Välbesökt när Alfredsson invigde unik laddplats

260120_Alfredsson_Transport_145_low.jpg.
Erik Alfredsson testar en av de nya laddarna inför stor publik. Foto: Peter Holgersson
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2026-01-23

INFRASTRUKTUR

Fler än 150 gäster var på plats när Alfredsson Transport under tisdagen och onsdagen invigde sin nya laddplats på terminalområdet i Norrköping. Totalt 12 laddare, varav en med MCS-standard, gör anläggningen till en av de största och kraftigaste i landet.

Anläggningen har använts i nästan ett år, men det är först nu som alla detaljer kommit på plats och det blivit läge att slå på stort. Tisdagens invigning lockade ett 70-tal gäster i form av regionala företagare, politiker och tjänstemän såväl som de stora fordonstillverkarna. Den traditionella bandklippningen hade passande nog ersatts av en kabelklippning. Under onsdagen fortsatte invigningsaktiviteterna med ytterligare ett 90-tal gäster från stora delar av världen som bjudits in av laddteknikbolaget Kempower.

– Det var en riktigt fin invigning. Många i branschen slöt upp och det var tydligt att det finns ett intresse för det här från många olika aktörer. Scania, Volvo och MAN var här, men även en kinesisk tillverkare av eldrivna lastbilar som heter Windrose, berättar vd Erik Alfredsson.

Med totalt 12 laddare är anläggningen en av de större i landet för tunga fordon. Ännu mer speciellt är att en av laddarna är av MCS-standard, alltså den kommande standarden för supersnabb laddning som det ännu bara finns ett fåtal av i Sverige och där denna installation enligt Erik Alfredsson är den första publika MCS-laddaren i världen. Något annat som verkligen sticker ut är anläggningens totala näteffekt på 2,4 megawatt.

– Det gör den här laddstationen till Sveriges kraftigaste för tunga fordon, konstaterar Erik Alfredsson. Hela stationen är publik och öppen för alla, dygnet runt alla dagar i veckan. Även för personbilar.

260120_Alfredsson_Transport_138_low.jpg.

Förutom MCS-laddaren, som har en effekt på upp till 1,2 MW, finns tre så kallade liquid cold-laddare på 500 kW och åtta ”vanliga” laddare på 400 kW (vilket i personbilsvärlden räknas som mycket kraftiga snabbladdare). Liquid cold innebär vätskeavkylning av kabeln, en teknik som även används för MCS. Den möjliggör högre effekt under längre tid då laddaren inte behöver gå ner i effekt efter en stund för att undvika att bli överhettad.

Den som vill ladda kan betala med kort, använda RFID-tagg eller så kallad plug-and-charge, vilket innebär att man lägger in bilens ID i systemet och därefter inte behöver tänka på betalningsmedel alls. Det är bara att parkera, sätta i sladden och sedan kommer en månadsfaktura automatiskt.

Erik Alfredsson pekar på flera andra faktorer som gör att han tror att stationen kommer att bli populär framöver. Här finns en lounge som är öppen för alla laddkunder, med wifi, toalett, dusch, mikrovågsugn och kaffe. Stationen är också tillgänglig för riktigt stora fordon då vägen utanför är upplåten för både 74-tonsfordon och längder upp till 34,5 meter.

260120_Alfredsson_Transport_108_low.jpg.

Men stationen hade förstås inte blivit byggd om inte Alfredsson själva har ambitionen att öka sin flotta med elfordon. I nuläget har man sju tunga ellastbilar och två lätta och förhoppningen är att det snart ska bli fler. Något dieselfordon har inte bolaget köpt sedan 2018 och det kommer inte bli några framöver heller, meddelar Erik Alfredsson. Nu är det el och biogas som gäller, där biogas den närmsta tiden ser ut att stå för de största investeringsvolymerna.

– Det var lättare med el för ett par år sedan, men nu är dieseln alldeles för billig. Det går inte att konkurrera med el om du inte har en kund som betalar för det. Då blir det biogas i stället.

Alfredsson Transport

Bolaget har haft verksamhet sedan 30-talet och erbjuder helhetslösningar inom transport, lagring och logistik med sina systerbolag.

Huvudkontor: Norrköping

Vd: Erik Alfredsson

Omsättning: 140 miljoner (2024)

Antal fordon: Ca 140, varav 120 tunga och 20 lätta lastbilar

Elfordon: Sju tunga, två lätta (Scania, Volvo och Mercedes-Benz)

Laddplats: 12 ladddare, varav en MCS på 1,2 MW, tre på 500 kW (liquid cold) och åtta på 400 kW. Batterier med en lagringskapacitet på 2,4 MWh som lagrar el och hjälper till att jämna ut effekttoppar i nätet.

Egen elproduktion: Solceller med en total effekt på 400 kW.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

DJI_0033_low.jpg.

FORDONSTEKNIK 2026-06-04

Volvo och Boliden avslutar pilotprojekt med autonoma gruvtransporter

Volvo Autonomous Solutions och Boliden har sedan 2023 kört autonoma transporter av stenfyllnadsmaterial vid Bolidens anläggning i Garpenberg. Nu har projektet avslutats och några av slutsatserna är att autonoma transporter ger tydliga fördelar i gruvmiljö och fungerar i stor skala.Projektet var det första steget inom ramen för samförståndsavtal som undertecknades mellan Volvo och Boliden 2023. Som en del av projektet transporterades material från ett stenbrott på Bolidens område för att förstärka ett lokalt sandmagasin och höja dammvallen. Totalt transporterades nära 700 000 ton stenfyllnadsmaterial autonomt – motsvarande cirka 280 olympiska simbassänger eller den sammanlagda vikten av omkring 100 Eiffeltorn. Volvos autonoma transportsystem genomförde mer än 11 000 transportcykler och körde totalt 5 600 mil.  Volvo konstaterar efter projektet att autonomi har tydliga fördelar för gruvindustrin, särskilt för att stärka säkerheten och effektiviteten i verksamheten.– Med mer än 700 000 ton transporterat i Garpenberg har vi visat att autonoma transporter fungerar i stor skala, under verkliga förhållanden och i kundernas dagliga drift, säger Ingo Stuermer, teknikchef på Volvo Autonomous Solutions.  I projektet har en autonom Volvo FH-lastbil för gruvdrift kombinerats med Volvos egenutvecklade virtuella förare och operativt stöd och underhåll. Grunden är nu lagd för fortsatt samarbete mellan Volvo Autonomous Solutions och Boliden.

Läs mer
Wibax 26033-020_low.jpg.

FÖRETAGANDE 2026-06-09

Rekordavtal för ellastbilar mellan Wibax och Scania

Kemikalieleverantören Wibax och Scania har tecknat ett av de största avtalen för elektriska lastbilar hittills i Sverige. Under fem år kommer Wibax att ta emot hela 105 tunga ellastbilar för bulktransporter.Avtalet mellan Wibax och Scania är ett exklusivitetsavtal som löper över de kommande fem åren. Avtalet är enligt Wibax det största enskilda förvärvet av ellastbilar för bulktransporter i EU och en del i det långsiktiga samarbete som inleddes mellan bolagen 2021. Avtalet omfattar även underhåll, laddlösningar och digitala tjänster. Wibax elektrifieringssatsning handlar bland annat om att förbättra den datadrivna planeringen och uppföljningen. Genom samarbetet med Scania kommer bolaget nu att kunna analysera körmönster, ruttplanering och energiförbrukning. Det ska i slutändan leda till en bättre dimensionerad flotta som kan disponeras på ett mer effektivt sätt.– Det här avtalet är helt avgörande för att vi ska nå våra miljömål om att våra fordon ska vara 100 procent elektrifierade. Scania är en bra och stabil partner som vi har historia med, vilket är viktigt med tanke på omfattningen av affären, säger Jonas Wiklund, vd på Wibax.Elektrifieringssamarbetet med Scania startades redan 2021.– Vi vill elektrifiera vår tunga fordonsflotta snabbt, och med Scania kan vi säkerställa att vi introducerar den nya tekniken så fort som möjligt för att kunna nå elektrifieringen inom den tidsplan vi har satt upp, säger Magnus Sundström, logistikchef på Wibax.Jonas Wiklund menar att det nyskrivna avtalet innebär att lastbilsflottan inte längre kommer att begränsa Wibax i deras fortsatta arbete mot företagets övergripande miljömål för 2030, men att det också handlar om business.– Vi är övertygade om att det här kommer att ge oss en affärsmässig fördel genom minskade omkostnader på lång sikt. Det gör att vi kan erbjuda en mer hållbar och prisvärd produkt till våra kunder.

Läs mer
5A5A80762_low.jpg.

HÅLLBARHET 2026-06-02

Bara eldrivna sista milen-leveranser för Bring i Danmark

Bring har som första större leveransföretag i Danmark ställt om hela sin flotta av lätta lastbilar till eldrift för sista milen-leveranser av paket. Sedan den 1 juni körs samtliga paketleveranser med varubilar upp till 4,25 ton på el.I maj levererades de sista åtta eldrivna fordonen, vilket innebär att Brings elektrifiering av sista milen-leveranser nu är fullt genomförd. Bring är därmed alltså det första större leveransföretaget i Danmark som når full elektrifiering av sin paketdistribution för sista milen-leveranser.– Paketvolymerna i Danmark har ökat med 27 procent det senaste året, vilket har krävt en större omställning av fordonsflottan än planerat. Att nu nå 100 procent elektrifiering av last mile är en viktig milstolpe. Vi visar att det går att leverera snabbt och pålitligt, samtidigt som vi reducerar utsläppen markant, säger Bjarne Lauritsen, driftsdirektör på Bring Danmark.För att möjliggöra omställningen har Bring byggt ut laddinfrastruktur vid samtliga terminaler i Danmark.Posten Bring fortsätter nu att skala upp elektrifieringen i övriga Norden. Målet är att den egna fordonsflottan ska vara fossilfri senast 2030, och att hela värdekedjan ska nå netto noll senast 2040.– I Sverige är vi eldrivna i de tre storstäderna, och innan 2027 är slut ska alla Brings paketleveranser i Sverige med varubil upp till 4,25 ton vara elektrifierade, säger Catherine Löfquist, hållbarhetschef på Bring.

Läs mer