklarar att det har hänt att man avslutat samarbetet med beställare som pressar priset för mycket.

Företaget ser dock ljust på framtiden för kyl- och frystransporter. Det var bland annat pandemin ett kvitto på. Och även om det konsumeras billigare mat under den rådande lågkonjunkturen uppges mängden mat som förbrukas vara densamma.

Den stora utmaningen är i stället konsolideringen och politiken. Konsolideringen med färre men större åkerier och transportköpare som vill samla underleverantörerna så att de slipper jobba med många små aktörer.

– Och så har vi politiken med regler som kan förändras snabbt. Investeringarna i nya bilar kostar och de har vi gjort för miljöns, företagets och de anställdas skull. Som det ser ut nu med lägre reduktionsplikt och sjunkande dieselpriser ser det ut som att dieseln återigen prioriteras, vilket går i fel riktning, säger Jon Widell.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

DSC_6747_low.jpg.

HÅLLBARHET 2025-09-18

BDX vill öka den biologiska mångfalden vid täkter

Entreprenad- och logistikkoncernen BDX vill förbättra den biologiska mångfalden vid sina berg- och naturgrustäkter. I ett nytt projekt har man gjort ett flertal ingrepp i ett skogsbestånd för att gynna fler arter. Berg- och naturgrustäkter kan utgöra viktiga livsmiljöer för flertalet växt- och djurarter som gynnas av den unika miljön som uppstår i en täkt, till exempel solbelysta slänter, rasbranter och varierad växtlighet. – Täktverksamheten tar mark i anspråk och påverkar därigenom bland annat den biologiska mångfalden. I första hand försöker vi undvika eller minimera vår påverkan på den biologisk mångfalden, men när detta inte är möjligt är ambitionen att höja eller skapa naturvärden i närområdet runt täkten eller inom våra skogsfastigheter, säger Anneli Utter, miljöingenjör på BDX Ballast. BDX Ballast jobbar med flertalet projekt för att främja och bevara biologisk mångfald i täktmiljöer. Bland annat har konstgjorda boplatser för backsvalor skapats i täkter och ett projekt med uppsättning av fågelholkar har pågått under 3 år. – Vi har med hjälp av föreningar, organisationer och privatpersoner i dagsläget satt upp 250 holkar av olika typer i Norrbotten och delvis även i Västerbotten. Naturgrustäkten Munksund i Piteå har varit platsen för ett av sommarens projekt inom biologisk mångfald. Projektet startade under 2024 då en inventering gjordes av förutsättningarna för biologisk mångfald i täkten. Nu har man skapat ett skogsbestånd med större mångformighet i närheten av täkten, i ett område som domineras av tallar. Det har skett genom åtgärder såsom stamskador, toppkapning, imitation av ett blixtnedslag, utsågade fågelholkar i stammen och bränningar. Insatser som ökar förekomsten av död ved, försvagade träd och hålträd som gynnar många arter och bidrar till större biologisk mångfald på både kort och lång sikt.

Läs mer
Tunga Rallyt Södertälje_low.jpg.

FORDONSTEKNIK 2025-09-12

Dags för ny åkarsväng

I morgon lördag är det dags igen. Tunga Rallyt Åkarsvängen rullar in i Södertälje för en dag fylld av nostalgi, motorljud och imponerande veteranfordon. Arrangemanget, där alla kommersiella nyttofordon som är tillverkade före 1996, presenteras som en hyllning till de arbetsfordon som varit med och format Sveriges industriella framgång. Här visas ett stycke levande fordonshistoria upp – från lastbilar och bussar till brandbilar – alla med sin egen berättelse och charm. Cirka 130 fordon, tillverkade mellan 1930 och 1995, kommer att delta i tävlingen. Bland dessa finns både svenska klassiker och ett tjugotal ekipage från våra nordiska grannländer. Totalt engagerar rallyt omkring 400 personer, med ett femtiotal funktionärer på plats. Intresset för tunga veteranfordon är stort, och många entusiaster och transportföretag lägger ner otaliga timmar på att restaurera och vårda sina fordon inför rallyt. Starten går från Chassiporten vid Verkstadsvägen i Södertälje, och rallyt tar deltagarna genom vackra Södermanland innan målgången vid Scanias huvudkontor. MHS Tunga Rallyt Åkarsvängen arrangeras av Motorhistoriska Sällskapet i Sverige i samarbete med Scania Sverige och är ett arrangemang där alla är välkomna. Om lördagens aktiviteterFörsta starten sker kl. 08.30 vid Scania, Chassiporten på Verkstadsvägen i Södertälje (Vid starten presenteras varje förare och fordon med fakta och kuriosa). Banlängd: ca 10 mil.Målgång: Mellan ca kl. 12.00 och 13.00 vid Scanias huvudkontor på Vagnmarkarvägen i Södertälje.Mer info om rallyt och startlistor finns på www.mhs.se.

Läs mer
iStock-1190940450.jpg.

DRIVMEDEL 2025-09-12

Användningen av diesel med okänt ursprung ökar

Förra året hade 55 procent av all fossil bensin och diesel i Sverige okänt ursprung, och användningen av dessa drivmedel ökade med 30 procent jämfört med 2023. Det visar statistik från Energimyndigheten. Det är organisationen Gröna Mobilister som gått igenom statistiken för den bensin och diesel som används i Sverige. Enligt Energimyndighetens siffror ökade andelen fossil bensin och diesel i Sverige med okänt ursprung utanför EU/EES från 54 procent år 2023 till 55 procent år 2024. Eftersom användningen av främst diesel också ökat i och med den sänkta reduktionsplikten har mängden drivmedel med okänt ursprung ökat mer dramatiskt än andelen. Totalt handlar det om bensin och diesel motsvarande knappt 32 TWh år 2023 som ökade till drygt 41 TWh år 2024. En ökning på omkring 30 procent alltså. Den fossila energi med okänt ursprung som svenskarna hällde i tanken år 2024 motsvarar hela Sveriges vindkraftsproduktion som också var 41 TWh samma år, eller nästan hela kärnkraftsproduktionen på 49 TWh. Värdet på råoljan med okänt ursprung år 2024 var i runda tal 20 miljarder kronor. – Alla svenskar som tankar fossilt skramlar alltså varje år ihop tiotals miljarder kronor och stoppar pengarna i okända fickor i andra världsdelar, säger Per Östborn, tf. generalsekreterare i Gröna Mobilister. – Vad pengarna används till vill jag helst inte tänka på. Mellan 30 och 50 procent av den ryska statens intäkter kommer från olja och gas, vilket är ungefär lika mycket som Ryssland satsade på militären i 2024 års budget. Oljeintäkterna väntas år 2025 stå för 35 procent av den iranska statens inkomster. En tredjedel av dessa oljepengar går till militären. Den fossila energin som produceras i Ryssland och Iran kan komma in i Sverige utan att vi vet om det, då det idag saknas system för att spåra fossil energi till källan så som det finns för bioenergi. För att ett importstopp av rysk fossil energi till EU ska bli verkningsfullt måste alla fossila råvaror kunna spåras, menar Gröna Mobilister.Ursprung fossil diesel 2024Siffrorna visar ursprunget för den diesel som användes i Sverige under 2024. Diesel med ursprung i EU/ESS har nästan alltid känt ursprung, vilket innebär att det mesta av dieseln med okänt ursprung troligen kommer från länder utanför Europa. Okänt                 52,2 %Europa               27,1 %Nordamerika       7,8 %Afrika                   5,3 %Sydamerika        4,4 %Asien                   3,1 % Av dieseln med känt ursprung kommer omkring 50 % från Norge. Andra stora leverantörer är, i fallande ordning, USA, Guyana, Nigeria, Qatar och Storbritannien.

Läs mer