Liljaskolan först med ny certifiering

CGT_Liljaskolan.jpg.
Jesper Westman, rektor och Maria Öhgren, gymnasiechef på Liljaskolan. Samuel Pettersson
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-11-06

KOMPETENSFÖRSÖRJNING

Liljaskolan i Vännäs är det första gymnasiet som klarat CGT, den nya certifieringen för landets gymnasiala transportutbildningar.
– Vi är otroligt stolta och glada, och det känns bra att få ett kvitto på att vi håller en hög kvalitet, säger rektor Jesper Westman.

Certifierad Gymnasial Transportutbildning, CGT, är en ny möjlighet för landets över hundra skolor med transportinriktning att kvalitetsmärka sin verksamhet. En av de första att anta utmaningen var Liljaskolan i Vännäs, som nu blivit certifierat som första gymnasiet i Sverige.
– Vi har som mål att ha regionens bästa yrkesutbildningar och utifrån en sådan vision kändes det självklart att testa, säger Jesper Westman.

Skolorna bedöms på 27 kriterier inom tre områden – ”stärkt anställningsbarhet”, ”säker och stimulerande lärmiljö” och ”samverkan med branschen”.
– Direkt när vi fick kriterierna insåg vi att det skulle bli tufft. Inte omöjligt, men det krävdes en ordentlig ansträngning för att klara revisionen. Vi är många som fått tänka om och tänka nytt.

Trots en utmanande process rekommenderar Jesper Westman andra transportskolor att skicka in en intresseanmälan.
– Främst för att det är en möjlighet att få djupdyka i sin egen verksamhet och hitta förbättringsområden. Mitt råd är att gå in i processen med ett öppet sinne och våga ta emot förbättringsförslag.

Initiativtagare till kvalitetsmärkningen är Transportföretagen och Svenska Transportarbetareförbundet, med Tya som utförare av revisionen och certifieringen.
– Målet är att fler ska gå ut bättre förberedda för arbetslivet, och i Liljaskolans transportinriktning ser vi en fantastiskt fin utbildning där eleverna i hög grad går ut i jobb med behörigheterna med sig, säger Lena Törnstrand, projektledare på Tya.

Certifikatet betyder dock inte att skolan är klar med sitt utvecklingsarbete.
– Jag är oerhört imponerad över det arbete Liljaskolan lagt ned, men det är ingen engångsinsats för skolan och branschen. Nu bygger vi upp ett långsiktig gemensamt samarbete som ska hålla över tid, säger Lena Törnstrand.

Här kan du läsa mer om certifieringen: https://www.tya.se/cgt/

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

iStock-458403393_low.jpg.

HÅLLBARHET 2026-06-04

Utsläppen vänder neråt i Sverige

Utsläppen av växthusgaser i Sverige ökade betydligt mellan år 2023 och 2024, framför allt på grund av att reduktionsplikten för diesel sänktes i januari 2024. Men nu har kurvan vänt neråt, enligt statistik från SCB.Under 2025 minskade utsläppen av växthusgaser från den svenska ekonomin, jämfört med föregående år. En orsak är minskad användning av fossil diesel, samtidigt som användningen av biodiesel (HVO) ökat. Det visar ny preliminär statistik från SCB.De totala utsläppen av växthusgaser från den svenska ekonomin uppgick under 2025 till 51,2 miljoner ton koldioxidekvivalenter – ett mått som gör det möjligt att jämföra olika växthusgasers klimatpåverkan genom att räkna om utsläppen till motsvarande mängd koldioxid.– Det motsvarar en minskning med 1,8 procent jämfört med 2024, säger Nils Brown, statistiker på SCB.Under samma period ökade BNP i fasta priser med 1,5 procent, vilket resulterade i att utsläppsintensiteten minskade med 3,2 procent.Sett ur ett längre tidsperspektiv var utsläppen under 2025 högre än årsutsläppen mellan 2020 och 2023. Jämfört med 2019 har utsläppen 2025 däremot minskat med 5,4 procent.Utsläppen minskade i sju av nio branschgrupper. I mängd växthusgaser mätt var minskningen allra störst inom tillverkningsindustrin, med 2,8 procent. I procent mätt var minskningen däremot som störst inom byggbranschen. Här minskade utsläppen med 5,4 procent. I branschgruppen ”transportindustri” minskade utsläppen med 2,3 procent. De enda ökningarna skedde inom branschgrupperna ”jordbruk, skogsbruk och fiske” samt ”utvinning av mineral”.En viktig faktor bakom de minskade utsläppen i transportsektorn är att reduktionsplikten justerades upp till 10 procent för både bensin och diesel den 1 juli 2025.

Läs mer
eActros lowliner_3_low.jpg.

FORDONSTEKNIK 2026-06-03

Mercedes släpper ny eldriven modellvariant med mer rymd

Mercedes-Benz utökar nu sitt program av eldrivna lastbilar med en ny version av E-Actros. Den nya varianten, med beteckningen Lowliner, är utvecklad för volymtransporter där maximal lastvolym är avgörande.Den nya modellversionen är framtagen för att möta behovet inom volymtransporter. Tack vare en låg kopplingshöjd, i nivå med en dieseldriven lastbil, ger ekipaget större invändig volym i trailern. Lastbilen kan utrustas med antingen två eller tre batteripaket, vilket gör att den kan anpassas med fokus på nyttolast eller räckvidd. – Vi har fått många förfrågningar på den här typen av applikation och kan nu erbjuda en lösning baserad på samma beprövade teknik som E-Actros 600, säger Pär Hildestrand på Veho Import som är distributör för Mercedes-Benz lastbilar i Sverige.Precis som övriga E-Actros-modeller är Lowliner utvecklad som en eldriven lastbil från grunden. Den är utrustad med e-axel och elmotorer integrerade i bakaxeln, vilket innebär att traditionell transmission och kardanaxel saknas.Modellen erbjuds som dragbil (4x2) med 4 000 millimeter hjulbas och en markhöjd som motsvarar en diesellastbil. Det gör att det går att kombinera hög transporteffektivitet med maximal invändig höjd inom lagstadgade totalhöjder. Räckvidden är omkring 50 mil vid en totalvikt på 40 ton och med tre batteripaket – i nivå med standardversionen av E-Actros 600. Nyttolasten hamnar på maximalt 21 ton.Även E-Actros 400 släpps i en Lowliner-version, utrustad med två batteripaket. Den lägre fordonsvikten gör att nyttolasten för denna blir cirka 24 ton.De nya Lowliner-modellerna kommer att kunna beställas från och med tredje kvartalet 2026.

Läs mer
5A5A80762_low.jpg.

HÅLLBARHET 2026-06-02

Bara eldrivna sista milen-leveranser för Bring i Danmark

Bring har som första större leveransföretag i Danmark ställt om hela sin flotta av lätta lastbilar till eldrift för sista milen-leveranser av paket. Sedan den 1 juni körs samtliga paketleveranser med varubilar upp till 4,25 ton på el.I maj levererades de sista åtta eldrivna fordonen, vilket innebär att Brings elektrifiering av sista milen-leveranser nu är fullt genomförd. Bring är därmed alltså det första större leveransföretaget i Danmark som når full elektrifiering av sin paketdistribution för sista milen-leveranser.– Paketvolymerna i Danmark har ökat med 27 procent det senaste året, vilket har krävt en större omställning av fordonsflottan än planerat. Att nu nå 100 procent elektrifiering av last mile är en viktig milstolpe. Vi visar att det går att leverera snabbt och pålitligt, samtidigt som vi reducerar utsläppen markant, säger Bjarne Lauritsen, driftsdirektör på Bring Danmark.För att möjliggöra omställningen har Bring byggt ut laddinfrastruktur vid samtliga terminaler i Danmark.Posten Bring fortsätter nu att skala upp elektrifieringen i övriga Norden. Målet är att den egna fordonsflottan ska vara fossilfri senast 2030, och att hela värdekedjan ska nå netto noll senast 2040.– I Sverige är vi eldrivna i de tre storstäderna, och innan 2027 är slut ska alla Brings paketleveranser i Sverige med varubil upp till 4,25 ton vara elektrifierade, säger Catherine Löfquist, hållbarhetschef på Bring.

Läs mer