Ny vd på Virkeslogistik

vd_fix.jpg.
Johan Svensson, tvåa från vänster, blir i höst ny vd på Virkeslogistik.
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-06-17

FÖRETAGANDE

Virkeslogistik Mellansverige, som är inriktade på transporter av rundvirke, ska få en ny vd. Nuvarande vd Fredrik Söderström efterträds av Johan Svensson, som nyligen varit vd på VSV Unite.

Johan Svensson blev vd för VSV Unite för bara drygt ett år sedan, efter att ha haft flera ledande roller inom bolaget under fem års tid. Nu går han alltså över och blir vd för Virkeslogistik Mellansverige. 

­– Vi ser fram emot att ha Johan vid rodret för företaget, tillsammans med hela organisationen, när vi utvecklas Virkeslogistik utifrån våra kunders förväntningar. Samtidigt tar vi nästa steg att göra bolaget än mer attraktivt för våra leverantörer och medarbetare, säger styrelseordförande Patrik Larsson i ett pressmeddelande.

Johan Svensson ser en växande verksamhet framför sig där Virkeslogistik ska bli en ledande aktör inom skogslogistik.

– Jag känner ett väldigt stöd från ägarna inom Virkeslogistik för att utveckla en organisation för att möta kundernas krav och kunna driva ett kundfokus i alla led, säger han.

Fredrik Söderström, som sitter i styrelsen, är tillförordnad vd och blir kvar på den positionen tills Johan Svensson tar över i oktober.

 

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen. Din röst räknas!

Maila oss

Läs även

Mercedes EEconic_foto Mats Genberg_webb.jpeg.

FORDONSTEKNIK 2025-06-27

Ohlssons satsar på eldrivna sopbilar

Ohlsson-koncernen har tagit emot sex nya Mercedes-Benz eEconic 4-facksbilar från Veho Trucks i Malmö.– Vi har provat en helt elektrisk eEconic i ett halvår nu och nu är det dags att satsa ordentligt, säger koncernchefen Christer Ohlsson. Ohlsson-koncernen i Landskrona är med 850 anställda en av landets största privata renhållningsentreprenörer. I dagsläget hanterar man bland hushållsavfall i ett 40-tal svenska kommuner. Nu gör man en mångmiljoninvestering i sex eldrivna Mercedes-Benz eEconic sopbilar med 4-facksteknik.  – Econic med sin karakteristiska lågbyggda hytt och ”bussdörr” på högersidan är perfekt som sopbil, säger Admir Begovic som ansvarar för södra Sverige på Veho Trucks.  – Föraren går in snarare än klättrar och när man gör det kanske 100 gånger varje dag så gör det skillnad. Modellen var en av de första i Mercedes-Benz modellprogram som också togs fram i ett eldrivet utförande. Inte minst med just sophantering i åtanke. Eftersom en sopbils aggregat drivs med hydraulik är det heller inte möjligt att stänga av motorn när den inte körs. Det betyder att motorn alltid är igång när bilen är i tjänst. – Att hantera hushållsavfall betyder ju per definition att man kör lastbil inne i bostadsområden där man verkligen vill slippa avgaser och buller, säger Christer Ohlsson. Ohlsson har lastbilar från ett antal olika tillverkare, och i den här satsningen på eldrift föll valet spå Mercedes-Benz.  – Man har till exempel inte bara ersatt dieselmotorn med en elmotor i drivlinan. I stället har man satt motorerna direkt i bakaxeln och har inte ens en kardanaxel. Det minskar både servicebehov och energiförbrukning, säger Christer Ohlsson. Under den tid som Ohlssons haft sin första eEconic har man gjort noggranna uppföljningar av driftkostnaderna. – Det enda som är dyrare än på en dieselbil är den initiala investeringen. Energikostnaden är lägre, servicekostnaderna likaså, det blir färre stillestånd för service och betydligt lägre skatter. Dessutom gillar förarna dem. De är tystare, inga avgaser och de är perfekta att krypköra med. Alla de sex sopbilarna är 3-axlade eEconic med 27 tons totalvikt och 336 kWh batteri. Effekten är 442 hk (330 kW) kontinuerligt och kan ge 536 hk (400 kW) som max. Aggregaten kommer från finska NTM som nyligen invigt sin svenska fabrik i Kalmar.

Läs mer
Jens Holtinger Volvokoncernen_webb.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-06-27

Ny teknisk chef på Volvo

Lars Stenqvist, teknisk chef på Volvokoncernen och medlem i ledningsgruppen, kliver av sin nuvarande roll efter nio år och fortsätta inom koncernen som senior ledare. Han ersätts av Jens Holtinger som också är del av koncernledningen. Lars Stenqvist har haft sin nuvarande roll som ”Group Chief Technology Officer” i nio år och spelat en avgörande roll på resan mot mer hållbara transportlösningar, enligt Volvokoncernen.  – Lars, i rollen som ledare, har varit instrumentell för koncernens positiva utveckling och en pionjär på resan mot mer hållbara transportlösningar. Jag värdesätter djupt hans betydande bidrag genom åren, säger Martin Lundstedt, vd och koncernchef. Lars Stenqvist kommer att ersättas av Jens Holtinger som har haft flera chefsroller under sina mer än 25 år inom Volvokoncernen. Utöver hans nuvarande roll som ”Executive Vice President Group Trucks Operations” har han även varit ansvarig för lastbilsproduktionen i Europa och Brasilien samt för ett antal lastbilsfabriker.  – Med sin omfattande erfarenhet genom hela värdekedjan, kommer Jens att bidra med värdefulla perspektiv som stöttar vårt fortsatta fokus på innovation och operationell excellens. Hans stabila ledarskap och kunskap om industrin kommer att vara viktig när vi fortsätter att utveckla lösningar som möter framtida behov, säger Martin Lundstedt. Övergången sker den 1 september.  

Läs mer
iStock-2095437139.jpg.

DRIVMEDEL 2025-06-27

Återigen neråt för oljan efter tillfällig prischock

Oljepriset har under våren stadigt klättrat neråt och tidvis varit nere kring 60 dollar fatet. I samband med att det kortvariga kriget mellan Israel och Iran bröt ut åkte priset på några dagar upp till knappt 80 dollar. Nu är det nere på en bit under 70 igen, och den lägre nivån kommer troligen kvarstå enligt analytiker. I början av året låg priset för Nordsjöoljan (Brent) på omkring 80 dollar per fat. Sedan dess har priset stadigt sjunkit och som lägst legat kring 60 dollar. WTI-oljan har som vanligt kostat ett par dollar lägre. Bakom det låga oljepriset ligger framför allt en förhållandevis låg efterfrågan och faktumet att några av OPEC+-länderna ökat produktionen för att vinna marknadsandelar, vilket skapat ett överskott. Resultatet har blivit lägre pris på bensin och diesel, även i Sverige. När Israel och Iran attackerade varandra i förra veckan gick priset snabbt upp till strax över 77 dollar per fat för Brentoljan, inte minst på grund av oron att Iran skulle stänga Hormuzsundet i Persiska viken där 20 procent av all världens olja passerar. Nu verkar de storskaliga attackerna vara över och priset har snabbt fallit ner till omkring 67 dollar fatet, och WTI-oljan till 65 dollar. Oron kring utbudet i Mellanöstern har minskat för tillfället, men den har inte försvunnit, konstaterar bland annat nyhetsbyrån Reuters. Reuters skriver också att ny makroekonomisk data från USA visar att den ekonomiska tillväxten kan bli sämre än väntat, vilket stärker förväntningarna om en räntesänkning från den amerikanska centralbanken. Även marknaden verkar satsa på att de amerikanska räntorna sänks i september, vilket normalt sett skulle stimulera ekonomisk tillväxt och efterfrågan på olja. Samtidigt har de amerikanska råoljelagren minskat på sistone. Trots det lär de relativt låga prisnivåerna vara kvar, om inget avgörande förändras. En sådan möjlig faktor är att konflikten mellan Iran och Israel blossar upp ordentligt igen och att Iran väljer att stänga ner Hormuzsundet. Analytiker har spekulerat att det skulle kunna leda till historiska prisrekord på uppemot 300 dollar fatet, vilket skulle innebära en stor chock för hela världsekonomin.

Läs mer