Reaxcer och VTG går ihop

Michael_Schahine_nov218056-2.jpg.
Michael Schahine (bilden) går i pension och lämnar över vd-rollen i nya Axavia till Niklas Eriksson, tidigare vd på VTG.
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-06-05

FÖRETAGANDE

I februari gick Reaxcer och VTG Entreprenad, två av Norrlands största transport- och entreprenadbolag, ut med att man planerar en sammanslagning under namnet Axavia. Nu har den godkänts, en styrelse är utsedd och Niklas Eriksson, tidigare vd för VTG, är vd för det nya bolaget sedan 1 juni. Reaxcers tidigare vd Michael Schahine går samtidigt i pension.


Nu har ägarna till Reaxcer och VTG godkänt sammanslagningen av de två transportjättarna som har bas i mellersta Norrland. Det innebär också att Reaxcers vd Michael Schahine går i pension efter många år på Reaxcer.

– Vi vill rikta ett stort och varmt tack till Michael för hans gedigna engagemang, tydliga ledarskap och långsiktiga arbete för Reaxcers utveckling. Han har satt en stark kultur och et hållbart fundament för framtiden, säger Karl Gudmundson som nu är styrelseordförande i Axavia.

Niklas Eriksson, som under flera år varit vd för VTG, är nu tillsatt som vd för det nya bolaget. Enligt ett pressmeddelande från Rexcer och VTG har han särskilt stark kompetens inom verksamhetsstyrning, strategiskt ledarskap, tillväxt och förändringsledning.

– Vi är glada att välkomna Niklas som ny vd. Hans bakgrund, värderingar och ledarskapsstil stämmer väl överens med nya Axavias framtidsambitioner, säger Karl Gudmundson.

Enligt tidigare information från Reaxcer är sammanslagningen driven av en önskan att bli en ännu större och starkare spelare inom logistik och entreprenadtjänster. Ombildningen berör omkring 300 lokala åkerier som sysselsätter nästan 4 000 personer, varav många på små orter i Jämtland och Västernorrland.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

Drivers First Eskilstuna_low.jpg.

INFRASTRUKTUR 2025-12-12

Ny rastplats öppnade i Eskilstuna

Igår invigdes en ny stor och säker rastplats med flera bekvämligheter i Eskilstuna Logistikpark. Bakom satsningen står företaget Drivers First som planerar att öppna flera nya rastplatser de närmsta åren.När trafikarbetet ökar men rastplatser försvinner på många platser i landet så finns det ändå de som går mot strömmen. Drivers First är en aktör som fortsätter att bygga ut sitt nätverk av säkra och moderna rastplatser för tung trafik i Norden och nu har företaget öppnat en ny säkerhetsparkering i Eskilstuna Logistikpark med plats för 60 tunga fordon. Satsningen är en del av en långsiktig expansion med parkeringsplatser för yrkeschaufförer längs Sveriges mest trafikerade transportleder.Den nya anläggningen erbjuder moderna faciliteter som duschar, toaletter, förarlounge, kameraövervakning och digital platsbokning. Etableringen svarar mot det växande behovet av trygga och kvalitativa parkeringsmöjligheter för tung trafik i Mälardalen och utgör en viktig pusselbit i utvecklingen av framtidens hållbara transportinfrastruktur.– Vi vill skapa en ny standard för chaufförernas arbetsmiljö. Med fräscha faciliteter och trygga parkeringsplatser bidrar vi till en mer hållbar bransch, säger Gustav Jacobsson, vd för Drivers First. Om Drivers FirstDrivers First är ett svenskt bolag som bygger och driver moderna rastplatser med fokus på säkerhet, komfort och arbetsmiljö för yrkeschaufförer. Genom trygga parkeringar, rena faciliteter och digitala lösningar skapar bolaget en standardiserad modell som gör skillnad för förare, transportföretag ochkommuner. 

Läs mer
iStock-2233284507_low.jpg. FRÅN MAGASINET

TRAFIKSÄKERHET 2025-12-12

Hur brandsäker är din timmerbil?

Sedan flera år tillbaka finns ett direktiv från Brandskyddsföreningen som säger att lastbilar med lättantändligt fibröst material ska ha sprinklersystem installerat. Kraven finns numera också med i villkoren hos alla försäkringsbolag, Utöver risken för brandskada finns därmed även stora ekonomiska risker för den åkare som missat att brandsäkra sitt fordon enligt regelverket.Omkring 2 000 timmerbilar rullar på de svenska vägarna. Därutöver tillkommer ett ganska stort antal lastbilar som kör andra typer av skogliga produkter, eller så kallat fibröst material. Trots riskerna för brand är det många fordonsägare som inte monterar sprinklersystem.– Det är mycket oroande, dels för att det innebär risk för större skador vid brand och dels för att åkare riskerar att hamna i en svår ekonomisk situation om de inte uppfyller försäkringsbolagets säkerhetsföreskrifter, säger Nenad Ringdahl på Trygg-Hansa.Han menar att det kan vara svårt att själv navigera i vad som gäller på alla nivåer, men att det finns hjälp att få.– Vi är ett av de försäkringsbolag som har medarbetare som är specialister på yrkestrafik, med god kännedom om branschen. Den kunskap vi har delar vi självklart gärna med oss av till våra kunder.

Läs mer
iStock-959613320.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-12-04

EU-länderna överens om mått- och viktdirektivet

Under torsdagen enades EU:s medlemsländer om nya ändringar i det så kallade mått- och viktdirektivet. Ändringarna syftar bland annat till att öka incitamentet att investera i tunga nollutsläppsfordon och harmonisera reglerna mellan länder för ökad transporteffektivitet. Nu ska förslagen förhandlas färdigt med parlamentet och kommissionen.Ändringen av det nuvarande direktivet om vikter och mått syftar till att säkerställa fri och effektiv rörlighet för varor och rättvis konkurrens i hela EU, ge incitament för att investera i utsläppsfri teknik och öka enhetligheten och effektiviteten i systemet.Medlemsländerna vill bland annat att det blir fortsatt möjligt för transportörer att använda det europeiska modulsystemet (EMS) mellan olika medlemsstater. Det gäller under förutsättning att länderna i fråga själva tillåter systemet och att de är överens om att det ska gälla även vid gränsöverskridande transporter.Man slår dessutom fast att utsläppsfria motorfordon eller fordonskombinationer som används i intermodala transporter får passera en landsgräns även om de överstiger de maximala vikter som anges i direktivet – om vikten inte överstiger vad som är tillåtet på någondera sidan om gränsen.För att inte missgynna nollutsläppsfordon, i praktiken batterielektriska lastbilar, ska en kompensation för den ökade vikten hos dessa fordon gälla. Förslaget innebär att utsläppsfria fordon får vara 0,9 m längre, samtidigt som femaxlade nollutsläppsfordon får väga två ton mer och sexaxliga fordon fyra ton mer än vad reglerna annars tillåter.E-ländernas överenskommelse ska nu vidare till förhandling med Europaparlamentet och Europeiska kommissionen. Den internationella vägtransportorganisationen IRU ser positivt på resultaten hittills, men hoppas att de slutliga bestämmelserna kan bli ännu bättre och friare.– Vi hoppas att förhandlare från Europaparlamentet, rådet och kommissionen kan komma fram till en stark överenskommelse som inte bara uppmuntrar användningen av utsläppsfria fordon utan också möjliggör användning av fordon med högre kapacitet i större skala än idag", säger IRU-chefen Raluca Marian i ett uttalande.Även Sveriges Åkeriföretag och den nordiska vägtransportorganisationen NLA ser torsdagens besked från medlemsländerna som en bra bas för vidare förhandling.– För batterielektriska lastbilar är kompensation för förlorad lastvikt en viktig faktor för att stimulera investeringar i nollutsläppsfordon. Vi gör redan mycket i Norden, och vi välkomnar att överenskommelsen öppnar för gränsöverskridande transporter med högre vikter på den europeiska kontinenten när det gäller nollutsläppsfordon”, säger Oscar Hyléen, vd för Sveriges Åkeriföretag och ordförande för NLA. 

Läs mer