2025-11-20
LAGAR & REGLER
EU-kommissionen har lagt fram ett omfattande lagförslag som ska få medlemsländerna att snabbt möjliggöra effektivare militära transporter mellan länderna. Det handlar bland annat om att korta handläggningstiderna. Oscar Hyléen, vd på Sveriges Åkeriföretag, ser positivt på förslaget.
– Dagens lapptäcke av nationella regler och byråkratiska hinder skapar onödiga flaskhalsar och ineffektivitet för gränsöverskridande transporter.
På onsdagen publicerade Europeiska kommissionen ett omfattande lagpaket som handlar om militär rörlighet. Syftet med paketet är att säkerställa snabbare och mer flexibla transporter i krigs- och krissituationer, inte minst genom gemensamma regler och rutiner. Nyhetssajten Europaportalen skriver bland annat att det i vissa länder kan ta så lång tid som 45 dagar att få grönt ljus för en militär transport. Enligt det nya förslaget ska en maxtid på tre arbetsdagar införas för alla länder.
Sveriges Åkeriföretag ser initiativet som ett tillfälle att också undanröja hinder som påverkar transporter i fredstid.
– Sveriges Åkeriföretag välkomnar initiativet. Dagens lapptäcke av nationella regler och byråkratiska hinder skapar onödiga flaskhalsar och ineffektivitet för gränsöverskridande transporter. Erfarenheterna från pandemin visade att nära samarbete mellan myndigheter och bransch är nödvändigt för en effektiv logistik, säger Oscar Hyléen, vd för Sveriges Åkeriföretag och ordförande för Nordic Logistics Association som är den nordiska åkerinäringens gemensamma organisation i Bryssel.
En del i lagpaketet är att också harmonisera de militära behoven och de civila regelverken för transport av farligt gods, såsom ammunition och bränsle. I ett fall då säkerhetsläget försämras kraftigt ska tillståndskrav kunna slopas helt, genom ett nytt system som kallas EMERS.
Effektiv och robust infrastruktur som är anpassad även för militära behov är också en nyckel till en bättre fungerande militär logistik. Kommissionen föreslår därför att investeringarna i infrastruktur som fungerar för både civilt och militärt bruk ska öka. 18 miljarder euro ska avsättas i den nya flerårsbudgeten, medel som bland annat ska gå till att få bort omkring 500 identifierade flaskhalsar längs viktiga transportkorridorer i Europa. Oscar Hyléen hoppas att nya lagar och satsningar också kan påskynda andra regeländringar som är av vikt för åkerinäringen, och leda till nya investeringar i Sverige.
– Vi behöver säkerställa undantag från kör- och vilotidsregler, arbetstidsregler och regelverket för dispenstransporter vid krissituationer. Och vi måste säkerställa tillgång till infrastruktur, förare, tankning, fordonsreparationer – samt grundläggande faciliteter som vatten, mat och sanitet.
– Detta är ett tydligt tillfälle att också undanröja hinder och implementera högre vikter och dimensioner för godstransporter på väg. Även i Norden upplever vi fortfarande bristande harmonisering, och detta paket kan bidra till att ändra på det.
Tipsa redaktionen!
Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.




