2025-08-14
HÅLLBARHET
Under tisdagen invigde Smålands Logistik sin nya eldrivna fjärrlastbil. Scaniabilen kommer dagligen att köra hytter till specialfordon mellan Oskarshamn och Laxå, en sträcka på 48 mil tur och retur.
I april i år invigde Scanias dotterbolag Enirion en ny laddstation i Kvastmossen i Oskarshamn, nära Scanias logistikcenter. Den gör att det nu är möjligt att köra de långa transporterna av hytter till brandbilar och andra specialfordon med eldrivna lastbilar. Sträckan mellan Oskarshamn och Laxå är 24 mil, och eldrivna lastbilar har nu möjlighet att ladda vid lastning och lossning både i Oskarshamn och Laxå.
Scaniabilen som invigdes på tisdagen är den första eldrivna lastbilen som trafikerar sträckan, i ett samarbete mellan Scania, Schenker och Smålandslogistik, som är en del av Börjeskoncernen. Enligt Lotta Berg Miss, kundservicechef på Schenker, är det här den första ellastbilen med släp som körs för Schenker.
– Det är en viktig milstolpe och ett ställningstagande att vi satsar på mer miljövänliga transporter, säger hon.
För Smålandslogistiks vd Gunvor Munck är invigningen också en milstolpe.
– Vi jobbar för att vara med i tiden med olika drivmedel och nu vill vi ta nästa steg med el.
Hytterna lastas på i Oskarshamn och lossas i Laxå. Men bilen kommer inte att gå tom på hemvägen. Då fylls den med annat gods som ska tillbaka till Oskarshamn.
Smålandslogistik beskriver driftsättningen av den nya lastbilen som en testfas, där man kommer att följa prestanda och effektivitet noggrant, med särskilt fokus på laddningsmöjligheter, räckvidd och driftkostnader. Erfarenheterna från körningarna ska sedan användas för att utvärdera framtida investeringar och förbättra miljöarbetet.
Tipsa redaktionen!
Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen. Din röst räknas!