Einride och norska Postnord utökar samarbete

Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-10-10

FÖRETAGANDE

Transportteknikföretaget Einride ska utöka sitt partnerskap med norska delen av Postnord. Samarbetet i Norge inleddes 2023 och nu ska parterna fördubbla antalet elektrifierade transportkilometer till 1,3 miljoner årligen.

Den utökade verksamheten kommer att täcka logistikrutter i och runt Osloregionen, och drivas av Einrides elektriska uppkopplade lastbilar samt mjukvaruverktyget Saga AI som optimerar elektrisk och autonom godstransport.

– Vår tillväxtstrategi är förankrad i djupa, skalbara partnerskap och detta visar den långsiktiga potentialen inom vår befintliga kundportfölj, säger Einrides vd Roozbeh Charli.

Samarbetet mellan Einride och Postnord AS, som startade 2023, omfattade över 1 500 fossilfria kilometer per dag med utsläppsfria fordon. Det resulterade i en beräknad CO₂-besparing på 2 100 ton under tre år. Nu fördubblas alltså antalet elektrifierade transportkilometer inom ramen för samarbetet, vilket ytterligare stöder Postnords mål att bli fossilfria år 2030.

– Vårt partnerskap med Einride gör det möjligt för oss att ta betydande steg mot hållbar och kostnadseffektiv logistik. Med expansionen är en majoritet av vår regionala flotta i Norge nu helt elektrisk, säger May-Kristin S. Willoch, miljöchef på Postnord Norge.

I september 2025 uppnådde Einride och Postnord en historisk milstolpe genom att framgångsrikt slutföra världens första kabelfria, elektriska, autonoma nationsgränsöverskridande leverans utan en mänsklig förare ombord.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

hydrivatgas_foto Majk Zanqrelle_low.jpg.

DRIVMEDEL 2025-12-03

Operatörer vill påskynda vätgasutvecklingen inom tunga fordon

Sex europeiska operatörer av tankstationer för vätgas har bildat en allians för öka takten för utbyggnad av vätgasstationer samt fordonslanseringar fram till 2028.Utvecklingen mot vätgasdrivna tunga fordon går trögt. Det gillar inte operatörerna som bygger och driver tankstationer för vätgas i Europa. Nu går de samman i en ”allians” för att påskynda utvecklingen.Alliansen består av aktörer från flera europeiska länder – Hydri (Sverige), TEAL Mobility (Frankrike), Fountain Fuel (Nederländerna), H2 Mobility (Tyskland), Virya Energy (Belgien) och Hympulsion (Frankrike). Tillsammans driver bolagen 92 vätgasstationer för både lätta och tunga fordon, med ytterligare 39 storskaliga stationer planerade till 2028.– Tankinfrastrukturen byggs ut i snabb takt och skapar ett sammanhängande europeiskt nätverk av vätgasstationer, vilket ger fordonstillverkarna trygghet att öka lanserings- och produktionstakten för vätgasfordon. På sikt leder det till minskade kostnader, både vad gäller fordonen och vätgasen, säger Kamilla Björkman, vd för Hydri.Medlemmarna i H2 Infrastructure Alliance har dialog med ledande fordonstillverkare om hur omställningen till vätgasdrivna fordon kan påskyndas. Det menar bland annat att vätgasen är särskilt viktig där begränsad elnätskapacitet hindrar etablering av snabb laddinfrastruktur.– Det är mycket givande att samarbeta med stora och etablerade aktörer som exempelvis TEAL Mobility. Deras ägare, TotalEnergies och Air Liquide, bygger några av Europas mest avancerade vätgasstationer och driver på utvecklingen. Genom alliansen skapar vi ännu bättre förutsättningar att snabbt ställa om transportsektorn i hela Europa, säger Kamilla Björkman.

Läs mer
Arlas elbilar_foto Arla_low.jpg.

FORDONSTEKNIK 2025-11-26

Arla driftsätter fyra nya ellastbilar

Arla sätter nu fyra nya eldrivna distributionsbilar i trafik för leveranser från mejeriet i Kallhäll i nordvästra Stockholm. Samtidigt har mejeriföretaget investerat i snabbladdare som gör det möjligt att köra fler eldrivna turer varje dag.I förra veckan togs två av de nya ellastbilarna i trafik, och ytterligare två rullar ut på vägarna före årsskiftet. Fordonen utgår från Stockholm mejeri och kommer att leverera mjölk, grädde och andra mejeriprodukter till matbutiker i Stockholmsregionen.– Elektrifieringen av våra transporter är ett viktigt steg i vår resa mot mer hållbar logistik. Förutom minskade utsläpp bidrar det också till bättre luftkvalitet och lägre bullernivåer, säger Eric Wärnhem, fordonschef på Arla.Två av bilarna är från Scania och två från Volvo. För att maximera nyttan av dem har Arla också installerat fyra snabbladdare vid Stockholm mejeri.– Snabbladdarna gör att vi kan köra lastbilar i två skift, vilket ger ökad kapacitet och bättre effektivitet. Sammantaget kan vi nu köra fler eldrivna leveranser varje dag, säger Eric Wärnhem.2018 övergick Arla Sverige till att enbart använda fossilfria drivmedel i sina egna transporter. Totalt har Arla Sverige nu 25 eldrivna distributionsbilar och 80 biogasfordon.

Läs mer
iStock-1170045922.jpg.

DIGITALISERING & IT 2025-11-26

IT-baserade stölder plågar transportmarknaden

Varor till ett värde av 34 miljarder dollar försvinner varje år genom cyberbaserad brottslighet som riktas mot amerikanska transportföretag. Det slår säkerhetsbolaget Proofpoint fast i en ny rapport som också pekar på att de bedrägliga metoderna används världen över.Det amerikanska IT-säkerhetsföretaget Proofpoint har släppt en rapport som visar hur cyberbrottslingar genom bedräglig programvara infiltrerar åkerier och andra fraktföretag för att enklare kunna stjäla deras transporterade varor.Laststölder genomförda av organiserade kriminella grupper av varit ett problem i många decennier, men metoderna ändras alltså med tiden. Cyberaktiverad stöld är numera en av de vanligaste formerna av laststöld och den förlitar sig på social ingenjörskonst och kunskap om hur lastbils- och transportindustrin fungerar. Digitaliseringen av leveranskedjor har skapat nya sårbarheter och därmed också nya möjligheter för kriminella grupper att utnyttja luckor med hjälp av sofistikerade och föränderliga cyberkapaciteter. Grupperna kan enligt rapporten stjäla gods på distans genom att utnyttja den teknik som har bäddats in i leveranskedjorna för att flytta gods mer effektivt.Ett sätt att på digital väg möjliggöra en stöld är att infiltrera de marknadsplatser som företag använder för att underlätta bokning av lastbilstransporter. Brottslingen postar en förfrågan om en transport av varor. Transportörerna som svarar blir därefter uppmanade att gå in på en (bedräglig) länk, vilket leder till att brottslingen kapar deras konton genom ett så kallat RMM-verktyg. Därefter används transportörens konto av brottslingen för att buda på riktiga transporter. Cyberbrottslingarna samarbetar därefter med andra kriminella grupper för att genomföra själva stölden från företagen som tror att de anlitat en riktig transportör.Medicinsk utrustning, elektronik, livsmedel och dryck är några av de varugrupper som nämns som utsatta.Rapporten handlar om den amerikanska marknaden, där laststölder enligt beräkningar leder till 34 miljarder dollar i förluster årligen. Men Proofpoint menar att det kriminella tillvägagångssättet används världen över. 

Läs mer