Stororder för Volvo i USA

Volvo VNL Averitt Express .jpg.
En av Averitt Express många Volvo VNL-lastbilar.
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-08-21

FÖRETAGANDE

Volvo Lastvagnar har fått en beställning på 264 VNL 860-lastbilar från amerikanska Averitt Express. Affären är en av de största enskilda beställningarna på den nya flaggskeppsmodellen hittills i Nordamerika.

Averitts flotta är på fler än 4 600 fordon, varav över hälften är Volvo-lastbilar. Volvo Lastvagnar själva ser den här investeringen som en del i en växande trend bland stora transportörer i Nordamerika att påskynda uppgraderingar av sina flottor – med syftet att förbättra bränsleekonomin, sänka driftskostnaderna och kunna erbjuda förare förstklassiga bekvämligheter.

– Vi är stolta över att mer än hälften av Averitts flotta är Volvo-lastbilar, och vi ser fram emot att stötta deras förare med lastbilar som är designade för att erbjuda en helt ny nivå vad gäller komfort, effektivitet och säkerhet, säger Peter Voorhoeve, vd för Volvo Lastvagnar Nordamerika.

Genom ny aerodynamik och drivlineförbättringar uppges nya Volvo VNL för fjärrtransporter ge upp till 10 procent lägre bränsleåtgång jämfört med den tidigare modellen. Totalt räknar Volvo med att man gjort flera hundra förbättringar som syftar till att öka produktivitet, säkerhet, lönsamhet och hållbarhet för åkerierna, samtidigt som designen har ändrats för att göra livet på vägen enklare och bättre.  

Tidigare i år tilldelades Volvo VNL utmärkelsen Red Dot Award för produktdesign i kategorin kommersiella fordon.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

El-lastbil_Moelven Edanesågen_VVLBC-10_low.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-10-16

Eldriven flisbil till Västvärmlands LBC

Västvärmlands LBC och Dijkstra Transport har tillsammans driftsatt en ny eldriven lastbil i ett samarbete med Moelven. Nu har den börjat köra biprodukter från Moelven Edanesågen utanför Arvika. Lastbilen, en Scania på 24 meter och 64 tons totalvikt, sattes i drift redan inför sommaren, men det är först nu som Västvärmlands LBC gått ut med informationen. Investeringen har skett i ett samarbete mellan Moelven, Västvärmlands LBC och Dijkstra Transport och bilen transporterar nu alltså bland annat biprodukter från Moelven Edanesågen utanför Arvika till olika kunder i regionen. – Det här är ett viktigt steg för oss, både ur miljösynpunkt och för att framtidssäkra våra transporter, säger Pär Börjesson, vd Västvärmlands LBC. Dijkstra transport blir det tredje åkeriet i Västvärmlands LBC som investerar i en eldriven lastbil och målet om två implementerade elfordon under 2025 är nu uppnått. Paul Dijkstra, ägare av Dijkstra transport, ser positivt på utvecklingen där elfordon tar större plats. – Det blir en bättre arbetsmiljö för föraren. Det är tyst i hytten jämfört med en dieseldriven lastbil. Det blir också mer utvecklande för föraren då körningen planeras och struktureras på ett helt annat sätt än för en vanlig lastbil. Lastbilen går 1,5-skift, laddas på natten och stödladdas sedan två eller tre gånger under dagen. Per Börjesson lyfter flexibiliteten som en akilleshäl för eldriften och att det bitvis varit driftstörningar på laddplatserna. Därför siktar man in sig på fasta uppdrag där rutterna är förutsägbara. Sedan en tid tillbaka finns en laddstation för tunga elfordon vid Västvärmlands LBC:s terminal i Arvika. – En sådan investering i infrastrukturen underlättar så klart våra mål om att implementera fler elfordon i flottan och sänka vår klimatpåverkan ytterligare, säger Pär Börjesson.

Läs mer
Postnord Einride__low.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-10-10

Einride och norska Postnord utökar samarbete

Transportteknikföretaget Einride ska utöka sitt partnerskap med norska delen av Postnord. Samarbetet i Norge inleddes 2023 och nu ska parterna fördubbla antalet elektrifierade transportkilometer till 1,3 miljoner årligen. Den utökade verksamheten kommer att täcka logistikrutter i och runt Osloregionen, och drivas av Einrides elektriska uppkopplade lastbilar samt mjukvaruverktyget Saga AI som optimerar elektrisk och autonom godstransport. – Vår tillväxtstrategi är förankrad i djupa, skalbara partnerskap och detta visar den långsiktiga potentialen inom vår befintliga kundportfölj, säger Einrides vd Roozbeh Charli. Samarbetet mellan Einride och Postnord AS, som startade 2023, omfattade över 1 500 fossilfria kilometer per dag med utsläppsfria fordon. Det resulterade i en beräknad CO₂-besparing på 2 100 ton under tre år. Nu fördubblas alltså antalet elektrifierade transportkilometer inom ramen för samarbetet, vilket ytterligare stöder Postnords mål att bli fossilfria år 2030. – Vårt partnerskap med Einride gör det möjligt för oss att ta betydande steg mot hållbar och kostnadseffektiv logistik. Med expansionen är en majoritet av vår regionala flotta i Norge nu helt elektrisk, säger May-Kristin S. Willoch, miljöchef på Postnord Norge. I september 2025 uppnådde Einride och Postnord en historisk milstolpe genom att framgångsrikt slutföra världens första kabelfria, elektriska, autonoma nationsgränsöverskridande leverans utan en mänsklig förare ombord.

Läs mer
scania-truck-outside-industrial-hub-rugao-china.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-10-17

Scanias jätteanläggning i Kina invigd

På onsdagen invigde Scania sin första fabrik i Kina. Investeringen uppgår till mer än 20 miljarder kronor och produktionskapaciteten kommer att vara 50 000 fordon per år. Det nya industriella navet ligger i Rugao i Jiangsu-provinsen, intill Gula havet i östligaste Kina och är en av Scanias största globala investeringar hittills. Anläggningen täcker 800 000 kvadratmeter, har en licensierad produktionskapacitet på 50 000 fordon per år och uppges skapa omkring 3 000 nya jobb lokalt. Anläggningen ska betjäna både den kinesiska marknaden och exportmarknader i Asien och övriga världen. Den totala investeringen uppgår till omkring 2 miljarder euro. Scania är den första västerländska OEM-tillverkaren som beviljas en fullständig produktionslicens för en helägd lastbilsfabrik i Kina. Anläggningen ska drivas nästan helt med förnybara energikällor, inklusive lokalt producerad biogas och certifierad grön el. – Hållbarhet är inbyggt i varje del av vår nya fabrik i Rugao, från energiförsörjning till avfallshantering, säger Ruthger de Vries, vd för Scania Industrial Operations Asia. – Det handlar inte bara om att producera lastbilar, det handlar om att sätta en ny standard för effektiv och hållbar industriell verksamhet.

Läs mer