Ny vd på Virkeslogistik

vd_fix.jpg.
Johan Svensson, tvåa från vänster, blir i höst ny vd på Virkeslogistik.
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-06-17

FÖRETAGANDE

Virkeslogistik Mellansverige, som är inriktade på transporter av rundvirke, ska få en ny vd. Nuvarande vd Fredrik Söderström efterträds av Johan Svensson, som nyligen varit vd på VSV Unite.

Johan Svensson blev vd för VSV Unite för bara drygt ett år sedan, efter att ha haft flera ledande roller inom bolaget under fem års tid. Nu går han alltså över och blir vd för Virkeslogistik Mellansverige. 

­– Vi ser fram emot att ha Johan vid rodret för företaget, tillsammans med hela organisationen, när vi utvecklar Virkeslogistik utifrån våra kunders förväntningar. Samtidigt tar vi nästa steg att göra bolaget än mer attraktivt för våra leverantörer och medarbetare, säger styrelseordförande Patrik Larsson i ett pressmeddelande.

Johan Svensson ser en växande verksamhet framför sig där Virkeslogistik ska bli en ledande aktör inom skogslogistik.

– Jag känner ett väldigt stöd från ägarna inom Virkeslogistik för att utveckla en organisation för att möta kundernas krav och kunna driva ett kundfokus i alla led, säger han.

Fredrik Söderström, som sitter i styrelsen, är tillförordnad vd och blir kvar på den positionen tills Johan Svensson tar över i oktober.

 

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Maila oss

Läs även

Swerock1_org_foto Roger Nellsjö_low.jpg (1).

FORDONSTEKNIK 2025-10-22

Swerock och Volvo testar elektriska maskiner i anläggningsprojekt

Just nu pågår ett pilotprojekt där Swerock använder helelektriska tunga maskiner i anläggningsarbeten i Helsingborg, tillsammans med Volvo och MVB Syd.– Vi vill förstå hur elektriska maskiner fungerar i vardagen, säger Linus Delin, arbetschef på Swerock. Under två månader testar Swerock hur Volvos helelektriska maskiner fungerar i skarpa uppdrag. Pilotprojektet omfattar en elektrisk hjullastare på 20 ton med 270 kWh batteri och en elektrisk lastbil, Volvo FMX, med 450 kWh batteri, som används för att lasta och transportera ballast till pågående anläggningsprojekt som byggföretaget MVB Syd bedriver i Helsingborgs stad. Syftet är att samla erfarenheter av hur elektriska maskiner fungerar i praktisk produktion. – För oss handlar det om att gå från teori till praktik, säger Linus Delin. Vi vill förstå hur elektriska maskiner fungerar i vardagen, vad som krävs för att de ska bli en naturlig del av vår produktion och hur vi kan bidra till att skynda på elektrifieringen av anläggningssektorn. 

Läs mer
Plogbil, fotograf Kerstin Ericsson - Trafikverket_low.jpg. FRÅN MAGASINET

TRAFIKSÄKERHET 2025-10-23

Nya tag mot bättre vintervägar

Arbetet med att förbättra framkomlighet och säkerhet på de statliga svenska vintervägarna fortsätter. Till vintern blir fordonsdata en obligatorisk mätmetod i nya underhållskontrakt och samtidigt testas ny sensorteknik som förhoppningsvis ska ge mer kunskap om hur arbetet bör bedrivas. I vintras genomförde Trafikverket ett flertal förändringar i hanteringen av vinterrelaterade händelser på det svenska statliga vägnätet. Det handlade bland annat om bättre beredskap och effektivare kommunikation vid särskilda väderhändelser. Sedan dess har arbetet fortsatt, med mer fokus på hur det förebyggande arbetet kan förbättras. Under hösten har flera större underhållsentreprenörer och åkerier samt representanter för Trafikverket träffats för att utbyta erfarenheter och ta fram idéer på förbättringsåtgärder. Björn Eklund, senior utredare på Trafikverket, konstaterar att Trafikverket tillsammans med övriga aktörer tagit tag i många av de problem som uppstått vid större snöoväder, och att fokus nu alltså flyttas till det förebyggande arbetet i samband med halka. –  Vi är ett antal aktörer i kedjan och det gäller att alla funderar över vad man själv kan göra för att förbättra framkomligheten. Det finns ofta mer kostnadseffektiva och bättre sätt att jobba på, men det gäller att man kan, får och vill börja arbetet i tid.

Läs mer
E-Charge2_org_low.jpg.

INFRASTRUKTUR 2025-10-22

Megawattladdning testas i skarp logistik

Järna, Ödeshög och Vädermotet i Göteborg har nu fått några av Sveriges första megawattladdare (MCS). Installationen sker inom ramen för forskningsprojektet E-Charge där åkerier, fordonstillverkare, akademi och laddoperatörer arbetar tillsammans för snabbare elektrifiering. Testerna, som pågår under hösten, syftar till att validera tekniken i verkliga transportflöden för att lägga grunden till nästa avgörande steg – kommersiell tillgänglighet under 2026. MCS är en ny laddningsstandard som möjliggör betydligt högre effekter än dagens CCS. De första testerna sker med upp till 1 megawatt, men tekniken har potential att nå 3,75 megawatt (3 000 ampere vid 1 250 volt DC). – Med installationen av megawattladdare visar vi att elektrifierad fjärrtransport inte bara är möjlig – den är redo att skalas upp. För Scania är detta ett viktigt steg för att visa att våra kunder kan köra eldrivna lastbilar effektivt på viktiga logistikrutter, med kontroll på kostnader och driftstid. Tillsammans med våra partner lägger vi grunden för en robust laddinfrastruktur som gör övergången till hållbara tunga transporter snabbare, säger Philip Gustavsson på Scania.

Läs mer