Regeländring öppnar för nattleveranser i stadsmiljö

T2018_0129_foto Volvo Trucks_low.jpg.
Nu kan alla kommuner tillåta nattlig, tyst trafik med tunga fordon i stadsmiljö. Foto: Volvo Trucks
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-11-20

LAGAR & REGLER

Regeringen har beslutat att ändra trafikförordningen så att det blir möjligt för kommuner att i de lokala trafikföreskrifterna medge undantag från förbudet mot tung lastbilstrafik i bullerkänsliga tättbebyggda områden, för fordon utan förbränningsmotor.

 

Syftet med regeländringen är att främja hållbara transporter och minska buller och utsläpp i känsliga stadsmiljöer. Det är dock upp till kommunerna själva att avgöra i vilken utsträckning de önskar använda den nya möjligheten.

– Genom att ge kommunerna den här möjligheten underlättar och möjliggör vi för tystgående och utsläppsfria transporter att ta sig fram i stadsmiljö. Möjligheten till kvälls- och nattleveranser främjar också elektrifieringen av tunga lastbilar och medverkar till ökad klimatnytta samt att framkomligheten på dagen ökar, säger infrastrukturminister Andreas Carlson.

Flera kommuner har förbjudit nattlig trafik med tunga lastbilar (över 3,5 ton) i bullerkänsliga områden. Genom att tillåta lastbilar utan förbränningsmotor (i praktiken eldrivna och bränslecellsdrivna lastbilar) kan de nu öka transporteffektiviteten, samtidigt som störningarna hålls på en låg nivå nattetid. Möjligheten till leveranser under kvällar och nätter bidrar också till en högre nyttjandegrad av fordonen, att transportföretag inte behöver lika många fordon och minskad trängsel. Samtidigt blir utsläppen lägre med dessa fordon och områden kring exempelvis skolor blir säkrare.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

Bild1 Iveco_low.jpg.

PROFIL 2025-11-13

Ny produktchef på Hedin

Efter mer än två decennier hos Iveco blir Niels Nielsen ny produktchef för både tunga och medeltunga segmenten på Hedin Nordic Truck.Niels Nielsen är utbildad lastbilsmekaniker och har under två decennier arbetat med allt från felsökning och konfigurering till teknisk rådgivning och produktoptimering. Det har skapat en unik kombination av praktisk erfarenhet, systemförståelse och teknisk överblick, enligt Iveco.- Jag känner alla våra bilar utan och innan. Rent tekniskt är det en stor fördel att jag har arbetat med Iveco i så många år. Jag känner både möjligheterna och begränsningarna när det gäller konfigureringen av bilarna, eftersom jag bokstavligen har erfarenheten från motorutrymmet, säger Niels Nielsen.Som produktchef får Niels ansvaret för modellprogrammet inom medium och heavy – inklusive produktstrategi, tekniska specifikationer och stöd till säljorganisationen i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Vardagen kommer att sträcka sig från trailer-win-beräkningar och konfigurationsarbete till nära dialog med fabriken i Italien om nordiska förhållanden och anpassningar.- I Sydeuropa kör man typiskt med 44 ton, medan vi i Norden kör med betydligt högre vikt. Det ställer andra krav på luftfjädring på framaxlar, viktsystem och hela bilens uppsättning. Det är just sådana skillnader jag har arbetat med i många år, och som jag nu tar med mig in i samarbetet med säljarna, säger han.

Läs mer
Elflisbilen vid Bravikens sågverk_low.jpg.

FORDONSTEKNIK 2025-11-21

Östergötlands första eldrivna flisbil rullar ut

Som del av forskningsprojektet Tree invigde Alltransport i Östergötland, Holmen och Scania Sverige nu i veckan en eldriven flisbil som ska köra flistransporter mellan Holmens kombinat i Braviken och Linghems sågverk.Invigningen skedde hos Scania Sverige i Norrköping och på plats fanns, förutom folk från dessa tre bolag, även representanter för bland annat Skogforsk som sköter projektkoordineringen samt Östsvenska handelskammaren.– Med denna invigning blir TREE:s fordonsflotta komplett och det blir nu spännande att följa upp och mäta samtliga tolv fordons prestation i skarp drift. Projektet TREE använder verkligheten som laboratorium när vi med en riksomfattande systemdemonstration visar att ett storskaligt skifte från diesel till el är möjligt, säger Mats Ostelius, kommunikationsspecialist på Skogforsk. Han poängterar att tanken är att om eldrift fungerar i skogsbranschens komplexa miljö så fungerar det i flera andra branscher också.

Läs mer
Pressträff-infraprop2-241003_foto Maria Nilsson Regeringskansliet.jpg.

POLITIK 2025-11-14

Civilplikt inom transporter ska utredas

Trafikverket har fått i uppdrag av regeringen att utreda förutsättningarna och behovet av civilplikt inom transportområdet.Regeringen vill alltså att Trafikverket utreder om det finns behov av att ha civilpliktig personal redo inom beredskapssektorn transporter– Det allvarliga säkerhetsläget är en påminnelse om vikten av att vi i Sverige ska kunna hantera höjd beredskap och i värsta fall krig. Att samhällsviktiga funktioner har tillgång till den personal som behövs för att ytterst klara krigets krav är centralt. Ett robust transportsystem är av avgörande betydelse för många förmågor vid såväl civila kriser som höjd beredskap, , säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.Uppdraget rör personalförsörjning av samhällsviktiga verksamheter som är viktiga för totalförsvaret men som faller utanför Försvarsmaktens ansvarsområde. Myndigheten ska titta särskilt på vilka personalbehov på transportområdet som skulle kunna täckas genom civilplikt, eller om det finns andra åtgärder än civilplikt som skulle passa bättre för att möta behoven.– Nu tar vi nästa steg för att utöka civilplikten till fler sektorer. Att Sveriges transporter fortsätter fungera, även i allvarstider, är en kritisk del av vårt civila försvar. Det handlar om att människor ska kunna ta sig till jobbet och att varor så som livsmedel, läkemedel och drivmedel ska fortsätta levereras dit de behövs, säger ministern för civilt försvar Carl-Oskar Bohlin.Uppdraget ska redovisas dels i en delrapport senast den 12 mars 2026 och dels i en slutrapport senast den 9 oktober 2026.

Läs mer