Iveco lanserar eldriven fjärrlastbil med lång räckvidd

IVECO S-eWay Artic.jpg.
Ivecos nya tungviktare ska kunna köra upp till 60 mil på en laddning.
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-08-21

FORDONSTEKNIK

Efter introduktionen av chassibilen S-eWay tar Iveco nu nästa steg i omställningen till nollutsläppstransporter med lanseringen av nya S-eWay dragbil – en helelektrisk tung lastbil utvecklad för regional- och fjärrtrafik.

Med en räckvidd på upp till 60 mil, snabbladdning på 350 kW och ett batterihanteringssystem för nordiskt klimat, är S-eWay dragbil redo att elektrifiera även de mest krävande körningarna i hela Norden.

- Vi introducerade nyligen Iveco S-eWay chassibil för våra nordiska kunder och har redan fått god respons. Nu går vi steget längre. Med S-eWay dragbil visar vi att eldrift nu också är ett realistiskt och pålitligt alternativ för långväga och tunga transporter, även i vårt nordiska klimat, säger Kåre Neergaard, produkt- och marknadschef på Hedin Nordic Truck som representerar Iveco i Norden.

S-eWay dragbil är konstruerad för att klara temperaturer från -30°C till +45°C genom ett termiskt optimerat batterihanteringssystem och tre kraftfulla LFP-batteripaket med totalt 603 kWh i kapacitet. Snabbladdning från 20 till 80 procent tar 60 minuter.

En av de mest distinkta nyheterna med S-eWay dragbil är den förlängda och aerodynamiskt optimerade fronten, som kallas Aerocab. Den är 26 cm längre än traditionella hyttlösningar och utvecklad för att uppfylla EU:s senaste riktlinjer för aerodynamisk effektivitet. Designlösningen ger förbättrad energieffektivitet, längre räckvidd och möjliggör längre fordonskombinationer utan att tumma på svängradiekraven.

– Den aerodynamiska fronten gör stor skillnad i både energieffektivitet och totalekonomi över tid. Den är dessutom utvecklad för att fungera i praktiken – inte bara i vindtunneln, utan i verkliga förhållanden, säger Kåre Neergaard.

Den nya lastbilen är byggd på Ivecos beprövade S-Way-plattform och erbjuder förarcentrerad komfort, smart ruttplanering och en e-axel från systerföretaget FPT Industrial som levererar 480 kW kontinuerlig effekt direkt till hjulen – utan energiförluster från traditionella drivlinor. Garantin är 10 år eller 1,2 miljoner kilometer och försäljningen förväntas starta hösten 2025.

Om S-eWay dragbil
– Upp till 600 km räckvidd (603 kWh batteri)
– Snabbladdning: 350 kW (20–80 % på 60 min)
– Klarar –30°C till +45°C tack vare avancerat
– värme-/kylsystem
– E-axel från FPT Industrial
– ePTO för exempelvis kylaggregat
– Förarcentrerad HMI med smart ruttplanering
– Upp till 10 års/1,2 miljoner km garanti

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

scania-truck-outside-industrial-hub-rugao-china.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-10-17

Scanias jätteanläggning i Kina invigd

På onsdagen invigde Scania sin första fabrik i Kina. Investeringen uppgår till mer än 20 miljarder kronor och produktionskapaciteten kommer att vara 50 000 fordon per år. Det nya industriella navet ligger i Rugao i Jiangsu-provinsen, intill Gula havet i östligaste Kina och är en av Scanias största globala investeringar hittills. Anläggningen täcker 800 000 kvadratmeter, har en licensierad produktionskapacitet på 50 000 fordon per år och uppges skapa omkring 3 000 nya jobb lokalt. Anläggningen ska betjäna både den kinesiska marknaden och exportmarknader i Asien och övriga världen. Den totala investeringen uppgår till omkring 2 miljarder euro. Scania är den första västerländska OEM-tillverkaren som beviljas en fullständig produktionslicens för en helägd lastbilsfabrik i Kina. Anläggningen ska drivas nästan helt med förnybara energikällor, inklusive lokalt producerad biogas och certifierad grön el. – Hållbarhet är inbyggt i varje del av vår nya fabrik i Rugao, från energiförsörjning till avfallshantering, säger Ruthger de Vries, vd för Scania Industrial Operations Asia. – Det handlar inte bara om att producera lastbilar, det handlar om att sätta en ny standard för effektiv och hållbar industriell verksamhet.

Läs mer
Best_VD_Forarambassadorer.jpg.

KOMPETENSFÖRSÖRJNING 2025-10-16

Best introducerar förarambassadörer

Transportbolaget Best har lanserat en ny introduktionsmodell för förare i Stockholm. Genom att låta erfarna förarambassadörer stötta nya kollegor vill man ge kunderna en större trygghet leveranserna och bli en starkare partner för anslutna åkerier. Den nya introduktionsmodellen ska göra att förarna snabbt kommer in i arbetet och får rätt förutsättningar från start. En central del i satsningen är införandet av förarambassadörer, erfarna förare som delar med sig av erfarenhet och ger de nyanställda både stöd och praktisk vägledning i vardagen. De första förarambassadörerna examinerades i början på oktober och är nu i gång med arbetet. Best menar att initiativet innebär en extra kvalitetssäkring. Nya förare blir snabbare redo att möta de höga krav som ställs på service, bemötande och leveransprecision. – Våra förare är avgörande för hur vi uppfattas som bolag. Med förarambassadörer skapar vi en onboarding som inte bara gör nya förare trygga och professionella från start, utan också stärker vår långsiktiga kvalitet och kundupplevelsen, säger Maria Andersson, vd på Best. Satsningen med förarambassadörer lanseras nu i Stockholm, men målsättningen är att steg för steg införa konceptet i hela Best.

Läs mer
IMG_4968.jpeg.

KOMPETENSFÖRSÖRJNING 2025-10-16

Årets Transportskola ligger i Sollefteå

Sollefteå gymnasium har utsetts till Årets Transportskola av TYA. En modern vagnpark, nytänkande pedagogik och stark branschkoppling ligger bakom utmärkelsen. För elfte året i rad delar Tya ut priset Årets Transportskola för att uppmuntra de gymnasieutbildningar som lyckas med sitt uppdrag – att förse branschen med välutbildade lastbilsförare. Bland sex nominerade skolor var det till sist Sollefteå gymnasium som knep förstaplatsen. – Det känns helt otroligt! Vi är så tighta som arbetslag, säger läraren Magnus Larsson, som tillsammans med kollegor tog emot priset under konferensen Transportkompetens i Stockholm. Skolan har bland annat utvecklat ett övningsområde med verklighetstrogna scenarier i ett vägnät med gatunamn – ett initiativ som imponerade på juryn. Att Sollefteå gymnasium nominerades av en elev visar också på det starka engagemanget från lärarna. – En av anledningarna till vinsten är just förmågan att se varje elev och samarbeta nära med branschen, säger Lena Törnstrand, projektledare på Tya. Priset inkluderar ett diplom, 10 000 kronor och en friplats på Yrkes-SM för en elev. Tidigare vinnare2024 – Tannbergsskolan, Lycksele2023 – Uddevalla gymnasieskola, Uddevalla2022 – SYAB Transportgymnasium, Hultsfred2021 – SG Södra Viken, Sunne2020 – Oscarsgymnasiet, Oskarshamn

Läs mer