2025-12-09
FÖRETAGANDE
I måndags gick premiärturen för Scanias första eldrivna 74-tons tridemlastbil. Den kommer att köras av Ernsts Express mellan Bolidens gruva i Garpenberg och hamnen i Gävle.
Lastbilen, som är av modellen Scania R 400E, invigdes torsdagen den 27 november på Ernsts Express terminal i Avesta. På plats var personal från Scania och Boliden som medverkat till att förverkliga att lastbilen under måndagen kunde sättas i trafik på sin rutt mellan Bolidens gruva i Garpenberg och Gävle Hamn. Rutten är tio mil enkel resa och lastbilen sätts in i ett redan befintligt uppdrag där Ernsts Express kör totalt 24 vändor per dygn uppdelat på fyra bilar.
– Varje förare hinner tre vändor på ett skift, och vi kör tvåskift. Mellan skiften finns det tid för att ladda bilen, så när nästa förare kommer så ska den vara fulladdad. Men vi behöver också ha en annan bil, en dieseldriven, som kan ta var tredje tur då batteriet inte håller för alla tre vändor utan laddning. Så av sex vändor kör vi fyra med elbilen och två med en dieselbil, förklarar Lars Evertsson, vd på Ernsts Express.
Lastbilen har alltså en totalvikt på 74 ton och en lastkapacitet på 48. Det är fyra ton lägre än för dieselbilarna som kör samma sträcka, men tillräckligt för att kunna utföra samma uppdrag säger Lars Evertsson.
– Skillnaden är så liten att det inte påverkar, vi klarar av att köra det vi ska. Och egentligen får vi lasta 50, men i ISO-beredningen har vi gått på 48 ton och då har vi sagt att vi också ska köra på 48.
Lasten kommer att vara mineralkoncentrat, eller så kallad slig, från gruvan. Den innehåller bland annat zink, koppar, silver och guld som exporteras via Gävle Hamn till olika fabriker i Sverige, Finland och andra länder som förädlar mineralerna vidare.
Ernsts Express har tillsammans med Boliden och Scania valt en operationell leasing av fordonet. Det innebär i detta fall att man kommer att ha bilen under en period av 24 månader och den beräknas då hinna gå 56 000 mil (28 000 mil på ett år). Scanias verkstad i Gävle tar hand om service och bilen rapporterar själv när det är dags. Efter leasingperiodens slut kan ett nytt avtal tecknas, men då byts batterierna ut.
– Då har de gått ner till 80 procents kapacitet enligt prognosen och anses vara förbrukade som fordonsbatterier. Scania tar hand om de gamla batterierna och använder dem på annat håll, säger Lars Evertsson.
Efter 12 månader kommer de olika parterna att göra en utvärdering av hur väl bilen har fungerat. Utvärderingarna blir också en grund för framtida investeringar i fler elfordon, där Boliden har en vision om att över tid gå över helt till elfordon. Ernsts Express rutt mellan Garpenberg och Gävle är en perfekt början, enligt Daniel Olsén, utvecklingsingenjör på Boliden.
– Jag tror att den här rutten kommer att vara väldigt enkel att elektrifiera och att vi kommer att få bra utfall från bilen. Då finns det inte någon anledning att inte ha det med sig nästa gång vi sätter oss och pratar avtal, säger han.
Att den nya lastbilen behöver avlastning med en dieselbil var tredje tur är förstås inte optimalt. Inte heller att den med tiden väntas tappa fyra mil i räckvidd och behöva mer stödladdning (vilket kommer att ske i Gävle Hamn). Men det är viktigt att komma i gång och förutsättningarna kommer antagligen att förändras framöver, säger Lars Evertsson.
– Om den förväntade utvecklingen inom fordon och batterier blir av och vi med framtida bilar kommer 70 mil på en laddning, då är räckvidden en ickefråga. Eller om vi kan megawattladda på vägen eller i Gävle Hamn.
Om lastbilen
Modell: Scania R 400E
Axelkonfiguration: B8x4*4NB (tridem)
Batterikapacitet: 624 kWh
Motoreffekt: 400 kW (motsv. ca 545 hk)
Totalvikt lastbil: 32 ton
Totalvikt släpvagn: 42 ton
Totalvikt hela ekipaget: 74 ton
Lastkapacitet: 50 ton (men kommer att begränsas till 48)
Tipsa redaktionen!
Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.




