Fortsatt nedåt för lätta lastbilar

Iveco_e_Daily_Tow_World_Record_Luc_Lacey_0179_low.jpg.
Lätta lastbilar säljer dåligt i Sverige för tillfället. Foto: Iveco
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-08-08

FÖRETAGANDE

Antalet nyregistrerade lätta lastbilar minskade med 20 procent i juli jämfört med samma månad förra året. Siffrorna följer en trend för våren där lätta lastbilar minskat, medan de tunga står och stampar i försäljningen. Det visar Trafikanalys senaste rapport.

Försäljningen av laddbara personbilar verkar ha nått en platå. Under juli var 60 procent av de nyregistrerade personbilarna laddbara, fördelat på 33 procent elbilar och 26 procent laddhybrider. Förutom konjunkturen så är en tolkning att vissa potentiella köpare vill vänta med sin beställning tills de nya reglerna om elbilsstöd trätt i kraft vid årsskiftet. Det kommande stödet ges bara till personer med lägre inkomster i glesbygd.

Under juli månad nyregistrerades 1 592 lätta lastbilar, vilket är 20 procent färre än samma månad i fjol. Nedgången för första halvåret är ännu lite större, minus 22 procent. 23 procent av de lätta lastbilarna var eldrivna.

Nyregistreringen av tunga lastbilar landade i juli på 311 fordon, en lätt uppgång med 4 procent.  De totala nyregistreringarna för tunga lastbilar första halvåret ligger på samma nivå som 2024. 14 procent av dessa var eldrivna, men en stor andel av dem var fordon i viktklassen 3 501–4 250 kg. De räknas som tunga lastbilar, men kan med dispens köras med B-körkort precis som lätta lastbilar.

Statistiken kommer från Trafikanalys.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen. Din röst räknas!

Maila oss

Läs även

Jens Holtinger Volvokoncernen_webb.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-06-27

Ny teknisk chef på Volvo

Lars Stenqvist, teknisk chef på Volvokoncernen och medlem i ledningsgruppen, kliver av sin nuvarande roll efter nio år och fortsätta inom koncernen som senior ledare. Han ersätts av Jens Holtinger som också är del av koncernledningen. Lars Stenqvist har haft sin nuvarande roll som ”Group Chief Technology Officer” i nio år och spelat en avgörande roll på resan mot mer hållbara transportlösningar, enligt Volvokoncernen.  – Lars, i rollen som ledare, har varit instrumentell för koncernens positiva utveckling och en pionjär på resan mot mer hållbara transportlösningar. Jag värdesätter djupt hans betydande bidrag genom åren, säger Martin Lundstedt, vd och koncernchef. Lars Stenqvist kommer att ersättas av Jens Holtinger som har haft flera chefsroller under sina mer än 25 år inom Volvokoncernen. Utöver hans nuvarande roll som ”Executive Vice President Group Trucks Operations” har han även varit ansvarig för lastbilsproduktionen i Europa och Brasilien samt för ett antal lastbilsfabriker.  – Med sin omfattande erfarenhet genom hela värdekedjan, kommer Jens att bidra med värdefulla perspektiv som stöttar vårt fortsatta fokus på innovation och operationell excellens. Hans stabila ledarskap och kunskap om industrin kommer att vara viktig när vi fortsätter att utveckla lösningar som möter framtida behov, säger Martin Lundstedt. Övergången sker den 1 september.  

Läs mer
Iveco_e_Daily_Tow_World_Record_Luc_Lacey_0179_low.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-08-08

Fortsatt nedåt för lätta lastbilar

Antalet nyregistrerade lätta lastbilar minskade med 20 procent i juli jämfört med samma månad förra året. Siffrorna följer en trend för våren där lätta lastbilar minskat, medan de tunga står och stampar i försäljningen. Det visar Trafikanalys senaste rapport. Försäljningen av laddbara personbilar verkar ha nått en platå. Under juli var 60 procent av de nyregistrerade personbilarna laddbara, fördelat på 33 procent elbilar och 26 procent laddhybrider. Förutom konjunkturen så är en tolkning att vissa potentiella köpare vill vänta med sin beställning tills de nya reglerna om elbilsstöd trätt i kraft vid årsskiftet. Det kommande stödet ges bara till personer med lägre inkomster i glesbygd. Under juli månad nyregistrerades 1 592 lätta lastbilar, vilket är 20 procent färre än samma månad i fjol. Nedgången för första halvåret är ännu lite större, minus 22 procent. 23 procent av de lätta lastbilarna var eldrivna. Nyregistreringen av tunga lastbilar landade i juli på 311 fordon, en lätt uppgång med 4 procent.  De totala nyregistreringarna för tunga lastbilar första halvåret ligger på samma nivå som 2024. 14 procent av dessa var eldrivna, men en stor andel av dem var fordon i viktklassen 3 501–4 250 kg. De räknas som tunga lastbilar, men kan med dispens köras med B-körkort precis som lätta lastbilar. Statistiken kommer från Trafikanalys.

Läs mer
northvolt-ett-1.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-08-08

Amerikanskt bolag vill köpa Northvolt

Det Silicon Valley-baserade batteriteknikbolaget Lyten är på väg att köpa Northvolts tillgångar. Under torsdagen hölls en presskonferens i Skellefteå där konkursförvaltaren, Lytens vd, näringsminister Ebba Busch och flera lokala företrädare deltog. Flera godkännanden återstår innan affären kan bli av. Northvolt sattes i konkurs i mars i år och tusentals anställda förlorade jobbet. En mindre styrka anställda fortsatte under våren att arbeta för att kunna leverera batterier till de kvarvarande kunderna, däribland Scania som var sista av företagen att få leveranser. Sista juni upphörde produktionen och därefter har konkursförvaltaren Mikael Kubu fortsatt sina försök att sälja bolaget och dess tillgångar. Nu står det klart att det alltså är amerikanske Lyten, ett bolag baserat i Silicon Valley i Kalifornien som inleder processen med att ta över Northvolt. Lyten beskrivs som ett start-up-bolag med bara drygt 300 anställda, långt färre än Northvolt hade, men med en stark utveckling och tunga finansiärer i ryggen. Under torsdagen hölls en presskonferens där bland annat representanter från de berörda kommunerna, Skellefteå och Västerås, Lytens vd dan Cook, konkursförvaltaren Mikael Kubu och närings- och energiminister Ebba Busch deltog (den senare på länk). Kommunstyrelsens ordförande i Skellefteå, Lorents Burman, pratade om att det nu skrivs ett nytt kapitel i Europas batterihistoria, och att den här verksamheten är avgörande för svensk innovation och teknikutveckling framöver. – Vi är hoppfulla. Det här är ett välkommet besked som väldigt många har väntat på väldigt länge, konstaterade han.

Läs mer