Heidelberg och Märsta Förenade startar pilotprojekt för eldrivna grus- och krosstransporter

IMG_2278_low2.jpg.
Släpet på ekipaget som också utgörs av en eldriven Scania.
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-09-02

FORDONSTEKNIK

Heidelberg Materials Ballast Sverige, en del av Heidelberg Materials, har tillsammans med transportören Märsta Förenade påbörjat ett pilotprojekt för att skaffa sig mer erfarenhet om hur eldrivna transporter av ballast såsom grus och kross kan bidra till lägre utsläpp, tystare transporter och effektivare logistik.

– Eldrift i tunga transporter är ett viktigt steg i omställningen, säger Filip Thiman, försäljningschef på Heidelberg Materials Ballast Sverige. Vi vill utvärdera både klimatnytta, driftsäkerhet och fördelarna med tystare transporter som kan köras även under tider med mindre trafik. 

Pilotprojektet ska ge alltså ge svar på tre viktiga huvudfrågor:
Miljönytta – hur mycket kan koldioxidutsläppen bullret minska.
Arbetsmiljö – hur påverkar tystare och jämnare körning förarna.
Effektivitet – hur kan dubbelskift och nattkörningar öka kapaciteten.

IMG_2276_low2.jpg.

– Detta är ett tydligt exempel på hur samverkan mellan två starka aktörer kan skapa verklig förändring. Genom gemensam planering, investering och innovationsvilja har vi tillsammans lagt grunden för en ny standard inom hållbara transporter, säger Märsta Förenades ledning i ett gemensamt uttalande. 
Den eldrivna lastbilen ska köra sträckor mellan täkten i Riksten och mottagningsplatser i Sollentuna, Högdalen och Jordbro. För att möjliggöra körningarna har en dedikerad laddstation installerats vid täkten i Riksten.Resultaten från projektet kommer att ligga till grund för framtida satsningar på elektrifiering inom ballasttransporter.
– Det här handlar inte bara om teknik, utan om att visa att hållbara transporter kan vara lönsamma, effektiva och bra för alla inblandade, sägerFilip Thiman.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

Scania Longline_DSC09124_low.jpg.

FORDONSTEKNIK 2025-08-28

Sverigepremiär för Scanias nya Longline

För 20 år sedan lade Scania ner sin egen produktion av den extra rymliga lastbilshytten ”Longline”. Nu tar man upp produktionen igen och siktar på att bygga uppemot 50 hytter om året för de mest kräsna kunderna. Det var under Trailer Trucking Festival i Mantorp den gångna fredagen som Scania anordnade en mindre pressvisning av den kommande Longline-hytten. På plats var både representanter från Scania Sverige och Laxå Special Vehicles som sedan fyra år tillbaka helägs av Scania och producerar Scaniaprodukter som inte hör till den vanliga serieproduktionen. Under åren 2003–2004 byggdes ett 50-tal Longline. Sedan produktionen upphörde har ytterligare ett antal byggt hos påbyggare, men nu är det alltså dags för Scania att ta upp den egna produktionen av denna luftiga, lyxiga och klassiska hytt. Det hyttlösa chassit byggs i fabriken i Södertälje för att sedan skickas till Laxå där det byggs ihop med hytten. En skillnad jämfört med de Longline-hytter som byggt hos påbyggare är att Scanias variant ska byggas ihop helt i plåt, i stället för glasfiber eller plast. Den bil som visades i Mantorp är en prototyp som inte är helt identisk med den kommande serieproducerade hytten. Men den ger ändå en mycket bra bild av vad kunderna kan vänta sig. Från fronten till bakänden är den 3,4 meter när Scanias 31-längdshytt används, alternativt 3 m när 28-hytten används. Totalhöjden är i prototypversionen omkring 4,20 hög (samma som S20 H), men höjden kommer att variera beroende på konfiguration. Invändigt måttar hytten 1,90 i längd mellan stolen i normalläge och bakkanten, och 2,10 i höjd. Samuel Suderbys på Laxå Special Vehicles säger att de invändiga utrymmena ger helt andra möjlighet än vanliga hytter. –  Exempelvis om man vill ha en toalett eller en dusch eller något annat. Där ser vi ju att det förmodligen kommer att bli samarbeten med båtbyggare eller husbilsbyggare. Han räknar med att de flesta kunder kommer att vilja inreda hytterna själva. – Vi försöker därför skala av den inredningsmässigt, så vi kommer att ha en variant med säng i bakkant med förvaring, kylskåp och förvaring i bakre väggen. Eller så kan man köpa helt utan något. Det är bättre att vi tar bort det från början i stället för att det slängs. Den absoluta majoriteten av kunder kommer att bygga om hela inredningen, det kommer att vara plysch, läder, knappar och belysning. Vi har gjort det här som en plattform för dem att bygga vidare på.

Läs mer
volvo_trucks__59A4459__low.jpg.

FORDONSTEKNIK 2025-09-03

Volvo lanserar första start/stoppfunktionen för lastbilar

Volvo Lastvagnar är på väg att lansera en ny generation I-Roll-teknik. Den nya generationen I-Roll har också begåvats med den tunga lastbilsvärldens första motorstopp/start-funktion, en innovation som ska minska bränsleförbrukningen och därmed både koldioxidutsläpp och driftkostnader. Stopp/start-motorfunktionen möjliggörs genom en ständig övervakning av vägdata. Motorn stängs exempelvis av tillfälligt när en nedförsbacke identifieras. Med motorn avstängd förbrukas inget bränsle. Funktionen aktiveras vid hastigheter över 60 km/h. Beroende på förhållanden som topografi och omgivningstemperatur kommer den nya I-Roll med motorstopp/start att kunna minska bränsle- och koldioxidutsläppen med upp till en procent utöver de redan uppnådda besparingarna. Den nya funktionen ska erbjudas på Volvo FH och FH Aero med 13-liters dieselmotor och kunder kan beställa den från september 2025.

Läs mer
DSC04759_low.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-09-05

Regeringen föreslår enklare regler och bredare stöd till laddinfrastruktur

Regeringen har skickat ut en remiss med förslag på nya regler för stöd till utbyggnaden av laddinfrastruktur för tunga fordon. Syftet med förslagen är att göra det lättare att söka stöd för all tung trafik. Laddinfrastrukturen bör byggas ut i sådan takt att den bidrar till en snabb elektrifiering av transportsektorn, anser regeringen. De senaste årens snabba utveckling inom området innebär att regelverket behöver uppdateras för att ta tillvara den potential som finns. – För att minska vårt beroende av importerade bränslen och stärka vår långsiktiga konkurrenskraft är elektrifieringen avgörande. Genom ett enklare och bredare stöd ökar vi takten i elektrifieringen av transportsektorn, säger energi- och näringsminister Ebba Busch. Ändringarna handlar bland annat om att inkludera nya kategorier av laddinfrastruktur, exempelvis i hamnar, att underlätta för de som söker stöd för icke-publik laddinfrastruktur och att förenkla själva ansökningsprocessen. – Det måste bli enklare för tung transport, som står för drygt en tredjedel av vägtrafikens utsläpp, att ställa om. Med en bred laddinfrastruktur ökar vi takten i elektrifieringen av transportsektorn och skapar därmed både renare och tystare trafik, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari.  Det är även viktigt att det finns tydliga krav på kontroll, utvärdering och uppföljning av utbetalade stöd. Regler som motverkar felaktiga utbetalningar bör därför införas, konstaterar regeringen.

Läs mer