Scania varslar 750

iStock-1486735210.jpg.
Scanias fabriksområde i Södertälje. Foto: Istockphoto.com
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-09-03

FÖRETAGANDE

Scania har beslutat att varsla 750 personer på tjänstepositioner i Sverige. Varslet är ett led i lastbilstillverkarens försök att trimma organisationen och höja konkurrenskraften i en tid av vikande marknad.

Scania ska sänka produktionen och bli mer effektiva och konkurrenskraftiga. Ett led i det är att upp till 750 anställda nu riskerar att förlora sina jobb i Sverige. I första hand verkar det handla om visstidskontrakt som löper ut under hösten och inte kommer att förlängas, enligt en artikel på SVT.se. Företagets presschef Erik Bratthall säger där att man sett en fortsatt avmattning i efterfrågan på lastbilar och antyder att geopolitiska osäkerheter är en faktor i utvecklingen. Fackliga förhandlingar mellan parterna är redan i gång.

– Vår värld förändras snabbt genom teknisk utveckling, regionalisering och nya marknadsförhållanden. För att förbli starka i framtiden måste vi anpassa oss, utveckla våra arbetssätt och se över hur vi är organiserade. Detta är ett svårt men nödvändigt beslut för att stärka Scanias konkurrenskraft och fortsätta leda övergången mot ett hållbart transportsystem”, säger Christian Levin, vd och koncernchef för Scania i ett pressmeddelande.

Omkring 400 av tjänsterna som kan komma att försvinna finns inom HR/People & Culture och 350 inom de kommersiella enheternas (Sales and Marketing/Commercial Operations) centrala funktioner. Varslet omfattar alltså inte arbetare i produktionen.

– Vårt mål och ansvar är att genomföra denna omvandling på ett respektfullt och effektivt sätt för alla våra anställda, samtidigt som vi bygger en organisation som är bättre förberedd för framtiden, säger Jeanna Tällberg, vice vd och chef för People and Culture på Scania.

Scania hade enligt årsredovisningen i medeltal drygt 28 000 anställda i Sverige under 2024. Erik Bratthall uppger till SVT att Scania är berett att snabbt skala upp verksamheten om efterfrågan återhämtar sig, och det kan då innebära nyanställningar.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

iStock-943045842.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-09-04

Nya regler ska motverka körkortsturism

Regeringen har tagit fram förslag till åtgärder mot så kallad körkortsturism. De nya reglerna ska göra det svårare att byta till sig ett svenskt körkort genom att först få ett tredjelandskörkort utbytt i ett annat EES-land. Körkortsturism innebär att personer som bor i Sverige och enligt svenska regler inte får byta sitt tredjelandskörkort mot ett svenskt körkort, åker till ett annat EES-land som accepterar utbyte från fler länder än vad Sverige gör. Vid återkomsten till Sverige kan sedan det nya EES-körkortet i ett nästa steg bytas till ett svenskt körkort enligt reglerna om erkännande av körkort från andra EES-stater. Regeringen föreslår nu att det ska bli svårare att på det här sättet komma runt de svenska kraven genom att gå via andra EES-länder, och har därför beslutat att ta fram en lagrådsremiss med förslag på regeländringar. – Fusk och brottslighet kopplat till körkort som utfärdats utomlands har uppmärksammats av både Transportstyrelsen och i media. Med de åtgärder som regeringen nu föreslår kan Sverige neka utbyte av fler utländska körkort än i dag. Det är viktigt inte minst för att säkerställa att förare med svenska körkort har de kunskaper som krävs i trafiken, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson. Förslaget innebär att den som har bytt ut ett körkort från ett tredjeland till ett EES-körkort endast kommer att kunna byta ut det EES-körkortet till ett svenskt körkort i följande fall: Körkortshavaren har haft ett körkort med motsvarande körkortsbehörighet i en eller flera EES-stater i minst fem år innan den permanenta bosättningen i Sverige. Tredjelandskörkortet var utfärdat i Färöarna, Förenade kungariket, Japan eller Schweiz. EES-körkortet gäller för behörigheter som det finns ett godkänt förarprov i en EES-stat för. Förslaget syftar till att motverka de fall där systemet med utbyte av körkort kan missbrukas, men att inte i onödan hindra personer med ursprung i tredje land som tidigare bott i andra EES-stater att byta ut sina körkort därifrån. Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 maj 2026.

Läs mer
DSC_0900-3_low.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-09-04

Akkafrakt rekryterar två nya säljare

Akkafrakt vill satsa mer på marknaderna för bygg och anläggning samt avfall och återvinning. Därför har man nu tagit in två nya säljare i verksamheten, Åsa Kryger Wahldin och Oscar Nilsson. Den första september började Åsa Kryger Wahldin som säljare för affärsområdet Kran och Bygg. Hon kommer närmast ifrån Hilti Sverige där hon haft roller med fokus på kundnöjdhet och logistik. Samma dag tillträdde Oscar Nilsson rollen som säljare för affärsområdet Miljö (avfall och återvinning). Han har tidigare haft en tjänst på Sortera Recycling. Akkafrakt beskriver rekryteringarna som ett led i en större satsning på marknaderna för bygg och anläggning samt avfall och återvinning. – Åsa och Oscar kommer vara värdefulla tillskott till vårt team. Båda har kompetenser och erfarenheter som kommer behövas i vår resa framåt, säger Sofie Palmér, vd för Akkafrakt. Åsa Kryger Wahldin säger att hon ser väldigt mycket fram emot att starta igång och lära känna organisationen närmre. – Sen ska det såklart bli spännande att komma ut på arbetsplatserna och träffa kunder. Jag har ett brett kontaktnät inom byggindustrin som har många av de utmaningar Akka kan lösa. Oscar Nilsson är uppvuxen med en pappa som varit åkare. – Så det ska bli extra roligt att kombinera den erfarenheten med min kunskap inom miljö- och avfallshantering och leverera lösningar till våra kunder, säger han.

Läs mer
DSC04759_low.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-09-05

Regeringen föreslår enklare regler och bredare stöd till laddinfrastruktur

Regeringen har skickat ut en remiss med förslag på nya regler för stöd till utbyggnaden av laddinfrastruktur för tunga fordon. Syftet med förslagen är att göra det lättare att söka stöd för all tung trafik. Laddinfrastrukturen bör byggas ut i sådan takt att den bidrar till en snabb elektrifiering av transportsektorn, anser regeringen. De senaste årens snabba utveckling inom området innebär att regelverket behöver uppdateras för att ta tillvara den potential som finns. – För att minska vårt beroende av importerade bränslen och stärka vår långsiktiga konkurrenskraft är elektrifieringen avgörande. Genom ett enklare och bredare stöd ökar vi takten i elektrifieringen av transportsektorn, säger energi- och näringsminister Ebba Busch. Ändringarna handlar bland annat om att inkludera nya kategorier av laddinfrastruktur, exempelvis i hamnar, att underlätta för de som söker stöd för icke-publik laddinfrastruktur och att förenkla själva ansökningsprocessen. – Det måste bli enklare för tung transport, som står för drygt en tredjedel av vägtrafikens utsläpp, att ställa om. Med en bred laddinfrastruktur ökar vi takten i elektrifieringen av transportsektorn och skapar därmed både renare och tystare trafik, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari.  Det är även viktigt att det finns tydliga krav på kontroll, utvärdering och uppföljning av utbetalade stöd. Regler som motverkar felaktiga utbetalningar bör därför införas, konstaterar regeringen.

Läs mer