Det ska bli lättare att kontrollera anställdas rätt att visas i Sverige

Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-06-13

LAGAR & REGLER

Regeringen vill göra det lättare för arbetsgivare att kontrollera om utländska personer de vill anställa har rätt att vistas och arbeta i Sverige. Det framgår av ett nytt uppdrag till Migrationsverket.


Den som anställer en person som inte har rätt att vistas och arbeta i Sverige riskerar både sanktionsavgifter och straffrättsliga påföljder. Arbetsgivare är också skyldiga att kontrollera att deras anställda har rätt att arbeta här. Det nya uppdraget till Migrationsverket syftar enligt regeringen till att underlätta för företag genom att göra dessa kontroller enklare, i första hand genom digitala lösningar.

– Vi har nolltolerans mot fusk och missbruk av migrationssystemet. Samtidigt är det viktigt att underlätta för företag som vill göra rätt för sig. Med det nya uppdraget gör vi det lättare för arbetsgivare att följa reglerna och utföra viktiga kontroller, säger migrationsminister Johan Forssell.

Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet senast den 31 mars 2026.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

Pressträff 251204 Jphan Forssell_foto Pernilla Rutberg Regeringskansliet_low.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-12-11

Nya lagförslag ska minska arbetslivkriminaliteten

För att motverka fusk och arbetslivskriminalitet har regeringen beslutat att lämna en proposition till riksdagen med förslag som bland annat skärper villkoren för arbetskraftsinvandring, samtidigt som invandring av högkvalificerad arbetskraft främjas.– Arbetskraftsinvandringen till Sverige ska ske under rättvisa och ordnade former. Därför genomför regeringen nu en omfattande reform som sätter stopp för missbruk och stärker kontrollen. Med skärpta regler, nya straffbestämmelser och tydligare ansvar bygger vi ett system som skyddar kvalificerade arbetstagare och gynnar seriösa arbetsgivare, säger migrationsminister Johan Forssell (M).I propositionen föreslås lagändringar som skärper kraven för arbetskraftsinvandring och nya straffbestämmelser som gör det möjligt att lagföra fler personer för brott. Regeringen föreslår också vissa förbättringar i regelverket för högkvalificerade arbetskraftsinvandrare. – Arbetskraftsinvandringen ska fungera på ett ordnat och förutsägbart sätt. När systemet missbrukas drabbar det förutom arbetstagare även seriösa arbetsgivare. Med de här förslagen motverkar vi missbruk av regelverket och utnyttjande av arbetskraftsinvandrare och skapar bättre förutsättningar för ett rättvist och väl fungerande system, säger arbetsmarknadsminister Johan Britz (L).Regeringen föreslår bland annat följande:         Ett lönekrav på 90 procent av medianlönen införs som villkor för arbetstillstånd. Vissa yrkesgrupper ska dock kunna undantas från lönekravet, om behovet talar särskilt starkt för att medge undantag.       Yrken inom vilka det finns ett allvarligt missbruk av regelverket för arbetskraftsinvandring ska kunna uteslutas från möjligheten att beviljas arbetstillstånd. Vilka yrken som ska uteslutas föreslås regleras av regeringen i förordning.      Två nya brott, exploatering av utländsk arbetskraft och handel med arbetstillstånd, införs.      En förtydligande bestämmelse införs om att arbetstillstånd får vägras om arbetsgivaren har fått vissa sanktioner, eller är misstänkt för eller har dömts för vissa brott.      Den särskilda avgiften för den som har en utlänning anställd som inte har rätt att vistas eller arbeta i Sverige fördubblas.      Tillståndstiden för EU-blåkort och tillstånd för säsongsarbete förlängs.      Möjligheterna för vissa högkvalificerade utlänningar att ansöka om uppehållstillstånd inifrån Sverige utökas.Lagändringarna föreslås träda i kraft 1 juni 2026.

Läs mer
20100903 ErikViklund 693 ETT_Skogforsk.jpg. FRÅN MAGASINET

FORDONSTEKNIK 2025-12-12

Här föddes BK4 och 34,5-metersekipagen

I 20 år har forsknings- och utvecklingsprojektet ETT format dagens tunga transportfordon. Det är inom ramen för ETT som många av dagens BK4-fordon och 34,5-metersekipage provades för första gången. Nu avslutas ETT officiellt. Men Skogforsk är på gång med nya fordonsutvecklingsprojekt.I början på oktober i år satte skogsindustrin punkt för ETT-projektet som pågått under två decennier. Under hela den tiden har forskningsprojektet varit i centrum för den svenska utvecklingen av tunga transportfordon.– ETT-projektet har haft ett mycket stort inflytande på utvecklingen och användningen av dagens energieffektiva lastbilsekipage med hög kapacitet. De nya föreskrifterna, som tillåter fordonskombinationer på 74 ton och 34,5 meter, bygger till stor del på erfarenheterna från ETT, säger Göran Danielsson, ansvarig för skogliga transportfrågor på Sveriges Åkeriföretag och chef för region Norr i SÅ. Han ingick i projektets styrgrupp under den senaste projektperioden.Gert Adolfsson, projektledare på Skogforsk intygar gärna projektets betydelse. Han var tidigare logistikchef på Sydved och tog över ledningen av ETT i början av förra året, efter att den mångårige projektledaren Henrik von Hofsten gått i pension.– Det som sticker ut med ETT-projektet är uthålligheten över tid. Projektet har pågått under 20 år. Under den tiden har man genomfört en rad tester som ligger till grund för det nuvarande regelverket för tunga lastfordon, säger Gert Adolfsson.

Läs mer
Preemstation_org.jpg.

DRIVMEDEL 2025-12-04

Preem slutar med RME i dieseln

Preem har tagit beslutet att sluta använda RME i sin Preem Evolution Diesel. I Stället ökar man andelen HVO, vilket ger en diesel med bättre köldegenskaper, längre lagringsbarhet och med lägre risk för driftproblem.RME har blandats in en den svenska standarddieseln sedan 2006, men har egenskaper som gör bränslet mer känsligt för vatten och mikrobiell tillväxt. Det ökar risken för driftstörningar, särskilt vid längre lagringsperioder.– Våra kunder har länge efterfrågat en diesel fri från RME. Genom att ta bort RME kan vi erbjuda en diesel till marknaden som håller en högre teknisk prestanda, utan att göra avkall på drivmedlets klimatprestanda, säger Daniel Granquist, drivmedelsexpert på Preem.Nu ersätter man RME:n med HVO och kunderna får därmed alltså en diesel med bättre köldegenskaper. Därmed passar den extra bra för fordon som används i kalla förhållanden eller står oanvända länge, till exempel säsongsfordon, båtar och lantbruksmaskiner.– Det finns en missuppfattning om att alla dieseltyper fungerar likadant, men så är det inte. HVO är kemiskt likvärdig med fossil diesel, vilket ger mindre risk för driftproblem och ger en bättre prestanda året runt än med RME. Detta stärker vårt erbjudande till transportsektorn i hela Sverige, fortsätter Daniel Granquist.Den uppgraderade Preem Evolution Diesel finns redan nu tillgänglig på Preems stationer över hela landet, med undantag av de fyra Preem-stationerna på Gotland som av logistikskäl tills vidare fortsätter att leverera diesel med RME-innehåll. Produkten uppfyller svensk standard för diesel, vilket innebär att inga nya tillstånd från fordonstillverkare krävs. Alla motorgarantier gäller som vanligt, och inga förändringar i serviceintervall eller hantering behövs, meddelar Preem.

Läs mer