Sänkt elskatt och arbetsgivaravgift för unga i budgeten

iStock-1438472192.jpg.
Skatten på el blir lägre från årsskiftet, något som gynnar ägare av elfordon – om än på marginalen. Foto: Istockphoto.com
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-09-10

LAGAR & REGLER

Elskatten ska sänkas med ca 20 procent, eller 10 öre per kilowattimme. Samtidigt införs ett kostnadstak på spotpriset för el. Det ska också bli billigare att anställa unga genom en sänkt arbetsgivaravgift för arbetstagare upp till och med 22 år. Det är några av nyheterna i den nya budget som regeringen snart kommer att presentera i sin helhet.

Regeringen konstaterar att många hushåll fortfarande har det kämpigt ekonomiskt och har i den kommande budgeten fokuserat på att öka konsumtionsutrymmet för medborgarna. En del i detta är att minska elkostnaderna. Enligt det nya förslaget ska elskatten sänkas med 9,875 öre (inkl. moms) per kilowattimme. Justeringen ska ske 1 januari 2026.

Regeringen vill också införa ett högkostnadsskydd som ska gälla från november och 2026 ut. Det innebär att ingen elkonsument ska behöva betala mer än 1,5 kronor i spotpris per kilowattimme för elen, räknat utifrån medelpris under en kalendermånad. Även detta förslag föreslås träda i kraft 1 januari.

Elskattesänkningen beräknas kosta drygt 6,5 miljarder kronor årligen och kommer både privatpersoner och företag till godo. Regeringen har inte meddelat några ändringar i den automatiska indexuppräkningen av elskatten, som i snitt gör elen ett par öre dyrare varje år.

Regeringen föreslår också en tillfällig sänkning av arbetsgivaravgift och allmän löneavgift för arbetstagare som fyllt 18, men inte 23 år. Ändringen innebär att arbetsgivaren bara ska betala ålderspensionsavgiften och hälften av de övriga avgifterna på ersättningar upp till 25 000 kronor per kalendermånad. Sänkningen föreslås vara tillfällig och beräknas kosta staten omkring 6 miljarder kronor per år de kommande två åren.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen.

Mejla oss

Läs även

iStock-2151925822.jpg.

POLITIK 2025-12-11

EU överens om nya klimatmål för 2040

EU:s utsläpp ska ner med 90 procent till år 2040. Det är resultatet av den nya överenskommelsen mellan EU-länderna och Europaparlamentet. Samtidigt skjuts utsläppshandelssystemet för vägtransporter, ETS2, upp ett år till 2028.Det har varit en hård strid mellan olika viljor i parlamentet och bland EU-ländernas ministrar i ministerrådet. Vissa har velat sätta lägre mål, medan andra tycker att 90 procent (jämfört med 1990) är absolut minimum. Ett förslag som diskuterats har varit att göra det tillåtet för länderna att tillgodoräkna sig en mindre del av utsläppsminskningarna från utsläpp som sker i andra länder, genom så kallade klimatkrediter. EU-kommissionen har tidigare föreslagit att tre procentenheter av de minskade utsläppen ska kunna tillgodoräknas på detta sätt, men när förhandlingarna nu avslutats mellan parlamentet och EU-länderna så landade det i fem procentenheter.Förslaget om 90-procentiga minskningar blir därmed kvar, men med kompromisslösningen att lite mer av utsläppsminskningarna kommer att kunna tillgodoräknas från projekt i andra länder. Även permanent lagring av koldioxid accepteras som metod för att kompensera utsläpp inom EU som är svåra att minska.Ett syfte med det nya klimatmålet är att ge tydligare och mer långsiktiga spelregler för investeringar, industriell utveckling och omställning till mer hållbara transporter i Europa. EU kommer också att vartannat år följa upp och redovisa hur arbetet mot klimatmålen går. Där ska man ta hänsyn till ny forskning, teknikutveckling och hur Europas konkurrenskraft påverkas.Ett annat resultat av förhandlingarna är att utsläppshandelssystemet för bland annat byggnad och vägtransporter, ETS2, sljuts upp i ett år och därmed börjar gälla 2028. Det innebär alltså att det nu är två år kvar, i stället för ett år, tills fossil diesel och bensin för transporter blir en del av utsläppshandeln – en förändring som kommer att höja priset på fossila drivmedel inom hela EU.

Läs mer
iStock-2233284507_low.jpg. FRÅN MAGASINET

TRAFIKSÄKERHET 2025-12-12

Hur brandsäker är din timmerbil?

Sedan flera år tillbaka finns ett direktiv från Brandskyddsföreningen som säger att lastbilar med lättantändligt fibröst material ska ha sprinklersystem installerat. Kraven finns numera också med i villkoren hos alla försäkringsbolag, Utöver risken för brandskada finns därmed även stora ekonomiska risker för den åkare som missat att brandsäkra sitt fordon enligt regelverket.Omkring 2 000 timmerbilar rullar på de svenska vägarna. Därutöver tillkommer ett ganska stort antal lastbilar som kör andra typer av skogliga produkter, eller så kallat fibröst material. Trots riskerna för brand är det många fordonsägare som inte monterar sprinklersystem.– Det är mycket oroande, dels för att det innebär risk för större skador vid brand och dels för att åkare riskerar att hamna i en svår ekonomisk situation om de inte uppfyller försäkringsbolagets säkerhetsföreskrifter, säger Nenad Ringdahl på Trygg-Hansa.Han menar att det kan vara svårt att själv navigera i vad som gäller på alla nivåer, men att det finns hjälp att få.– Vi är ett av de försäkringsbolag som har medarbetare som är specialister på yrkestrafik, med god kännedom om branschen. Den kunskap vi har delar vi självklart gärna med oss av till våra kunder.

Läs mer
Pressträff 251204 Jphan Forssell_foto Pernilla Rutberg Regeringskansliet_low.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-12-11

Nya lagförslag ska minska arbetslivkriminaliteten

För att motverka fusk och arbetslivskriminalitet har regeringen beslutat att lämna en proposition till riksdagen med förslag som bland annat skärper villkoren för arbetskraftsinvandring, samtidigt som invandring av högkvalificerad arbetskraft främjas.– Arbetskraftsinvandringen till Sverige ska ske under rättvisa och ordnade former. Därför genomför regeringen nu en omfattande reform som sätter stopp för missbruk och stärker kontrollen. Med skärpta regler, nya straffbestämmelser och tydligare ansvar bygger vi ett system som skyddar kvalificerade arbetstagare och gynnar seriösa arbetsgivare, säger migrationsminister Johan Forssell (M).I propositionen föreslås lagändringar som skärper kraven för arbetskraftsinvandring och nya straffbestämmelser som gör det möjligt att lagföra fler personer för brott. Regeringen föreslår också vissa förbättringar i regelverket för högkvalificerade arbetskraftsinvandrare. – Arbetskraftsinvandringen ska fungera på ett ordnat och förutsägbart sätt. När systemet missbrukas drabbar det förutom arbetstagare även seriösa arbetsgivare. Med de här förslagen motverkar vi missbruk av regelverket och utnyttjande av arbetskraftsinvandrare och skapar bättre förutsättningar för ett rättvist och väl fungerande system, säger arbetsmarknadsminister Johan Britz (L).Regeringen föreslår bland annat följande:         Ett lönekrav på 90 procent av medianlönen införs som villkor för arbetstillstånd. Vissa yrkesgrupper ska dock kunna undantas från lönekravet, om behovet talar särskilt starkt för att medge undantag.       Yrken inom vilka det finns ett allvarligt missbruk av regelverket för arbetskraftsinvandring ska kunna uteslutas från möjligheten att beviljas arbetstillstånd. Vilka yrken som ska uteslutas föreslås regleras av regeringen i förordning.      Två nya brott, exploatering av utländsk arbetskraft och handel med arbetstillstånd, införs.      En förtydligande bestämmelse införs om att arbetstillstånd får vägras om arbetsgivaren har fått vissa sanktioner, eller är misstänkt för eller har dömts för vissa brott.      Den särskilda avgiften för den som har en utlänning anställd som inte har rätt att vistas eller arbeta i Sverige fördubblas.      Tillståndstiden för EU-blåkort och tillstånd för säsongsarbete förlängs.      Möjligheterna för vissa högkvalificerade utlänningar att ansöka om uppehållstillstånd inifrån Sverige utökas.Lagändringarna föreslås träda i kraft 1 juni 2026.

Läs mer