Christer Ohlsson får Landskronas hedersmedalj

Christer Ohlsson, koncernchef i Ohlssonsgruppen_low.jpg.
Christer Ohlssons företagande uppmärksammas av Landskrona kommun genom stadens hedersmedalj. Foto: Sara von Platen, Ohlssons
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-08-18

FÖRETAGANDE

Ohlssonsgruppens koncernchef och grundare, Christer Ohlsson, har tilldelats Landskrona Stads hedersmedalj 2025. Utmärkelsen delades ut första gången 1969, då till Siw Malmqvist.

Utmärkelsen tillkännagavs under en pressträff i Landskrona stadshus på fredagen, där representanter från staden och lokala tidningar medverkade. Motiveringen levererades av Landskronas kommunfullmäktigeordförande Lisa Flinth:

”Christer Ohlsson växte upp i en miljö, där fadern var verksam i ett åkeri. Passionen för lastbilar och maskiner kom alltså med ”fadersmjölken”. Av sin far fick han dock rådet: ”Bli inte åkare!” Det hindrade emellertid inte Christer att som 22-åring köpa in sig i ett åkeriföretag. 1998 kände han sig mogen att starta eget: Ohlssons AB.
Till en början handlade det om sopsortering för det lilla familjeföretaget. Men snart växte det till att inte endast omfatta Landskrona. 27 år senare handlar det om en betydande koncern med 850 anställda och en omsättning på drygt 1,5 miljarder kronor.
I ett 30-tal kommuner finns numera Ohlssons AB etablerade i byggbolag, fastighetsbolag och industrier. För alla typer av uppdrag inom renhållning, entreprenad och transport. Koncernen består av en mängd bolag som alla har hållbarhet som affärsidé.
Ett litet familjeföretag har satt Landskrona på kartan med sina röda sopbilar runt om i landet. En ytterst framgångsrik näringslivshistoria inom åkeribranschen har blivit Christer Ohlssons livsverk.”

Siw Malmqvist var den första mottagaren av hedersmedaljen. Sedan dess har den delats ut årligen till personer med stark Landskronakoppling, såväl näringslivs- som sportprofiler.   

– Det är en ära för mig att bli tilldelad den här utmärkelsen. Trots att koncernen sedan några år tillbaka sträcker sig långt utanför kommunens gränser har det varit viktigt att fortsätta ha en hög närvaro i Landskrona. Staden har ett fantastiskt läge med närhet till såväl kontinenten som stora städer, vilket både ger goda logistikfördelar och möjlighet att rekrytera kompetenta medarbetare. Vi har ett bra samarbete med både kommun och näringsliv där klimatet kännetecknas av framtidsanda, positivitet och innovation, säger Christer Ohlsson.  

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

El-lastbil_Moelven Edanesågen_VVLBC-10_low.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-10-16

Eldriven flisbil till Västvärmlands LBC

Västvärmlands LBC och Dijkstra Transport har tillsammans driftsatt en ny eldriven lastbil i ett samarbete med Moelven. Nu har den börjat köra biprodukter från Moelven Edanesågen utanför Arvika. Lastbilen, en Scania på 24 meter och 64 tons totalvikt, sattes i drift redan inför sommaren, men det är först nu som Västvärmlands LBC gått ut med informationen. Investeringen har skett i ett samarbete mellan Moelven, Västvärmlands LBC och Dijkstra Transport och bilen transporterar nu alltså bland annat biprodukter från Moelven Edanesågen utanför Arvika till olika kunder i regionen. – Det här är ett viktigt steg för oss, både ur miljösynpunkt och för att framtidssäkra våra transporter, säger Pär Börjesson, vd Västvärmlands LBC. Dijkstra transport blir det tredje åkeriet i Västvärmlands LBC som investerar i en eldriven lastbil och målet om två implementerade elfordon under 2025 är nu uppnått. Paul Dijkstra, ägare av Dijkstra transport, ser positivt på utvecklingen där elfordon tar större plats. – Det blir en bättre arbetsmiljö för föraren. Det är tyst i hytten jämfört med en dieseldriven lastbil. Det blir också mer utvecklande för föraren då körningen planeras och struktureras på ett helt annat sätt än för en vanlig lastbil. Lastbilen går 1,5-skift, laddas på natten och stödladdas sedan två eller tre gånger under dagen. Per Börjesson lyfter flexibiliteten som en akilleshäl för eldriften och att det bitvis varit driftstörningar på laddplatserna. Därför siktar man in sig på fasta uppdrag där rutterna är förutsägbara. Sedan en tid tillbaka finns en laddstation för tunga elfordon vid Västvärmlands LBC:s terminal i Arvika. – En sådan investering i infrastrukturen underlättar så klart våra mål om att implementera fler elfordon i flottan och sänka vår klimatpåverkan ytterligare, säger Pär Börjesson.

Läs mer
Elbilsladdning Ellevio_org.jpg.

INFRASTRUKTUR 2025-10-09

Effektstyrning ger plats för mer laddning

Långa anslutningstider för laddstationer har länge varit en flaskhals för elektrifieringen av transporter. Nu lanserar Ellevio, Schneider Electric och Vattenfall Incharge en ny tekniklösning som gör det möjligt att etablera laddstationer även där effekten i nätet är lägre. Först ut att testa var Farsta i Stockholm. Utbyggnaden av laddstationer går snabbt, men kunde gått ännu snabbare om kapacitetsbristen i elnäten inte var så utbredd. Det går dock att ta genvägar, och nu lanserar tre bolag en ny laddlösning för att motverka problemen med effektbrist. – Tillsammans har vi tagit fram en lösning som gör att fler laddstationer kan kopplas in snabbare, säger Anders Ekberg, chef för drift och underhåll på elnätsbolaget Ellevio. Lösningen bygger på automatisk nedstyrning, där elförbrukningen tillfälligt begränsas vid hög belastning. Genom att utnyttja data från elnätet kan kapaciteten användas effektivare utan att elbilsförarna märker någon större skillnad. Men om nedstyrning blir aktuellt så får de information om det. Innovationen har utvecklats av Ellevio, Schneider Electric och Vattenfall Incharge i samverkan. Efter testet i Farsta ska tekniken användas på 40 laddgator i Stockholm och därefter spridas i resten av landet.– Det här är första steget mot en smartare elnätshantering som gynnar elektrifieringen av fordonsflottan. På sikt kan samma princip användas även för industrier, datacenter och solelsproducenter, säger Ekberg.  

Läs mer
Ohlssons AB - renhållning_low.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-10-10

Ohlssons etablerar sig i Värmland

Tio kommuner i Värmland har utsett Ohlssons som ny aktör för insamling av avfall. Nu ska bolaget rekrytera ett tjugotal medarbetare för att bygga upp den nya verksamheten i länet. Uppdragen består av två delentreprenader, där den södra entreprenaden utgörs av Forshaga, Grums, Hammarö och Kil (med option på Arvika och Eda). Den norra delentreprenaden består av Hagfors, Munkfors, Sunne och Torsby. Det handlar om totalt omkring 120 000 invånare inom ramen för entreprenaderna som rör mat- och restavfall, förpackningar, returpapper, latrin och trädgårdsavfall. – Att få förtroendet från dessa kommuner är ett kvitto på att vårt arbetssätt fungerar och överensstämmer med förväntningarna. Värmland är ett område med vacker natur, stark lokal identitet och det är en viktig del av svensk tradition. Vi är stolta över att nu kunna etablera oss här, säger David Rhudin, vd på Ohlssons. Uppdragen innebär att Ohlssons kommer att rekrytera ett tjugotal serviceinriktade medarbetare, både miljöarbetare och driftledning, som tillsammans med företagets centrala funktioner ska bygga upp den värmländska verksamheten från grunden. Nya kärl kommer att införas successivt i samtliga kommuner för att uppfylla de nationella kraven på fastighetsnära insamling, med syftet att öka sorteringsgraden i samhället.

Läs mer