AI – vägen till en mer hållbar åkerinäring?

iStock-2164842990.jpg.
Istockphoto.com
Björn-Paulsson-InQuire-2_webb.jpeg.

Björn Paulsson

Entreprenör & grundare av Game Changing Alliance

2025-05-12

DIGITALISERING & IT

Jag har tillbringat större delen av mitt yrkesliv nära åkerinäringen – från början som chaufför, trafikledare och driftsansvarig för åkerier. Ärligt talat, det är fortfarande en av de bästa tiderna i mitt liv. Jag vet vilket slit som ligger bakom varje leverans, varje rullad mil och varje gång ett chaufförsschema går ihop i sista sekund – bara för att vi med rutin, erfarenhet och magkänsla lovat att “det löser vi!”. För det är precis så den här branschen fungerar. Den bygger på yrkesstolthet och en unik förmåga att lösa det som måste lösas. Alltid.

Men spelplanen håller på att ritas om – och det går fort. Digitaliseringen, elektrifieringen och hållbarhetsomställningen är inte längre något vi pratar om som framtid. De är redan här. Och rätt använt kan det ge oss i branschen en ny styrka. Nya intäkter. En chans att ta tillbaka kontrollen. För någon kommer att ta den – frågan är bara om det är vi eller någon annan. Och tro mig, det finns många som är intresserade av det vi har: vår kunskap, vår data, vår kapacitet. Sånt som i rätt händer kan bli ”det nya guldet”.

Just nu pratas det mycket om AI. Det är överallt. Och jag förstår om det känns svårt att hänga med. I bruset är det lätt att sätta på sig skygglappar och tänka att det där inte är för oss. Men bakom hypen finns en verklighet. Varje åkeri sitter på värdefull information: rutter, körmönster, bränsleförbrukning, slitage, tonnage ... Allt det där kan, med rätt verktyg, förvandlas till smarta beslut, nya intäkter och färre fel. Men då måste vi använda AI. För sanningen är att den komplexitet vi står inför inte längre går att hantera med bara magkänsla – hur vass den än är.

" AI är inte här för att ersätta oss.
Den är här för att förstärka oss."

Och det slutar inte där. När tunga elfordon ska samsas med konventionella diesellastbilar och andra tekniker uppstår en ny nivå av komplexitet. För att det ska bli lönsamt krävs insikt, planering – och rätt teknik. Men det öppnar också dörrar till helt nya möjligheter. Tänk att din fordonsflotta inte bara transporterar – den kan också bli en del av energimarknaden. Som energilager eller genom att stötta elnätet med frekvensreglering. Plötsligt kan ett fordon börja generera intäkter – även när det står still. Det är något helt nytt! Och för att räkna hem sådana investeringar, krävs system som hänger ihop. Här blir AI nödvändigt – det är kittet som binder ihop allt.

Självklart finns det baksidor. AI är inte gratis, och långt ifrån alla lösningar på marknaden är värda pengarna. Ibland känns det som att IT-leverantörernas offerter är dyrare än både lastbilarna och personalen tillsammans. Därför är det viktigare än någonsin att välja rätt – och att göra det på vårt sätt. Vi har alltid varit duktiga på att plocka ihop det bästa: rätt fordonschassi, rätt påbyggare, rätt däck. Det är exakt samma tänk vi nu måste ha när det gäller den digitala tekniken. I IT-världen kallas det ”open source”, men för oss är det bara sunt förnuft. Vi har gjort det i alla tider – nu ska vi bara göra det med nya komponenter.

Och glöm inte att det inte bara är fordonen som har ett värde. Åkeriets mark, byggnader och infrastruktur kan också bli intäktskällor. Med solceller, batterilagring och laddstationer kan vi bli energiproducenter. Vi kan stötta elnätet, eller erbjuda el till branschkollegor. Det kräver att vi tänker helhet – att energi, fordon, produktion och affär hänger ihop. Här räcker det inte med magkänsla. Här är det AI som kan hjälpa oss att se mönster, optimera flöden och ta rätt beslut i rätt tid – snabbt!

Det viktigaste nu är att inte blunda för det som sker. Vi får inte låta tekniken skrämma oss. Vi ska använda vår erfarenhet – och kombinera den med ny kunskap. För AI är inte här för att ersätta oss. Den är här för att förstärka oss.

Vi vet hur man driver åkeri. Vi vet hur man får saker att fungera – även när andra säger att det är omöjligt. Så låt oss ta den här vågen – inte som en tsunami att frukta, utan som en möjlighet att surfa. För när såg vi senast en utmaning i den här branschen som något som inte gick att lösa?

Problemlösandet ligger i vårt DNA. Låt oss använda det – också i den här omställningen. Så skapar vi en hållbar åkerinäring för framtiden.

Läs även

Marcus_Ramberg_low.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-12-04

Best rekryterar affärsutvecklingschef

Transportbolaget Best har rekryterat Marcus Ramberg som affärsutvecklingschef. Han tillträder den 12 januari och blir en del av Bests koncernledning med ansvar för strategisk affärsutveckling och nya tillväxtinitiativ. Best erbjuder express- och distributionstjänster med specialisering inom servicelogistik och GDP-distribution. Bolaget har en tydlig tillväxtagenda baserad på både organisk expansion och strategiska förvärv. Rekryteringen av Marcus Ramberg som affärsutvecklingschef ses av bolaget som en del av nästa steg i att skala verksamheten och stärka bolagets marknadsposition.Marcus Ramberg har arbetat med strategiskt ledarskap, M&A och datadriven affärsutveckling på bland annat EY, Cint och Matsmart.– Best befinner sig i ett läge där branschen förändras snabbt och där möjligheterna är stora. Jag ser fram emot att bidra till hur bolaget kan växa smartare, arbeta mer datadrivet och skapa ännu större värde för kunder och partner. Den tydliga framåtanda som finns i Best-organisationen skapar förutsättningar att driva utvecklingen i högt tempo och fortsätta stärka vår position på marknaden, säger han.Best menar att rekryteringen stärker företagets förmåga att identifiera och realisera nya affärsmöjligheter.– Att välkomna Marcus är en viktig pusselbit i vår fortsatta expansionsresa. Hans erfarenhet av att kombinera strategi med operativt genomförande är precis det vi behöver för att utveckla våra erbjudanden och accelerera vår tillväxt, både organiskt och genom förvärv, säger Maria Andersson, koncern-vd på Best.

Läs mer
Preemstation_org.jpg.

DRIVMEDEL 2025-12-04

Preem slutar med RME i dieseln

Preem har tagit beslutet att sluta använda RME i sin Preem Evolution Diesel. I Stället ökar man andelen HVO, vilket ger en diesel med bättre köldegenskaper, längre lagringsbarhet och med lägre risk för driftproblem.RME har blandats in en den svenska standarddieseln sedan 2006, men har egenskaper som gör bränslet mer känsligt för vatten och mikrobiell tillväxt. Det ökar risken för driftstörningar, särskilt vid längre lagringsperioder.– Våra kunder har länge efterfrågat en diesel fri från RME. Genom att ta bort RME kan vi erbjuda en diesel till marknaden som håller en högre teknisk prestanda, utan att göra avkall på drivmedlets klimatprestanda, säger Daniel Granquist, drivmedelsexpert på Preem.Nu ersätter man RME:n med HVO och kunderna får därmed alltså en diesel med bättre köldegenskaper. Därmed passar den extra bra för fordon som används i kalla förhållanden eller står oanvända länge, till exempel säsongsfordon, båtar och lantbruksmaskiner.– Det finns en missuppfattning om att alla dieseltyper fungerar likadant, men så är det inte. HVO är kemiskt likvärdig med fossil diesel, vilket ger mindre risk för driftproblem och ger en bättre prestanda året runt än med RME. Detta stärker vårt erbjudande till transportsektorn i hela Sverige, fortsätter Daniel Granquist.Den uppgraderade Preem Evolution Diesel finns redan nu tillgänglig på Preems stationer över hela landet, med undantag av de fyra Preem-stationerna på Gotland som av logistikskäl tills vidare fortsätter att leverera diesel med RME-innehåll. Produkten uppfyller svensk standard för diesel, vilket innebär att inga nya tillstånd från fordonstillverkare krävs. Alla motorgarantier gäller som vanligt, och inga förändringar i serviceintervall eller hantering behövs, meddelar Preem.

Läs mer
Pressträff 251204 Jphan Forssell_foto Pernilla Rutberg Regeringskansliet_low.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-12-11

Nya lagförslag ska minska arbetslivkriminaliteten

För att motverka fusk och arbetslivskriminalitet har regeringen beslutat att lämna en proposition till riksdagen med förslag som bland annat skärper villkoren för arbetskraftsinvandring, samtidigt som invandring av högkvalificerad arbetskraft främjas.– Arbetskraftsinvandringen till Sverige ska ske under rättvisa och ordnade former. Därför genomför regeringen nu en omfattande reform som sätter stopp för missbruk och stärker kontrollen. Med skärpta regler, nya straffbestämmelser och tydligare ansvar bygger vi ett system som skyddar kvalificerade arbetstagare och gynnar seriösa arbetsgivare, säger migrationsminister Johan Forssell (M).I propositionen föreslås lagändringar som skärper kraven för arbetskraftsinvandring och nya straffbestämmelser som gör det möjligt att lagföra fler personer för brott. Regeringen föreslår också vissa förbättringar i regelverket för högkvalificerade arbetskraftsinvandrare. – Arbetskraftsinvandringen ska fungera på ett ordnat och förutsägbart sätt. När systemet missbrukas drabbar det förutom arbetstagare även seriösa arbetsgivare. Med de här förslagen motverkar vi missbruk av regelverket och utnyttjande av arbetskraftsinvandrare och skapar bättre förutsättningar för ett rättvist och väl fungerande system, säger arbetsmarknadsminister Johan Britz (L).Regeringen föreslår bland annat följande:         Ett lönekrav på 90 procent av medianlönen införs som villkor för arbetstillstånd. Vissa yrkesgrupper ska dock kunna undantas från lönekravet, om behovet talar särskilt starkt för att medge undantag.       Yrken inom vilka det finns ett allvarligt missbruk av regelverket för arbetskraftsinvandring ska kunna uteslutas från möjligheten att beviljas arbetstillstånd. Vilka yrken som ska uteslutas föreslås regleras av regeringen i förordning.      Två nya brott, exploatering av utländsk arbetskraft och handel med arbetstillstånd, införs.      En förtydligande bestämmelse införs om att arbetstillstånd får vägras om arbetsgivaren har fått vissa sanktioner, eller är misstänkt för eller har dömts för vissa brott.      Den särskilda avgiften för den som har en utlänning anställd som inte har rätt att vistas eller arbeta i Sverige fördubblas.      Tillståndstiden för EU-blåkort och tillstånd för säsongsarbete förlängs.      Möjligheterna för vissa högkvalificerade utlänningar att ansöka om uppehållstillstånd inifrån Sverige utökas.Lagändringarna föreslås träda i kraft 1 juni 2026.

Läs mer