Heidelberg och Märsta Förenade startar pilotprojekt för eldrivna grus- och krosstransporter

IMG_2278_low2.jpg.
Släpet på ekipaget som också utgörs av en eldriven Scania.
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-09-02

FORDONSTEKNIK

Heidelberg Materials Ballast Sverige, en del av Heidelberg Materials, har tillsammans med transportören Märsta Förenade påbörjat ett pilotprojekt för att skaffa sig mer erfarenhet om hur eldrivna transporter av ballast såsom grus och kross kan bidra till lägre utsläpp, tystare transporter och effektivare logistik.

– Eldrift i tunga transporter är ett viktigt steg i omställningen, säger Filip Thiman, försäljningschef på Heidelberg Materials Ballast Sverige. Vi vill utvärdera både klimatnytta, driftsäkerhet och fördelarna med tystare transporter som kan köras även under tider med mindre trafik. 

Pilotprojektet ska ge alltså ge svar på tre viktiga huvudfrågor:
Miljönytta – hur mycket kan koldioxidutsläppen bullret minska.
Arbetsmiljö – hur påverkar tystare och jämnare körning förarna.
Effektivitet – hur kan dubbelskift och nattkörningar öka kapaciteten.

IMG_2276_low2.jpg.

– Detta är ett tydligt exempel på hur samverkan mellan två starka aktörer kan skapa verklig förändring. Genom gemensam planering, investering och innovationsvilja har vi tillsammans lagt grunden för en ny standard inom hållbara transporter, säger Märsta Förenades ledning i ett gemensamt uttalande. 
Den eldrivna lastbilen ska köra sträckor mellan täkten i Riksten och mottagningsplatser i Sollentuna, Högdalen och Jordbro. För att möjliggöra körningarna har en dedikerad laddstation installerats vid täkten i Riksten.Resultaten från projektet kommer att ligga till grund för framtida satsningar på elektrifiering inom ballasttransporter.
– Det här handlar inte bara om teknik, utan om att visa att hållbara transporter kan vara lönsamma, effektiva och bra för alla inblandade, sägerFilip Thiman.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

El-lastbil_Moelven Edanesågen_VVLBC-10_low.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-10-16

Eldriven flisbil till Västvärmlands LBC

Västvärmlands LBC och Dijkstra Transport har tillsammans driftsatt en ny eldriven lastbil i ett samarbete med Moelven. Nu har den börjat köra biprodukter från Moelven Edanesågen utanför Arvika. Lastbilen, en Scania på 24 meter och 64 tons totalvikt, sattes i drift redan inför sommaren, men det är först nu som Västvärmlands LBC gått ut med informationen. Investeringen har skett i ett samarbete mellan Moelven, Västvärmlands LBC och Dijkstra Transport och bilen transporterar nu alltså bland annat biprodukter från Moelven Edanesågen utanför Arvika till olika kunder i regionen. – Det här är ett viktigt steg för oss, både ur miljösynpunkt och för att framtidssäkra våra transporter, säger Pär Börjesson, vd Västvärmlands LBC. Dijkstra transport blir det tredje åkeriet i Västvärmlands LBC som investerar i en eldriven lastbil och målet om två implementerade elfordon under 2025 är nu uppnått. Paul Dijkstra, ägare av Dijkstra transport, ser positivt på utvecklingen där elfordon tar större plats. – Det blir en bättre arbetsmiljö för föraren. Det är tyst i hytten jämfört med en dieseldriven lastbil. Det blir också mer utvecklande för föraren då körningen planeras och struktureras på ett helt annat sätt än för en vanlig lastbil. Lastbilen går 1,5-skift, laddas på natten och stödladdas sedan två eller tre gånger under dagen. Per Börjesson lyfter flexibiliteten som en akilleshäl för eldriften och att det bitvis varit driftstörningar på laddplatserna. Därför siktar man in sig på fasta uppdrag där rutterna är förutsägbara. Sedan en tid tillbaka finns en laddstation för tunga elfordon vid Västvärmlands LBC:s terminal i Arvika. – En sådan investering i infrastrukturen underlättar så klart våra mål om att implementera fler elfordon i flottan och sänka vår klimatpåverkan ytterligare, säger Pär Börjesson.

Läs mer
scania-truck-outside-industrial-hub-rugao-china.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-10-17

Scanias jätteanläggning i Kina invigd

På onsdagen invigde Scania sin första fabrik i Kina. Investeringen uppgår till mer än 20 miljarder kronor och produktionskapaciteten kommer att vara 50 000 fordon per år. Det nya industriella navet ligger i Rugao i Jiangsu-provinsen, intill Gula havet i östligaste Kina och är en av Scanias största globala investeringar hittills. Anläggningen täcker 800 000 kvadratmeter, har en licensierad produktionskapacitet på 50 000 fordon per år och uppges skapa omkring 3 000 nya jobb lokalt. Anläggningen ska betjäna både den kinesiska marknaden och exportmarknader i Asien och övriga världen. Den totala investeringen uppgår till omkring 2 miljarder euro. Scania är den första västerländska OEM-tillverkaren som beviljas en fullständig produktionslicens för en helägd lastbilsfabrik i Kina. Anläggningen ska drivas nästan helt med förnybara energikällor, inklusive lokalt producerad biogas och certifierad grön el. – Hållbarhet är inbyggt i varje del av vår nya fabrik i Rugao, från energiförsörjning till avfallshantering, säger Ruthger de Vries, vd för Scania Industrial Operations Asia. – Det handlar inte bara om att producera lastbilar, det handlar om att sätta en ny standard för effektiv och hållbar industriell verksamhet.

Läs mer
iStock-1186902469.jpg.

DIGITALISERING & IT 2025-10-09

Trafikverket ska skapa digital nod för godstransportinformation

Trafikverket har fått regeringens uppdrag att utreda vilka tekniska lösningar för en så kallad EFTI-sluss som bäst skulle passa svenska förhållanden. Slussen möjliggör och underlättar utbyte av elektronisk godstransportinformation mellan myndigheter och transportföretag, exempelvis information om farligt gods. En EFTI-sluss definieras av regeringen som en digital nod som möjliggör utbyte av elektronisk godstransportinformation mellan myndigheter och berörda transportföretag. – Syftet med en EFTI-sluss är att kontrollmyndigheterna lättare och snabbare ska få tillgång till information som bland annat gäller transport av farligt gods. Det kommer också spara tid för transportföretagen genom att minska mängden pappersdokument som de behöver hantera, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson. Uppdraget ska resultera i att Sverige har åtkomst till en EFTI-sluss, antingen en egen eller i samarbete med andra medlemsstater, som från och med den 9 juli 2027 kan användas av behöriga svenska myndigheter och som kommunicerar med övriga medlemsstaters respektive EFTI-sluss. Trafikverket ska senast den 30 november 2027 lämna en slutredovisning av uppdraget till Regeringskansliet.

Läs mer