Dagab får ny logistikchef

Mats Thörnqvist Dagab.jpg.
Mats Thörnqvist, logistikchef på Dagab från den 1 januari nästa år.
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-09-11

FÖRETAGANDE

Raymond Lundmark lämnar sin post som logistikchef på Dagab och blir senior rådgivare på grossistbolaget. Han efterträds av Mats Thörnqvist som tillträder den nya rollen den 1 januari 2026.

Raymond Lundmark har valt att lämna rollen som logistikchef efter nio år, men blir alltså kvar inom koncernen som senior rådgivare till Dagab. 

Mats Thörnqvist, som tar över som logistikchef den 1 januari är nu chef för Dagabs logistikcenter i Bålsta. Han har en civilingenjörsexamen i materialvetenskap från KTH och lång erfarenhet från ledande positioner på bland bland annat Scania, Ejendals, och Lyko.

– Jag är väldigt glad över förtroendet att få fortsätta utveckla arbetet i Dagabs logistikverksamhet tillsammans med mina fantastiska kollegor. Vi har ett högt tempo, flertalet spännande initiativ och satsningar och framför allt en fantastik kultur. Det känns väldigt inspirerande och ska bli oerhört kul, säger Mats Thörnqvist. 

Mats Thörnqvist tar samtidigt plats i företagsledningen.

– Han har en stark kommunikativ förmåga och har visat på trygghet och stabilitet med fokus ständiga förbättringar under sin tid som site manager i Bålsta, säger Dagabs vd Hans Bax om den blivande logistikchefen.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

JSC9_foto Ryno_low.jpg. FRÅN MAGASINET

FÖRETAGANDE 2025-10-23

JSC har hittat rätt kostym för framtiden

De har uppmärksammats för sitt personalarbete, lyckosamma omstruktureringar och för modet att våga investera i en ellastbil utan att ha någon färdig kund för bilen. I Smålands hjärta Växjö huserar JSC Förvaltning, en av årets finalister till Stora Åkeripriset. Namnet härleder visserligen inte till transportbranschen. Men när tre smålandsbaserade familjeåkerier gick samman vid årsskiftet 2019/2020, i samband med generationsskiften, blev koncernen JSC Förvaltning med fyra dotterbolag ett faktum. Tillsammans med kollegan och verksamhetschefen Pierre Eriksson berättar bolagets vd Stefan Carlsson initierat om milstolpen som blev upptakten till en större omorganisation 2024. – Vi behövde möblera om och samordna verksamheten för att stärka ekonomin framåt. Nu befinner vi oss i rätt kostym. Allt sammantaget har gett effekt, det ser vi genom ett stärkt resultat, säger Stefan Carlsson. Att förbereda verksamheten för en större förändring kan naturligtvis göras på många olika sätt. JSC Förvaltning tycker att de arbetat framtidsinriktat länge, med olika typer av it-stöd som blivit viktiga hjälpmedel i vardagen på alla nivåer. Handdatorer till förarna introducerades till exempel för flera år sedan. Ett annat viktigt redskap som används dagligen är personalappen för tvåvägskommunikation mellan företaget och medarbetarna. – Mycket handlar om rädsla. Därför är det viktigt att tänka på hur man presenterar ny teknik och nya arbetssätt. Vår personal är mycket mottaglig för moderna lösningar.

Läs mer
E-Charge2_org_low.jpg.

INFRASTRUKTUR 2025-10-22

Megawattladdning testas i skarp logistik

Järna, Ödeshög och Vädermotet i Göteborg har nu fått några av Sveriges första megawattladdare (MCS). Installationen sker inom ramen för forskningsprojektet E-Charge där åkerier, fordonstillverkare, akademi och laddoperatörer arbetar tillsammans för snabbare elektrifiering. Testerna, som pågår under hösten, syftar till att validera tekniken i verkliga transportflöden för att lägga grunden till nästa avgörande steg – kommersiell tillgänglighet under 2026. MCS är en ny laddningsstandard som möjliggör betydligt högre effekter än dagens CCS. De första testerna sker med upp till 1 megawatt, men tekniken har potential att nå 3,75 megawatt (3 000 ampere vid 1 250 volt DC). – Med installationen av megawattladdare visar vi att elektrifierad fjärrtransport inte bara är möjlig – den är redo att skalas upp. För Scania är detta ett viktigt steg för att visa att våra kunder kan köra eldrivna lastbilar effektivt på viktiga logistikrutter, med kontroll på kostnader och driftstid. Tillsammans med våra partner lägger vi grunden för en robust laddinfrastruktur som gör övergången till hållbara tunga transporter snabbare, säger Philip Gustavsson på Scania.

Läs mer
iStock-1072392590_low_besk.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-10-24

Höga bränslepriser gör åkerinäringen mer produktiv enligt ny rapport

Hur ser förhållandet ut mellan utsläpp, klimatsatsningar, produktivitet och omsättning? Det har tre forskare undersökt i en ny rapport, och resultaten visar bland annat att högre drivmedelslpriser leder till ökad produktivitet i åkerinäringen. Kostnaden för drivmedel är en stor utgiftspost för åkerier. Men hur påverkar koldioxidskatt, ett stigande dieselpris och krav på biobränsleinblandning produktiviteten i åkerinäringen? I en ny rapport från den ideella föreningen SNS visar forskarna Gustav Martinsson, Per Strömberg och Christian Thomann att utsläppen från näringen minskade med 5 procent och de fossila utsläppen med 30 procent under åren 2007–2020 – samtidigt som omsättningen ökade med 23 procent. – Den tydliga slutsatsen är att politiker inte behöver välja mellan produktivitet och lägre utsläpp i åkerinäringen. Tvärtom har de stigande bränslepriserna skapat incitament för samlastning, bättre planering av rutterna och mer effektiva transporter, vilket gjort näringen mer produktiv, säger Gustav Martinsson. Rapporten bygger på unika mikrodata på lastbilsnivå kopplade till företagsdata, vilket gjort det möjligt att i detalj studera åkeriernas anpassning. I rapporten konstaterar forskarna att effektivare logistik är den starkaste faktorn bakom en effektivare näring. De höjda drivmedelspriserna har också bidragit till att förändra sammansättningen i branschen, där stora åkerier (med fler än 50 lastbilar) kraftigt har ökat sin marknadsandel. Strukturomvandlingen välkomnas av forskarna av klimatskäl. – Att mer produktiva företag växer på bekostnad av mindre produktiva företag är nödvändigt. De större åkerierna har dessutom kunnat minska sina utsläpp betydligt snabbare. Om mindre åkerier ska stödjas ekonomiskt behöver det vara stöd för omställning och produktivitetsökning, inte stöd för att bevara mindre produktiva och mer utsläppsintensiva verksamheter, kommenterar Per Strömberg. Reduktionsplikten sänktes 2024 och sedan dess har dieselpriset minskat med cirka 20 procent. Forskarna menar att osäkerheten kring styrmedel riskerar att minska branschens incitament att investera i klimat- och effektivitetshöjande åtgärder, oavsett om det är bättre logistik eller ny teknik. – Det är viktigt att utsläpp är prissatta och att priset speglar samhällskostnaden för utsläpp. Och för näringen är stabilitet i villkor avgörande för att man ska våga investera i sin affärsverksamhet, säger Christian Thomann. Effekter av bränslepriser på produktivitet och utsläppUtdrag ur rapporten.En ökning i bränslekostnad med 1 % leder till:– 0,6 % högre produktivitet i genomsnitt,– 1,5 % högre produktivitet i stora åkerier,– 0,3 % lägre koldioxidutsläpp per omsatt krona i genomsnitt,– 0,8 % lägre koldioxidintensitet i stora åkerier.

Läs mer