Megawattladdning testas i skarp logistik

E-Charge2_org_low.jpg.
Den nya MCS-laddaren i Ödeshög.
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-10-22

INFRASTRUKTUR

Järna, Ödeshög och Vädermotet i Göteborg har nu fått några av Sveriges första megawattladdare (MCS). Installationen sker inom ramen för forskningsprojektet E-Charge där åkerier, fordonstillverkare, akademi och laddoperatörer arbetar tillsammans för snabbare elektrifiering.

Testerna, som pågår under hösten, syftar till att validera tekniken i verkliga transportflöden för att lägga grunden till nästa avgörande steg – kommersiell tillgänglighet under 2026.

MCS är en ny laddningsstandard som möjliggör betydligt högre effekter än dagens CCS. De första testerna sker med upp till 1 megawatt, men tekniken har potential att nå 3,75 megawatt (3 000 ampere vid 1 250 volt DC).

– Med installationen av megawattladdare visar vi att elektrifierad fjärrtransport inte bara är möjlig – den är redo att skalas upp. För Scania är detta ett viktigt steg för att visa att våra kunder kan köra eldrivna lastbilar effektivt på viktiga logistikrutter, med kontroll på kostnader och driftstid. Tillsammans med våra partner lägger vi grunden för en robust laddinfrastruktur som gör övergången till hållbara tunga transporter snabbare, säger Philip Gustavsson på Scania.

E-Charge Philip Gustavsson Scania_org_low.jpg.

De tre megawattladdarna har installerats av Circle K och OKQ8 i Järna och Vädermotet/Göteborg respektive Ödeshög. Laddaren i Ödeshög levereras av projektparten ABB E-mobility medan laddarna i Järna och Vädermotet levereras av Kempower. Lastbilarna som nu ska testa MCS-tekniken kommer från Scania och Volvo.

Om E-Charge
Projektet E‑Charge samlar åkerier, fordonstillverkare, akademi och laddoperatörer med syftet att accelerera elektrifieringen av långväga tunga transporter. Det finansieras av FFI – Fordonsstrategisk Forskning och Innovation, och de aktuella testerna ingår i projektets första fas där följande aktörer deltar: ABB E-mobility, Chalmers, Circle K, Ica, Linköpings universitet, Lunds universitet, OKQ8, Scania, Volvo Group, Swedish Electromobility Centre, Tommy Nordbergh, Uppsala universitet och Vattenfall.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

brostrom-webb-16.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-11-04

Ny vd till VSV Unite

Henrik Gustavsson tar över som vd för VSV Unite efter Johan Svensson. Henrik Gustavsson har fram till nu varit vd på ERNA Logistik.Innan Henrik Gustavsson blev vd på ERNA Logistik har han bland annat varit logistikchef på LBC Frakt och verksamhetschef på Keolis Sverige. Nu tar han alltså över som vd för VSV Unite som har sin bas i Karlstad och är en av Mellansveriges största aktörer inom skogslogistik.– Att få ansvaret att leda en verksamhet med stor betydelse för både regionen och branschen är en uppgift jag tar mig an med ödmjukhet och energi. Jag ser fram emot att tillsammans med organisationen och kunderna vidareutveckla VSV Unite, säger Henrik Gustavsson i ett pressmeddelande.

Läs mer
iStock-1219797284.jpg.

DRIVMEDEL 2025-10-31

Beredskapen för flytande drivmedel ska stärkas

Regeringen har gett Energimyndigheten i uppdrag att stärka Sveriges beredskap för flytande drivmedel. Det ska ske genom att myndigheten tar fram och redovisar en handlingsplan för prioriterade åtgärder där beredskapslagring och planering av ransonering av flytande drivmedel får särskilt fokus. Totalförsvarets återuppbyggnad och Sveriges medlemskap i Nato innebär att det har uppstått nya syften med drivmedelslager, skriver regeringen i ett pressmeddelande. Drivmedelslager är viktiga för att säkerställa nödvändig försörjning av de viktigaste samhällsfunktionerna och därmed för att möjliggöra det civila försvarets stöd till det militära försvaret. – Steg för steg stärker regeringen Sveriges energiförsörjning. Med detta uppdrag tar vi ett ytterligare steg för att stärka vår drivmedelsberedskap. Sverige ska ha en trygg energiförsörjning, även i händelse av kris eller krig, säger energi- och näringsminister Ebba Busch. Viktiga funktioner i samhället, till exempel reservkraftsanläggningar och delar av transportsektorn, är fortsatt beroende av flytande drivmedel. Under ett väpnat angrepp kan samhällets förbrukning komma att öka ytterligare. Skillnaden i behov av drivmedel mellan fredstid och kris ställer därmed krav på Sveriges drivmedelsberedskap. Elektrifieringen av fordonsflottan leder dock till att en allt mindre mängd flytande drivmedel lagras. Utöver lagring behövs det enligt regeringen underlag för att vid kris eller krigssituation kunna genomföra planering och samordning av drivmedelsberedskap, och ytterst ransonering av drivmedlet. För att stärka Sveriges drivmedelsberedskap ger regeringen därför Energimyndigheten i uppdrag att redovisa en handlingsplan för försörjningstrygghet för flytande drivmedel. Handlingsplanen ska även innehålla nödvändiga förslag och åtgärder som regeringen behöver vidta för att få relevant lagstiftning på plats. Uppdraget ska redovisas senast den 15 januari 2027.

Läs mer
_R7A9986_foto_StudioKlang_webb.jpg.

KOMPETENSFÖRSÖRJNING 2025-11-06

Arbetsgivaravgiften för unga kan sänkas

Regeringen vill minska kostnaden för att ha unga anställda. I en lagrådsremiss föreslår man nu tillfälligt sänkt arbetsgivaravgift och allmän löneavgift till personer som vid årets början har fyllt 18 men inte 23 år.Regeringen konstaterar att sysselsättningsgraden minskat mer bland unga än i andra åldersgrupper under den nuvarande lågkonjunkturen. Därför vill man stärka ungas position på arbetsmarknaden och underlätta för företag att behålla och nyanställa unga.I lagrådsremissen som nu lämnas in föreslås en tillfällig nedsättning av arbetsgivaravgifter och allmän löneavgift på ersättning till personer som vid årets början har fyllt 18, men inte 23 år. Nedsättningen innebär att endast ålderspensionsavgiften samt hälften av de övriga avgifterna och den allmänna löneavgiften ska betalas på ersättning upp till 25 000 kronor per kalendermånad.Bestämmelserna om tillfälligt nedsatta arbetsgivaravgifter föreslås träda i kraft den 1 april 2026 och gälla fram till den 30 september 2027.

Läs mer