Svenska Truckers är tillbaka

Elvira Mörk.png.
Elvira Mörk är en av Svenska Truckers nya profiler.
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-08-15

PROFIL

Den 25 augusti har TV3:s och Sveriges Åkeriföretags långkörare Svenska Truckers premiär med sin tolfte säsong. Bland de nya profilerna hittar vi Elvira, Schvan och Kalle.

Svenska Truckers lyfter fram den samhällsbärande åkeribranschen och det varierande, underhållande och spännande föraryrket i ett lättillgängligt och underhållande realityformat. Det är ett av TV3:s mest sedda och populära program de senaste fem åren och nu släpps alltså den tolfte säsongen.

Där möter vi flera nya deltagare, bland annat Shvan Aladin från Göteborg som efter en karriär som skådespelare hjälper till i sin brors åkeri med att köra betong. Musikintresse i förarhytten finns det hos både Elvira Mörk i Luleå och Kalle Wahlgren i Skåne, men det är lite olika typer av musik. Gamla bekanta dyker också upp, bland andra Micke Martell och Lars “Blixten” Bergholz.  
 
– En av framgångsfaktorerna är att vi hela tiden utvecklar och förnyar hela kommunikationskonceptet Svenska Truckers för att engagera och inspirera om alla delar i åkerinäringen. Serien väcker inte bara intresse för vad vi gör i branschen, utan bidrar också till att fler söker sig till åkerinäringen, en av flera prioriteringar med satsningen, säger Charlotta Sved, Kommunikationschef på Sveriges Åkeriföretag.  

Programmet belönades redan första säsongen 2020 med TV-priset Kristallen för Bästa reality-serie. Sedan dess har det blivit nominerad i olika kategorier ett flertal gånger.

Om Svenska Truckers
Säsong 12 har premiär den 25 augusti 20.00 på TV3 och Viaplay. Varje avsnitt i linjär TV brukar ses av i snitt över 200 000 tittare och ytterligare en stor publik finns på streamingtjänsten Viaplay samt Pluto-TV.   

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen. Din röst räknas!

Mejla oss

Läs även

Caroline Asserup_foto Sofia Beling_low.jpg.

PROFIL 2025-08-14

Ny generaldirektör på Energimyndigheten

Caroline Asserup blir ny generaldirektör på Energimyndigheten, efter att ha vikarierat på posten i knappt ett år. Hon har haft olika chefsbefattningar på myndigheten sedan 2007. Energimyndigheten ansvarar för Sveriges energiförsörjning, med målet att erbjuda stabil och kostnadseffektiv energi med låg påverkan på hälsa, miljö och klimat. Myndigheten administrerar och beslutar bland mycket annat om investeringsbidrag till utbyggnad av laddinfrastruktur. Caroline Asserup har verkat som vikarierande generaldirektör sedan Robert Andréns förordnande gick ut den sista augusti förra året. Under sina dryga 20 år på Energimyndigheten har hon haft en rad olika chefstjänster, senast som avdelningschef för Klimatavdelningen där hon ansvarat för bland annat energiplanering, förvaltning och utveckling av styrmedel för förnybar energi, samt internationella klimatsamarbeten och exportfrämjande. Hon har också haft chefstjänster med ansvar för energisystem, energianvändning och analys, samt under perioder även arbetat på Näringsdepartementet och Finansdepartementet med frågor som rör elmarknaden, energisystemet och skatter. – Energimyndighetens uppdrag utgör en central del i arbetet med att bygga upp en långsiktigt robust och hållbar energiförsörjning. Vi har en strategisk roll i att skapa förutsättningar för Sveriges stärkta konkurrenskraft och försörjningstrygghet, säger Caroline Asserup. Caroline Asserup tillträder tjänsten den 15 augusti och hennes förordnande sträcker sig till augusti 2031.

Läs mer
elbil 2025 oskarshamn.jpg.

HÅLLBARHET 2025-08-14

Smålandslogistik invigde ny eldriven fjärrlastbil

Under tisdagen invigde Smålands Logistik sin nya eldrivna fjärrlastbil. Scaniabilen kommer dagligen att köra hytter till specialfordon mellan Oskarshamn och Laxå, en sträcka på 48 mil tur och retur. I april i år invigde Scanias dotterbolag Enirion en ny laddstation i Kvastmossen i Oskarshamn, nära Scanias logistikcenter. Den gör att det nu är möjligt att köra de långa transporterna av hytter till brandbilar och andra specialfordon med eldrivna lastbilar. Sträckan mellan Oskarshamn och Laxå är 24 mil, och eldrivna lastbilar har nu möjlighet att ladda vid lastning och lossning både i Oskarshamn och Laxå. Scaniabilen som invigdes på tisdagen är av modell 40R och den första eldrivna lastbilen som trafikerar sträckan. Transporterna sker som ett samarbete mellan Scania, Schenker och Smålandslogistik (en del av Börjeskoncernen). Enligt Lotta Berg Miss, kundservicechef på Schenker, är det här den första ellastbilen med släp som körs för Schenker. – Det är en viktig milstolpe och ett ställningstagande att vi satsar på mer miljövänliga transporter, säger hon. För Smålandslogistiks vd Gunvor Munck är invigningen också en milstolpe. Företaget har sedan tidigare eldrivna lastbilar, men bara för distributionstrafik. – Vi jobbar för att vara med i tiden med olika drivmedel och nu vill vi ta nästa steg med el. Hytterna lastas på i Oskarshamn och lossas i Laxå. Men bilen kommer inte att gå tom på hemvägen. Då fylls den med annat gods som ska tillbaka till Oskarshamn. Smålandslogistik beskriver driftsättningen av den nya lastbilen som en testfas, där man kommer att följa prestanda och effektivitet noggrant, med särskilt fokus på laddningsmöjligheter, räckvidd och driftkostnader. Erfarenheterna från körningarna ska sedan användas för att utvärdera framtida investeringar och förbättra miljöarbetet.

Läs mer
Mercedes-Benz - Anläggningskraft för alla terränger_low.jpg.

FORDONSTEKNIK 2025-08-15

Mercedes lanserar ny styrservo

Mercedes-Benz Lastbilar ska släppa ett nytt styrservosystem på marknaden, CLS Servotwin. Det nya systemet utlovar stärkt körkomfort, säkerhet och effektivitet. Precis som föregångaren bygger det nya styrsystemet på separata hydrauliska och elektriska kraftkällor, vilket enligt Mercedes-Benz ska borga för exakt styrning med god kontroll – oavsett last eller hastighet. Det nya styrsystemet ska leverera ett ännu mer exakt styrmoment, vilket ger föraren bättre kontroll i alla körsituationer – särskilt vid motorvägshastigheter. Bättre stabilitet i körfältet och mer följsam responsen ska i sin tur ge en säkrare och mer avslappnad körupplevelse. Efter en sväng återgår ratten automatiskt till mittläget. Det minskar förarens arbetsbelastning, särskilt i tät stads- och distributionstrafik. Ett nytt, glappfritt mittläge ska ge en mer direkt och kontrollerad styrkänsla. Systemet anpassar dessutom automatiskt styrhjälpen beroende på hastighet och körsituation, från precisionsmanövrering i låg fart till stabil hantering i högre hastigheter. En helt ny funktion gör det möjligt för föraren att anpassa styrkänslan vid hastigheter under 30 km/h. Via instrumentpanelen kan tre olika lägen väljas beroende på personliga preferenser och körförhållanden. Det nya styrsystemet minskar påfrestningen genom att göra fordonet mindre känsligt för ojämnheter och vägspår, något som inte inte minst ger bättre riktningsstabilitet vid höga hastigheter och därmed minskar behovet av korrigerande rattföring. En ytterligare förbättring är att det tidigare så kallade buffertbatteriet har tagits bort. Det innebär färre komponenter att underhålla, lägre vikt för fordonet samt att batteriet inte behöver bytas vart tredje år.

Läs mer