Skogsbruket förvärrar skador från extremväder

iStock-1356314960.jpg.
Kalhuggning av stora och framför allt branta områden kan vara en av faktorerna bakom stora och skadliga vattenflöden. Foto: Istockphoto.com
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-12-19

INFRASTRUKTUR

Under ett par dagar i september föll extrema mängder regn över delar av Västernorrland. Väderhändelsen orsakade stora skador på väg och järnväg och en person avled. Nu har Skogsstyrelsen kommit fram till att åtgärder inom skogsbruket förvärrade skadorna, men att det går att minska riskerna för nya problem.

 

Det var den 6 och 7 september som delar av Västernorrland drabbades av kraftiga skyfall. Det ledde till att flera bilvägar spolades bort, två tåg spårade ur och en person omkom. Nu har Skogsstyrelsen presenterat en analys av skogsbruksåtgärderna i det drabbade området och där konstaterar man att det är vetenskapligt belagt att avverkningar, byggande av skogsbilvägar, markberedning och andra skogsbruksåtgärder har en verkan på risken för erosion, ras och slamströmmar.

Myndigheten drar slutsatsen att en hög andel ungskog och föryngringsytor, tillsammans med bristfälligt eller direkt felaktigt anlagda skogsbilvägar har haft en betydande inverkan på skadornas omfattning. Man skriver att i princip alla skogsbilvägar som löper utför sluttningar har skadats på något sätt eftersom de har samlat och lett vatten. När vattenmassorna blivit stora och fått hög hastighet på vägbanken eller i vägdiket har vägmaterial dragits med och slamströmmar uppstått ned mot Trafikverkets vägar. Därför hittar man många skadepunkter där en skogsbilväg ansluter till en allmän väg. Exempel på brister i anläggningen är för få och underdimensionerade vägtrummor och att vägen dragits på fel sätt.

Skogsstyrelsen konstaterar också att många de skadade skogsbilvägarna nu återställts utan att man anpassat dem till framtida höga vattenflöden. Alltså, samma misstag görs igen.

– Det är svårt att helt förhindra skador vid en så extrem väderhändelse som i Västernorrland, men det vilar stort ansvar på både samhället och skogsbruket att så långt möjligt förbygga och begränsa skador på omgivningen, säger Staffan Norin, chef för skogsavdelningen på Skogsstyrelsen.

För att minska problemen i framtiden har Skogsstyrelsen tagit fram ett antal rekommendationer, bland annat dessa:

  • Utför inte markberedning så att det skapas fåror vinkelrätt mot höjdkurvorna i långa slänter. I branta erosionskänsliga områden bör markberedning inte ske alls.

  • När nya skogsbilvägar byggs, förhindra att vatten kan ackumuleras och rinna på vägplan eller i vägdike över långa sträckor.

  • Se till att vattentrummor finns i tillräckligt antal och i rätt dimension.

  • Förhindra att det blir körskador i marken av maskinerna.

  • Undvik att skapa stora sammanhängande avverkade områden. Använd hyggesfria metoder i branta erosionskänsliga områden där det är möjligt.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

Emelie Jonsson_foto Tobias Andersson_low.jpg.

PROFIL 2025-12-11

Hon toppar listan över unga föredömen i branschen

Åkerinäringens framtid byggs av dem som vågar tänka nytt, är engagerade och tar ansvar för utvecklingen. Därför toppar Emelie Jonsson, drift- och HR-ansvarig i ARJ Transport i Skara, årets lista Topp 40 under 40 – en lista som hyllar unga förebilder.– Vi ser många talangfulla, unga förebilder i olika positioner i vår bransch – duktiga entreprenörer, drivna ledare och hängivna förare som skapar ett positivt arbetsklimat och tar åkerinäringen framåt. Med denna lista vill vi synliggöra den breda kompetens som finns och våra framtida stjärnor, säger Jacob Hartman, projektledare för Topp 40 och chef för Marknad och Regioner i Sveriges Åkeriföretag.Som central del av det familjeägda ARJ Transport har Emelie Jonsson tagit en tydlig roll i att stärka företagets konkurrenskraft och hållbarhetsarbete. Investeringar i biogaslastbilar, längre och mer resurseffektiva fordon samt klimatvänlig energiförsörjning i den nya fastigheten i Skara är några konkreta exempel på företagets utveckling.Minst lika viktigt är arbetsmiljön. Med ett lyhört och inkluderande ledarskap skapar hon en trygg och professionell arbetsplats där människor trivs och vill stanna.– Jag är otroligt hedrad. Det här betyder oerhört mycket, inte bara för mig utan för hela ARJ Transport. Vi är ett team som driver förändring tillsammans och jag tror starkt på ett ledarskap där man lyssnar, vågar testa nytt och stöttar varandra i utvecklingen, säger Emelie Jonsson. Motivering”Emelie Jonsson är en banbrytande kraft inom åkerinäringen. Med ett starkt ledarskap, nytänkande och ett genuint engagemang har Emelie visat att framtidens transportlösningar formas av dem som vågar tänka nytt – och agera därefter.Hon har inte bara drivit effektivisering och hållbarhetsinitiativ inom sin verksamhet, utan också varit en förebild för yngre medarbetare och kvinnor i en traditionellt mansdominerad bransch. Genom att kombinera affärsmässighet med ett inkluderande ledarskap har Emelie skapat en arbetsmiljö där innovation och ansvar går hand i hand.Emelie Jonsson är inte bara en representant för framtidens åkerinäring – hon är en inspirationskälla för hela näringslivet.”På en hedrande andraplats ser vi Memelie Österlind, förare på Falkenklev Logistik, som med sitt engagemang och sin professionalism är en stark inspirationskälla för nästa generation förare. Tredjeplatsen går till Victor Falkenklev, vd för Falkenklev Logistik och laddbolaget Rifil, som banar väg för elektrifieringen av tung trafik och framtidens klimatsmarta logistiklösningar.Se hela listan här. Om Topp 40 under 40 Topp 40 under 40 är listan där Sveriges Åkeriföretag låter hela åkerinäringen lyfta och hylla unga personer i branschen som är duktiga på sitt jobb, bidrar med glädje, driv, professionalism och är stora tillgångar för sina arbetsgivare, sina anställda, kunder och för hela samhället.

Läs mer
Drivers First Eskilstuna_low.jpg.

INFRASTRUKTUR 2025-12-12

Ny rastplats öppnade i Eskilstuna

Igår invigdes en ny stor och säker rastplats med flera bekvämligheter i Eskilstuna Logistikpark. Bakom satsningen står företaget Drivers First som planerar att öppna flera nya rastplatser de närmsta åren.När trafikarbetet ökar men rastplatser försvinner på många platser i landet så finns det ändå de som går mot strömmen. Drivers First är en aktör som fortsätter att bygga ut sitt nätverk av säkra och moderna rastplatser för tung trafik i Norden och nu har företaget öppnat en ny säkerhetsparkering i Eskilstuna Logistikpark med plats för 60 tunga fordon. Satsningen är en del av en långsiktig expansion med parkeringsplatser för yrkeschaufförer längs Sveriges mest trafikerade transportleder.Den nya anläggningen erbjuder moderna faciliteter som duschar, toaletter, förarlounge, kameraövervakning och digital platsbokning. Etableringen svarar mot det växande behovet av trygga och kvalitativa parkeringsmöjligheter för tung trafik i Mälardalen och utgör en viktig pusselbit i utvecklingen av framtidens hållbara transportinfrastruktur.– Vi vill skapa en ny standard för chaufförernas arbetsmiljö. Med fräscha faciliteter och trygga parkeringsplatser bidrar vi till en mer hållbar bransch, säger Gustav Jacobsson, vd för Drivers First. Om Drivers FirstDrivers First är ett svenskt bolag som bygger och driver moderna rastplatser med fokus på säkerhet, komfort och arbetsmiljö för yrkeschaufförer. Genom trygga parkeringar, rena faciliteter och digitala lösningar skapar bolaget en standardiserad modell som gör skillnad för förare, transportföretag ochkommuner. 

Läs mer
DSC08566_fix_alla finalister_low.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-12-19

Snart kan du nominera till Stora Åkeripriset

Sunnemo Åkeri i Värmland fick ta emot Stora Åkeripriset 2025. Nu närmar sig ett nytt år och därmed ska åkerinäringen utse en ny mottagare av Stora Åkeripriset. Från den 1 januari har du möjlighet att nominera din favorit. Stora Åkeripriset är åkerinäringens årliga pris till ett medlemsåkeri i Sveriges Åkeriföretag som är en förebild i branschen. Priset delas ut i samband med Sveriges Åkeriföretags årsmöte i maj, och utifrån fyra bedömningskriterier:·      Socialt ansvarstagande·      Trafiksäkerhet·      Miljö- och klimatmässig hållbarhet·      Ekonomisk hållbarhetÅkeriet kan vara både litet och stort och det enda grundkravet är att företaget är medlem i Sveriges Åkeriföretag. Det företag som tilldelas Stora Åkeripriset är ett företag som drivs på ett långsiktigt hållbart sätt och kan tjäna som ett föredöme inom branschen. Vinnaren får äran att dela ut 25 000 kronor till ett välgörande ändamål och kommer därefter att uppmärksammas i bland annat Svensk Åkeritidning.Från och med den 1 januari kan du lämna in din egen nominering! Du gör det per mejl till mats.hellstrom@akeri.se och vi behöver ha din nominering allra senast den 1 mars. Tänk på att vara utförlig i din motivering och ge gärna exempel på lyckade initiativ och strategier i företaget. En jury bestående av representanter från Sveriges Åkeriföretag kommer därefter att gå igenom samtliga nomineringar och utse tre finalister som alla presenteras under Sveriges Åkeriföretags årsmötesmiddag i Örebro i maj. Bland dessa utses en vinnare av priset.Juryn söker särskilt företag som gjort ”det där lilla extra”, som både vågat satsa och vunnit. Framgång kan handla om det mesta från ekonomi och innovationskraft till trivsel på arbetsplatsen och nöjda kunder.Ta chansen att nominera ditt eget favoritåkeri, varför inte redan på nyårsdagen innan backhoppningen från Garmisch och Ivanhoe drar i gång?

Läs mer