AI – vägen till en mer hållbar åkerinäring?

iStock-2164842990.jpg.
Istockphoto.com
Björn-Paulsson-InQuire-2_webb.jpeg.

Björn Paulsson

Entreprenör & grundare av Game Changing Alliance

2025-05-12

DIGITALISERING & IT

Jag har tillbringat större delen av mitt yrkesliv nära åkerinäringen – från början som chaufför, trafikledare och driftsansvarig för åkerier. Ärligt talat, det är fortfarande en av de bästa tiderna i mitt liv. Jag vet vilket slit som ligger bakom varje leverans, varje rullad mil och varje gång ett chaufförsschema går ihop i sista sekund – bara för att vi med rutin, erfarenhet och magkänsla lovat att “det löser vi!”. För det är precis så den här branschen fungerar. Den bygger på yrkesstolthet och en unik förmåga att lösa det som måste lösas. Alltid.

Men spelplanen håller på att ritas om – och det går fort. Digitaliseringen, elektrifieringen och hållbarhetsomställningen är inte längre något vi pratar om som framtid. De är redan här. Och rätt använt kan det ge oss i branschen en ny styrka. Nya intäkter. En chans att ta tillbaka kontrollen. För någon kommer att ta den – frågan är bara om det är vi eller någon annan. Och tro mig, det finns många som är intresserade av det vi har: vår kunskap, vår data, vår kapacitet. Sånt som i rätt händer kan bli ”det nya guldet”.

Just nu pratas det mycket om AI. Det är överallt. Och jag förstår om det känns svårt att hänga med. I bruset är det lätt att sätta på sig skygglappar och tänka att det där inte är för oss. Men bakom hypen finns en verklighet. Varje åkeri sitter på värdefull information: rutter, körmönster, bränsleförbrukning, slitage, tonnage ... Allt det där kan, med rätt verktyg, förvandlas till smarta beslut, nya intäkter och färre fel. Men då måste vi använda AI. För sanningen är att den komplexitet vi står inför inte längre går att hantera med bara magkänsla – hur vass den än är.

" AI är inte här för att ersätta oss.
Den är här för att förstärka oss."

Och det slutar inte där. När tunga elfordon ska samsas med konventionella diesellastbilar och andra tekniker uppstår en ny nivå av komplexitet. För att det ska bli lönsamt krävs insikt, planering – och rätt teknik. Men det öppnar också dörrar till helt nya möjligheter. Tänk att din fordonsflotta inte bara transporterar – den kan också bli en del av energimarknaden. Som energilager eller genom att stötta elnätet med frekvensreglering. Plötsligt kan ett fordon börja generera intäkter – även när det står still. Det är något helt nytt! Och för att räkna hem sådana investeringar, krävs system som hänger ihop. Här blir AI nödvändigt – det är kittet som binder ihop allt.

Självklart finns det baksidor. AI är inte gratis, och långt ifrån alla lösningar på marknaden är värda pengarna. Ibland känns det som att IT-leverantörernas offerter är dyrare än både lastbilarna och personalen tillsammans. Därför är det viktigare än någonsin att välja rätt – och att göra det på vårt sätt. Vi har alltid varit duktiga på att plocka ihop det bästa: rätt fordonschassi, rätt påbyggare, rätt däck. Det är exakt samma tänk vi nu måste ha när det gäller den digitala tekniken. I IT-världen kallas det ”open source”, men för oss är det bara sunt förnuft. Vi har gjort det i alla tider – nu ska vi bara göra det med nya komponenter.

Och glöm inte att det inte bara är fordonen som har ett värde. Åkeriets mark, byggnader och infrastruktur kan också bli intäktskällor. Med solceller, batterilagring och laddstationer kan vi bli energiproducenter. Vi kan stötta elnätet, eller erbjuda el till branschkollegor. Det kräver att vi tänker helhet – att energi, fordon, produktion och affär hänger ihop. Här räcker det inte med magkänsla. Här är det AI som kan hjälpa oss att se mönster, optimera flöden och ta rätt beslut i rätt tid – snabbt!

Det viktigaste nu är att inte blunda för det som sker. Vi får inte låta tekniken skrämma oss. Vi ska använda vår erfarenhet – och kombinera den med ny kunskap. För AI är inte här för att ersätta oss. Den är här för att förstärka oss.

Vi vet hur man driver åkeri. Vi vet hur man får saker att fungera – även när andra säger att det är omöjligt. Så låt oss ta den här vågen – inte som en tsunami att frukta, utan som en möjlighet att surfa. För när såg vi senast en utmaning i den här branschen som något som inte gick att lösa?

Problemlösandet ligger i vårt DNA. Låt oss använda det – också i den här omställningen. Så skapar vi en hållbar åkerinäring för framtiden.

Läs även

iStock-1224469873_low.jpg. FRÅN MAGASINET

FORDONSTEKNIK 2025-08-29

Populära rastplatser bommas igen

Dagens allt för få rastplatser för tung trafik har blivit ännu färre när polisens kontrollplatser längs vägarna har börjat bommas igen. Polisens arbete ska prioriteras säger Trafikverket. I Värmland var yrkesförarna först med att protestera mot utestängningen. Strax före sommaren upptäckte yrkesförarna i Värmland att det inte längre gick att ta sin lagstadgade rast på polisens tre kontrollplatser i närheten av Karlstad och Kristinehamn. Trafikverket hade satt upp bommar. Att lastbilsförarna gärna stannade på kontrollplatserna beror på att där finns gott om plats för stora fordon och dessutom toaletter. Dessutom finns det få andra lämpliga ställen att stå på. Hela åkeribranschen kan vittna om hur allvarlig bristen är på rastplatser, ett problem som förvärrats med tiden. Men mer om det längre fram i artikeln. Enligt Trafikverket bommades kontrollplatserna igen för yrkestrafiken eftersom polisens verksamhet ska prioriteras. Om det står en parkerad lastbil på kontrollplatsen när polisen behöver den, är det inte så lätt att flytta på den. Det kan då påverka polisarbetet. Peter Nordwall, förare på Rekotrans i Molkom, var en av dem som reagerade:– Var ska vi ställa oss. Var ska vi gå på toaletten? Och var ska vi ta vår dygnsvila någonstans, säger han, och sedan: – Jag blev förbannad och ringde lokalradion.

Läs mer
iStock-943045842.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-09-04

Nya regler ska motverka körkortsturism

Regeringen har tagit fram förslag till åtgärder mot så kallad körkortsturism. De nya reglerna ska göra det svårare att byta till sig ett svenskt körkort genom att först få ett tredjelandskörkort utbytt i ett annat EES-land. Körkortsturism innebär att personer som bor i Sverige och enligt svenska regler inte får byta sitt tredjelandskörkort mot ett svenskt körkort, åker till ett annat EES-land som accepterar utbyte från fler länder än vad Sverige gör. Vid återkomsten till Sverige kan sedan det nya EES-körkortet i ett nästa steg bytas till ett svenskt körkort enligt reglerna om erkännande av körkort från andra EES-stater. Regeringen föreslår nu att det ska bli svårare att på det här sättet komma runt de svenska kraven genom att gå via andra EES-länder, och har därför beslutat att ta fram en lagrådsremiss med förslag på regeländringar. – Fusk och brottslighet kopplat till körkort som utfärdats utomlands har uppmärksammats av både Transportstyrelsen och i media. Med de åtgärder som regeringen nu föreslår kan Sverige neka utbyte av fler utländska körkort än i dag. Det är viktigt inte minst för att säkerställa att förare med svenska körkort har de kunskaper som krävs i trafiken, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson. Förslaget innebär att den som har bytt ut ett körkort från ett tredjeland till ett EES-körkort endast kommer att kunna byta ut det EES-körkortet till ett svenskt körkort i följande fall: Körkortshavaren har haft ett körkort med motsvarande körkortsbehörighet i en eller flera EES-stater i minst fem år innan den permanenta bosättningen i Sverige. Tredjelandskörkortet var utfärdat i Färöarna, Förenade kungariket, Japan eller Schweiz. EES-körkortet gäller för behörigheter som det finns ett godkänt förarprov i en EES-stat för. Förslaget syftar till att motverka de fall där systemet med utbyte av körkort kan missbrukas, men att inte i onödan hindra personer med ursprung i tredje land som tidigare bott i andra EES-stater att byta ut sina körkort därifrån. Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 maj 2026.

Läs mer
volvo_trucks__59A4459__low.jpg.

FORDONSTEKNIK 2025-09-03

Volvo lanserar första start/stoppfunktionen för lastbilar

Volvo Lastvagnar är på väg att lansera en ny generation I-Roll-teknik. Den nya generationen I-Roll har också begåvats med den tunga lastbilsvärldens första motorstopp/start-funktion, en innovation som ska minska bränsleförbrukningen och därmed både koldioxidutsläpp och driftkostnader. Stopp/start-motorfunktionen möjliggörs genom en ständig övervakning av vägdata. Motorn stängs exempelvis av tillfälligt när en nedförsbacke identifieras. Med motorn avstängd förbrukas inget bränsle. Funktionen aktiveras vid hastigheter över 60 km/h. Beroende på förhållanden som topografi och omgivningstemperatur kommer den nya I-Roll med motorstopp/start att kunna minska bränsle- och koldioxidutsläppen med upp till en procent utöver de redan uppnådda besparingarna. Den nya funktionen ska erbjudas på Volvo FH och FH Aero med 13-liters dieselmotor och kunder kan beställa den från september 2025.

Läs mer