Heidelberg och Märsta Förenade startar pilotprojekt för eldrivna grus- och krosstransporter

IMG_2278_low2.jpg.
Släpet på ekipaget som också utgörs av en eldriven Scania.
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-09-02

FORDONSTEKNIK

Heidelberg Materials Ballast Sverige, en del av Heidelberg Materials, har tillsammans med transportören Märsta Förenade påbörjat ett pilotprojekt för att skaffa sig mer erfarenhet om hur eldrivna transporter av ballast såsom grus och kross kan bidra till lägre utsläpp, tystare transporter och effektivare logistik.

– Eldrift i tunga transporter är ett viktigt steg i omställningen, säger Filip Thiman, försäljningschef på Heidelberg Materials Ballast Sverige. Vi vill utvärdera både klimatnytta, driftsäkerhet och fördelarna med tystare transporter som kan köras även under tider med mindre trafik. 

Pilotprojektet ska ge alltså ge svar på tre viktiga huvudfrågor:
Miljönytta – hur mycket kan koldioxidutsläppen bullret minska.
Arbetsmiljö – hur påverkar tystare och jämnare körning förarna.
Effektivitet – hur kan dubbelskift och nattkörningar öka kapaciteten.

IMG_2276_low2.jpg.

– Detta är ett tydligt exempel på hur samverkan mellan två starka aktörer kan skapa verklig förändring. Genom gemensam planering, investering och innovationsvilja har vi tillsammans lagt grunden för en ny standard inom hållbara transporter, säger Märsta Förenades ledning i ett gemensamt uttalande. 
Den eldrivna lastbilen ska köra sträckor mellan täkten i Riksten och mottagningsplatser i Sollentuna, Högdalen och Jordbro. För att möjliggöra körningarna har en dedikerad laddstation installerats vid täkten i Riksten.Resultaten från projektet kommer att ligga till grund för framtida satsningar på elektrifiering inom ballasttransporter.
– Det här handlar inte bara om teknik, utan om att visa att hållbara transporter kan vara lönsamma, effektiva och bra för alla inblandade, sägerFilip Thiman.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

Postnord och elhandel_low.jpg.

DIGITALISERING & IT 2025-11-26

Glödhet e-handel i jul

För första gången på fyra år visar svensk e-handel tvåsiffrig tillväxt. Det visar Postnords E-barometer. Den kategori som särskilt sticker ut är möbler och heminredning som för andra kvartalet i rad ökar med över 20 procent.Den stärkta framtidstron hos hushållen syns nu direkt i köpmönstren, konstaterar Postnord. E-handeln visar tillväxt för fjärde kvartalet i rad, och takten på tillväxten sticker ut. Tydligast är trenden inom möbler och heminredning. Efter en lång period av negativ tillväxt och en svag start på 2024 ökar branschen nu med hela 22 procent. Det är andra kvartalet i rad som branschen växer med över 20 procent. Även apotekshandeln visar starka siffror med 18 procent i tillväxt.– Att livsstilskonsumtionen ökar är ett tydligt tecken på att hushållen ser mer optimistiskt på framtiden. Möbel- och heminredningsbranschen gick väldigt starkt under pandemin för att få en svacka när ekonomin vände. Nu ser vi att konsumenter har börjat prioritera köp till hemmet igen.  Stärkt köpkraft och en rörligare bostadsmarknad bidrar till lyftet, säger Ylva Staszewski, chef för affärsområde Paket på Postnord Sverige.Postnord tror på ett starkt e-handelsavslut på året, både för Black Week och julhandeln.– Konsumenterna är fortfarande prismedvetna, men köplusten är tillbaka, säger Ylva Staszewski.35 procent av konsumenterna planerar att handla under Black Week, vilket slår det tidigare rekordet från pandemiåret 2020. Drivande i trenden är de unga. För prismedvetna konsumenter i åldern 18–29 år är kampanjer särskilt viktiga – hela 59 procent i denna grupp planerar sina inköp utifrån dessa perioder.E-barometernE-barometern har getts ut av Postnord sedan 2006. Den mäter svensk e-handel med data direkt från svenska e-handlare och en konsumentpanel bestående av 5 000 individer.

Läs mer
hydrivatgas_foto Majk Zanqrelle_low.jpg.

DRIVMEDEL 2025-12-03

Operatörer vill påskynda vätgasutvecklingen inom tunga fordon

Sex europeiska operatörer av tankstationer för vätgas har bildat en allians för öka takten för utbyggnad av vätgasstationer samt fordonslanseringar fram till 2028.Utvecklingen mot vätgasdrivna tunga fordon går trögt. Det gillar inte operatörerna som bygger och driver tankstationer för vätgas i Europa. Nu går de samman i en ”allians” för att påskynda utvecklingen.Alliansen består av aktörer från flera europeiska länder – Hydri (Sverige), TEAL Mobility (Frankrike), Fountain Fuel (Nederländerna), H2 Mobility (Tyskland), Virya Energy (Belgien) och Hympulsion (Frankrike). Tillsammans driver bolagen 92 vätgasstationer för både lätta och tunga fordon, med ytterligare 39 storskaliga stationer planerade till 2028.– Tankinfrastrukturen byggs ut i snabb takt och skapar ett sammanhängande europeiskt nätverk av vätgasstationer, vilket ger fordonstillverkarna trygghet att öka lanserings- och produktionstakten för vätgasfordon. På sikt leder det till minskade kostnader, både vad gäller fordonen och vätgasen, säger Kamilla Björkman, vd för Hydri.Medlemmarna i H2 Infrastructure Alliance har dialog med ledande fordonstillverkare om hur omställningen till vätgasdrivna fordon kan påskyndas. Det menar bland annat att vätgasen är särskilt viktig där begränsad elnätskapacitet hindrar etablering av snabb laddinfrastruktur.– Det är mycket givande att samarbeta med stora och etablerade aktörer som exempelvis TEAL Mobility. Deras ägare, TotalEnergies och Air Liquide, bygger några av Europas mest avancerade vätgasstationer och driver på utvecklingen. Genom alliansen skapar vi ännu bättre förutsättningar att snabbt ställa om transportsektorn i hela Europa, säger Kamilla Björkman.

Läs mer
Elflisbilen vid Bravikens sågverk_low.jpg.

FORDONSTEKNIK 2025-11-21

Eldriven flisbil rullar ut i Östergötland

Som del av forskningsprojektet Tree invigde Alltransport i Östergötland, Holmen och Scania Sverige nu i veckan en eldriven flisbil med 72 tons totalvikt som ska köra flistransporter mellan Holmens kombinat i Braviken och Linghems sågverk.Invigningen skedde hos Scania Sverige i Norrköping och på plats fanns, förutom folk från dessa tre bolag, även representanter för bland annat Skogforsk som sköter projektkoordineringen samt Östsvenska handelskammaren.– Med denna invigning blir Trees fordonsflotta komplett och det blir nu spännande att följa upp och mäta samtliga tolv fordons prestation i skarp drift. Projektet Tree använder verkligheten som laboratorium när vi med en riksomfattande systemdemonstration visar att ett storskaligt skifte från diesel till el är möjligt, säger Mats Ostelius, kommunikationsspecialist på Skogforsk. Han poängterar att tanken är att om eldrift fungerar i skogsbranschens komplexa miljö så fungerar det i flera andra branscher också.

Läs mer