2025-11-27
LAGAR & REGLER
Det svenska näringslivet beräknas ha förlorat omkring 4,5 miljarder kronor i olika typer av bedrägerier under 2023. Nu föreslår regeringen att teleoperatörer ska bli skyldiga att stoppa samtal och meddelanden som misstänks användas för bedrägerier.
Bedrägerier över telefon, sms och andra elektroniska kommunikationstjänster är ett utbrett problem i samhället och näringslivet. Under 2023 polisanmäldes omkring 29 000 telefonbedrägerier och den sammanlagda brottsvinsten uppskattades till över 700 miljoner kronor. Bland privatpersoner slår bedrägerier hårt mot framför allt äldre personer, och kostnaderna för näringslivet till följd av alla typer av bedrägerier beräknades till 4,5 miljarder kronor under 2023. I en promemoria presenterar regeringen nu förslag som ska förhindra att telefonsamtal och SMS används för bedrägerier.
– Bedrägerier drabbar framför allt äldre väldigt hårt, samtidigt som det är en stor inkomstkälla för gängkriminella. Med dessa förslag kan vi stoppa fler bedrägeriförsök innan de når mottagaren. Det ökar tryggheten för både privatpersoner och företag, säger civilminister Erik Slottner.
I promemorian föreslår Finansdepartementet bland annat att operatörer som tillhandahåller telefoni och sms ska vara skyldiga att stoppa samtal och meddelanden som misstänks användas för bedrägerier, eller för att vilseleda en större grupp mottagare. Operatörerna ska inte få filtrera innehållet i samtal eller sms, utan basera bedömningen på teknisk information såsom avvikande trafikmönster eller vissa anmälda avsändaruppgifter. För att underlätta kontrollen av sms med avsändarnamn föreslår man att Post- och telestyrelsen ska få föra ett frivilligt register över avsändarnamn, vilket gör det möjligt att verifiera att ett meddelande kommer från rätt avsändare.
Promemorian med förslag har skickats ut på remiss till berörda remissinstanser.
Tipsa redaktionen!
Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.




