Svenska Truckers är tillbaka

Elvira Mörk.png.
Elvira Mörk är en av Svenska Truckers nya profiler.
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-08-15

PROFIL

Den 25 augusti har TV3:s och Sveriges Åkeriföretags långkörare Svenska Truckers premiär med sin tolfte säsong. Bland de nya profilerna hittar vi Elvira, Schvan och Kalle.

Svenska Truckers lyfter fram den samhällsbärande åkeribranschen och det varierande, underhållande och spännande föraryrket i ett lättillgängligt och underhållande realityformat. Det är ett av TV3:s mest sedda och populära program de senaste fem åren och nu släpps alltså den tolfte säsongen.

Där möter vi flera nya deltagare, bland annat Shvan Aladin från Göteborg som efter en karriär som skådespelare hjälper till i sin brors åkeri med att köra betong. Musikintresse i förarhytten finns det hos både Elvira Mörk i Luleå och Kalle Wahlgren i Skåne, men det är lite olika typer av musik. Gamla bekanta dyker också upp, bland andra Micke Martell och Lars “Blixten” Bergholz.  
 
– En av framgångsfaktorerna är att vi hela tiden utvecklar och förnyar hela kommunikationskonceptet Svenska Truckers för att engagera och inspirera om alla delar i åkerinäringen. Serien väcker inte bara intresse för vad vi gör i branschen, utan bidrar också till att fler söker sig till åkerinäringen, en av flera prioriteringar med satsningen, säger Charlotta Sved, Kommunikationschef på Sveriges Åkeriföretag.  

Programmet belönades redan första säsongen 2020 med TV-priset Kristallen för Bästa reality-serie. Sedan dess har det blivit nominerad i olika kategorier ett flertal gånger.

Om Svenska Truckers
Säsong 12 har premiär den 25 augusti 20.00 på TV3 och Viaplay. Varje avsnitt i linjär TV brukar ses av i snitt över 200 000 tittare och ytterligare en stor publik finns på streamingtjänsten Viaplay samt Pluto-TV.   

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

FT_20210526_low.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-11-06

CSRD i förändring – så påverkas du

Förra året började EU:s nya regler för hållbarhetsrapportering, CSRD, tillämpas. Men redan innan majoriteten av företagen börjat redovisa ändras nu förutsättningarna. Svensk Åkeritidning tog hjälp av SÅ:s hållbarhetsansvarige Fredrik Svensson för att förstå vad som är nytt och annorlunda. Vad händer just nu inom CSRD?– De allra största företagen omfattas av rapporteringskraven sedan förra året. Men gränsen för vilka företag som ska omfattas i nästa skede kommer troligen att ändras. Enligt tidigare beslut handlar det om företag med fler än 250 anställda, men kommissionen har nu lagt fram förslag på att ändra detta till företag med fler än 1 000 anställda och en nettoomsättning på mer än 450 miljoner euro. Man föreslår också att rapporteringsstandarden ESRS ska förenklas och enligt det nya förslaget kan fler än hälften av rapporteringspunkterna tas bort.– Ett beslut som redan tagits är att rapporteringen för företag som ännu inte omfattas av CSRD skjuts upp två år. Företag som skulle börja rapportera för räkenskapsåret 2025 behöver rapportera först för 2027, och de som skulle rapportera för 2026 behöver göra det först för 2028.Vad innebär detta för större åkerier och logistikkoncerner?– Betydligt färre företag i branschen kommer att behöva redovisa. Det finns inte så många aktörer i Sverige som har fler än tusen anställda. Samtidigt är det viktigt att alla förstår att man som uppdragstagare och samarbetspartner kan behöva ge information till sina uppdragsgivare, om de behöver redovisa. På så sätt kommer många åkerier fortfarande att behöva ha koll på vissa delar av CSRD och ESRS. Men det blir en längre andningspaus nu i och med att allt skjuts upp två år. Det finns ytterligare ett begrepp på detta område, VSME. Vad är det för något?– Det står för ”Voluntary sustainability standard for non-listed micro, small and medium enterprises” och är en frivillig standard för rapportering för företag som inte omfattas av CSRD-kraven. VSME är en förenklad rapporteringsstruktur som gör att man kan jämföra sig med andra företag som rapporterar eller visa upp sitt hållbarhetsarbete enligt en etablerad EU-standard. Den följer CSRD-strukturen, men är klart enklare att använda. Den är också tänkt att fungera som ett tak för vad företag som omfattas av CSRD kan kräva för information av de mindre företagen som de samarbetar med. När ungefär får vi slutligt veta hur de nya reglerna för CSRD blir?– Det finns inget exakt datum för det utan det beror på hur lång tid den här dialogen tar. Men det låter som att CSRD-reglerna kan bli klara någon gång kring årsskiftet. Den nya ESRS-standarden ska enligt planen presenteras i slutet av denna månad och antas under nästa år. Allt måste ju vara klart inför 2027 då de nya bolagen ska börja redovisa.Seminarietips!Vill du veta mer om vad CSRD innebär för dig? Den 4 december har Biofuel Region ett digitalt seminarium på temat. Seminariet hålls via Teams, är gratis och du anmäler dig här.

Läs mer
Bild1 Iveco_low.jpg.

PROFIL 2025-11-13

Ny produktchef på Hedin

Efter mer än två decennier hos Iveco blir Niels Nielsen ny produktchef för både tunga och medeltunga segmenten på Hedin Nordic Truck.Niels Nielsen är utbildad lastbilsmekaniker och har under två decennier arbetat med allt från felsökning och konfigurering till teknisk rådgivning och produktoptimering. Det har skapat en unik kombination av praktisk erfarenhet, systemförståelse och teknisk överblick, enligt Iveco.- Jag känner alla våra bilar utan och innan. Rent tekniskt är det en stor fördel att jag har arbetat med Iveco i så många år. Jag känner både möjligheterna och begränsningarna när det gäller konfigureringen av bilarna, eftersom jag bokstavligen har erfarenheten från motorutrymmet, säger Niels Nielsen.Som produktchef får Niels ansvaret för modellprogrammet inom medium och heavy – inklusive produktstrategi, tekniska specifikationer och stöd till säljorganisationen i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Vardagen kommer att sträcka sig från trailer-win-beräkningar och konfigurationsarbete till nära dialog med fabriken i Italien om nordiska förhållanden och anpassningar.- I Sydeuropa kör man typiskt med 44 ton, medan vi i Norden kör med betydligt högre vikt. Det ställer andra krav på luftfjädring på framaxlar, viktsystem och hela bilens uppsättning. Det är just sådana skillnader jag har arbetat med i många år, och som jag nu tar med mig in i samarbetet med säljarna, säger han.

Läs mer
Pressträff-infraprop2-241003_foto Maria Nilsson Regeringskansliet.jpg.

POLITIK 2025-11-14

Civilplikt inom transporter ska utredas

Trafikverket har fått i uppdrag av regeringen att utreda förutsättningarna och behovet av civilplikt inom transportområdet.Regeringen vill alltså att Trafikverket utreder om det finns behov av att ha civilpliktig personal redo inom beredskapssektorn transporter– Det allvarliga säkerhetsläget är en påminnelse om vikten av att vi i Sverige ska kunna hantera höjd beredskap och i värsta fall krig. Att samhällsviktiga funktioner har tillgång till den personal som behövs för att ytterst klara krigets krav är centralt. Ett robust transportsystem är av avgörande betydelse för många förmågor vid såväl civila kriser som höjd beredskap, , säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.Uppdraget rör personalförsörjning av samhällsviktiga verksamheter som är viktiga för totalförsvaret men som faller utanför Försvarsmaktens ansvarsområde. Myndigheten ska titta särskilt på vilka personalbehov på transportområdet som skulle kunna täckas genom civilplikt, eller om det finns andra åtgärder än civilplikt som skulle passa bättre för att möta behoven.– Nu tar vi nästa steg för att utöka civilplikten till fler sektorer. Att Sveriges transporter fortsätter fungera, även i allvarstider, är en kritisk del av vårt civila försvar. Det handlar om att människor ska kunna ta sig till jobbet och att varor så som livsmedel, läkemedel och drivmedel ska fortsätta levereras dit de behövs, säger ministern för civilt försvar Carl-Oskar Bohlin.Uppdraget ska redovisas dels i en delrapport senast den 12 mars 2026 och dels i en slutrapport senast den 9 oktober 2026.

Läs mer