Nya regler ska motverka körkortsturism

iStock-943045842.jpg.
Det bör bli svårare att "fula" till sig ett svenskt körkort, tycker regeringen. Foto: Istockphoto.com
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-09-04

LAGAR & REGLER

Regeringen har tagit fram förslag till åtgärder mot så kallad körkortsturism. De nya reglerna ska göra det svårare att byta till sig ett svenskt körkort genom att först få ett tredjelandskörkort utbytt i ett annat EES-land.

Körkortsturism innebär att personer som bor i Sverige och enligt svenska regler inte får byta sitt tredjelandskörkort mot ett svenskt körkort, åker till ett annat EES-land som accepterar utbyte från fler länder än vad Sverige gör.

Vid återkomsten till Sverige kan sedan det nya EES-körkortet i ett nästa steg bytas till ett svenskt körkort enligt reglerna om erkännande av körkort från andra EES-stater.

Regeringen föreslår nu att det ska bli svårare att på det här sättet komma runt de svenska kraven genom att gå via andra EES-länder, och har därför beslutat att ta fram en lagrådsremiss med förslag på regeländringar.

– Fusk och brottslighet kopplat till körkort som utfärdats utomlands har uppmärksammats av både Transportstyrelsen och i media. Med de åtgärder som regeringen nu föreslår kan Sverige neka utbyte av fler utländska körkort än i dag. Det är viktigt inte minst för att säkerställa att förare med svenska körkort har de kunskaper som krävs i trafiken, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att den som har bytt ut ett körkort från ett tredjeland till ett EES-körkort endast kommer att kunna byta ut det EES-körkortet till ett svenskt körkort i följande fall:

  • Körkortshavaren har haft ett körkort med motsvarande körkortsbehörighet i en eller flera EES-stater i minst fem år innan den permanenta bosättningen i Sverige.
  • Tredjelandskörkortet var utfärdat i Färöarna, Förenade kungariket, Japan eller Schweiz.
  • EES-körkortet gäller för behörigheter som det finns ett godkänt förarprov i en EES-stat för.

Förslaget syftar till att motverka de fall där systemet med utbyte av körkort kan missbrukas, men att inte i onödan hindra personer med ursprung i tredje land som tidigare bott i andra EES-stater att byta ut sina körkort därifrån.

Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 maj 2026.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

iStock-1317282307_low.jpg.

TRAFIKSÄKERHET 2025-10-03

Nya datumregler för vinterdäck på tunga fordon

Regeringen har beslutat att införa nya regler för vinterdäck på tunga fordon. Från och med nu i år ska fordon över 3,5 ton ha godkända vinterdäck från 10 november till 10 april, i hela Sverige och oavsett väglag. Tidigare i år presenterade regeringen förslag på skärpta regler för vinterdäck, med syftet att göra trafikanter bättre rustade för skiftningar i väderförhållanden. Förslagen omfattade skärpta vinterdäckskrav för både personbilar och tunga fordon, liksom krav på att tunga fordon skulle medföra snökedjor viss tid av året. Nu har beslutet kommit. – På grund av de omfattande konsekvenserna vid en eventuell olycka är det särskilt viktigt att tunga fordon har däck som är anpassade efter väglaget. Regeringen anser att perioden då det råder krav på vinterdäck för tunga fordon är för kort och väljer därför att förlänga tiden, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.  Efter att ha beaktat inkomna synpunkter på förslagen har regeringen beslutat att endast ändra reglerna för tunga fordon. Det införs inte heller något krav på snökedjor. De nya reglerna innebär att det blir obligatoriskt för tunga fordon att ha vinterdäck eller motsvarande utrustning under perioden 10 november–10 april, oavsett väglag. Datumen för när det är krav på vinterdäck för personbil ändras inte. Perioden för reglerna om viktfördelning hos tunga fordon under vintern ändras också till 10 november–10 april. Reglerna träder i kraft den 1 november. – Efter att ha vägt in remissinstansernas svar har vi bedömt att det inför den här vintersäsongen inte är läge att justera vinterdäckreglerna för personbilar. För att göra den tunga trafiken bättre rustad för vinterväglag har regeringen beslutat om en ändring för tunga fordon. Det är dock lika viktigt att personbilar har däck som är anpassade för väglaget, säger Andreas Carlson. Sveriges Åkeriföretag, som varit en av remissinstanserna, välkomnar förändringen men poängterar att den behöver kombineras med en allmänt förbättrad vinterväghållning och fler kontroller.– När nu tydligare regler har kommit på plats är det viktigt att efterlevnaden säkerställs. Vi föreslår bland annat att Tullen nu ges möjlighet att kontrollera vinterdäck redan vid landets gränser, säger vd Oscar Hyléen.

Läs mer
Best_VD_Forarambassadorer.jpg.

KOMPETENSFÖRSÖRJNING 2025-10-16

Best introducerar förarambassadörer

Transportbolaget Best har lanserat en ny introduktionsmodell för förare i Stockholm. Genom att låta erfarna förarambassadörer stötta nya kollegor vill man ge kunderna en större trygghet leveranserna och bli en starkare partner för anslutna åkerier. Den nya introduktionsmodellen ska göra att förarna snabbt kommer in i arbetet och får rätt förutsättningar från start. En central del i satsningen är införandet av förarambassadörer, erfarna förare som delar med sig av erfarenhet och ger de nyanställda både stöd och praktisk vägledning i vardagen. De första förarambassadörerna examinerades i början på oktober och är nu i gång med arbetet. Best menar att initiativet innebär en extra kvalitetssäkring. Nya förare blir snabbare redo att möta de höga krav som ställs på service, bemötande och leveransprecision. – Våra förare är avgörande för hur vi uppfattas som bolag. Med förarambassadörer skapar vi en onboarding som inte bara gör nya förare trygga och professionella från start, utan också stärker vår långsiktiga kvalitet och kundupplevelsen, säger Maria Andersson, vd på Best. Satsningen med förarambassadörer lanseras nu i Stockholm, men målsättningen är att steg för steg införa konceptet i hela Best.

Läs mer
Ohlssons AB - renhållning_low.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-10-10

Ohlssons etablerar sig i Värmland

Tio kommuner i Värmland har utsett Ohlssons som ny aktör för insamling av avfall. Nu ska bolaget rekrytera ett tjugotal medarbetare för att bygga upp den nya verksamheten i länet. Uppdragen består av två delentreprenader, där den södra entreprenaden utgörs av Forshaga, Grums, Hammarö och Kil (med option på Arvika och Eda). Den norra delentreprenaden består av Hagfors, Munkfors, Sunne och Torsby. Det handlar om totalt omkring 120 000 invånare inom ramen för entreprenaderna som rör mat- och restavfall, förpackningar, returpapper, latrin och trädgårdsavfall. – Att få förtroendet från dessa kommuner är ett kvitto på att vårt arbetssätt fungerar och överensstämmer med förväntningarna. Värmland är ett område med vacker natur, stark lokal identitet och det är en viktig del av svensk tradition. Vi är stolta över att nu kunna etablera oss här, säger David Rhudin, vd på Ohlssons. Uppdragen innebär att Ohlssons kommer att rekrytera ett tjugotal serviceinriktade medarbetare, både miljöarbetare och driftledning, som tillsammans med företagets centrala funktioner ska bygga upp den värmländska verksamheten från grunden. Nya kärl kommer att införas successivt i samtliga kommuner för att uppfylla de nationella kraven på fastighetsnära insamling, med syftet att öka sorteringsgraden i samhället.

Läs mer