2025-11-26
FÖRETAGANDE
Powder-Transkoncernen har skrivit ett nytt avtal med Michelin om miljöoptimerade däck. Som en del i detta har man också installerat vad som är Michelins första automatiserade utrustning för däckskanning av tunga fordon.
Däckskanningsutrustningen, som är anpassad för tunga fordon, har nu installerats vid Powder-Trans terminal i finska Lundo. Den innebär att företagets ekipage vid sina besök på terminalen kan få exakta slitageuppgifter på samtliga däck bara genom att köra över anläggningens sensorer på marken. Uppgifterna förs sedan automatiskt in i databaser och för att därefter kunna ge råd om behövliga åtgärder. Enligt pressmeddelande ska en liknande anläggning installeras i Helsingborg för att kunna följa upp däckstatusen på Powder-Trans svenska fordonsflotta.
Powder-Trans bedömer att den nya typen av anläggning kan optimera däckanvändningen så pass väl att 16 däckhaverier kan undvikas varje år. Det skulle i så fall innebära 65 procent färre däckhaverier än tidigare.
Man bedömer också att det är möjligt att köra längre på med varje däck i och med att mätningen blir mer exakt, samtidigt som fler transportuppdrag kommer att kunna klassas som säkra genom större kunskap om däckens skick.
Powder-Trans koncernchef Fredrik Blomqvist konstaterar att det nya avtalet och tekniken ökar produktiviteten, ger ekonomiska inbesparingar, miljöförbättringar samt ökar trafiksäkerheten.
Tipsa redaktionen!
Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.




