Svenska Truckers är tillbaka

Elvira Mörk.png.
Elvira Mörk är en av Svenska Truckers nya profiler.
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-08-15

PROFIL

Den 25 augusti har TV3:s och Sveriges Åkeriföretags långkörare Svenska Truckers premiär med sin tolfte säsong. Bland de nya profilerna hittar vi Elvira, Schvan och Kalle.

Svenska Truckers lyfter fram den samhällsbärande åkeribranschen och det varierande, underhållande och spännande föraryrket i ett lättillgängligt och underhållande realityformat. Det är ett av TV3:s mest sedda och populära program de senaste fem åren och nu släpps alltså den tolfte säsongen.

Där möter vi flera nya deltagare, bland annat Shvan Aladin från Göteborg som efter en karriär som skådespelare hjälper till i sin brors åkeri med att köra betong. Musikintresse i förarhytten finns det hos både Elvira Mörk i Luleå och Kalle Wahlgren i Skåne, men det är lite olika typer av musik. Gamla bekanta dyker också upp, bland andra Micke Martell och Lars “Blixten” Bergholz.  
 
– En av framgångsfaktorerna är att vi hela tiden utvecklar och förnyar hela kommunikationskonceptet Svenska Truckers för att engagera och inspirera om alla delar i åkerinäringen. Serien väcker inte bara intresse för vad vi gör i branschen, utan bidrar också till att fler söker sig till åkerinäringen, en av flera prioriteringar med satsningen, säger Charlotta Sved, Kommunikationschef på Sveriges Åkeriföretag.  

Programmet belönades redan första säsongen 2020 med TV-priset Kristallen för Bästa reality-serie. Sedan dess har det blivit nominerad i olika kategorier ett flertal gånger.

Om Svenska Truckers
Säsong 12 har premiär den 25 augusti 20.00 på TV3 och Viaplay. Varje avsnitt i linjär TV brukar ses av i snitt över 200 000 tittare och ytterligare en stor publik finns på streamingtjänsten Viaplay samt Pluto-TV.   

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

Genrebild E-barometern_low.jpg.

DIGITALISERING & IT 2025-09-24

Kraftig ökning av e-handeln

Svensk e-handel visar stark återhämtning, trots prat om strama hushållsbudgetar och att svenskarna prioriterar sparande. För andra kvartalet i rad ökar tillväxttakten med nio procent jämfört med föregående år, enligt Postnords e-barometer. Möbler och annan heminredning är det som ökar allra mest. Apotekshandeln fortsatte att utvecklas starkt med en tillväxt på 17 procent, vilket Postnord menar drivs av höga krav på pris, tillgänglighet och snabba leveranser. Men för första gången på fyra år är inte Apotek den bransch som växer snabbast. Möbler och heminredning ökade med hela 20 procent, tack vare ett breddat sortiment och ökad efterfrågan på möbler. Bygghandeln ökade för andra kvartalet i rad, med två procent, något som Postnord tillskriver det höjda ROT-avdraget.   – Att sju av åtta branscher växte även under andra kvartalet är ett styrkebesked för svensk e-handel. Det går att se ett visst skifte i utvecklingen, där de mer kapitalkrävande branscherna som möbel- och heminredning och hemelektronik nu växer igen. Det beror till viss del på att dessa branscher ökar från låga nivåer efter den tuffa period de har bakom sig, säger Ylva Staszewski, chef för affärsområde Paket på Postnord Sverige.  Hemelektronik växte med tio procent, där AI-försedda datorer driver efterfrågan. AI påverkar både konsumenter och e-handlare genom hela köpresan, från inspiration och köp till betalning och retur.  – E-barometern har intervjuat 14 ledande aktörer inom betal- och returmarknaden om vad de tror kommer ha störst påverkan inom e-handeln de kommande åren. AI väntas spela en avgörande roll för smidigare betalningar, enklare returer och en mer personlig köpupplevelse. Teknikdrivna lösningar kommer förändra e-handeln framöver, och AI-agenter blir en central del av den utvecklingen, säger Ylva Staszewski.   I rapporten jämförs bland annat hur returbeteendet ser ut beroende på om konsumenten inhandlat produkten från en svensk eller utländsk e-handlare. Ylva Staszewski säger att det handlar om stora skillnader. – Till exempel slänger konsumenterna varan mer än dubbelt så ofta om de har köpt den från en utländsk sajt i stället för att returnera, sälja eller skänka vidare den. Det är dock positivt att andelen sjunkit jämfört med ifjol. E-barometern ges ut Postnord sedan 2006. Den mäter svensk e-handel med data direkt från svenska e-handlare och en konsumentpanel bestående av 5 000 individer. Du kan läsa den i sin helhet här.

Läs mer
DSC_6747_low.jpg.

HÅLLBARHET 2025-09-18

BDX vill öka den biologiska mångfalden vid täkter

Entreprenad- och logistikkoncernen BDX vill förbättra den biologiska mångfalden vid sina berg- och naturgrustäkter. I ett nytt projekt har man gjort ett flertal ingrepp i ett skogsbestånd för att gynna fler arter. Berg- och naturgrustäkter kan utgöra viktiga livsmiljöer för flertalet växt- och djurarter som gynnas av den unika miljön som uppstår i en täkt, till exempel solbelysta slänter, rasbranter och varierad växtlighet. – Täktverksamheten tar mark i anspråk och påverkar därigenom bland annat den biologiska mångfalden. I första hand försöker vi undvika eller minimera vår påverkan på den biologisk mångfalden, men när detta inte är möjligt är ambitionen att höja eller skapa naturvärden i närområdet runt täkten eller inom våra skogsfastigheter, säger Anneli Utter, miljöingenjör på BDX Ballast. BDX Ballast jobbar med flertalet projekt för att främja och bevara biologisk mångfald i täktmiljöer. Bland annat har konstgjorda boplatser för backsvalor skapats i täkter och ett projekt med uppsättning av fågelholkar har pågått under 3 år. – Vi har med hjälp av föreningar, organisationer och privatpersoner i dagsläget satt upp 250 holkar av olika typer i Norrbotten och delvis även i Västerbotten. Naturgrustäkten Munksund i Piteå har varit platsen för ett av sommarens projekt inom biologisk mångfald. Projektet startade under 2024 då en inventering gjordes av förutsättningarna för biologisk mångfald i täkten. Nu har man skapat ett skogsbestånd med större mångformighet i närheten av täkten, i ett område som domineras av tallar. Det har skett genom åtgärder såsom stamskador, toppkapning, imitation av ett blixtnedslag, utsågade fågelholkar i stammen och bränningar. Insatser som ökar förekomsten av död ved, försvagade träd och hålträd som gynnar många arter och bidrar till större biologisk mångfald på både kort och lång sikt.

Läs mer
IMG_2803_sep 2025_foto Wilma Hagström Regeringskansliet_low.jpg.

POLITIK 2025-09-18

Mer stöd till elektrifiering i nya budgeten

Nu har regeringen släppt sina transportrelaterade klimatnyheter i den kommande budgetpropositionen. Det handlar om mer pengar till laddinfrastruktur och lätta ellastbilar, men inga nya förslag som på allvar förändrar kostnadsbilden för fossilfria transporter. Klimatklivet är ett av regeringens viktigaste stöd till investeringar som bidrar till att minska utsläppen och underlättar Sveriges klimatomställning. Under förra året beviljades 1,5 miljarder kronor i stöd till cirka 47 000 laddpunkter i Sverige.I budgetpropositionen för 2026 föreslås anslaget att öka med 1,5 miljarder kronor 2026, vilket innebär att det kommer att finnas stöd på omkring 4,5 miljarder kronor att söka. Regeringen räknar också med att man kommer att öka anslaget med ungefär lika mycket för åren 2027 och 2028. Samtidigt föreslås bemyndigandet att höjas till 8 miljarder kronor, vilket innebär att fler och större projekt kommer att kunna behandlas samtidigt. En annan nyhet som nu presenterats är att investeringsstödet för lätta ellastbilar ska förlängas. Regeringen konstaterar att ansökningstrycket har varit högt och man föreslår ett tillskott på 700 miljoner för 2027 och 800 miljoner för 2028. Det blir nu möjligt att söka stödet fram till och med 2027, med sista utbetalningsår 2028. I juli 2023 införde regeringen tillfällig skattefrihet för laddning av personbilar, lätt lastbil, motorcykel, moped och cykel vid en laddningspunkt eller ett eluttag som tillhandahålls av arbetsgivaren i anslutning till arbetsplatsen. Skattefriheten skulle upphöra att gälla 1 juli 2026, men regeringen föreslår nu att den får fortsätta gälla tills vidare. Den arbetstagare som laddar en laddhybrid på arbetsplatsen utan att betala för elektriciteten ska också få motsvarande avdragsrätt för drivmedelsutgifter vid tjänsteresor som den som har betalat allt drivmedel själv. – För att snabba på omställningen av transportsektorn är det helt centralt att vi sänker trösklarna för fler företag och hushåll att välja eldrivet. Med miljardsatsningar på Klimatklivet möjliggör vi ytterligare laddinfrastruktur över hela landet, och genom att förlänga klimatpremien till lätta ellastbilar skapar vi förutsättningar för fler utsläppsfria transporter. Att göra den skattefria laddelen vid arbetsplatsen permanent förstärker också incitamenten för eldrivna arbetsresor. Detta är klimatpolitik som gynnar tillväxt och konkurrenskraft, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari i ett pressmeddelande. På måndag presenteras budgetpropositionen i sin helhet. Det återstår att se om det då finns några helt nya förslag som förändrar kostnadsbilden för fossilfria godstransporter på väg. Chansen bör inte ses som särskilt hög. 

Läs mer