Christer Ohlsson får Landskronas hedersmedalj

Christer Ohlsson, koncernchef i Ohlssonsgruppen_low.jpg.
Christer Ohlssons företagande uppmärksammas av Landskrona kommun genom stadens hedersmedalj. Foto: Sara von Platen, Ohlssons
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-08-18

FÖRETAGANDE

Ohlssonsgruppens koncernchef och grundare, Christer Ohlsson, har tilldelats Landskrona Stads hedersmedalj 2025. Utmärkelsen delades ut första gången 1969, då till Siw Malmqvist.

Utmärkelsen tillkännagavs under en pressträff i Landskrona stadshus på fredagen, där representanter från staden och lokala tidningar medverkade. Motiveringen levererades av Landskronas kommunfullmäktigeordförande Lisa Flinth:

”Christer Ohlsson växte upp i en miljö, där fadern var verksam i ett åkeri. Passionen för lastbilar och maskiner kom alltså med ”fadersmjölken”. Av sin far fick han dock rådet: ”Bli inte åkare!” Det hindrade emellertid inte Christer att som 22-åring köpa in sig i ett åkeriföretag. 1998 kände han sig mogen att starta eget: Ohlssons AB.
Till en början handlade det om sopsortering för det lilla familjeföretaget. Men snart växte det till att inte endast omfatta Landskrona. 27 år senare handlar det om en betydande koncern med 850 anställda och en omsättning på drygt 1,5 miljarder kronor.
I ett 30-tal kommuner finns numera Ohlssons AB etablerade i byggbolag, fastighetsbolag och industrier. För alla typer av uppdrag inom renhållning, entreprenad och transport. Koncernen består av en mängd bolag som alla har hållbarhet som affärsidé.
Ett litet familjeföretag har satt Landskrona på kartan med sina röda sopbilar runt om i landet. En ytterst framgångsrik näringslivshistoria inom åkeribranschen har blivit Christer Ohlssons livsverk.”

Siw Malmqvist var den första mottagaren av hedersmedaljen. Sedan dess har den delats ut årligen till personer med stark Landskronakoppling, såväl näringslivs- som sportprofiler.   

– Det är en ära för mig att bli tilldelad den här utmärkelsen. Trots att koncernen sedan några år tillbaka sträcker sig långt utanför kommunens gränser har det varit viktigt att fortsätta ha en hög närvaro i Landskrona. Staden har ett fantastiskt läge med närhet till såväl kontinenten som stora städer, vilket både ger goda logistikfördelar och möjlighet att rekrytera kompetenta medarbetare. Vi har ett bra samarbete med både kommun och näringsliv där klimatet kännetecknas av framtidsanda, positivitet och innovation, säger Christer Ohlsson.  

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

iStock-1208122683.jpg.

FORDONSTEKNIK 2025-08-28

Stockholm skriver under på eldrivna arbetsmaskiner

I juni presenterade Fossilfritt Sverige en avsiktsförklaring om att öka andelen eldrivna arbets- och entreprenadmaskiner, fri för både privata och offentliga aktörer att skriva under. Stockholms stad är nu den senaste kommunen att hörsamma uppmaningen. I Stockholm kommer ungefär hälften av utsläppen från transportsektorn, och runt tio procent av dessa härrör från arbetsmaskiner. Genom att byta ut fossildrivna arbetsmaskiner till elektrifierade alternativ minskar utsläppen av koldioxid samtidigt som de hälsoskadliga utsläppen och bullret i staden minskar. Nu har Stockholms stad skrivit under den avsiktsförklaring som Fossilfritt Sverige, Infra Sweden och Viable Cities lanserade i början av sommaren och som riktar sig till offentliga och privata beställare av bygg- och anläggningsprojekt som vill driva marknaden framåt och öka efterfrågan på eldrivna fordon fram till 2030. De aktörer som skriver under avsiktsförklaringen ska ha som mål att majoriteten av alla entreprenadarbeten ska utföras utsläppsfritt 2030. Erfarenheter från Oslo visar att merkostnaderna för utsläppsfria arbetsmaskiner kan minska relativt snabbt om det finns en tydlig efterfrågan. – I den här avsiktsförklaringen gör vi det tydligt för branschen att vi vill se fler elektrifierade arbetsmaskiner i våra stadsutvecklingsprojekt, säger Stockholms stads finansborgarråd Karin Wanngård (S). Stockholms stad har redan idag ett flertal utsläppsfria elektrifierade entreprenader och flera delvis elektrifierade entreprenader – bland annat i nya Slakthusområdet där 150 000 ton massor förs bort med hjälp av två eldrivna grävare, en eldriven hjullastare och två el-lastbilar med släp, ett kross- och sorteringsverk som drivs med el samt handhållna maskiner och verktyg. – Stockholms stad har sedan flera år varit en spjutspets i utvecklingen av elektrifierade entreprenader. Det här skickar en tydlig signal till marknaden om att efterfrågan på elektrifierade entreprenader ökar. När utsläppen och bullret från byggen minskar är det inte bara en vinst för klimatet, utan också för folkhälsan och trivseln för alla som bor och jobbar i staden, säger Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige. Tidigare har Eskilstuna, Göteborgs, Skellefteå, Umeå, Uppsala och Östersunds kommuner skrivit under avsiktsförklaringen.

Läs mer
Scania Longline_DSC09124_low.jpg.

FORDONSTEKNIK 2025-08-28

Sverigepremiär för Scanias nya Longline

För 20 år sedan lade Scania ner sin egen produktion av den extra rymliga lastbilshytten ”Longline”. Nu tar man upp produktionen igen och siktar på att bygga uppemot 50 hytter om året för de mest kräsna kunderna. Det var under Trailer Trucking Festival i Mantorp den gångna fredagen som Scania anordnade en mindre pressvisning av den kommande Longline-hytten. På plats var både representanter från Scania Sverige och Laxå Special Vehicles som sedan fyra år tillbaka helägs av Scania och producerar Scaniaprodukter som inte hör till den vanliga serieproduktionen. Under åren 2003–2004 byggdes ett 50-tal Longline. Sedan produktionen upphörde har ytterligare ett antal byggt hos påbyggare, men nu är det alltså dags för Scania att ta upp den egna produktionen av denna luftiga, lyxiga och klassiska hytt. Det hyttlösa chassit byggs i fabriken i Södertälje för att sedan skickas till Laxå där det byggs ihop med hytten. En skillnad jämfört med de Longline-hytter som byggt hos påbyggare är att Scanias variant ska byggas ihop helt i plåt, i stället för glasfiber eller plast. Den bil som visades i Mantorp är en prototyp som inte är helt identisk med den kommande serieproducerade hytten. Men den ger ändå en mycket bra bild av vad kunderna kan vänta sig. Från fronten till bakänden är den 3,4 meter när Scanias 31-längdshytt används, alternativt 3 m när 28-hytten används. Totalhöjden är i prototypversionen omkring 4,20 hög (samma som S20 H), men höjden kommer att variera beroende på konfiguration. Invändigt måttar hytten 1,90 i längd mellan stolen i normalläge och bakkanten, och 2,10 i höjd. Samuel Suderbys på Laxå Special Vehicles säger att de invändiga utrymmena ger helt andra möjlighet än vanliga hytter. –  Exempelvis om man vill ha en toalett eller en dusch eller något annat. Där ser vi ju att det förmodligen kommer att bli samarbeten med båtbyggare eller husbilsbyggare. Han räknar med att de flesta kunder kommer att vilja inreda hytterna själva. – Vi försöker därför skala av den inredningsmässigt, så vi kommer att ha en variant med säng i bakkant med förvaring, kylskåp och förvaring i bakre väggen. Eller så kan man köpa helt utan något. Det är bättre att vi tar bort det från början i stället för att det slängs. Den absoluta majoriteten av kunder kommer att bygga om hela inredningen, det kommer att vara plysch, läder, knappar och belysning. Vi har gjort det här som en plattform för dem att bygga vidare på.

Läs mer
Simon Palme.jpg.

PROFIL 2025-08-20

Näringspolitisk strateg till Sveriges Åkeriföretag

Sveriges Åkeriföretag stärker sin samhällspolitiska avdelning med en ny medarbetare. Simon Palme blir näringspolitisk strateg och börjar sin tjänst 1 september.  Simon Palme kommer närmast från en tjänst som departementssekreterare på Finansdepartementets budgetavdelning. Han har även en bakgrund som rådgivare inom lobbying och samhällspåverkan på Public Affairs-byrån Paues Åberg. – Åkerinäringen står inför stora förändringar där klimatmål, digitalisering, AI, försvarsberedskap och kompetensförsörjning påverkar våra villkor i grunden. Med Simons breda erfarenhet av påverkansarbete, offentlig förvaltning och politik stärker vi ytterligare vår näringspolitiska kraft och förmåga att utveckla förutsättningarna för en samhällsbärande bransch, säger Oscar Hyléen, vd på Sveriges Åkeriföretag. Tjänsten som näringspolitisk strateg är nyinrättad och Simon Palme tillträder den 1 september. – Åkerinäringen är en central del av samhällsekonomin och en förutsättning för företagande och handel. Jag ser fram emot att ansluta till Sveriges Åkeriföretags arbete i en tid när branschen spelar en nyckelroll i flera viktiga närings- och samhällsfrågor, säger han.

Läs mer