Grönt ljus i EU för sänkning av drivmedelsskatten

iStock-990117730_low.jpg.
Det ska bli billigare att tanka. Regeringen vill kunna sänka skatten med upp till 3 kronor per liter under hösten. Foto: Istockphoto.com
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2026-05-13

DRIVMEDEL

Den första maj sänkte regeringen energiskatten på bensin och diesel med 1 krona, respektive 40 öre. Sänkningen, som är till EU:s miniminivå, genomfördes för att mildra prishöjningarna i den pågående energikrisen. Nu har EU-kommissionen lagt fram ett förslag om att tillåta ytterligare sänkningar på upp till 2 kronor och 40 öre.

Energiskatten på bensin och diesel har redan sänkts till EU:s minimiskattenivå under perioden 1 maj–30 september 2026. För att ha möjlighet att sänka skatterna ytterligare ansökte regeringen i slutet av mars om tillstånd hos Europakommissionen. Kommissionen har därefter lagt fram ett förslag om att Sverige ska ges möjlighet att genomföra en större sänkning under fem av årets återstående månader. Det innebär att det enda som behövs för att en sänkning ska kunna genomföras är godkännande från Europeiska unionens råd (ministerrådet) och att sänkningen införs i svensk lag.

Bakgrunden är de kraftigt höjda oljepriserna i spåren av kriget i Mellanöstern och blockaden av Hormuzsundet i Persiska viken. Skattesänkningen föreslås bli 2 kronor och 40 öre per liter för både bensin och diesel, vilket motsvarar 3 kronor inräknat moms vid full prisövervältring. Den nya skattenivån föreslås gälla under perioden 1 juli–30 november 2026 och beräknas innebära minskade skatteintäkter med 7,7 miljarder kronor.

Finansdepartementet har nu skickat förslaget på remiss och det planeras ingå i en kommande extra ändringsbudget.

Förslaget får tummen upp av Sveriges Åkeriföretags vd Oscar Hyléen.

– Den senaste tidens prisökningar har skapat stor osäkerhet och påverkat både lönsamhet och likviditet för både transportföretag och transportköpare. Den föreslagna ytterligare tillfälliga sänkningen är därför välkommen.

Samtidigt menar han att skattesänkningar på fossila bränslen behöver följas av nya incitament och kraftigare stöd för investeringar i nollutsläppsfordon.

– Regeringen säger att man ser elektrifiering av transporter som viktigt. Då måste man göra mer för att understödja energitransformationen för de tunga transporterna i Sverige. Här behövs politisk vilja och verkningsfulla åtgärder på nationell nivå.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

iStock-458403393_low.jpg.

HÅLLBARHET 2026-06-04

Utsläppen vänder neråt i Sverige

Utsläppen av växthusgaser i Sverige ökade betydligt mellan år 2023 och 2024, framför allt på grund av att reduktionsplikten för diesel sänktes i januari 2024. Men nu har kurvan vänt neråt, enligt statistik från SCB.Under 2025 minskade utsläppen av växthusgaser från den svenska ekonomin, jämfört med föregående år. En orsak är minskad användning av fossil diesel, samtidigt som användningen av biodiesel (HVO) ökat. Det visar ny preliminär statistik från SCB.De totala utsläppen av växthusgaser från den svenska ekonomin uppgick under 2025 till 51,2 miljoner ton koldioxidekvivalenter – ett mått som gör det möjligt att jämföra olika växthusgasers klimatpåverkan genom att räkna om utsläppen till motsvarande mängd koldioxid.– Det motsvarar en minskning med 1,8 procent jämfört med 2024, säger Nils Brown, statistiker på SCB.Under samma period ökade BNP i fasta priser med 1,5 procent, vilket resulterade i att utsläppsintensiteten minskade med 3,2 procent.Sett ur ett längre tidsperspektiv var utsläppen under 2025 högre än årsutsläppen mellan 2020 och 2023. Jämfört med 2019 har utsläppen 2025 däremot minskat med 5,4 procent.Utsläppen minskade i sju av nio branschgrupper. I mängd växthusgaser mätt var minskningen allra störst inom tillverkningsindustrin, med 2,8 procent. I procent mätt var minskningen däremot som störst inom byggbranschen. Här minskade utsläppen med 5,4 procent. I branschgruppen ”transportindustri” minskade utsläppen med 2,3 procent. De enda ökningarna skedde inom branschgrupperna ”jordbruk, skogsbruk och fiske” samt ”utvinning av mineral”.En viktig faktor bakom de minskade utsläppen i transportsektorn är att reduktionsplikten justerades upp till 10 procent för både bensin och diesel den 1 juli 2025.

Läs mer
Wibax 26033-020_low.jpg.

FÖRETAGANDE 2026-06-09

Rekordavtal för ellastbilar mellan Wibax och Scania

Kemikalieleverantören Wibax och Scania har tecknat ett av de största avtalen för elektriska lastbilar hittills i Sverige. Under fem år kommer Wibax att ta emot hela 105 tunga ellastbilar för bulktransporter.Avtalet mellan Wibax och Scania är ett exklusivitetsavtal som löper över de kommande fem åren. Avtalet är enligt Wibax det största enskilda förvärvet av ellastbilar för bulktransporter i EU och en del i det långsiktiga samarbete som inleddes mellan bolagen 2021. Avtalet omfattar även underhåll, laddlösningar och digitala tjänster. Wibax elektrifieringssatsning handlar bland annat om att förbättra den datadrivna planeringen och uppföljningen. Genom samarbetet med Scania kommer bolaget nu att kunna analysera körmönster, ruttplanering och energiförbrukning. Det ska i slutändan leda till en bättre dimensionerad flotta som kan disponeras på ett mer effektivt sätt.– Det här avtalet är helt avgörande för att vi ska nå våra miljömål om att våra fordon ska vara 100 procent elektrifierade. Scania är en bra och stabil partner som vi har historia med, vilket är viktigt med tanke på omfattningen av affären, säger Jonas Wiklund, vd på Wibax.Elektrifieringssamarbetet med Scania startades redan 2021.– Vi vill elektrifiera vår tunga fordonsflotta snabbt, och med Scania kan vi säkerställa att vi introducerar den nya tekniken så fort som möjligt för att kunna nå elektrifieringen inom den tidsplan vi har satt upp, säger Magnus Sundström, logistikchef på Wibax.Jonas Wiklund menar att det nyskrivna avtalet innebär att lastbilsflottan inte längre kommer att begränsa Wibax i deras fortsatta arbete mot företagets övergripande miljömål för 2030, men att det också handlar om business.– Vi är övertygade om att det här kommer att ge oss en affärsmässig fördel genom minskade omkostnader på lång sikt. Det gör att vi kan erbjuda en mer hållbar och prisvärd produkt till våra kunder.

Läs mer
DJI_0033_low.jpg.

FORDONSTEKNIK 2026-06-04

Volvo och Boliden avslutar pilotprojekt med autonoma gruvtransporter

Volvo Autonomous Solutions och Boliden har sedan 2023 kört autonoma transporter av stenfyllnadsmaterial vid Bolidens anläggning i Garpenberg. Nu har projektet avslutats och några av slutsatserna är att autonoma transporter ger tydliga fördelar i gruvmiljö och fungerar i stor skala.Projektet var det första steget inom ramen för samförståndsavtal som undertecknades mellan Volvo och Boliden 2023. Som en del av projektet transporterades material från ett stenbrott på Bolidens område för att förstärka ett lokalt sandmagasin och höja dammvallen. Totalt transporterades nära 700 000 ton stenfyllnadsmaterial autonomt – motsvarande cirka 280 olympiska simbassänger eller den sammanlagda vikten av omkring 100 Eiffeltorn. Volvos autonoma transportsystem genomförde mer än 11 000 transportcykler och körde totalt 5 600 mil.  Volvo konstaterar efter projektet att autonomi har tydliga fördelar för gruvindustrin, särskilt för att stärka säkerheten och effektiviteten i verksamheten.– Med mer än 700 000 ton transporterat i Garpenberg har vi visat att autonoma transporter fungerar i stor skala, under verkliga förhållanden och i kundernas dagliga drift, säger Ingo Stuermer, teknikchef på Volvo Autonomous Solutions.  I projektet har en autonom Volvo FH-lastbil för gruvdrift kombinerats med Volvos egenutvecklade virtuella förare och operativt stöd och underhåll. Grunden är nu lagd för fortsatt samarbete mellan Volvo Autonomous Solutions och Boliden.

Läs mer