Lätta lastbilar till Elmia

Lätta Lastbilar Elmia Lastbil_low.jpg.
Tunga lastbilar får samsas med lätta på Elmia Lastbil nästa år, men på varsitt område.
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-10-08

FÖRETAGANDE

Nästa års Elmia Lastbil bjuder på en viktig nyhet – ett eget område för lätta lastbilar och påbyggarna till dessa. Hela transportkedjan, från lätta till tunga lastbilar, samlas därmed under ett och samma tak.

– Att kunna välkomna lätta lastbilar till Elmia Lastbil är ett naturligt och efterlängtat steg. Det gör mässan än mer relevant och komplett, samt befäster vår position som den främsta mötesplatsen för transportbranschen, säger Björn Swenning, mässansvarig för Elmia Lastbil.

Även Trailer Magazine, medarrangör till Elmia Lastbil, ser positivt på den nya satsningen.

– För många åkerier har lättlastare blivit en både miljösmart och optimal lösning för bland annat citydistribution. Vi följer utvecklingen inom detta område med stort intresse och det känns bra att mässan nu breddas med ett speciellt område för dessa, säger Rutger Andersson, senior editor på Trailer Magazine.

I samband med satsningen samarbetar Elmia Lastbil med Mobility Sweden och Svenska LCV-föreningen som säkrar att branschens aktörer är med från start. Flera medlemsföretag från båda branschorganisationerna kommer att vara utställare i det nya området för lätta lastbilar.För tillverkare, importörer, och beslutsfattare innebär de lätta lastbilarnas intåg på mässan ökade möjligheter att knyta affärskontakter, följa utvecklingen och göra affärer.

– Genom samarbetet stärker vi Elmia Lastbil som Nordens största och mest relevanta mötesplats för åkeribranschen – nu med hela transportkedjan på samma plats, avslutar Björn Swenning.

Elmia Lastbil äger rum på Elmia i Jönköping den 19–22 augusti 2026.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

volvo_trucks_0D3A6243_low.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-10-03

Kraftigt uppåt för nyregistreringarna

Under september 2025 nyregistrerades 3 251 lätta lastbilar, 14 procent fler än samma månad 2024. De tunga lastbilarna ökade också, med hela 19 procent i september. Det visar Trafikanalys officiella statistik för nyregistrerade fordon per månad. Andelen nya lätta lastbilar med ren eldrift var 20 procent i september, något mindre än årssnittet för andelen eldrivna lätta lastbilar som är 22 procent. Laddhybriderna är dock på uppgång bland lätta lastbilar och har på ett år femdubblats till 5 procent av de nya fordonen i september.  Tunga lastbilar ökade också stort i september och nådde plus 19 procent. Andelen tunga ellastbilar var i september 15 procent, men mer än hälften av dessa fordon ligger i viktsegmentet 3 501–4 250 kg. Bland personbilarna är förändringen i totala registreringar liten. Nyregistreringen i september var minus 1 procent, jämfört med samma månad året innan. Hela 66 procent var dock laddbara, med 37 procent elbilar och 29 procent laddhybrider. Det innebär att september 2025 har den högsta andelen laddbara nya personbilar bland samtliga månader åren 2023–2025. Högsta noteringen för laddbara bilar är från december 2022, där siffrorna sammanföll med att den generella elbilspremien var på väg att avskaffas och många passade på att beställa sin bil innan den löpte ut.

Läs mer
Elbilsladdning Ellevio_org.jpg.

INFRASTRUKTUR 2025-10-09

Effektstyrning ger plats för mer laddning

Långa anslutningstider för laddstationer har länge varit en flaskhals för elektrifieringen av transporter. Nu lanserar Ellevio, Schneider Electric och Vattenfall Incharge en ny tekniklösning som gör det möjligt att etablera laddstationer även där effekten i nätet är lägre. Först ut att testa var Farsta i Stockholm. Utbyggnaden av laddstationer går snabbt, men kunde gått ännu snabbare om kapacitetsbristen i elnäten inte var så utbredd. Det går dock att ta genvägar, och nu lanserar tre bolag en ny laddlösning för att motverka problemen med effektbrist. – Tillsammans har vi tagit fram en lösning som gör att fler laddstationer kan kopplas in snabbare, säger Anders Ekberg, chef för drift och underhåll på elnätsbolaget Ellevio. Lösningen bygger på automatisk nedstyrning, där elförbrukningen tillfälligt begränsas vid hög belastning. Genom att utnyttja data från elnätet kan kapaciteten användas effektivare utan att elbilsförarna märker någon större skillnad. Men om nedstyrning blir aktuellt så får de information om det. Innovationen har utvecklats av Ellevio, Schneider Electric och Vattenfall Incharge i samverkan. Efter testet i Farsta ska tekniken användas på 40 laddgator i Stockholm och därefter spridas i resten av landet.– Det här är första steget mot en smartare elnätshantering som gynnar elektrifieringen av fordonsflottan. På sikt kan samma princip användas även för industrier, datacenter och solelsproducenter, säger Ekberg.  

Läs mer
iStock-2195282762.jpg.

TRAFIKSÄKERHET 2025-10-02

Förslag om praktiskt körprov vid synfältsbortfall skickas på remiss

Fler personer med synfältsbortfall ska få möjlighet att testa sin körförmåga i praktiken. Nu skickar regeringen ut en remiss som också innehåller förslag som gör det möjligt för dessa personer att övningsköra på körskola inför körbedömningen. Regeringen meddelar också att personer med adhd och autism framöver inte ska behöva skicka in läkarintyg för prövning av sin diagnos när de ansöker om körkortstillstånd. Regeringen gav 2023 uppdrag till Transportstyrelsen att se över möjligheterna att införa körprov i trafik för bedömning av undantag vid synfältsbortfall. I dag saknas den möjligheten när Transportstyrelsen hanterar undantagsärenden, trots att körkortsdirektivet medger detta. – Omfattande forskning visar att det finns de som kan kompensera för sina synfältsbortfall, men där det i dag saknas möjlighet att testa förmågan i praktiken, säger infrastrukturminister Andreas Carlson. På gruppnivå kör personer med synfältsbortfall sämre än normalseende. Inom gruppen finns dock individer som kan kompensera för bristerna och ändå köra trafiksäkert. I den rapport som nu skickas på remiss föreslår Transportstyrelsen därför att den som inte har allt för stora synfältsbortfall ska kunna genomföra en körbedömning för synfält hos Trafikverket. Remissen innehåller även förslaget att den som söker körkortstillstånd ska kunna få ett beslut om att genomföra körbedömning. Beslutet ger personen rätt att övningsköra hos trafikskola inför en körbedömning i verklig trafik, trots att personen saknar körkortillstånd. Om personen klarar bedömningen får den därefter övningsköra som vanligt. Transportstyrelsen föreslår att de nya reglerna träder i kraft den 1 mars 2027. Transportstyrelsen har på regeringens uppdrag också sett över sina föreskrifter och allmänna råd om medicinska  krav för körkortsinnehav för personer med adhd, autism och liknande tillstånd. Detta har lett till en regeländring som innebär att dessa personer slipper lämna in läkarintyg och inte kommer att prövas utifrån sin diagnos när de söker körkortstillstånd. – I dag får mer än 99 procent av de som prövas medicinskt för adhd eller autism bifall när de ansöker om körkortstillstånd. Att ta bort den särskilda prövningen innebär en enorm lättnad för den enskilde och avlastar både sjukvård och Transportstyrelsen från onödig administration, säger Andreas Carlson.

Läs mer